Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Legea Asociatiilor de Proprietari se MODIFICA! (proiect de Lege)

04-Oct-2019
5455

Potrivit unui nou proiect de lege depus la Senat la finalul lunii septembrie si trimis pentru punct de vedere la Guvern in data de 2 octombrie, Legea Asociatiilor de Proprietari ar urma sa fie modificata si completata, la doar un an de la adoptarea ei.

Propunere legislativa vizeaza modificarea si completarea Legii nr.196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor

In Expunerea de motive care insoteste propunerea legislativa se arata ca prevederile noii legi a asociatiilor de proprietari, care a intrat in vigoare in iunie 2018, sunt greu de pus in practica, dupa cum au semnalat asociatiile de proprietari. 

Extras din Expunerea de motive:

Prin prezentul proiect se doreste modificarea unor aspecte cum ar fi: 
• O mai buna precizare a cadrului de reglementare al legii. 
• Modificari in ceea ce priveste reprezentarea in cadrul asociatiilor de proprietari si documentele care sa ateste pregatirea administratorilor de condominiu. 
• Asociatiile de proprietari sunt entitati private autonome care functioneaza independent, dar prin actuala lege s-ar putea considera ca acestea sunt in subordinea sau sub controlul autoritatilor locale. Astfel, aceste prevederi ar trebui eliminate. Un exemplu in acest caz ar fi controlul efectuat de catre primarii; asociatiile de proprietari au organe proprii de control, pot solicita expertize contabile, dar mai ales pot fi controlate de catre organe de control abilitate prin legi speciale, precum ANAF, ISU etc. Prin urmare, controlul efectuat de catre primarii nu este necesar. 
• In ceea ce priveste procedura de infiintare si inregistrare a asociatiilor de proprietari, se aduc modificari cu privire la modul de infiintare a asociatiilor, deoarece pot exista situatii in care intr-o unitate de proprietate imobiliara pot exista mai multi coproprietari. 


• Se aduc clarificari privind detalierea componentelor condominiilor si divizarea asociatiilor in functie de acestea, deoarece exista situatii cand, in functie de anumite utilitati, nu se poate face o separare clara a componentelor. 
• Facilitarea includerii unor noi membri, ulterior formarii asociatiei.
• Se va permite asociatiilor de locatari sa detina mai multe conturi bancare. 
• Sectiunea privind asociatiile de chiriasi este eliminata complet, deoarece aceasta face obiectul unei alte reglementari. 
• In sectiunea privind drepturile si obligatiile proprietarilor, proprietarilor nu li se va permite sa aiba acces la anumite documente ale asociatiei care cuprind date cu caracter personal. Proprietarii vor avea obligatia sa notifice presedintele privind orice schimbare intervenita in privinta celor care locuiesc, inclusiv chiriasii. 
• In cazul daunelor, proprietarii pot mandata alte persoane sa-i reprezinte in fata tertilor. 
• In cazul urgentelor precum inundatiile, proprietarii vor fi obligati sa permita accesul in locuinta fara preavizul emis de 5 zile. 
• In capitolul privind organizarea si functionarea asociatiilor, va fi suficient ca o persoana sa detina studii medii pentru a ocupa functia de cenzor. 
• Persoanele care au datorii la asociatie nu vor mai putea fi alese sau numite in functii de conducere, administrare sau control. 
• Ordinea de zi a adunarilor generale va putea fi semnata de catre 20% din membrii asociatiei si nu va mai fi nevoie de semnatura cenzorului. Numarul membrilor comitetului executiv nu va mai fi limitat la 5 persoane, ci fiecare asociatie va putea stabili numarul acestora. 
• In scopul administrarii si intretinerii condominiilor, asociatiile de proprietari vor putea incheia contracte cu structuri asociative ale asociatiei de proprietari. 
• Se elimina obligatia administratorilor de a obtine un atestat de la primarie. 
• Se elimina prevederea care specifica faptul ca presedintele asociatiei poate negocia contracte de utilitati, deoarece acestea sunt de fapt aprobate prin hotarare a autoritatilor publice locale, iar orice modificare trebuie aprobata de autoritatea competenta dupa care sa fie generalizata pentru respectarea egalitatii de tratament a utilizatorilor. 
• Se elimina prevederea ce spune ca administratorul nu poate face nici o cheltuiala din fondul administratiei, fara acordul scris al adunarii generale. Lucrul acesta ar insemna ca inclusiv pentru cheltuielile facute din fondul de rulment ar fi necesar acordul scris.
• Se elimina plafonul de casa de 1000 lei pentru pastrarea banilor 1n casierie. Nu exista nici o alta persoana juridica in Romania care sa mai aiba un astfel de plafon (el a fost desfiintat in tara noastra in 2005-2006). 
• In practica nu se intampla ca asociatia de locatari sa ajunga pe excedent, sumele incasate sa fie mai mari decat valoarea totala a cheltuielilor. Pe listele de cheltuieli se trec doar cele existente si nu se trec cheltuieli care nu exista sau viitoare, de aceea prevederea din lege privind excedentul ar trebui eliminata. 
• In varianta actuala de lege a fost omis consumul de gaz la comun din lista cheltuielilor repartizate dupa numarul de persoane, astfel ca e necesara introducerea acestei mentiuni. 
• In cazul proprietatilor cu alta destinatie decat cea de locuire, repartizarea cheltuielilor privind consumul de energie termica pentru incalzire se va face in functie de suprafata utila. 
Beneficiarii acestor modificari vor fi miile de asociatii de locatari din tara. Aceste modificari au fost facute la propunerea acestora, prin situatiile intalnite in practica, cand a fost necesara punerea in aplicare a prevederilor legii. Aceasta propunere de lege vine tocmai pentru solutionarea problemelor identificate de catre asociatiile de locatari.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Legea Asociatiilor de Proprietari se MODIFICA! (proiect de Lege)":
Rating:

Nota: 3.16 din 25 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Totul despre somaj tehnic: Avantajele angajatorilor si ale angajatilor
    • Ce si cum trebuie facut pentru a respecta INTEGRAL noua lege privind trimiterea angajatilor in somaj tehnic - aceasta este intrebarea la care tot mai multi angajatori incearca sa afle raspuns. Somajul tehnic este reglementat de Codul muncii care, la art. 53, face urmatoarele precizari privind intreruperea sau reducerea activitatii angajatorului: Art. 53 (1) Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai...» citeste mai departe aici

  • Concediul medical intrerupe suspendarea salariatului aflat in somaj tehnic (specialist)
    • Consilierul nostru juridic - Rodica Mantescu - ne arata cum trebuie sa procedeze angajatorii care au salariati in somaj tehnic - deci cu CIM suspendat, care intra in concediu medical. Specialistul pleaca de la urmatoarea intrebare: "Un salariat are contractul individual de munca (CIM) suspendat conform art. 52(1), cu data de 01/04/2020. Incepand cu data de 06.04.2020, salariatul intra in concediu medical. Care este procedura?". Asadar, expertul nostru explica, pe Portal Codul Fiscal: In...» citeste mai departe aici

  • Depasirea crizei COVID-19: Documente obligatorii pentru angajatori
    • Ultimele saptamani au adus o multime de acte normative esentiale – OUG-uri in special – care impun obligatii noi pentru angajatori pe perioada starii de urgenta, cu efecte pe termen lung. De aceea, este esential sa stiti cum sa completati o serie de documente obligatorii in aceasta perioada. Atentie! Orice obligatie legala presupune intocmirea anumitor documente! Documentele sunt primele lucruri pe care le solicita de inspectorii ITM, pentru ca ele arata rapid daca o societate s-a...» citeste mai departe aici

  • Somaj tehnic 2020: Ministrul Muncii anunta inceperea primelor plati
    • Ministrul Muncii Violeta Alexandru anunta ca vor incepe sa fie facute primele plati pentru somajul tehnic impus de criza provocata de masurile luate pentru impiedicarea raspandarii infectarii cu coronavirus. Acesta a postat un mesaj pe pagina sa de Facebook in care anunta ca a lucrat intens alaturi de echipa sa pentru ca punerea in aplicare a masurii de sprijin sa nu fie intarziata. “Incepem primele plati pentru somajul tehnic. Intre ziua in care am scris prima fraza in Ordonanta de...» citeste mai departe aici

  • Obtinerea Certificatului de Situatie de Urgenta. Intrebari si raspunsuri oferite de MEEMA
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a publicat pe site-ul oficial o serie de raspunsuri si intrebari punctuale cu privire la modalitatea in care poate fi obtinut Certificatul de Situatie de Urgenta. Intrebari si raspunsuri: 1. Operatorii economici care si-au suspendat activitatea (au spatii pe care le-au inchiriat) ca urmare a suspendarii activitatii firmelor carora le-au inchiriat spatii pot beneficia de CSU? Da, toti operatorii economici a caror activitate este afectata de...» citeste mai departe aici

  • ITM supravegheaza respectarea normelor de securitate si sanatate in munca de catre angajatori si salariati
    • Inspectoratul Teritorial de Munca Arad informeaza ca va supraveghea si monitoriza respectarea de catre angajatori si salariati a normelor de securitate si sanatate in munca, iar anagajtorii au obligatia de a implementa masurile necesare pentru a preveni aparitia si raspandirea Covid-19 la la locurile de munca. Accidentele de munca inregistrate in fiecare an in sectorul constructii, de cele mai multe ori cu consecinte grave, reprezinta motivul principal, pentru care si pe parcursul anului 2020,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016