Impozitele locale reprezinta o contributie obligatorie pe care cetatenii si firmele o datoreaza statului pentru detinerea unor bunuri, precum cladiri, terenuri sau mijloace de transport. In conformitate cu Codul de procedura fiscala, acest impozit este datorat de persoana care detine proprietatea sau dreptul de folosinta a bunurilor la 31 decembrie a anului anterior.
In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative cu privire la impozitele locale si vom prezenta monografia contabila pentru inregistrarea acestor obligatii fiscale.
Ce prevede Codul Fiscal despre impozitele locale
Limitele minime si maxime ale impozitelor locale sunt reglementate de Codul Fiscal (prevederile titlului IX-Impozite si taxe locale), insa Consiliile locale au autoritatea de a stabili nivelul exact al acestor obligatii fiscale in cadrul intervalelor prevazute de lege.Consiliile locale pot aplica cote aditionale de pana la 50% fata de nivelurile de referinta stabilite in Codul Fiscal, in functie de necesitatile bugetare locale si de politicile fiscale adoptate la nivel teritorial. Aceste decizii se concretizeaza anual prin hotarari ale consiliilor locale care stabilesc cuantumul impozitelor si taxelor pentru anul fiscal urmator, fiind obligatoriu ca acestea sa fie publicate si aduse la cunostinta contribuabililor cu cel putin 30 de zile inainte de sfarsitul anului precedent.
Valoarea finala a impozitelor locale difera in functie de factori precum zona, amplasamentul proprietatii, destinatia cladirii (rezidentiala sau nerezidentiala), capacitatea cilindrica a vehiculelor sau caracteristicile terenurilor (intravilan, extravilan, destinatia agricola sau constructii, etc).
Conform art. 461-472 din Codul Fiscal, impozitul pe cladiri, terenuri si mijloace de transport este datorat pentru intregul an fiscal de persoana care are in proprietate bunul respectiv la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior. Plata acestor obligatii fiscale se efectueaza anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.
De exemplu, persoanele care detin o cladire sau un teren la data de 31 decembrie 2024 sunt obligate sa plateasca impozitul aferent pentru acest bun pentru intregul an 2025, fie integral, fie in doua rate egale (prima rata pana pe 31 martie 2025 si a doua rata pana pe 30 septembrie 2025).
Potrivit articolului 21 din Codul de procedura fiscala, creanta fiscala si obligatia fiscala se nasc in momentul in care se constituie baza de impozitare. Acest lucru inseamna ca, pentru impozitele pe cladiri, terenuri si mijloace de transport, baza de impozitare se constituie la data de 31 decembrie a anului anterior.
Cu alte cuvinte, la 31 decembrie 2024, statul are dreptul de a cere impozitul (creanta fiscala), iar contribuabilul are obligatia de a-l plati in 2025, conform termenelor legale stabilite.
Cartea neagra a controlului fiscal - Afla cum sa treci cu bine peste orice inspectie fiscala.
Obligatiile contabile ale entitatilor cu privire la creante si datorii
Odata cu obligatia de plata a impozitelor locale vine si cea a inregistrarilor contabile corecte.In conformitate cu pct.309 si 310 din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul 1802/2014, impozitele datorate pentru bunurile detinute la 31 decembrie (cladiri, terenuri, mijloace de transport) trebuie recunoscute in contabilitate conform principiului contabilitatii de angajamente.
In functie de modul in care entitatea decide sa esaloneze recunoasterea cheltuielilor, acestea pot fi inregistrate ca si cheltuieli in avans (cont 471) sau direct in cheltuieli curente (cont 635), in functie de perioadele de raportare.
Desi Ordinul 1802/2014 nu impune in mod obligatoriu esalonarea cheltuielilor pentru impozite pe trimestre, aceasta practica poate fi utilizata daca entitatea doreste sa distribuie impactul financiar in mod echilibrat pe parcursul anului fiscal, prin contul de cheltuieli in avans (cont 471). In schimb, daca se doreste recunoasterea integrala a cheltuielilor la inceputul anului, acest lucru este permis.
Ordinul 1802/2014 prevede o serie de principii privind repartizarea costurilor si recunoasterea lor pe parcursul perioadelor contabile relevante, in special in legatura cu cheltuielile de natura anticipata, cum ar fi impozitele. Aceasta implica inregistrarea cheltuielilor la momentul in care se nasc obligatiile, insa se poate opta pentru repartizarea acestora in functie de perioada pe care acestea o acopera.
Mai precis, cheltuielile care sunt aferente mai multor perioade financiare, cum ar fi impozitele platite pentru un intreg an fiscal, pot fi repartizate si recunoscute esalonat, utilizand contul 471 (cheltuieli in avans). Acest lucru se aplica pentru a respecta principiul concordantei veniturilor si cheltuielilor din contabilitate, care impune ca cheltuielile sa fie recunoscute in aceleasi perioade in care sunt generate veniturile sau alte evenimente relevante.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulVanzare containere. Beneficiar din Turcia Societatea noastra livreaza produse catre o societate din Turcia; produsele se livreaza in containere metalice. Aceste containere au fost comandate si platite de catre societatea...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAchizitie autoturism din Germania Societate neinregistrata in scopuri de TVA, achizitioneaza cu contract de vanzare cumparare, de la o persoana fizica germana, un autoturism prin intermediul unei persoane fizice...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRegimul fiscal al activitatii de inchiriere in regim hotelier O societate neplatitoare de TVA are ca obiect de activitate servicii turistice si inchiriaza spatii prin Booking, primeste factura de la Booking pentru comision. Ce obligatii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulContinuare Trebuie sa revin asupra acestei spete, deoarece nu am inteles ce vrea sa spuna Legiuitorul (Codul FIscal) prin compararea celor 2 elemente: Astfel, pentru determinarea diurnei...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulZile libere pentru parinti in cazul inchiderii temporare a scolilor citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Inregistrarea in contabilitate in functie de pragul de semnificatie
Pentru a sti daca obligatiile se inregistreaza esalonat sau nu, trebuie avut in vedere si conceptul de prag de semnificatie asa cum este prezentat la pct.33 din Reglementarile contabile. Acesta este un aspect al relevantei, specific unei entitati si bazat pe natura sau marimea (sau pe ambele) elementelor la care se refera informatiile raportate de entitate.
1. Esalonare (utilizarea contului 471) se poate aplica daca suma impozitului este semnificativa in raport cu cifra de afaceri a entitatii (sau alt parametru relevant) si aceasta cheltuiala ar trebui esalonata pe parcursul anului pentru a respecta principiul concordantei veniturilor si cheltuielilor.
2. Fara esalonare (recunoastere integrala), daca suma impozitului este nesemnificativa in raport cu cifra de afaceri (sau alt parametru relevant), cheltuiala poate fi recunoscuta integral la inceputul anului fara a mai folosi contul de cheltuieli in avans (471).
Reglementarile contabile nu specifica un nivel cantitativ pentru pragul de semnificatie si nu predetermina ce ar putea fi semnificativ intr-o anumita situatie.
Iata 2 exemple pentru a intelege cum se stabileste pragul de semnificatie la nivelul unei entitati:
Exemplu 1: Impozitul auto nesemnificativ in raport cu cifra de afaceri
O firma de prestari servicii cu o cifra de afaceri de 500.000 lei anual detine un autoturism pentru uz administrativ, pentru care are de platit un impozit anual de 1.500 lei.
In acest caz, impozitul auto reprezinta doar 0,3% din cifra de afaceri, ceea ce este considerat nesemnificativ. Firma poate alege sa inregistreze integral impozitul la inceputul anului (in luna ianuarie), fara a esalona cheltuiala pe trimestre. Impactul asupra situatiilor financiare este minim, iar raportarea integrala a cheltuielii nu afecteaza imaginea fidela a acestora.
In acest caz impozitul auto de 1.500 lei este nesemnificativ in raport cu cifra de afaceri, si poate fi recunoscut integral la inceputul anului.
Exemplu 2: Impozitul pe cladiri semnificativ in raport cu cifra de afaceri
O firma mica are o cifra de afaceri de 100.000 lei si detine o cladire administrativa pentru care impozitul anual este de 10.000 lei.
In acest caz, impozitul pe cladire reprezinta 10% din cifra de afaceri totala, ceea ce inseamna ca aceasta cheltuiala are un impact financiar semnificativ asupra companiei. Firma ar trebui sa esaloneze recunoasterea cheltuielii pe parcursul anului, utilizand contul de 471 (cheltuieli in avans), transferand treptat sumele catre cheltuielile curente (635) lunar sau trimestrial, pentru a reflecta mai corect costurile aferente fiecarei perioade.
Astfel, impozitul pe cladiri de 10.000 lei este semnificativ, si ar trebui esalonat pentru a respecta principiul concordantei veniturilor si cheltuielilor.
[EXEMPLU] Monografie contabila impozite locale
In cazul esalonarii datoriei (daca suma impozitului este semnificativa in raport cu cifra de afaceri a entitatii ), inregistrarile contabile sunt:471 = 446 (inregistrarea cheltuielii in avans);
635 = 471 (esalonarea cheltuielii lunar sau trimestrial).
In cazul recunoasterii integrale (daca suma impozitului este nesemnificativa in raport cu cifra de afaceri ), inregistrarea contabila este:
635 = 446 (inregistrarea cheltuielii si a datoriei direct la inceputul anului).
Plata prin transfer bancar a impozitelor si taxelor locale se inregistreaza astfel:
446=5121