Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea Asociatiilor de Proprietari se MODIFICA! (proiect de Lege)

04-Oct-2019
11597

Potrivit unui nou proiect de lege depus la Senat la finalul lunii septembrie si trimis pentru punct de vedere la Guvern in data de 2 octombrie, Legea Asociatiilor de Proprietari ar urma sa fie modificata si completata, la doar un an de la adoptarea ei.

Propunere legislativa vizeaza modificarea si completarea Legii nr.196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor

In Expunerea de motive care insoteste propunerea legislativa se arata ca prevederile noii legi a asociatiilor de proprietari, care a intrat in vigoare in iunie 2018, sunt greu de pus in practica, dupa cum au semnalat asociatiile de proprietari. 

Extras din Expunerea de motive:

Prin prezentul proiect se doreste modificarea unor aspecte cum ar fi: 
• O mai buna precizare a cadrului de reglementare al legii. 
• Modificari in ceea ce priveste reprezentarea in cadrul asociatiilor de proprietari si documentele care sa ateste pregatirea administratorilor de condominiu. 
• Asociatiile de proprietari sunt entitati private autonome care functioneaza independent, dar prin actuala lege s-ar putea considera ca acestea sunt in subordinea sau sub controlul autoritatilor locale. Astfel, aceste prevederi ar trebui eliminate. Un exemplu in acest caz ar fi controlul efectuat de catre primarii; asociatiile de proprietari au organe proprii de control, pot solicita expertize contabile, dar mai ales pot fi controlate de catre organe de control abilitate prin legi speciale, precum ANAF, ISU etc. Prin urmare, controlul efectuat de catre primarii nu este necesar. 
• In ceea ce priveste procedura de infiintare si inregistrare a asociatiilor de proprietari, se aduc modificari cu privire la modul de infiintare a asociatiilor, deoarece pot exista situatii in care intr-o unitate de proprietate imobiliara pot exista mai multi coproprietari. 


• Se aduc clarificari privind detalierea componentelor condominiilor si divizarea asociatiilor in functie de acestea, deoarece exista situatii cand, in functie de anumite utilitati, nu se poate face o separare clara a componentelor. 
• Facilitarea includerii unor noi membri, ulterior formarii asociatiei.
• Se va permite asociatiilor de locatari sa detina mai multe conturi bancare. 
• Sectiunea privind asociatiile de chiriasi este eliminata complet, deoarece aceasta face obiectul unei alte reglementari. 
• In sectiunea privind drepturile si obligatiile proprietarilor, proprietarilor nu li se va permite sa aiba acces la anumite documente ale asociatiei care cuprind date cu caracter personal. Proprietarii vor avea obligatia sa notifice presedintele privind orice schimbare intervenita in privinta celor care locuiesc, inclusiv chiriasii. 
• In cazul daunelor, proprietarii pot mandata alte persoane sa-i reprezinte in fata tertilor. 
• In cazul urgentelor precum inundatiile, proprietarii vor fi obligati sa permita accesul in locuinta fara preavizul emis de 5 zile. 
• In capitolul privind organizarea si functionarea asociatiilor, va fi suficient ca o persoana sa detina studii medii pentru a ocupa functia de cenzor. 
• Persoanele care au datorii la asociatie nu vor mai putea fi alese sau numite in functii de conducere, administrare sau control. 
• Ordinea de zi a adunarilor generale va putea fi semnata de catre 20% din membrii asociatiei si nu va mai fi nevoie de semnatura cenzorului. Numarul membrilor comitetului executiv nu va mai fi limitat la 5 persoane, ci fiecare asociatie va putea stabili numarul acestora. 
• In scopul administrarii si intretinerii condominiilor, asociatiile de proprietari vor putea incheia contracte cu structuri asociative ale asociatiei de proprietari. 
• Se elimina obligatia administratorilor de a obtine un atestat de la primarie. 
• Se elimina prevederea care specifica faptul ca presedintele asociatiei poate negocia contracte de utilitati, deoarece acestea sunt de fapt aprobate prin hotarare a autoritatilor publice locale, iar orice modificare trebuie aprobata de autoritatea competenta dupa care sa fie generalizata pentru respectarea egalitatii de tratament a utilizatorilor. 
• Se elimina prevederea ce spune ca administratorul nu poate face nici o cheltuiala din fondul administratiei, fara acordul scris al adunarii generale. Lucrul acesta ar insemna ca inclusiv pentru cheltuielile facute din fondul de rulment ar fi necesar acordul scris.
• Se elimina plafonul de casa de 1000 lei pentru pastrarea banilor 1n casierie. Nu exista nici o alta persoana juridica in Romania care sa mai aiba un astfel de plafon (el a fost desfiintat in tara noastra in 2005-2006). 
• In practica nu se intampla ca asociatia de locatari sa ajunga pe excedent, sumele incasate sa fie mai mari decat valoarea totala a cheltuielilor. Pe listele de cheltuieli se trec doar cele existente si nu se trec cheltuieli care nu exista sau viitoare, de aceea prevederea din lege privind excedentul ar trebui eliminata. 
• In varianta actuala de lege a fost omis consumul de gaz la comun din lista cheltuielilor repartizate dupa numarul de persoane, astfel ca e necesara introducerea acestei mentiuni. 
• In cazul proprietatilor cu alta destinatie decat cea de locuire, repartizarea cheltuielilor privind consumul de energie termica pentru incalzire se va face in functie de suprafata utila. 
Beneficiarii acestor modificari vor fi miile de asociatii de locatari din tara. Aceste modificari au fost facute la propunerea acestora, prin situatiile intalnite in practica, cand a fost necesara punerea in aplicare a prevederilor legii. Aceasta propunere de lege vine tocmai pentru solutionarea problemelor identificate de catre asociatiile de locatari.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016