Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Factura: Facturile trebuie transmise in sistem cel tarziu in 5 sau 20 de zile de la data emiterii?

21-Feb-2024
27783
E-Factura: Facturile trebuie transmise in sistem cel tarziu in 5 sau 20 de zile de la data emiterii?

Sunt societate comerciala cu capital de stat. Avand in vedere ART 10 (7) OUG 120/2021 Termenul - limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data - limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. (alineat introdus prin art. LXVII din O.U.G. nr. 115/2023, in vigoare de la 15 decembrie 2023)

Conform art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015- Pentru alte operatiuni decat cele prevazute la alin. (15), persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15 - a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.

Care este termenul de transmitere a facturii in sistem: a 5-a zi a lunii in curs pt. luna anterioara sau 15 (are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15 - a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei) adica 20 a lunii in curs pt. luna anterioara?

Termen transmitere facturi in E-Factura – raspunsul specialistului:

Pe baza temeiului legal prezentat in extras mai jos (Legea 296/2023 si Codul fiscal) voi interpreta termenul de transmitere a facturilor in sistemul RO e-factura, pentru o societate comerciala cu capital de stat din Romania.

Conform Art. LIX alineatului (6) din Legea 296/2023, termenul-limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii conform art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015.

Articolul 319 alin. (16) din Codul Fiscal prevede ca, pentru operatiuni care nu sunt livrari intracomunitare de bunuri (care sunt tratate separat la alin. (15)), persoana impozabila trebuie sa emita o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei.



Aplicand aceste prevederi la intrebarea dumneavoastra, rezulta:

1. Daca factura a fost emisa in cursul unei luni, aceasta trebuie transmisa in sistemul RO e-factura in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii, inscrisa pe factura.

2. Daca factura nu a fost emisa in timpul lunii respective (si astfel ar intra sub incidenta termenului limita de emitere a facturii, care este pana la data de 15 a lunii urmatoare), atunci termenul pentru transmiterea acestei facturi in sistemul RO e-Factura este de 5 zile lucratoare de la aceasta data-limita (adica pana in cea de-a 20-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, daca ziua a 15-a este o zi lucratoare).

Prin urmare, depinde de data la care factura este efectiv emisa. Daca este emisa inainte de termenul-limita de emitere, trebuie transmisa in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii. Daca este emisa la termenul-limita, trebuie transmisa in termen de 5 zile lucratoare de la acest termen-limita.

Clarificare privind termenul de 5 zile:

1. In perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2024: Conform articolul LIX alin. 6) din Legea nr. 296/2023, raportarea facturilor in sistemul e-Factura se face in cinci zile lucratoare de la data emiterii facturii.

2. De la 1 iulie 2024: OUG 115/2023 modifica termenul de raportare la cinci zile calendaristice, conform articolului LXVII din aceasta ordonanta.

Prin urmare, pentru perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2024, termenul de transmitere a facturilor in sistemul e-Factura ramane de 5 zile lucratoare, iar incepand cu 1 iulie 2024, acest termen se schimba in 5 zile calendaristice. De asemenea, trebuie luat in considerare ca pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2024, nerespectarea termenului de 5 zile lucratoare nu se sanctioneaza.

Temei legal 

Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung

Art. LIX. -

(2) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278-279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia cu institutii publice, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. w) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, altele decat cele efectuate in relatia B2G, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, si altele decat cele prevazute la art. 6 din acelasi act normativ, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.
(6) Termenul-limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) - (3) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Codul fiscal 

Art. 319. Facturarea

(15) Pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2), persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei.
(16) Pentru alte operatiuni decat cele prevazute la alin. (15), persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri/prestare de servicii cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.


Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016