Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deductibilitatea cheltuielii cu chiria la calculul profitului impozabil

18-Mai-2010
9435

Intrebare


Daca o firma platitoare de impozit de profit inchiriaza de la o persoana fizica apartamente in localitate unde isi are sediul social pe care apoi le da in folosinta salariatilor sai, cheltuiala cu aceste chirii este deductibila fiscal?

Solutie oferita de Serviciul de Consultanta al
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 

Ref: Deductibilitatea cheltuielilor cu chiria apartamentelor date in folosinta salariatilor proprii

Locuinta de serviciu este definita potrivit Legii nr. 114/1996, cu modificarile ulterioare, ca fiind spatiul destinat angajatilor unor societati, acordat in conditiile contractului de munca.

Locuintele de serviciu fac parte din patrimoniul agentilor economici si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.


Locuintele de serviciu noi, se pot amplasa pe terenurile apartinand agentilor economici sau pot fi achizitionate si sunt finantate din bugetele acestora.

Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca sunt deductibile cheltuielile cu intretinerea si repararea locuintelor de serviciu aflate in localitatea unde societatea isi desfasoara activitatea. De asemenea sunt deductibile cheltuielile de aceasta natura si cu intretinerea locuintelor de serviciu amplasate in localitatile unde societatea are sedii secundare.

In cazul in care locuintele de serviciu au suprafete construite in limita celor prevazute in Anexa la Legea locuintei, din punct de vedere fiscal li se mai recunosc in plus cheltuieli in suma de 10% .

Pentru stabilirea limitei deductibile a cheltuielilor cu intretinerea unei locuinte de serviciu data in folosinta salariatilor se face raportul dintre suprafata construita prevazuta de legea locuintei, majorata cu 10% si totalul suprafetei pusa la dispozitia acestora.

De ex. presupunem ca societatea a inregistrat

in anul 2009 cheltuieli pentru intretinerea unei locuinte de serviciu in suma de 12.000lei.
Suprafata construita = 150mp
Suprafata recunoscuta (58 + 10%) = 63,8mp
Raportul 63,8/150 = 42,5%
12.000 x 42,5% = 5.100lei

Societatea va putea sa deduca din baza de impunere suma de 5.100lei, iar diferenta de 6.900lei este o suma nedeductibila care se adauga la profitul impozabil.

Sunt de asemenea recunoscute cheltuielile cu chiria spatiilor puse la dispozitia salariatilor, daca aceste cheltuieli fac obiectul contractului de inchiriere anexat la contractul de munca al salariatilor respectivi, numai pentru suprafetele mai sus prevazute.

Totodata este necesar sa se justifice necesitatea inchirierii lor salariatilor proprii, in functie de obiectul de activitate al societatii (ex. agricultura, constructii etc.), al distantei fata de localitatea de domiciliu al salariatilor, sa nu fie considerate locuinte de vacanta, sa existe o procedura aprobata de consiliul de administratie privind acordarea acestor spatii etc.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016