Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025

14-Mai-2025
1025
Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025

Incepand cu 13 mai 2025, procedura de acordare a esalonarii simplificate a fost oficial actualizata prin Ordinul ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Iar in acest articol vom vedea 4 schimbari importante aduse in privinta ei. Reamintim ca modificari au fost aduse si in cazul esalonarii clasice, prin acelasi act normativ.

Schimbari la esalonarea simplificata

Desi mai putin complexa procedural, esalonarea simplificata nu a fost ignorata. Ordinul aduce urmatoarele modificari:
• Dispare posibilitatea acordarii pentru anumite categorii speciale de contribuabili, precum cei care trebuie sa mentina o autorizatie sau acord administrativ.
• Se reduce numarul de cereri admise pentru modificarea esalonarii la o singura solicitare pe durata acesteia.
• Se abroga prevederile privind renuntarea la restructurarea obligatiilor in cazul notificarilor depuse potrivit OG 6/2019.
• Apare un nou formular privind acordul de principiu, necesar in anumite situatii de prelungire sau modificare.
 

Cum procedeaza contribuabilii cu penalitatile de nedeclarare

Pentru penalitatile de nedeclarare datorate de contribuabili se acorda urmatoarele:

a) esalonare la plata, in situatia in care obligatiile fiscale principale pentru care s-au calculat acestea sunt stinse dupa expirarea termenului de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala;

b) amanarea la plata in vederea reducerii cu 75%, potrivit legii, in situatia in care obligatiile fiscale principale pentru care s-au calculat acestea sunt esalonate la plata si/sau sunt stinse partial prin plata si/sau compensare in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, precum si in cazul mentinerii valabilitatii acesteia pentru cele instituite si comunicate la data pierderii valabilitatii esalonarii la plata.

Cand nu se acorda amanarea la plata a penalitatilor de nedeclarare

Nu se acorda amanarea la plata a penalitatilor de nedeclarare pentru scadentele aferente obligatiilor fiscale principale prevazute la alin. (10) lit. b) stinse in perioada dintre data expirarii termenului prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala si data acordarii esalonarii la plata, prin plata si/sau compensare, inclusiv in cazul taxei pe valoarea adaugata stinse ca urmare a depunerii decontului cu suma negativa de TVA fara optiune de rambursare.

Penalitatile de nedeclarare vizeaza fiecare tip de obligatie fiscala si fiecare perioada fiscala (luna/trimestru/an).

In cazul debitorilor care desfasoara activitati intracomunitare pentru care se atribuie un cod de inregistrare TVA potrivit art. 317 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in procedura de solutionare a cererii de esalonare la plata se au in vedere si obligatiile fiscale inregistrate in evidenta fiscala pentru aceasta activitate.

In situatia in care pe perioada de esalonare la plata se radiaza un sediu secundar sau codul de inregistrare de TVA atribuit pentru desfasurarea activitatilor intracomunitare, organul fiscal competent emite, din oficiu, decizie de modificare a deciziei de esalonare la plata a obligatiilor fiscale si/sau, dupa caz, decizie de modificare a deciziei de amânare la plata a penalitatilor de nedeclarare.

Noutati despre cererea de acordare a esalonarilor la plata

Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii, cererea de acordare a esalonarilor la plata se depune de catre debitor, persoana fizica, separat pentru obligatiile fiscale ale persoanei fizice si separat pentru obligatiile fiscale ale persoanei fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.

Cererile depuse de catre acestia se analizeaza distinct, prin emiterea documentelor care stau la baza solutionarii acestora, separat pentru persoana fizica si separat pentru persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.

Schimbari aduse de Ordinul 597/2025 privind esaloanrea clasica

Noua procedura vine cu o abordare mai flexibila si digitalizata:
• Cererea de esalonare este simplificata, iar transmiterea prin Spatiul Privat Virtual devine standard.
• Se reduce volumul documentelor justificative, in special pentru contribuabilii cu risc fiscal mic.
• ANAF analizeaza situatia de dificultate pe baza propriilor baze de date, eliminand obligatia contribuabililor de a depune situatii financiare sau fluxuri de numerar.

Continuarea, in ACEST articol»

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016