Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MONOGRAFIE CONTABILA Impozite locale si reglementari cheie pentru contabili

05-Mai-2025
44406
MONOGRAFIE CONTABILA Impozite locale si reglementari cheie pentru contabili

Impozitele locale reprezinta o contributie obligatorie pe care cetatenii si firmele o datoreaza statului pentru detinerea unor bunuri, precum cladiri, terenuri sau mijloace de transport. In conformitate cu Codul de procedura fiscala, acest impozit este datorat de persoana care detine proprietatea sau dreptul de folosinta a bunurilor la 31 decembrie a anului anterior.

In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative cu privire la impozitele locale si vom prezenta monografia contabila pentru inregistrarea acestor obligatii fiscale.

Ce prevede Codul Fiscal despre impozitele locale

Limitele minime si maxime ale impozitelor locale sunt reglementate de Codul Fiscal (prevederile titlului IX-Impozite si taxe locale), insa Consiliile locale au autoritatea de a stabili nivelul exact al acestor obligatii fiscale in cadrul intervalelor prevazute de lege.

Consiliile locale pot aplica cote aditionale de pana la 50% fata de nivelurile de referinta stabilite in Codul Fiscal, in functie de necesitatile bugetare locale si de politicile fiscale adoptate la nivel teritorial. Aceste decizii se concretizeaza anual prin hotarari ale consiliilor locale care stabilesc cuantumul impozitelor si taxelor pentru anul fiscal urmator, fiind obligatoriu ca acestea sa fie publicate si aduse la cunostinta contribuabililor cu cel putin 30 de zile inainte de sfarsitul anului precedent.

Valoarea finala a impozitelor locale difera in functie de factori precum zona, amplasamentul proprietatii, destinatia cladirii (rezidentiala sau nerezidentiala), capacitatea cilindrica a vehiculelor sau caracteristicile terenurilor (intravilan, extravilan, destinatia agricola sau constructii, etc). 

Conform art. 461-472 din Codul Fiscal, impozitul pe cladiri, terenuri si mijloace de transport este datorat pentru intregul an fiscal de persoana care are in proprietate bunul respectiv la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior. Plata acestor obligatii fiscale se efectueaza anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv. 

De exemplu, persoanele care detin o cladire sau un teren la data de 31 decembrie 2024 sunt obligate sa plateasca impozitul aferent pentru acest bun pentru intregul an 2025, fie integral, fie in doua rate egale (prima rata pana pe 31 martie 2025 si a doua rata pana pe 30 septembrie 2025). 

Potrivit articolului 21 din Codul de procedura fiscala, creanta fiscala si obligatia fiscala se nasc in momentul in care se constituie baza de impozitare. Acest lucru inseamna ca, pentru impozitele pe cladiri, terenuri si mijloace de transport, baza de impozitare se constituie la data de 31 decembrie a anului anterior.

Cu alte cuvinte, la 31 decembrie 2024, statul are dreptul de a cere impozitul (creanta fiscala), iar contribuabilul are obligatia de a-l plati in 2025, conform termenelor legale stabilite.

Cartea neagra a controlului fiscal - Afla cum sa treci cu bine peste orice inspectie fiscala.

Obligatiile contabile ale entitatilor cu privire la creante si datorii

Odata cu obligatia de plata a impozitelor locale vine si cea a inregistrarilor contabile corecte. 

In conformitate cu pct.309 si 310 din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul 1802/2014, impozitele datorate pentru bunurile detinute la 31 decembrie (cladiri, terenuri, mijloace de transport) trebuie recunoscute in contabilitate conform principiului contabilitatii de angajamente.

In functie de modul in care entitatea decide sa esaloneze recunoasterea cheltuielilor, acestea pot fi inregistrate ca si cheltuieli in avans (cont 471) sau direct in cheltuieli curente (cont 635), in functie de perioadele de raportare.

Desi Ordinul 1802/2014 nu impune in mod obligatoriu esalonarea cheltuielilor pentru impozite pe trimestre, aceasta practica poate fi utilizata daca entitatea doreste sa distribuie impactul financiar in mod echilibrat pe parcursul anului fiscal, prin contul de cheltuieli in avans (cont 471). In schimb, daca se doreste recunoasterea integrala a cheltuielilor la inceputul anului, acest lucru este permis.

Ordinul 1802/2014 prevede o serie de principii privind repartizarea costurilor si recunoasterea lor pe parcursul perioadelor contabile relevante, in special in legatura cu cheltuielile de natura anticipata, cum ar fi impozitele. Aceasta implica inregistrarea cheltuielilor la momentul in care se nasc obligatiile, insa se poate opta pentru repartizarea acestora in functie de perioada pe care acestea o acopera.

Mai precis, cheltuielile care sunt aferente mai multor perioade financiare, cum ar fi impozitele platite pentru un intreg an fiscal, pot fi repartizate si recunoscute esalonat, utilizand contul 471 (cheltuieli in avans). Acest lucru se aplica pentru a respecta principiul concordantei veniturilor si cheltuielilor din contabilitate, care impune ca cheltuielile sa fie recunoscute in aceleasi perioade in care sunt generate veniturile sau alte evenimente relevante.

Inregistrarea in contabilitate in functie de pragul de semnificatie


Pentru a sti daca obligatiile se inregistreaza esalonat sau nu, trebuie avut in vedere si conceptul de prag de semnificatie asa cum este prezentat la pct.33 din Reglementarile contabile. Acesta este un aspect al relevantei, specific unei entitati si bazat pe natura sau marimea (sau pe ambele) elementelor la care se refera informatiile raportate de entitate. 

1. Esalonare (utilizarea contului 471) se poate aplica daca suma impozitului este semnificativa in raport cu cifra de afaceri a entitatii (sau alt parametru relevant) si aceasta cheltuiala ar trebui esalonata pe parcursul anului pentru a respecta principiul concordantei veniturilor si cheltuielilor.

2. Fara esalonare (recunoastere integrala), daca suma impozitului este nesemnificativa in raport cu cifra de afaceri (sau alt parametru relevant), cheltuiala poate fi recunoscuta integral la inceputul anului fara a mai folosi contul de cheltuieli in avans (471). 

Reglementarile contabile nu specifica un nivel cantitativ pentru pragul de semnificatie si nu predetermina ce ar putea fi semnificativ intr-o anumita situatie. 

Iata 2 exemple pentru a intelege cum se stabileste pragul de semnificatie la nivelul unei entitati:

Exemplu 1: Impozitul auto nesemnificativ in raport cu cifra de afaceri

O firma de prestari servicii cu o cifra de afaceri de 500.000 lei anual detine un autoturism pentru uz administrativ, pentru care are de platit un impozit anual de 1.500 lei.

In acest caz, impozitul auto reprezinta doar 0,3% din cifra de afaceri, ceea ce este considerat nesemnificativ. Firma poate alege sa inregistreze integral impozitul la inceputul anului (in luna ianuarie), fara a esalona cheltuiala pe trimestre. Impactul asupra situatiilor financiare este minim, iar raportarea integrala a cheltuielii nu afecteaza imaginea fidela a acestora.

In acest caz impozitul auto de 1.500 lei este nesemnificativ in raport cu cifra de afaceri, si poate fi recunoscut integral la inceputul anului.

Exemplu 2: Impozitul pe cladiri semnificativ in raport cu cifra de afaceri

O firma mica are o cifra de afaceri de 100.000 lei si detine o cladire administrativa pentru care impozitul anual este de 10.000 lei.

In acest caz, impozitul pe cladire reprezinta 10% din cifra de afaceri totala, ceea ce inseamna ca aceasta cheltuiala are un impact financiar semnificativ asupra companiei. Firma ar trebui sa esaloneze recunoasterea cheltuielii pe parcursul anului, utilizand contul de 471 (cheltuieli in avans), transferand treptat sumele catre cheltuielile curente (635) lunar sau trimestrial, pentru a reflecta mai corect costurile aferente fiecarei perioade.

Astfel, impozitul pe cladiri de 10.000 lei este semnificativ, si ar trebui esalonat pentru a respecta principiul concordantei veniturilor si cheltuielilor. 

[EXEMPLU] Monografie contabila impozite locale

In cazul esalonarii datoriei (daca suma impozitului este semnificativa in raport cu cifra de afaceri a entitatii ), inregistrarile contabile sunt:

471 = 446 (inregistrarea cheltuielii in avans);
635 = 471 (esalonarea cheltuielii lunar sau trimestrial). 

In cazul recunoasterii integrale (daca suma impozitului este nesemnificativa in raport cu cifra de afaceri ), inregistrarea contabila este:

635 = 446 (inregistrarea cheltuielii si a datoriei direct la inceputul anului). 

Plata prin transfer bancar a impozitelor si taxelor locale se inregistreaza astfel:
446=5121

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016