Facturi primite cu intarziere de firme. Cum sunt tratate contabil si fiscal?
O societate a primit prin SPV o factura storno de la un furnizor. Ulterior, furnizorul a trimis pe email factura initiala, emisa in luna noiembrie 2023. Factura initiala nu este inregistrata in contabilitatea societatii.
Cum trebuie sa procedeze firma cu acesta factura? Vor fi aplicate amenzi daca nu este inregistrata, nefiind transmisa prin SPV?
Specialistul ne explica urmatoarele:
Din punct de vedere contabil
Inregistrarea facturii primita cu intarziere sau neinregistrata in contabilitate ca urmare a unei erori se inregistreaza la data constatarii erorii / omisiunii.
Daca erorile sunt semnificative atunci corectia se efectueaza pe seama rezultatului reportat utilizand contul 1174 Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile.
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
Daca sunt nesemnificative exista posibilitatea ca, potrivit politicilor contabile aprobate sa fie corectate pe seama contului de profit si pierdere.
Fiecare entitate isi stabileste prin politicile contabile criteriile pentru a stabili daca erorile sunt sau nu semnificative.
Asadar, veti inregistra in primul rand in contabilitate, factura primita in anul 2023, la data constatarii erorii, de ex. in luna noiembrie 2024. Nu trebuie transmisa prin SPV aceasta factura, deoarece la data emiterii nu exista obligativitatea facturii electronice.
La aceeasi data, veti inregistra si factura storno primita prin SPV.
Din punct de vedere fiscal a) Corectarea D 394
In ceea ce priveste corectarea Declaratiei 394, conform OPANAF 77/2022, pct. 3 din Instructiunile de completare ca in cazul in care, dupa depunerea declaratiei, persoana impozabila constata existenta unor omisiuni/erori in datele declarate, aceasta trebuie sa depuna o noua declaratie corect completata cu operatiunile care necesita modificarea si/sau operatiunile care nu au fost declarate, declaratie care inlocuieste declaratia informativa depusa initial.
Asadar daca facturile au fost primite cu intarziere, in alta perioada de raportare, nu exista obligatia de a face rectificativa, ele se cuprind in declaratia D394 a lunii in curs, dar trebuie pastrate dovezi de primire cu intarziere.
b) Corectarea D 300
In ceea ce priveste inregistrarea facturii in D300 puteti sa va exercitati dreptul de deducere a TVA daca este aferenta unor operatiuni cu drept de deducere.
Potrivit OPANAF nr. 1253/2021 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata", la rd. 34: - se evidentiaza sumele rezultate din corectarea taxei deduse, conform art. 297 si 298 din Codul fiscal, in cazul persoanelor care efectueaza numai operatiuni cu drept de deducere, sau art. 298 si. 300 din Codul fiscal, in cazul persoanelor impozabile cu regim mixt, aferenta operatiunilor inscrise la rd. 24, 25, 26 si 27 din deconturile anterioare, ajustarile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, a caror exigibilitate este ulterioara datei de 1 ianuarie 2017, dar care au fost generate de operatiuni pentru care cota de taxa pe valoarea adaugata aplicata a fost de 24%, 20% sau 9%, potrivit dispozitiilor art. 282 alin. (9) si (10), dupa caz, din Codul fiscal, operatiuni pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, dar pentru care se aplica cota de 24%, 20% sau 9%, sumele rezultate din regularizarile prevazute de art. 291 alin. (6) din Codul fiscal datorate modificarii cotelor de TVA, precum si orice alte sume rezultate din regularizarile prevazute de legislatia in vigoare datorate unor evenimente, cu exceptia celor prevazute la art. 287 si 315 1 din Codul fiscal, care determina modificarea datelor declarate initial, cum ar fi nedeclararea din eroare a operatiunii in perioada in care intervine exigibilitatea.
Conform art. 301 alin. (2) din codul fiscal In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile si formalitatile de exercitare a dreptului de deducere in perioada fiscala de declarare sau in cazul in care nu s-au primit documentele de justificare a taxei prevazute la art. 299, persoana impozabila isi poate exercita dreptul de deducere prin decontul perioadei fiscale in care sunt indeplinite aceste conditii si formalitati sau printr-un decont ulterior, dar in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala, inclusiv in cazul anularii rezervei verificarii ulterioare ca urmare a inspectiei fiscale.
Potrivit prevederilor art. 323 alin. (2) din Codul fiscal, decontul de taxa intocmit de persoanele inregistrate conform art. 316 va cuprinde suma taxei deductibile pentru care ia nastere dreptul de deducere in perioada fiscala de raportare si, dupa caz, suma taxei pentru care se exercita dreptul de deducere, in conditiile prevazute la art. 301 alin. (2), suma taxei colectate a carei exigibilitate ia nastere in perioada fiscala de raportare si, dupa caz, suma taxei colectate care nu a fost inscrisa in decontul perioadei fiscale in care a luat nastere exigibilitatea taxei, precum si alte informatii prevazute in modelul stabilit de Ministerul Finantelor Publice.
Potrivit prevederilor de la alin. (3), datele inscrise incorect intr-un decont de taxa se pot corecta prin decontul unei perioade fiscale ulterioare si se vor inscrie la randurile de regularizari.
Potrivit prevederilor art. 105 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, in cazul taxei pe valoarea adaugata, corectarea erorilor din deconturile de taxa se realizeaza potrivit prevederilor Codului fiscal(pe randul de regularizari).
Asadar, TVA dedusa aferent facturii primite cu intarziere se evidentiaza la randul 34 din D300 din luna Decembrie, daca depuneti decontul trimestrial, sau Noiembrie daca depuneti decontul lunar.
Raspuns oferit in luna noiembrie 2024 de catre specialistii site-ului
PortalCodulFiscal.ro. Dati click
AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regim fiscal pentru servicii de radiologie dentara
Intrebare: Cabinet stomatologic la 31.10.2024 atinge pragul de 300.000 lei din incasari din servicii stomatologice. In varianta in care, in afara de activitatea propriu-zisa de asistenta si tratament stomatologic, firma a achizitionat si un aparat de radiologie dentara si presteaza si aceasta activitate in cadrul cabinetului stomatologic, este obligatorie inregistrarea ca platitor de TVA sau intreaga activitate este scutita de inregistrarea in scopuri de TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Comisioane procesare plati
Intrebare: In raportul fiscal zilnic si in evidenta financiar-contabila, incasarile cu POS-ul sunt evidentiate la suma incasata cu cardul. In extrasul bancar, fara nicio explicatie, apare suma diminuata cu sumele retinute drept comision pentru serviciile firmei detinatoare a POS-ului, care nu imi emite factura pentru acestea. Am discutat cu ei si nu imi emit factura. Este legal?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Venituri din consultanta obtinute de un nerezident. Regim TVA si impozit pe nerezidenti
Intrebare: PFA achizitioneaza de la o persoana impozabila din Australia un curs de mentorat, care consta atat in punerea la dispozitie a unei platforme de invatare, cat si in consultanta. PFA va achita TVA pentru achizitia de servicii din tari non-UE, dar nu are obligatia de a solicita codul special de taxa prevazut de art. 317 din Codul fiscal. In schimb, va depune declaratia 301 (este corect?). Sunt necesare alte obligatii declarative sau impozite cu retinere la sursa si depunerea declaratiei 207?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Ajustare TVA ca urmare a inregistrarii in scopuri de TVA
Intrebare: La 30.09.2024 am devenit platitoare de TVA si am urmatoarele solduri: 371 = 96,561.68 378 = 22,508.55 Este corecta monografia pentru 01.10.2024? 4426 = 371 11,823.61 {(96,561.68 - 22,508.55) * 19% / 119%} 371 = 4428 20,376.86 {(96,561.68 - 11,823.61) + 22,508.55} * 19% 371 = 378 -8,553.25 (11,823.61 - 20,376.86) Soldurile vor fi: 371 = 96,561.68 378 = 13,955.30 4428 = 20,376.86
vezi AICI raspunsul specialistilor << Date raportate in RO e-Transport
Intrebare: In cazul unor transporturi internationale, generam cod UIT (cu toate datele transportului: furnizor, transportator, cod NC8, greutate bruta, neta etc.) in soft-ul nostru de contabilitate, dupa care il transmitem in SPV. Apoi, in aplicatia E-transport vedem codul UIT generat si il comunicam firmei de transport inainte de intrarea in vama. In aplicatia e-Transport mai trebuie facut ceva? Exista o indicatie ca UIT-ul generat este corect sau validat de catre ANAF?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<