Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Fara o reforma a sistemului de pensii, toate tarile UE vor intra in colaps

15-Iun-2010
2229

In 2030 numai doi angajati vor munci pentru o persoana trecuta de varsta de 60 de ani, fata de trei in prezent In 2050, trei persoane din 10 vor avea 65 de ani si mai mult

Constranse de criza datoriilor sa redu?ca substantial cheltuielile bugetare pentru echilibrarea deficitelor, euro?penii au evitat pe cat posibil sa micso?reze pensiile.

Este adevarat, unele state, precum Grecia sau Spania, au renuntat la a 13-a pensie, iar Franta intentioneaza sa majoreze contributiile la sistemul de pensii, al carui proiect de reforma va fi prezentat astazi de guvernul premie?rului Fran?ois Fillon.

In majo?ritatea lor, tarile membre au prelungit varsta de retragere din activitate si implicit perioada de cotizare. Nu este o masura gasita in graba, sub presiunea actualei instabilitati financiare. De mai multi ani, UE cere reformarea sistemelor de pensii din statele membre. Criza nu a facut decat sa accelereze lucrurile.

Problema este ca din 2012 populatia activa a UE va incepe sa descreasca, astfel incat in 2030 doua persoane active vor finanta un pensionar, o proportie imposibila, dupa cum estima Laszlo Andor, comi?sarul european pentru Piata Muncii. Astazi in Europa lucreaza trei pentru o persoana trecuta de varsta de 65 de ani. In opinia responsabilului european, urmatorii cinci ani vor fi critici pentru tarile europene.

O ?carte verde? pentru o dezbatere colectiva
La sfarsitul acestei luni, Bruxelles va publica o asa-numita ?carte verde? - lucrare conceputa ca un instrument de lucru pentru o vasta dezbatere colectiva vizand pensiile in Europa si care nu?mara 27 de sisteme diferite. Autorii documentului nu militeaza pentru solu?tii uniforme aplicate la nivelul intregii Uniuni.

Ca atare, se cauta vari?anta de mijloc, care sa reflecte impli?catiile finan?ciare pentru angajati, res?pon?sabilitatile angajatorilor, progra?mul de lucru pen?tru cei trecuti de 60 de ani. In Uniunea Europeana, varsta legala de pensionare variaza de la stat la stat, situandu-se intre 60 de ani (precum in cazul femeilor in Austria, Grecia, Italia, Litu?ania, Malta, Polonia si Marea Bri?tanie) si 65 de ani, cum este cazul Germaniei si Suediei.

In acelasi timp, aceasta varsta difera in functie de sexul lucratorului in mai mult de un sfert dintre tarile membre, dar si in functie de statutul pro?fesional si de exceptiile proprii fiecarei tari: pretu?tindeni exista sisteme de pensionare anticipata sau dife?ren?tiata. Oricum, retragerea din activitate depinde, in cele mai multe cazuri, de vechimea in munca. Astfel, varsta legala de pen?sionare difera, uneori substantial, de varsta legala.

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Protectia datelor cu caracter personal
Protectia datelor cu caracter personal
Vezi detalii
50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii
Vezi detalii

Din?colo de aceste diferente, toate sistemele de pensii din Europa se confrunta cu o problema comuna: o evolutie demo?grafica ingri?joratoare. Imbatranirea po?pulatiei modi?fica ne?gativ echilibrul din?tre populatia activa si cea trecuta de a doua tinerete. Potrivit ultimelor studii pe aceasta tema, pana in 2050 ponderea europenilor cu varste de peste 80 de ani ar urma sa se tripleze, astfel incat per?soanele cu varste cu?prin?se intre 60 si 79 de ani vor reprezenta un sfert din populatia totala a Uniunii. Suprapusa cu actuala criza economica, aceasta evolutie va avea importante reper?cu?siuni in materie de finante pu?bli?ce, precum si pentru adap?tarea vii?toarelor pensii.

Sisteme foarte diferite
Eforturile europenilor vizeaza gasi?rea unei formule care sa apropie dife?ritele sisteme de pensii din UE. Deo?- camdata, numai Suedia, Italia, Slo?venia si Polonia au realizat reforme structurale in acest domeniu.

A fost un proces lung si chinuitor. In Suedia, spre exemplu, a fost nevoie de 14 ani pentru a se ajunge la un consens. In rest, se poate vorbi de pasi mai mici sau mai mari.

Germania: reforma angajata in 2007 modifica varsta de obtinere a unei pensii complete, care va trece de la 65 la 67 de ani intre 2012 si 2029. Varsta de retragere din activitate a ramas nemodificata: 63 de ani, cu 35 de ani de cotizare, perioada minima; in caz contrar, valoarea pensiei se reduce in functie de diferite criterii.

Spania: nu exista diferente intre varsta de pensionare si perioada de contributie la fondul de asigurari. Reformele din 2006 si 2007 au stabilit durata minima de cotizare la 15 ani incepand cu 2013. Plati suplimentare la cuantumul de pensie sunt posibile numai pentru asiguratorii care au cotizat peste 49 de ani. Varsta de retragere este de 65 de ani. In ianuarie, guvernul a anuntat o crestere progresiva a varstei de retragere din activitate, care va ajunge de la 65 la 67 de ani pana in 2025 incepand din 2013. Accesul la dispozitivul de pensionare anticipata ramane restrans.

Nici in Marea Britanie nu se face distinctie intre perioada de cotizare si varsta de obtinere a unei pensii com?plete. In prezent, varsta legala este fixata la 65 de ani pentru barbati si la 60 de ani pentru femei, dar aceasta din urma va fi treptat marita pana la 65 de ani in urmatorul deceniu. Un adaos consistent a fost instaurat pentru a-i determina pe salariati sa plece dincolo de aceasta varsta: 10% suplimentar pe an. Reforma din 2007 impinge varsta legala de pensionare la 66 de ani in 2026, la 67 in 2036 si la 68 in 2046. Perioada de contributie la fondul de pensie a fost redusa insa la 30 de ani, de la 44 de ani pentru barbati si 39 de ani pentru femei.

Cazul Italiei este mai complicat, pentru ca exista doua sisteme de pensii. Primul, instituit in 1995, prevede o varsta de retragere incepand cu 57 de ani. Cu toate acestea, nu se poate iesi la pensie inainte de 65 de ani, daca valoa?rea pensiei nu este de 1,2 ori mai mare decat suma minima fixata.
Cum se calculeaza

?Germania: din raportul dintre salariul real si salariul mediu national rezulta numarul de puncte. Plafon anual - 63.600 euro
?Austria: salariul mediu este grevat de cotizatii plafonate. Plafon anual: aproximativ 47.160 de euro
?Finlanda: pensie de activitate profesionala pe baza ultimilor 10 ani de munca.
?Franta: salariul mediu anual cotizat in cei mai buni 25 de ani. Plafon anual - 34.308 euro.
?Grecia: salariu brut mediu din ultimii cinci ani de activitate. Plafon anual - 63.348 de euro
?Italia: salariul mediu cotizat pe toata durata de activitate. Plafon anual - aproape 38.700 de euro

Sursa: EUPS

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Fara o reforma a sistemului de pensii, toate tarile UE vor intra in colaps":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul ar putea renunta la impozitul de 1% pe cifra de afaceri pentru unele firme
    • Masura prin care se anunta pentru 2018 majorarea de la 500.000 euro la 1 milion euro a pragului pana la care se aplica impozitul pe cifra de afaceri de !%. "Am discutat despre acest lucru, ca acel prag, daca este 500.000 euro sau 1 milion euro pana la care este introdus impozitul de 1%...sa fie introduse (modificari-n.r.) prin amendament in Parlament", a declarat premierul Mihai Tudose, raspunzand intrebarilor adresate de jurnalisti. Saptamana trecuta a avut loc o intalnire a premierului cu...» citeste mai departe aici

  • Initierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 lei
    • OUG nr.82/2017, publicata in Monitorul Oficial nr.902 din 16.11.2017, include o obligatie noua pentru toate firmele din Romania, indiferent de numarul de angajati. Conform unor noi reglementari din OUG nr.82/2017 prin derogare de la prevederile art. 129 alin. (1) din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, apare obligatia ca in unitatile in care nu exista incheiat contract/acord colectiv de munca, initierea negocierii colective sa devina...» citeste mai departe aici

  • SRL-D-urile nu vor mai beneficia de facilitati fiscale incepand cu 1 ianuarie 2018
    • Intr-o analiza a masurilor adoptate recent de Guvern pentru modificarea Codului fiscal de la 1 ianuarie 2018, Platforma Romania 100 a aratat care sunt acele masuri care vor influenta negativ mediul de afaceri si nu numai. Printre acestea masuri se numara si trecerea contributiilor sociale de la angajator la angajat, precum si eliminarea facilitatilor fiscale de la inceputul anului pentru firmele de tip SRL-D. "Trecerea contributiilor sociale de angajator la angajat propusa prin "Revolutia...» citeste mai departe aici

  • Ce tratament se aplica pentru cheltuielile de protocol?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care inregistreaza in anul 2017 cheltuieli de protocol dupa cum urmeaza: - cafea, apa, diverse produse protocol pentru diverse sedinte, intalniri cat si pentru uzul angajatilor. - mese la restaurant cu potentiali clienti, furnizori, parteneri de afaceri, angajati din grup care se deplaseaza in scopul rezolvarii anumitor situatii (scolarizari, implementari, alte activitati curente). La fiecare factura de restaurant exista un referat cu detalii legate de...» citeste mai departe aici

  • Pozitia CNIPMMR privind instituirea derogarilor de la prevederile Legii nr. 62/2011 a Dialogului Social
    • Prin intermediul art. VII din OUG nr. 82/2017 pentru completarea si modificarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial nr. 902/16.112017, s-a introdus o serie de derogari de la Legea nr. 62/2011 a dialogului social, fara consultarea partenerilor sociali. OUG nr. 82/2017 a fost adoptata intr-un mod total netrasparent deoarece: Nu a existat dialog cu confederatiile patronale reprezentative, avand in vedere ca au fost stabilite obligatii noi pentru toti angajatorii din mediul privat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"