Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

21-Iul-2025
3161
e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de sanctiuni si functionarii Registrului centralizat de sanctiuni

Ce este E-Transport

E-Transport este un sistem electronic prin care autoritatile fiscale din Romania monitorizeaza transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat. Operatorii economici trebuie sa declare detalii despre transport inainte ca marfa sa plece la drum, iar sistemul genereaza un cod unic (UIT) ce trebuie sa insoteasca marfa. Scopul principal este prevenirea evaziunii fiscale si urmarirea traseului bunurilor in timp real.

Cine trebuie sa utilizeze sistemul e-Transport

La nivel national, obligatiile declararii datelor cu privire la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revin: 

  • furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne;
  • operatorului economic care transporta, incarca si descarca pe teritoriul Romaniei bunuri cu risc fiscal ridicat.

Obligatiile declararii datelor cu privire la transportul international al bunurilor revin:

  • destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
  • beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
  • furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
  • depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.

Obligatiile transportatorului rutier in E-Transport

Obligatiile transportatorului rutier in E-Transport sunt urmatoarele:

  • sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport;
  • sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit;
  • sa puna la dispozitia conducatorului auto codul UIT3 primit, care este generat de Sistemul RO e-Transport, prin intermediul caruia se identifica datele aferente unei partide de bunuri.

Categoriile de vehicule rutiere monitorizate in Sistemul RO e-Transport

Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.

Nedeclarare bunuri in E-Transport: amenzi si confiscarea bunurilor

Modificarile aduse prin OUG nr. 129/2024, in vigoare din 21 noiembrie 2024, au fost introduse ca reactie la criticile din mediul de afaceri, care considerau ca sanctionarea era disproportionata. in trecut, se putea confisca intreaga valoare a bunurilor nedeclarate chiar de la prima abatere.

Noua reglementare introduce o abordare graduala a sanctiunii complementare de confiscare, care se aplica in paralel cu amenda principala:

  • La prima abatere – nu se aplica confiscarea;
  • La a doua abatere – se confisca 15% din valoarea bunurilor nedeclarate;
  • La a treia – 50%;
  • De la a patra abatere in sus – se confisca integral (100%).

Aceste sanctiuni se adauga la amenzile deja existente, care se mentin: intre 10.000 si 50.000 lei pentru persoane fizice si intre 20.000 si 100.000 lei pentru persoane juridice, conform art. 13¹ din OUG nr. 41/2022.

Ce trebuie sa stii despre Registrul electronic

Pentru ca sanctiunile sa fie aplicate gradual, era necesar un sistem de evidenta a abaterilor, un Registru electronic centralizat al sanctiunilor, gestionat de Directia Generala Antifrauda Fiscala (ANAF), printr-un punct unic de contact.

Ordinul comun din iulie 2025 stabileste regulile de acces, completare si corectare a registrului, pentru ANAF, Autoritatea Vamala si Politia Romana:

Informatiile sunt introduse in registru imediat de catre agentul constatator sau personalul desemnat;

Accesul se face prin platforma informatica utilizata pentru consultarea codurilor UIT, cu credentiale individuale;

Erorile pot fi corectate doar de institutia/persoana care a inregistrat sanctiunea, cu acordul conducerii;

Daca o sanctiune este anulata de instanta, decizia trebuie reflectata in registru in termen de maximum 30 de zile de la pronuntarea definitiva.

Registrul este un instrument administrativ esential pentru evitarea abaterilor repetate si aplicarea uniforma a sanctiunilor, mai ales ca trei institutii diferite pot constata incalcari in sistemul e-Transport. Coordonarea interinstitutionala si schimbul de informatii devin posibile si eficace prin aceasta platforma.

Operatorii economici implicati in transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat trebuie sa trateze cu maxima seriozitate obligatiile declarative in e-Transport. Desi prima abatere nu atrage confiscarea, recidiva este sever sanctionata. In plus, regulile interne stabilesc clar cine are acces si cum se face comunicarea intre autoritati, esential pentru transparenta si trasabilitate.

Concluzie

Confiscarea graduala a valorii bunurilor nedeclarate in sistemul RO e-Transport, este acum o masura aplicabila cu adevarat, datorita operationalizarii registrului electronic. Este un pas necesar spre echilibru intre control fiscal si realitatile operationale ale firmelor, dar si o dovada ca vocea mediului de afaceri poate influenta in mod concret reglementarile fiscale.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016