Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dispozitia de plata. Ce este, cum se completeaza o dispozitie de plata, model si studii de caz utile

04-Nov-2024
9042
Dispozitia de plata. Ce este, cum se completeaza o dispozitie de plata, model si studii de caz utile
Fiecare persoana care detine cel putin o afacere, fie ea mai mica sau mai mare, trebuie sa stie macar cateva informatii de baza despre dispozitia de plata, act realizat de departamentul financiar-contabil al companiei.

In acest articol vom vedea ce este dispozitia de plata, cum se completeaza si cum arata un astfel de document, dar si cateva studii de caz utile contribuabililor.

Ce este dispozitia de plata/incasare catre casierie?

Dispozitia de plata/incasare este un document justificativ intocmit de departamentul financiar-contabil al unei firme, prin care sunt aprobate tranzactiile de numerar derulate prin casierie.

Dispozitia de plata/incasare catre casierie serveste ca:

  • dispozitie pentru casierie, in vederea achitarii in numerar a unor sume, potrivit dispozitiilor legale, inclusiv a avansurilor aprobate pentru cheltuieli de deplasare, precum si a diferentei de incasat de catre titularul de avans in cazul justificarii unor sume mai mari decat avansul primit, pentru procurare de materiale etc.;
  • document justificativ de inregistrare in Registrul de casa si in contabilitate, in cazul platilor in numerar efectuate fara alt document justificativ;
  • dispozitia de incasare este folosita in vederea incasarii in numerar a unor sume care nu reprezinta venituri din activitatea de exploatare, potrivit dispozitiilor legale.

Colectia completa a documentelor dvs. contabile obligatorii. Modele in format editabil, cu indicatii pentru completare, utilizare in circuit intern, livrare sau arhivare corecta, AICI>>

Cand se intocmeste dispozitia de plata?

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Amenajare spatiu sediu social Suntem un SRL care are activitate servicii de inmatriiculare auto, asigurari auto, precum si comert cu piese de schimb pt autovehicule si am urmatoarea intrebare. -daca au fost...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achiitie servicii din afara UE. Neplatitor de tva 1. In ce declaratii si la ce rand trebuie sa declar aceasta factura? 2. Cursul nu trebuie cel de la data facturii, adica 16.12.2023?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Deductibilitate cotizatie Cheltuiala cu cotizatia sponsorizare este deductibila sau nu?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Autofactura depasire plafon cheltuieli de protocol Nu imi este clar, eu nu ma refeream la cadourile pana in limita sumei de 100 lei, ma refeream la cafele, suc, apa, produse patiserie, pizza si alte astfel de produse oferite in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    TVA bilete acces cinematograf Ma puteti ajuta cu valoarea TVA-ului de la 01.08.2025 pentru biletele de acces la cinematograf. Am primit variante diferite de la diverse institutii. Am varianta de 11% de la...citeste mai mult

Dispozitia de plata/incasare catre casierie se intocmeste:

  • in cazul utilizarii ca dispozitie de plata, cand nu exista alte documente prin care se dispune plata (ex.: stat de salarii sau lista de avans chenzinal etc.); 
  • in cazul utilizarii ca dispozitie de plata a avansurilor pentru cheltuielile de deplasare, procurare de materiale etc.;
  • in cazul utilizarii ca dispozitie de incasare, cand nu exista alte documente prin care se dispune incasarea (avize de plata, somatii de plata etc.).

Cum se completeaza dispozitia de plata

Cum arata o dispozitie de plata, dar si cum trebuie completat un astfel de document, vedeti in randurile care urmeaza.

O dispozitie de plata trebuie sa contina urmatoarele informatii, atat despre casier, cat si despre beneficiar:

Denumirea unitatii; Denumirea, numarul si data intocmirii dispozitiei de plata; Numele, prenumele, dar si functia persoanei care incaseaza suma; Suma incasata (in cifre si litere);

Colectia completa a documentelor dvs. contabile obligatorii. Modele in format editabil, cu indicatii pentru completare, utilizare in circuit intern, livrare sau arhivare corecta, AICI»

Date suplimentare cu privire la beneficiarul sumei, precum: suma pe care a primit-o, data, actul de identitate si semnatura; Scopul platii; Semnatura conducatorului unitatii; Semnatura departamentului financiar-contabil si viza de control financiar preventiv;

Model dispozitie de plata

In continuare va oferim un model de dispozitie de plata catre casierie.

Numele unitatii………………

DISPOZITIE DE*)……………. CATRE CASIERIE nr ……….. din data ………….. Numele si prenumele ……………………………………. Functia (calitatea) ………………………………………… Suma …………. lei ………………………………………….(in cifre) (in litere) Scopul platii/incasarii……………………………………. …………………………………………………………………… Semnatura conducatorului unitatii 

Viza de control a Compartimentului financiar-preventiv/financiar-contabil *) Se inscrie „INCASARE” sau „PLATA”, dupa caz

(verso)

Date suplimentare referitoare la beneficiar (se completeaza doar pentru plati):

Actul de identitate ……. Seria ….. nr. ……….. Am primit suma de …………………………… lei (in cifre) Data …………………. Semnatura …………

CASIER

Platit/incasat suma de ………………………. lei (in cifre)
Data …………….. Semnatura …….
Descarca documentul, de AICI>>

Dispozitia de plata - spete utile

In continuare va punem la dispozitie cateva spete utile pentru contribuabili cu privire la utilizarea dispozitiei de plata.

Speta 1. Dispozitie de plata/incasare si avansuri de trezorerie

O firma are ocazional diverse reparatii si serviceuri auto pe care le plateste soferul cu cardul personal, iar mai apoi acesta primeste banii inapoi. Operatiunea contabila e 542. Sofer = 5124.

Se primeste factura pe numele societatii care se integistreza pe CUI-ul societaii emitente si se declara in Declaratia 390 sau se poate face regularizarea 401. Tert = 542 sofer?

Raspuns: 

Conform Ordinului nr. 1.802/2014 in contul 542 Avansuri de trezorerie se evidentiaza sumele acordate salariatilor, cu titlu de avansuri spre decontare in vederea platii unor achizitii sau prestari de servicii.

In cazul in care exista documente (facturi/bonuri) emise pe numele societatii si se achita cu cardul personal al salariatului, sunt de parere ca se poate intocmi Dispozitie de plata- incasare catre caserie (COD 14-4-4), catre persoana fizica.

In concluzie, in urma dispozitiei de plata la care se ataseaza factura emisa pe numele societatii, se acorda salariatului (soferului) un avans spre decontare si factura se regularizeaza cu acest avans. Monografia contabila pentru aceste operatiuni este urmatoarea:

542 Avansuri de trezorerie = 5311 Casa in lei
401 Furnizor = 542 Avansuri de trezorerie

Speta 2. Chitanta sau dispozitie de plata la retur

Daca o societate intocmeste o factura de retur marfa la un client - persoana juridica, contravaloarea acestei facturi poate fi restituita clientului - persoana juridica, pe baza de dispozitie de plata de la casierie (cu respectarea plafoanelor binenteles) sau dispozitia de plata este un document care se foloseste doar cu persoane fizice?

Raspuns: 

Nu exista o restrictie legala referitoare la emiterea Dispozitiei de plata / incasare numai in relatia cu persoanele fizice.

Cata vreme reprezentantul persoanei juridice client care efectueaza returul nu este insusi casierul, deci nu poate elibera chitanta in momentul restituirii banilor si daca politicile dvs. comerciale nu prevad in mod expres utilizarea exclusiva a chitantei in cazul retururilor efectuate de persoanele juridice puteti utiliza Dispozitie de plata catre caserie pentru restituirea banilor.

Utilizarea chitantei sau dispozitiei de plata in acest caz este recomandabil sa fie prevazuta in procedurile proprii.

(de exemplu, in cazul retururilor facute de persoane juridice : Dedeman accepta doar chitanta emisa de client, Peek&Clopenburg utilizeaza Dispozitie de plata. Ambele variante sunt corecte deoarece legea nu o interzice pe niciuna si politicile contabile proprii impun aceasta procedura).

Speta 3. Retur numerar de la furnizor. Chitanta sau dispozitie de incasare

Societatea noastra a platit in mod eronat suma de 2.000 lei unui furnizor. In momentul in care am constatat eroarea, am solicitat acestuia restituirea sumei, aceasta urmand a se depune in casieria societatii.

Care este tipul de document ce urmeaza a fi intocmit in momentul incasarii - chitanta sau dispozitie de incasare?

Raspuns: 

Conform OMFP 2634/2015, chitanta reprezinta documentul justificativ care sta la baza inregistrarilor veniturilor in contabilitate, in cazul incasarilor efectuate in numerar cu factura sau fara factura.

Observam ca nu exista o restrictie legala referitoare la emiterea Dispozitiei de incasare.

Daca politicile dvs. comerciale nu prevad in mod expres utilizarea exclusiva a chitantei in cazul retururilor efectuate de alte persoane juridice, opinia mea este ca puteti utiliza Dispozitie de incasare pentru restituirea sumelor de la furnizor.
Utilizarea chitantei sau dispozitiei de plata in acest caz este recomandabil sa fie prevazuta in procedurile proprii.

Colectia completa a documentelor dvs. contabile obligatorii. Modele in format editabil, cu indicatii pentru completare, utilizare in circuit intern, livrare sau arhivare corecta, AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si impozitul pe venit

    • Gestionarea mijloacelor fixe reprezinta un aspect important al activitatii oricarei entitati economice, mai ales atunci cand acestea nu mai sunt utilizate in activitatea curenta. In astfel de cazuri, societatile pot analiza optiuni precum valorificarea, casarea sau cedarea acestora. Transferul unor mijloace fixe catre asociat, in special atunci cand acesta este o autoritate publica, ridica o serie de implicatii fiscale si contabile ce trebuie tratate cu atentie, pentru a respecta cadrul legal in...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit declarat eronat. Pe langa D101 trebuie sa depui si D100 in 2025?

    • Corectarea erorilor fiscale este esentiala pentru respectarea obligatiilor declarative si contabile. Iar in practica pot aparea situatii in care impozitul pe profit este declarat sau inregistrat eronat intr-un exercitiu financiar, ceea ce necesita ajustari ulterioare. In acest articol analizam ce trebuie facut daca, in cursul anului 2024, s-a recunoscut un impozit pe profit care nu ar fi trebuit declarat si cum se reflecta corect aceasta situatie in declaratiile 100 si 101, precum si in...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende. Cum sa le distribui in 2025 daca profitul este in contul 1068 - alte rezerve

    • In practica, nu este deloc neobisnuit ca firmele sa fi repartizat in anii anteriori profitul catre rezerve, mai exact, in contul 1068 „Alte rezerve”, fara a distribui imediat dividende catre asociati. Totusi, odata ce se doreste retragerea acestor sume sub forma de dividende, apare intrebarea daca este suficienta o hotarare AGA sau trebuie intocmit si un bilant interimar? In acest articol, analizam cadrul legal aplicabil, conditiile in care se poate face transferul din contul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016