Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

24-Dec-2024
1591
E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009.

E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024.

Forma OUG nr. 120/2021 in vigoare INAINTE de modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

SECTIUNEA a 2-a Sistemul national privind factura electronica RO e- Factura si factura electronica in Romania

ART. 4
(2) Elemente principale ale facturii electronice sunt:

a) identificatorii de proces si de factura;
b) data facturii;


c) informatii privind identificarea operatorului economic care a livrat bunurile/produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrarile;
d) informatii privind destinatarul facturii electronice;
e) informatii privind beneficiarul platii;
f) informatii privind reprezentantul fiscal al emitentului;
g) identificarea tipului de bunuri/produse livrate, servicii prestate sau lucrari executate;
h) referirea la contractul de achizitii publice/sectoriale, de concesiune de lucrari si servicii, precum si, dupa caz, la contractul de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii;
i) detalii privind executarea lucrarilor, livrarea bunurilor/produselor sau prestarea serviciilor;
j) instructiuni de plata;
k) informatii privind creditari sau debitari;
l) informatii privind pozitiile de pe factura;
m) defalcarea TVA;
n) totalul facturii.

Forma OUG nr. 120/2021 in vigoare DUPA modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

La articolul 4, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu urmatorul cuprins:

(21) In facturile emise pentru operatiunile realizate in baza unor contracte de achizitii publice, de achizitii sectoriale, de concesiune de lucrari si de concesiune de servicii, precum si, dupa caz, contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii se inscriu, in mod obligatoriu, codurile CPV corespunzatoare prevazute in nomenclatorul de referinta in domeniul achizitiilor publice, adoptat prin Regulamentul (CE) nr. 2.195/2002 al Parlamentului European si al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind Vocabularul comun privind achizitiile publice (CPV).

Forma OUG nr. 120/2021 in vigoare INAINTE de modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

SECtIUNEA a 4-a Facturarea electronica in relatiile B2B si B2C ART. 10

(1) In relatia comerciala B2B, intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de transmitere a acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1). Fac exceptie facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Forma OUG nr. 120/2021 in vigoare DUPA modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

La articolul 10, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: Art. 10.

(1) In relatia comerciala B2B, intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform titlului VII «Taxa pe valoarea adaugata» din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de transmitere a acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1). Fac exceptie bonurile fiscale emise in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, in conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) si (21) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si facturile emise pentru livrari intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania comunica un cod de inregistrare in scopuri de TVA din alt stat membru.


Forma OUG nr. 120/2021 in vigoare INAINTE de modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

ART. 101

(2) incepand cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275, 278 si 279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2C, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n1), au obligatia sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Fac exceptie facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Livrarile de bunuri/Prestarile de servicii efectuate catre o persoana fizica care se identifica in relatia cu furnizorul/ prestatorul prin codul numeric personal se considera efectuate in relatia B2C.

Forma OUG nr. 120/2021 in vigoare DUPA modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

La articolul 101, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(2) incepand cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici — persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform
titlului VII «Taxa pe valoarea adaugata» din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2C, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n1), au obligatia sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e- Factura. Fac exceptie bonurile fiscale emise in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, in conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) si (21) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Livrarile de bunuri/Prestarile de servicii efectuate catre o persoana fizica care nu se identifica in relatia cu furnizorul/ prestatorul prin niciun cod de identificare fiscala sau opteaza sa se identifice prin codul numeric personal se considera efectuate in relatia B2C. Daca beneficiarul, persoana fizica, nu se identifica prin niciun cod de identificare fiscala, facturile se emit utilizand un cod format din 13 cifre de zero in locul codului de identificare fiscala a beneficiarului.

II. Modificari aduse OUG nr. 70/2024 privind unele masuri de implementare si utilizare a decontului precompletat RO e-TVA [...] de OUG nr. 138/2024

Forma OUG nr. 70/2024 in vigoare INAINTE de modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

CAPITOLUL I Masuri de implementare si utilizare a decontului precompletat RO e-TVA si valorificarea datelor si informatiilor prin implementarea unui sistem de guvernanta specific
ART. 5

(10) "Notificarea de conformare RO e-TVA" nu se ia in considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, pana la data de 1 ianuarie 2025.

Forma OUG nr. 70/2024 in vigoare DUPA modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

La articolul 5, alineatul (10) va avea urmatorul cuprins:

(10) «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se ia in considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, pana la data de 1 iulie 2025.


Forma OUG nr. 70/2024 in vigoare INAINTE de modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

ART. 16
(1) Prevederile art. 5 alin. (8) - (10), art. 7 si art. 8 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2025.

Forma OUG nr. 70/2024 in vigoare DUPA modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

La articolul 16, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
(1) Prevederile art. 5 alin. (8)—(10), art. 7 si art. 8 intra in vigoare la data de 1 iulie 2025.



III. Modificari aduse OUG nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta de OUG nr. 138/2024

Forma OUG nr. 8/2009 in vigoare INAINTE de modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

ART. 6

(12) In cazul voucherelor de vacanta emise pe orice tip de suport, unitatile afiliate sunt obligate, incepand cu data de 1 aprilie 2022, sa transmita in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura facturile emise titularilor voucherelor.

(13) Facturile transmise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura conform alin. (12) trebuie sa fie intr-un format electronic structurat de tip XML, care respecta prevederile art. 4 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea.

(14) Unitatile afiliate prevazute la alin. (12) sunt obligate sa transmita facturile emise catre destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Forma OUG nr. 8/2009 in vigoare DUPA modificarile aduse de OUG nr. 138/2024

La articolul 6 alineatele (12)—(14) se abroga.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016