
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2020 a operatorilor economici, precum si pentru completarea unor prevederi contabile - publicat in data de 17 iulie 2020.
Prin proiectul de ordin se propune ca sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2020 sa se aplice operatorilor economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri mai mare de 220.000 lei.
De asemenea, raportarile contabile la 30 iunie 2020 urmeaza a fi depuse la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pana cel mai tarziu la data de 30 septembrie 2020.
Informatiile cuprinse in raportarile contabile se bazeaza pe reglementarile contabile aplicabile fiecarei categorii de operatori economici, respectiv Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare sau Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Proiectul de ordin este structurat astfel incat sa rezulte care este continutul de informatii al formularelor de raportare contabila la data de 30 iunie 2020 intocmite de entitati in functie de reglementarile contabile aplicabile.
Pentru raportarile contabile la 30 iunie nu se aplica unele reguli contabile, cum sunt inventarierea obligatorie si evaluarea tuturor elementelor bilantiere, iar nivelul de detaliere a informatiilor prezentate este mai redus, prin comparatie cu situatiile financiare anuale.
Intrucat datele cuprinse in raportarile contabile la 30 iunie sunt destinate, in principal, institutiilor statului, informatiile propuse a se raporta conform prezentului proiect de ordin au fost stabilite in urma consultarii institutiilor care utilizeaza baza de date a Ministerului Finantelor Publice.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
a) referitor la Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014
Proiectul de ordin aduce unele clarificari in ceea ce priveste amortizarea imobilizarilor, dupa cum urmeaza:
• entitatile care decid ca in cazul imobilizarilor corporale sa treaca de la metoda reevaluarii la metoda costului, vor determina cheltuiala cu amortizarea pe baza valorii activului, corectata cu ajustarile impuse de modificarea respectivei politici contabile;
• amortizarea imobilizarilor nu este nici intrerupta, nici diminuata pe perioada neutilizarii acestora.
b) referitor la Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016
In vederea indeplinirii cerintelor referitoare la prezentarea de informatii, cuprinse in IFRS-uri, se propune introducerea in Planul de conturi cuprins in Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara a unor conturi distincte care sa evidentieze diferentele de impozit pe profit, determinate de incertitudinile legate de tratamente fiscale, in acceptiunea interpretarii IFRIC 23 „Incertitudine legata de tratamentele fiscale”, precum si diferentele rezultate din evaluarea la valoarea justa a activelor aferente dreptului de utilizare care corespund definitiei unei investitii imobiliare, potrivit IFRS 16 „Contracte de leasing”.
Pentru diferentele de impozit pe profit, determinate de incertitudinile legate de tratamente fiscale, mentionate mai sus, se propune raportarea distincta a acestei informatii in cadrul formularului „Situatia veniturilor si cheltuielilor”, astfel incat indicatorul respectiv sa fie prezentat distinct de impozitul pe profit curent, determinat potrivit legislatiei fiscale.
SITUATIA ACTUALA
Referitor la raportarile contabile
Potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice poate solicita intocmirea de raportari contabile, de catre persoanele prevazute de lege, si la alte perioade decat anual, in cadrul exercitiului financiar.
Pentru situatiile financiare anuale ale operatorilor economici, modelele acestora sunt prevazute de reglementarile contabile aplicabile, respectiv Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, sau Standardele Internationale de Raportare Financiara.
In scopuri de raportare financiara potrivit reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, aceste reglementari prevad trei categorii de entitati, astfel: microentitati; entitati mici; entitati mijlocii si mari, incadrate astfel in functie de criteriile de marime prevazute de Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European si a Consiliului. De asemenea, sub aspectul cerintelor de raportare financiara, sunt asimilate entitatilor mijlocii si mari entitatile de interes public, asa cum acestea sunt definite de reglementari.
Alte aspecte reglementate prin proiectul de ordin
a) referitor la Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014
Reglementarile contabile cuprind reguli de recunoastere si evaluare a elementelor in situatiile financiare anuale individuale, deci, inclusiv prevederi referitoare la evaluarea imobilizarilor necorporale si corporale, precum si la determinarea amortizarii acestora.
Conform reglementarilor mentionate, amortizarea valorii activelor imobilizate cu durate limitate de utilizare economica reprezinta alocarea sistematica a valorii amortizabile a unui activ pe intreaga durata de utilizare economica. Valoarea amortizabila este reprezentata de cost sau de alta valoare care substituie costul.
Astfel, reglementarile contabile nu prevad expres tratamentul aplicabil cheltuielilor cu amortizarea pe perioada neutilizarii imobilizarilor.
Referitor la evaluarea imobilizarilor corporale, reglementarile mentioneaza ca, prin derogare de la evaluarea pe baza principiului costului de achizitie sau al costului de productie, entitatile pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare intocmite pentru acel exercitiu.
In situatia in care entitatile decid sa treaca de la metoda reevaluarii imobilizarilor corporale la metoda costului, reglementarile contabile nu mentioneaza expres care este noua valoare amortizabila a acelor active.
b) referitor la Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016
Potrivit art. 2 din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara se aplica impreuna cu Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, precum si cu alte prevederi legale aplicabile.
In ceea ce priveste Standardele Internationale de Raportare Financiara, mentionam ca unele dintre prevederile acestora vizeaza informatiile care trebuie prezentate de entitati. Amintim, in acest context, informatiile cu privire la impozitul pe profit, problematica corespunzatoare acestuia facand obiectul standardului IAS 12 „Impozitul pe profit”, dar si al interpretarii IFRIC 23 „Incertitudine legata de tratamentele fiscale”.
Referitor la evaluarea activelor aferente dreptului de utilizare, potrivit IFRS 16 „Contracte de leasing”, locatarul trebuie sa evalueze activul aferent dreptului de utilizare aplicand modelul bazat pe cost, cu urmatoarele exceptii:
• daca un locatar aplica pentru investitia sa imobiliara modelul bazat pe valoarea justa din IAS 40 „Investitii imobiliare”, el trebuie sa aplice modelul bazat pe valoarea justa si in cazul activelor aferente dreptului de utilizare care corespund definitiei unei investitii imobiliare din IAS 40;
• daca activele aferente dreptului de utilizare sunt asociate unei clase de imobilizari corporale careia locatarul ii aplica modelul de reevaluare din IAS 16 „Imobilizari corporale”, un locatar poate opta sa aplice acel model de reevaluare tuturor activelor aferente dreptului de utilizare care sunt asociate respectivei clase de imobilizari corporale.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Cum procedam cand anul fiscal e diferit de cel calendaristic?Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmeiDepunerea situatiilor financiare in cazul unei fuziuniRAPORTARI CONTABILE la 30 iunie 2024. Amenzile pentru nedepunere ajung pana la 5.000 leiSituatii financiare anuale in 2022: au fost introduse 4 conturi noi (Ordinul 85/2022)Ultimele articole
RAPORTARI CONTABILE la 30 iunie: ANAF impune noi reguli si sanctiuni de pana la 4.500 leiCifra de afaceri. Termen RAPORTARI CONTABILE semestriale in 2025 pentru firmele care depasesc plafonulSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorLegea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunarSituatiile financiare anuale, modificate: termene de depunere, semnare bilant, balanta de verificareArticole similare
Miercuri, 27 decembrie 2023, este termenul limita pentru depunerea Formularului 390 VIESANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna APRILIE 2022Formularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratiaANAF: Luni, 26 aprilie 2021 - TERMEN LIMITA pentru depunerea a opt declaratii fiscale -Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, TERMEN LIMITA de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabiliUltimele articole
Capitalul social, modificat. TERMEN LIMITA de majorare, valoarea aplicata + un EXEMPLU utilAsigurare CASS pentru o persoana care NU are venituri. Suma de plata + declaratii si TERMEN LIMITAD700 ANAF. TERMEN LIMITA + conditii pentru firmele care vor sa revina la anul fiscal calendaristicDistribuire dividende. TERMEN LIMITA de depunere D207 in cazul dividendelor care NU au fost platiteCalendar fiscal ANAF. Termene si declaratii pentru luna august 2025Articole similare
PROIECT DE ORDIN MFP: Formulare modificateFinantele modifica si completeaza reglementarile contabile aplicabile operatorilor economiciFinantele modifica Procedura de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 iulie 2020Noi masuri aplicabile persoanelor care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristicNoi reglementari privind POPRIRILE! Deciziile de ridicare a masurilor de executare silita vor fi incarcate in spatiul virtual ANAFUltimele articole
Raportarile contabile la 30 iunie 2023 pot fi depuse de operatorii economici pana pe 16 august 2023 ( PROIECT DE ORDIN MFP)Finantele modifica procedura de solutionare a contestatiilor depuse de operatorii de produse supuse accizelor armonizateFinantele modifica OMFP 582/2016 pentru aprobarea formularisticii prevazute de art. 230 si 232 din Codul FiscalMinisterul Finantelor, nou proiect de ordin privind reglementarea unor aspecte contabileMFP propune o noua modificare a Declaratiei 112. Schimbarea, in contextul aparitiei mai multor acte normative recenteSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA