Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Controale la PFA-uri si profesionisti in 2022. Aceasta competenta revine si inspectorilor fiscali care NU se afla in raza domiciliului

07-Ian-2022
9340
Controale la PFA-uri si profesionisti in 2022. Aceasta competenta revine si inspectorilor fiscali care NU se afla in raza domiciliului

Incepand cu 1 ianuarie 2022 se aplica o noua lege cu privire la verificarea obligatiilor fiscale datorate de PFA-uri si profesionisti. Competenta revine, conform legii, in sarcina organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, dar exista si exceptii in acest sens.

Ordinul nr. 2.021 din 21 decembrie 2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1225 din 23 decembrie 2021.

Competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii, revine in sarcina organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Reamintim ca pana acum persoanele fizice si profesionistii erau administrati de organul fiscal din raza sediului activitatii sau din raza locului unde se desfasura activitatea principala. 

Prin exceptie de la prevederile amintinte mai sus, in baza prevederilor art. 120 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, se pot efectua actiuni de control fiscal la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si de catre alte structuri de inspectie fiscala, prin delegare de competenta.

Actiunile de inspectie fiscala pentru care au fost comunicate avize de inspectie fiscala in vederea efectuarii inspectiei fiscale la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea se efectueaza de organele de inspectie fiscala care au emis avizele de inspectie fiscala, care solicita, pana la data de incepere a inspectiei fiscale, delegare de competenta de la organul fiscal care detine competenta de administrare a contribuabilului si catre care a fost predat dosarul fiscal al acestuia. Actiunea de inspectie fiscala va fi inceputa numai dupa primirea delegarii de competenta.

Actiunile pentru care au fost emise ordine de serviciu, in vederea efectuarii controlului inopinat la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea, se vor elimina din programul de activitate al structurii care a emis ordinul de serviciu, urmand ca intreaga documentatie care a stat la baza deciziei de efectuare a controlului inopinat sa fie transmisa, pe baza de proces-verbal de predare-primire, catre noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care drept urmare a analizelor proprii efectuate va decide daca se mai impune demararea controlului inopinat.

Actiunile de verificare documentara, pentru care s-a procedat, pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, la transmiterea invitatiei pentru audiere, respectiv s-a realizat audierea contribuabilului, vor fi finalizate de organul fiscal care le-a initiat.

Pentru actiunile de verificare documentara, pentru care nu s-a transmis invitatia pentru audiere, respectiv nu s-a realizat audierea contribuabilului pana la termenul mentionat mai sus, se va proceda la predarea intregii documentatii, pe baza de proces-verbal de predare-primire, catre noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care va analiza documentatia primita si va decide in legatura cu initierea unei noi actiuni de verificare documentara, prin realizarea actiunilor si intocmirea documentelor prevazute de procedura corespunzatoare.

Actele de control fiscal incheiate in urma actiunilor de inspectie fiscala, respectiv de verificare documentara, insotite, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis de structurile care vor incheia actiunile de inspectie fiscala, respectiv de verificare documentara, conform celor mentionate mai sus se transmit organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.

Actiunile de inspectie fiscala sau de control inopinat incepute, conform legii, de catre organele de inspectie fiscala la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost finalizate pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea se vor finaliza de organele de inspectie fiscala care le-au initiat.

In sensul celor precizate, o actiune de inspectie fiscala sau de control inopinat se considera inceputa daca echipa de control fiscal s-a prezentat la contribuabilul verificat si a fost stabilita data de incepere a inspectiei fiscale/controlului inopinat, conform legii.

Actul de control incheiat in urma actiunii de inspectie fiscala sau de control inopinat, insotit, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis, se va transmite organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.

Contestatiile formulate la actele administrativ-fiscale incheiate conform celor prevazute la pct. 3 si 4 se depun la organele fiscale centrale emitente ale actelor administrativfiscale contestate. Aceste contestatii, insotite de dosarul contestatiei, precum si de referatul cu propuneri de solutionare intocmit de organul fiscal central emitent, se vor transmite spre solutionare organului competent la data depunerii contestatiei, potrivit legii.

Baza legala: Ordinul 2021/2021

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici