Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Din 2023, noi reguli pentru regimul de impozitare micro: plafon redus la 500.000 euro, eliminarea cotei de 3%, firma sa aiba cel putin un angajat

05-Iul-2022
10339
Din 2023, noi reguli pentru regimul de impozitare micro: plafon redus la 500.000 euro, eliminarea cotei de 3%, firma sa aiba cel putin un angajat

Regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor va fi modificat, conform unui Proiect de Ordonanta pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor. Printre schimbari amintim reducerea plafonului veniturilor obtinute la 500.000 euro, eliminarea cotei de impozitare de 3% in anumite situatii si obligativitatea ca firma sa aiba cel putin un angajat.

Modificarile sistemului de impozit pe veniturile microintreprinderilor promovate prin proiectul de ordonanta sunt:

- reducerea plafonului veniturilor obtinute in anul precedent, de la 1 000 000 euro la 500 000 euro;

- instituirea conditiei ca microintreprinderea sa aiba cel putin un salariat, situatie in care este necesara eliminarea cotei de impozitare de 3%;

- instituirea unei conditii de detinere de titluri de participare de catre acelasi actionar/asociat la cel mult trei microintreprinderi, in cazul actionarilor sociatilor care detin mai mult de 25% din valoarea/numarul titlurilor de articipare sau al drepturilor de vot;

- limitarea la 20% a veniturilor obtinute din consultanta si management;

- excluderea din sfera de aplicare a impozitului pe veniturilemicrointreprinderilor a persoanelor juridice care desfasoara activitati: in omeniul bancar, in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv activitati de intermediere in aceste domenii, in domeniul jocurilor de noroc, precum si a persoanelor juridice romane care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale;

- eliminarea posibilitatii de optiune pentru aplicarea impozitului pe profit in situatia in care erau indeplinite conditiile legate de valoarea capitalului social si a numarului de salariati;

- mentinerea cotei de impozitare de 1%;

- efectuarea unor corelari tehnice pentru integrarea noilor conditii de incadrare in regulile fiscale in vigoare;

- pentru aplicarea conforma a Directivei 2011/96/UE, instituirea unei reguli de scadere din baza impozabila a dividendelor primite, din state membre ale UE, de catre microintreprinderi, daca sunt indeplinite anumite conditii;

- eliminarea unor prevederi care au devenit caduce in raport cu perioada in care s-au aplicat, respectiv in anul 2017;

- stabilirea ordinii de scadere din impozitul pe veniturile microintreprinderilor a sumelor reprezentand sponsorizari pentru sustinerea entitatilor nonprofit, unitatilor de cult, cheltuieli pentru UNICEF si alte organizatii internationale, precum si achizitii de aparate de marcat electronice fiscale puse in functiune;

- modificarea termenului de depunere a declaratiei informative privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor, corelat cu termenul de depunere a declaratiei de impozit pentru trimestrul IV, reglementat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative;

- clarificarea valorii impozitului asupra caruia se aplica reducerea de impozit reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020;

- alte corelari tehnice. 

Situatia actuala:

Potrivit regulilor fiscale in vigoare, incadrarea ca microintreprindere se efectueaza pe baza anumitor conditii de indeplinit, una dintre acestea impunand ca persoana juridica romana sa fi realizat la data de la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, venituri ce nu au depasit echivalentul in lei a 1.000.000 euro.

Impozitul pe veniturile microintreprinderilor este un impozit obligatoriu.

Cotele de impunere sunt diferentiate in functie de numarul de salariati, fiind aplicabila o cota de 1% in cazul in care microintreprinderea are cel putin un salariat si respectiv, o cota de 3% daca microintreprinderea nu are salariati.

In acest sens, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, insa conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Prin exceptie de la prevederile de incadrare in acest sistem de impunere, microintreprinderile care au un capital social subscris de cel putin 45.000 lei si au cel putin 2 salariati pot opta sa devina platitoare de impozit pe profit, in conformitate cu prevederile titlului II din Codul fiscal, incepand cu trimestrul in care aceste conditii sunt indeplinite cumulativ, optiunea fiind definitiva. 

In cazul in care aceste conditii nu mai sunt indeplinite, se aplica prevederile titlului III din Codul fiscal, incepand cu anul fiscal urmator celui in care capitalul social este redus sub valoarea de 45.000 lei si/sau numarul salariatilor scade sub 2, daca sunt indeplinite si celelalte conditii prevazute de lege pentru acest regim fiscal.

Microintreprinderile pot desfasura oricare dintre activitatile ce se regasesc in Clasificarea activitatilor din economia nationala – CAEN, analizele efectuate din aceasta perspectiva asupra rentabilitatii activitatii economice desfasurate si a sarcinii fiscale relevand faptul ca persoanele juridice care desfasoara activitati din codul M –Activitati profesionale, stiintifice si tehnice, care necesita un inalt grad de pregatire punand la dispozitia beneficiarilor cunostinte si competente specializate, reprezinta cel mai mare numar de persoane cu rate ridicate de rentabilitate a activitatii. 

Prin urmare, avand in vedere aceste imprejurari, se propune limitarea aplicarii acestui regim de impozitare pentru persoanele juridice care obtin venituri din consultanta si management in cazul carora veniturile de asemenea natura nu pot depasi 20% din totalul veniturilor obtinute.

De asemenea, in prezent in sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microintreprinderilor sunt cuprinse si persoane juridice care desfasoara activitati: in domeniul bancar, in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv activitati de intermediere in aceste domenii, in domeniul jocurilor de noroc, precum si persoanele juridice romane care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale, acestea fiind activitati reglementate specific.

Potrivit prevederilor in vigoare privind regimul fiscal al dividendelor primite din statele membre ale UE de catre o persoana juridica romana - societate-mama de la o filiala a sa situata intr-un alt stat membru al UE care plateste un alt impozit ce substituie impozitul pe profit, potrivit legislatiei nationale trebuie sa beneficieze de prevederile Directivei 2011/96/UE a Consiliului din 30 noiembrie 2011 privind regimul fiscal comun care se aplica societatilor-mama si filialelor acestora din diferite state membre. In acest cadru legal, se considera necesara clarificarea aplicarii beneficiilor acestei directive si asupra dividendelor provenite din UE, realizate de o microintreprindere, precum si prin completarea corespunzatoare a regulilor de determinare a bazei impozabile, pentru acesti contribuabili.

De asemenea, potrivit regulilor in vigoare, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor, nu are relevanta numarul microintreprinderilor detinute de acelasi actionar/asociat. Legat de acest aspect, avand in vedere modul de calcul simplificat al impozitului dar si sarcina fiscala redusa, pentru incadrarea in plafonul de 1.000.000 euro si mentinerea activitatilor in sistemul de impunere pentru microintreprinderi multi investitori luau decizii de fragmentare a activitatilor desfasurate.

Ca masura de combatere a acestui fenomen se propune detinerea de catre acelasi actionar/asociat, a cel mult trei persoane juridice eligibile sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor.

Totodata, prin aceste masuri se are in vedere si evitarea concurentei neloiale prin folosirea abuziva a microintreprinderilor pentru mascarea formei de angajare a persoanelor fizice, aspect sesizat si de unii reprezentanti ai mediului de afaceri.

Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult si/sau cheltuieli pentru Fondul Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF si alte organizatii internationale au obligatia depunerii unei declaratii informative privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor pana la 25 ianuarie inclusiv a anului urmator. Intrucat pentru perioada 2021-2025, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, termenul de depunere a declaratiei pentru trimestrul IV este pana la 25 iunie a anului urmator celui de calcul, iar in formular se inscrie suma dedusa, se propune corelarea termenului de depunere a acestei declaratii informative cu cel de depunere a declaratiei de impunere.

Pentru stabilirea valorii impozitului pe veniturile microintreprinderilor datorat intr-un trimestru, contribuabilii care efectueaza sponsorizari pentru sustinerea entitatilor nonprofit, unitatilor de cult si/sau cheltuieli pentru UNICEF si alte organizatii internationale scad aceste sponsorizari din impozit, pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective. 

In acelasi timp, microintreprinderile care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale scad costul de achizitie aferent acestora din impozitul pe veniturile microintreprinderilor in trimestrul in care au fost puse in functiune, in limita impozitului datorat pentru trimestrul respectiv, fara a se stabili o ordine a acestei scaderi in raport cu cea efectuata pentru sponsorizari. Astfel, pentru clarificarea ordinii in care se efectueaza scaderea celor doua valori, este necesara o regula specifica. Aceasta ordine va permite si stabilirea valorii impozitului asupra caruia se vor aplica reducerile de impozit prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020.

In acelasi timp, luand in considerare tintele si jaloanele referitoare la domeniul fiscal din PNRR, este necesara modificarea titlului III din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a angajamentului care vizeaza reducerea graduala a ariei de aplicabilitate a impozitului pe veniturile microintreprinderilor si excluderea anumitor activitati desfasurate de microintreprinderi.

Reducerea ariei de aplicabilitate a impozitului pe veniturile microintreprinderilor se regaseste si in recomandarile organismelor financiare internationale (Fondul Monetar International si Banca Mondiala) precum si in cele ale Comisiei Europene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016