Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Fara o reforma a sistemului de pensii, toate tarile UE vor intra in colaps

15-Iun-2010
2143

In 2030 numai doi angajati vor munci pentru o persoana trecuta de varsta de 60 de ani, fata de trei in prezent In 2050, trei persoane din 10 vor avea 65 de ani si mai mult

Constranse de criza datoriilor sa redu?ca substantial cheltuielile bugetare pentru echilibrarea deficitelor, euro?penii au evitat pe cat posibil sa micso?reze pensiile.

Este adevarat, unele state, precum Grecia sau Spania, au renuntat la a 13-a pensie, iar Franta intentioneaza sa majoreze contributiile la sistemul de pensii, al carui proiect de reforma va fi prezentat astazi de guvernul premie?rului Fran?ois Fillon.

In majo?ritatea lor, tarile membre au prelungit varsta de retragere din activitate si implicit perioada de cotizare. Nu este o masura gasita in graba, sub presiunea actualei instabilitati financiare. De mai multi ani, UE cere reformarea sistemelor de pensii din statele membre. Criza nu a facut decat sa accelereze lucrurile.

Problema este ca din 2012 populatia activa a UE va incepe sa descreasca, astfel incat in 2030 doua persoane active vor finanta un pensionar, o proportie imposibila, dupa cum estima Laszlo Andor, comi?sarul european pentru Piata Muncii. Astazi in Europa lucreaza trei pentru o persoana trecuta de varsta de 65 de ani. In opinia responsabilului european, urmatorii cinci ani vor fi critici pentru tarile europene.

O ?carte verde? pentru o dezbatere colectiva
La sfarsitul acestei luni, Bruxelles va publica o asa-numita ?carte verde? - lucrare conceputa ca un instrument de lucru pentru o vasta dezbatere colectiva vizand pensiile in Europa si care nu?mara 27 de sisteme diferite. Autorii documentului nu militeaza pentru solu?tii uniforme aplicate la nivelul intregii Uniuni.

Ca atare, se cauta vari?anta de mijloc, care sa reflecte impli?catiile finan?ciare pentru angajati, res?pon?sabilitatile angajatorilor, progra?mul de lucru pen?tru cei trecuti de 60 de ani. In Uniunea Europeana, varsta legala de pensionare variaza de la stat la stat, situandu-se intre 60 de ani (precum in cazul femeilor in Austria, Grecia, Italia, Litu?ania, Malta, Polonia si Marea Bri?tanie) si 65 de ani, cum este cazul Germaniei si Suediei.

In acelasi timp, aceasta varsta difera in functie de sexul lucratorului in mai mult de un sfert dintre tarile membre, dar si in functie de statutul pro?fesional si de exceptiile proprii fiecarei tari: pretu?tindeni exista sisteme de pensionare anticipata sau dife?ren?tiata. Oricum, retragerea din activitate depinde, in cele mai multe cazuri, de vechimea in munca. Astfel, varsta legala de pen?sionare difera, uneori substantial, de varsta legala.

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

Din?colo de aceste diferente, toate sistemele de pensii din Europa se confrunta cu o problema comuna: o evolutie demo?grafica ingri?joratoare. Imbatranirea po?pulatiei modi?fica ne?gativ echilibrul din?tre populatia activa si cea trecuta de a doua tinerete. Potrivit ultimelor studii pe aceasta tema, pana in 2050 ponderea europenilor cu varste de peste 80 de ani ar urma sa se tripleze, astfel incat per?soanele cu varste cu?prin?se intre 60 si 79 de ani vor reprezenta un sfert din populatia totala a Uniunii. Suprapusa cu actuala criza economica, aceasta evolutie va avea importante reper?cu?siuni in materie de finante pu?bli?ce, precum si pentru adap?tarea vii?toarelor pensii.

Sisteme foarte diferite
Eforturile europenilor vizeaza gasi?rea unei formule care sa apropie dife?ritele sisteme de pensii din UE. Deo?- camdata, numai Suedia, Italia, Slo?venia si Polonia au realizat reforme structurale in acest domeniu.

A fost un proces lung si chinuitor. In Suedia, spre exemplu, a fost nevoie de 14 ani pentru a se ajunge la un consens. In rest, se poate vorbi de pasi mai mici sau mai mari.

Germania: reforma angajata in 2007 modifica varsta de obtinere a unei pensii complete, care va trece de la 65 la 67 de ani intre 2012 si 2029. Varsta de retragere din activitate a ramas nemodificata: 63 de ani, cu 35 de ani de cotizare, perioada minima; in caz contrar, valoarea pensiei se reduce in functie de diferite criterii.

Spania: nu exista diferente intre varsta de pensionare si perioada de contributie la fondul de asigurari. Reformele din 2006 si 2007 au stabilit durata minima de cotizare la 15 ani incepand cu 2013. Plati suplimentare la cuantumul de pensie sunt posibile numai pentru asiguratorii care au cotizat peste 49 de ani. Varsta de retragere este de 65 de ani. In ianuarie, guvernul a anuntat o crestere progresiva a varstei de retragere din activitate, care va ajunge de la 65 la 67 de ani pana in 2025 incepand din 2013. Accesul la dispozitivul de pensionare anticipata ramane restrans.

Nici in Marea Britanie nu se face distinctie intre perioada de cotizare si varsta de obtinere a unei pensii com?plete. In prezent, varsta legala este fixata la 65 de ani pentru barbati si la 60 de ani pentru femei, dar aceasta din urma va fi treptat marita pana la 65 de ani in urmatorul deceniu. Un adaos consistent a fost instaurat pentru a-i determina pe salariati sa plece dincolo de aceasta varsta: 10% suplimentar pe an. Reforma din 2007 impinge varsta legala de pensionare la 66 de ani in 2026, la 67 in 2036 si la 68 in 2046. Perioada de contributie la fondul de pensie a fost redusa insa la 30 de ani, de la 44 de ani pentru barbati si 39 de ani pentru femei.

Cazul Italiei este mai complicat, pentru ca exista doua sisteme de pensii. Primul, instituit in 1995, prevede o varsta de retragere incepand cu 57 de ani. Cu toate acestea, nu se poate iesi la pensie inainte de 65 de ani, daca valoa?rea pensiei nu este de 1,2 ori mai mare decat suma minima fixata.
Cum se calculeaza

?Germania: din raportul dintre salariul real si salariul mediu national rezulta numarul de puncte. Plafon anual - 63.600 euro
?Austria: salariul mediu este grevat de cotizatii plafonate. Plafon anual: aproximativ 47.160 de euro
?Finlanda: pensie de activitate profesionala pe baza ultimilor 10 ani de munca.
?Franta: salariul mediu anual cotizat in cei mai buni 25 de ani. Plafon anual - 34.308 euro.
?Grecia: salariu brut mediu din ultimii cinci ani de activitate. Plafon anual - 63.348 de euro
?Italia: salariul mediu cotizat pe toata durata de activitate. Plafon anual - aproape 38.700 de euro

Sursa: EUPS

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Fara o reforma a sistemului de pensii, toate tarile UE vor intra in colaps":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Toate firmele din Romania vor plati impozit pe cifra de afaceri. Proprietarii firmelor in insolventa, fara drept de a initia alte afaceri
    • Conform noului program de guvernare anuntat recent de guvernul Mihai Tudose pare sa puna capac oricaror sanse de dezvoltare a unei afaceri in Romania. Astfel, una dintre masuri vizeaza trecerea la impozitul pe cifra de afaceri in loc de impozitul pe profit de anul viitor. Mai mult, antreprenorii care au cel putin doua afaceri in insolventa in palmares nu vor mai putea incepe o noua afacere pentru o anumita perioada de timp, stabilita de noul guvern. Drumul catre succesul in business e presarat...» citeste mai departe aici

  • Modificari norme metodologice privind impozitul pe profit si pe veniturile microintreprinderilor
    • Va informam ca in M.O. nr. 319/2017 a fost publicata HG 284/2017 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate rin HG nr. 1/2016. In continuare va prezentam principalele aspecte in ceea ce priveste: Impozitul pe profit In contextul in care incepand cu 1 ianuarie 2017 ramane valabila facilitatea aplicarii scutirii de impozit pentru profitul reinvestit in activele corporale prevazute in subgrupa 2.1. clasa 2.2.9 din...» citeste mai departe aici

  • Divindende primite de o microintreprindere. Ce regim fiscal se aplica in 2017?
    • Va oferim prin randurile de mai jos informatiile necesare pentru a vedea cum se contabilizeaza veniturile din dividende primite de o microintreprindere, daca acestea intra in baza impozabila si se plateste impozit pe venit in momentul primirii sau in momentul repartizarii, precum si in ce moment se pot scoate ca dividende aceste venituri de catre asociatii microintreprinderii primitoare. Microintreprinderea detine mai mult de 10% din partile sociale ale celeilalte microintreprinderi. Iata...» citeste mai departe aici

  • DOSAR PFA 2017: Care sunt noutatile fiscale legate de PFA in 2017?
    • Deoarece astfel de articole sub forma unor dosare cat mai cuprinzatoare pe o tema de interes s-au bucurat de succes, va propunem mai jos un dosar pe tema PFA-urilor in 2017 si a noutatilor fiscale care insotesc activitatea celor care aleg aceasta forma de organizare juridica. Astfel, tratam mai jos cateva subiecte importante, de la impozitele pe care le achita un PFA in 2017 si pana la obligatiile noi care apar din luna iulie 2017. PFA-urile platesc impozit specific in 2017? Persoanele juridice...» citeste mai departe aici

  • In atentia celor care desfasoara activitati cu caracter ocazional in baza raporturilor de munca cu zilieri
    • Autoritatile fiscale reamintesc persoanelor interesate ca in Monitorul Oficial nr. 376/2017 a fost publicata Legea nr. 105/2017, prin care se aduc modificari si completari Legii nr. 52/2011privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Zilierii care presteaza activitati in domeniul cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, precum si activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati fiscale din intervalul 19-25 iunie
    • ANAF a publicat un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante acte normative cu incidenta fiscala din intervalul 19-25 iunie 2017 si publicate in Monitorul Oficial. 1. Legea nr.100/2017 pentru ratificarea Acordului de parteneriat si cooperare consolidat dintre Uniunea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si Republica Kazahstan, pe de alta parte, semnat la Astana la 21 decembrie 2015 (M.Of. nr.464 din 21 iunie 2017); 2. Ordinul ministrului finantelor publice...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.