Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Formularul 083. Cum arata documentul si cine trebuie sa il completeze pentru utilizarea sistemului RO E-Factura

26-Nov-2021
8562
Formularul 083. Cum arata documentul si cine trebuie sa il completeze pentru utilizarea sistemului RO E-Factura

ANAF a publicat recent Proiectul de ordin pentru aprobarea Procedurii privind exercitarea optiunii de utilizare, de catre operatorii economici nerezidenti, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, precum si a modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului (083) „Optiune privind utilizarea, de catre operatorii economici nerezidenti, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura”.

Conform Referatului de aprobare, este necesara elaborarea unei proceduri privind exercitarea optiunii de utilizare, de catre operatorii economici nerezidenti, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatia comerciala B2B sau in relatia B2G, precum si aprobarea unui formular prin care operatorii economici nerezidenti sa-si poata exercita optiunea privind utilizarea acestui sistem.

Astfel, a fost aprobata procedura privind exercitarea optiunii de utilizare, de catre operatorii economici nerezidenti, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si a fost aprobat modelul si continutul formularului (083) „Optiune privind utilizarea, de catre operatorii economici nerezidenti, a sistemului national privind factura electronica RO eFactura”, pe care il puteti vedea AICI»

Formularul (083) ”Optiune privind utilizarea, de catre operatorii economici nerezidenti, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura” se completeaza si se depune de catre operatorii economici nerezidenti care opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatia comerciala cu alt operator economic (relatie comerciala B2B) sau in relatia cu autoritati contractante, respectiv entitati contractante (relatie B2G), in conditiile prevazute prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea (denumita ordonanta de urgenta).

In sensul prezentelor instructiuni, prin operatori economici nerezidenti se intelege orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii, neinregistrata fiscal in Romania.

Formularul se completeaza cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii. 

ATENTIE!

Urmare depunerii formularului (083) avand bifata Sectiunea IV. ”Optiune privind utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura” pentru relatii comerciale B2B, organul fiscal atribuie un numar de evidenta, pe care il comunica la adresa de e-mail inscrisa in formular. Numarul de evidenta nu reprezinta cod de identificare fiscala in Romania conform Titlului IV ”Inregistrarea fiscala” din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. Numarul de evidenta atribuit de organul fiscal poate fi utilizat numai pentru sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.

Daca, din relatiile comerciale derulate cu alti operatori economici sau autoritati contractante/entitati contractante, operatorul economic nerezident dobandeste calitatea de subiect al unui raport juridic fiscal, respectiv dobandeste drepturi si obligatii in legatura cu creantele fiscale, acesta trebuie sa solicite inregistrarea fiscala, prin depunerea declaratiei de inregistrare fiscala, in conditiile prevazute de Titlul IV ”inregistrarea fiscala” din Codul de procedura fiscala.

Completarea formularului se face astfel:

Sectiunea I. "Date de identificare a operatorului economic"
Se marcheaza cu ”X”, in functie de categoria operatorului economic, respectiv operator economic - persoana juridica sau orice entitate fara personalitate juridica sau operator economic -persoana fizica.
In functie de categoria de operator economic se completeaza rubricile privind identificarea acestuia, dupa cum urmeaza:
I.a. Operator economic - persoana juridica sau orice alta entitate fara personalitate juridica
Randul 1. Numar de evidenta - Nu se completeaza la depunerea initiala a formularului. 
Daca formularul se depune ulterior exercitarii optiunii privind utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, in situatii cum ar fi renuntarea la solicitarea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura sau exercitarea optiunii privind utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si in alte relatii decat cele pentru care si-a exercitat dejaoptiunea (ex. ulterior optiunii de utilizare a sistemului pentru relatii comerciale B2B, isi exercita optiunea de utilizare a sistemului si pentru relatii B2G), se completeaza cu numarul de evidenta atribuit operatorului economic ca urmare a depunerii initiale a formularului, inscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta. In situatia in care declaratia se completeaza de catre imputernicit/reprezentantul legal, desemnat potrivit legii, se inscriu numarul de evidenta atribuit de organul fiscal competent operatorului economic pentru care se exercita optiunea, precum si datele de identificare ale acestuia.
Randul 2. Denumire - se completeaza denumirea operatorului economic din tara de rezidenta, care opteaza, in conditiile prevazute de lege, pentru utilizarea sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Randul 3. Forma juridica - se completeaza forma juridica a operatorului economic din tara de rezidenta.
Randul 4. Data infiintarii (zz/ll/aaaa) - se completeaza cu cifre arabe, in format zi/luna/an, data la care s-a infiintat operatorul economic in tara de rezidenta.
Randul 5. Date privind adresa sediului social - se completeaza cu datele privind adresa sediului social din tara de rezidenta a operatorului economic.
I.b. Operator economic - persoana fizica
Randul 1. Numar de evidenta - Nu se completeaza la depunerea initiala a formularului. 
Daca formularul se depune ulterior exercitarii optiunii privind utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, in situatii cum ar fi renuntarea la solicitarea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura sau exercitarea optiunii privind utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si in alte relatii decat cele pentru care si-a exercitat deja optiunea (ex. ulterior optiunii de utilizare a sistemului pentru relatii comerciale B2B, isi exercita optiunea de utilizare a sistemului si pentru relatii B2G), se completeaza cu numarul de evidenta atribuit operatorului economic ca urmare a depunerii initiale a formularului, inscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta. in situatia in care declaratia se completeaza de catre imputernicit/reprezentantul legal, desemnat potrivit legii, se inscriu numarul de evidenta atribuit de organul fiscal competent operatorului economic pentru care se exercita optiunea, precum si datele de identificare ale acestuia.
Randul 2.1. Nume si randul 2.2. Prenume - se completeaza cu numele si prenumele persoanei fizice, operator economic.
Randul 3. Data nasterii - se completeaza cu ziua, luna si anul nasterii persoanei fizice, operator economic.
Randul 4. Locul nasterii - se completeaza cu localitatea si tara in care s-a nascut persoana fizica, operator economic.
Randul 5. Domiciliul actual - se completeaza cu datele privind domiciliul din strainatate al persoanei fizice, operator economic.
Atentie! In cazul in care formularul (083) este completat de catre imputernicit/reprezentantul legal/curatorul fiscal al operatorului economic, se va inscrie domiciliul persoanei fizice, operator economic pe care il reprezinta.
Randul 6.1 Telefon 
Randul 6.2 Fax
Randul 7. Act de identitate - se completeaza tipul actului de identitate (pasaport, card de identitate oficial sau oricare alt document doveditor de identitate), precum si seria, numarul, emitentul, data (zz/ll/aaaa) la care a fost emis actul de identitate si data pana la care este valabil.
Randul 8. Cod de identificare fiscala din tara de rezidenta - se completeaza cu codul de identificare fiscala din tara de rezidenta al persoanei fizice, operator economic.
Sectiunea II. Date privind adresa din Romania pentru corespondenta (optional) - se completeaza cu datele privind adresa din Romania la care operatorul economic doreste sa primeasca corespondenta cu organul fiscal.
Sectiunea III. Reprezentare prin - se marcheaza cu "X", in cazul in care, in relatia cu organul fiscal, operatorul economic este reprezentat prin imputernicit/reprezentant legal.
In casetele "Nr. document" si "Data document (zz/ll/aaaa)" se inscriu numarul si data inregistrarii la organul fiscal, de catre imputernicit, a actului de imputernicire, in original sau in copie legalizata sau numarul si data documentului care atesta calitatea de reprezentant legal, dupa caz.
Date de identificare - se completeaza cu datele de identificare ale imputernicitului/ reprezentantului legal.
Caseta “tara” se completeaza daca s-a marcat cu "X" casuta “Reprezentant legal”.
Sectiunea IV. ”Optiune privind utilizarea sistemului national privind factura electronica ROeFactura” se completeaza de catre operatorii economici nerezidenti care opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, potrivit dispozitiilor art.13 din ordonanta de urgenta.
Se bifeaza casuta corespunzatoare, in functie de relatiile economice pe care le deruleaza/intentioneaza sa le deruleze operatorul economic nerezident, utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, dupa cum urmeaza:
- in relatii comerciale B2B, respectiv cu alti operatori economici. 
Potrivit dispozitiilor art.10 din ordonanta de urgenta, in situatia in care operatorul economic emitent al facturii electronice pentru relatii comerciale B2B opteaza pentru transmiterea acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, operatorul economic este obligat sa fie inregistrat in Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura (Registrul RO e-Factura).
In aceste conditii, prin bifarea casutei corespunzatoare pentru utilizarea sistemului “in relatii comerciale B2B”, operatorul economic nerezident solicita inscrierea in Registrul RO e-Factura, organizat de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala. 
Operatorul economic nerezident, care a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatii comerciale B2B este inscris in Registrul RO e-Factura incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii. De la momentul inscrierii in Registrul RO e-Factura, operatorul economic emitent de facturi electronice dobandeste si calitatea de destinatar.
- in relatii B2G, respectiv cu autoritati contractante/entitati contractante.
Sectiunea V ”Renuntare la optiunea privind utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatia comerciala B2B si la solicitarea de inregistrare in Registrul operatorilor economici care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica (Registrul RO e-Factura)” se bifeaza de catre operatorii economici nerezidenti care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatiile comerciale cu alti operatori economici (B2B) si au solicitat inregistrarea in Registrul RO e-Factura si care, pana la data inscrierii in acest registru, respectiv pana la data de 1 a lunii urmatoare, renunta la solicitarea de inregistrare in registru. Se completeaza cu numarul si data inregistrarii formularului (083) prin care operatorul economic si-a exercitat optiunea pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica si a solicitat inregistrarea in Registrul RO e-Factura.
Caseta ”Numele persoanei care face declaratia” se completeaza cu numele persoanei care intocmeste formularul (083).
Caseta ”Functia/Calitatea” se completeaza cu functia/calitatea pe care o are persoana care intocmeste formularul (083). In situatia in care formularul (083) se completeaza de catre imputernicit/reprezentant legal, desemnat potrivit legii, se inscrie "Imputernicit" sau ”Reprezentant legal”, dupa caz.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016