
Raportul Special
realizat de specialisti
In perioada 26.01-08.02.2024, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat un sondaj privind impactul masurilor intrate in vigoare la 1 ianuarie 2024 si perceptia antreprenorilor in legatura cu provocarile pe care le intampina, la care au fost 2818 respondenti, rezultand urmatoarele concluzii, conform unui material publicat pe site-ul oficial al CNIPMMR:
1. In ceea ce priveste forma de organizare, respondentii au fost 77,6% microintreprinderi, 16,2% intreprinderi mici si 5,7% intreprinderi mijlocii, precizeaza CNIPMMR.
2. Referitor la domeniul de activitate al respondentilor, 50 % sunt din servicii, 15,4% din comert, 9,7% constructii, 8,5% productie si 8,3% HORECA, 6,5% transport si 1,75 agricultura.
3. La intrebarea ”Care sunt principalele doua probleme pe care le intampinati legate de e-factura?”-intrebare semideschisa, raspunsuri multiple– antreprenorii au mentionat pe primele 2 locuri urmatoarele cauze:
Este de remarcat ca 40,5% dintre respondenti au spus ca operarea dificila a platformei (nu este user-friendly) constituie principala problema in legatura cu e-factura, mentionandu-se ca exemple frecvente:
De asemenea, in cadrul raspunsurilor libere se remarca un numar mare de antreprenori care declara ca nu au competente digitale/nu stiu sa utilizeze o platforma informatica.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Manual de politici contabile - Stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
4. La intrebarea daca se considera ca e-factura isi atinge scopul de combatere a evaziunii fiscale, 65,6% dintre antreprenori au raspuns NU, 18,7% considera ca scopul principal de combatere a evaziunii fiscale este atins partial, iar 10,2% nu pot aprecia/nu stiu. Doar 5.5% au raspuns DA isi atinge scopul de combatere a evaziunii fiscale.
5. Fiind intrebati ”Care este, in opinia dvs. masura principala necesara pentru reducerea evaziunii fiscale?” – intrebare semideschisa – 71,3% au raspuns ”Identificarea si sanctionarea activitatilor economice nefiscalizate”, pe locul 2, cu 11,2% fiind combaterea si sanctionarea muncii la negru
De asemenea, in cadrul raspunsurilor libere,antreprenorii considera capentru reducerea evaziunii fiscale este necesara o diminuare a impozitarii, care conduce la o mai mare conformare voluntara, si controlul societatilor care raporteaza pierderi ani la rand.
6. Intrebati ”Care sunt, in opinia dvs., solutiile pentru antreprenori, avand in vedere problemele intampinate cu platforma e-factura?” – raspunsuri multiple- pe primele 3 locuri s-au clasat:
1) 49,6% prelungirea termenului de neaplicare a sanctiunilor pana la 31 decembrie 2024;
2) 24,6% realizarea si prezentarea in mediul online de tutoriale, de catre ANAF, cu cele mai des intalnite probleme si solutiile la acestea;
3) 12,8% campanii de informare face to face cu antreprenorii, privind utilizarea e-factura.
Avand in vedere ca in cadrul raspunsurilor libere, sunt foarte multe care sustin eliminarea e-factura, coroborat cu raspunsurile privind campaniile de informare, realizarea de tutoriale despre e-factura, este clar ca la nivelul unei parti importante a intreprinzatorilor nu s-a inteles utilitatea si scopul acestei platforme si sunt necesare actiuni de explicare a rolului e-factura.
7. La intrebarea ”Va afecteaza noile dispozitii din Codul Fiscal privind sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, in situatia detinerii in mod direct sau indirect a peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, la mai multe microintreprinderi?” s-au primit urmatoarele raspunsuri:
8. Fiind intrebati ”Cum este afectata activitatea societatii de cresterea a pretului combustibililor de la 1 ianuarie 2024, ca urmare a maririi nivelului accizelor cu rata inflatiei?” , primele 3 efecte mentionate au fost:
Alte raspunsuri au fost: 8,6% – se va inregistra o scadere a volumului vanzarilor, iar 7,1% – societatea va suporta cresterea costurilor pentru a-si mentine volumul vanzarilor.
Doar 6,9% dintre antreprenori declara ca activitatea lor nu este afectata de cresterea pretului la combustibil.
Se observa ca scaderea competitivitatii companiilor este principalul efect al cresterii pretului la combustibili, avand in vedere ca transferul costurilor suplimentare in costul final si scaderea volumului vanzarilor reprezinta tot scaderea competitivitatii.
9. Fiind intrebati daca majorarea costului RCA are impact in cadrul activitatii –33,9% au raspuns ca are un impact foarte mare, 25,9% au mentionat un impact mare, rezultand ca 59,8% dintre antreprenori sunt afectati de cresterea costului RCA. in acelasi timp 27,9% au raspuns ca impactul este mic, iar 12,5% ca nu resimt vreun impact.
10. La intrebarea ”Care este principala solutie, in opinia dvs., pentru limitarea cresterii pretului RCI” – intrebare semideschisa – antreprenorii mentioneaza urmatoarele:
In cadrul raspunsurilor libere se remarca o cerinta de eficientizare a functionarii ASF si implicarea activa a institutiilor cu atributii de control pe piata RCA pentru evitarea cartelurilor/intelegerilor intre societatile de asigurari.
11. Care estimati ca vor fi principale probleme ale pietei pe care actionati in urmatoarele 12 luni?
Antreprenorii anticipeaza ca principalele probleme vor fi reprezentate de:
Doar 2,3% anticipeaza ca nu vor fi probleme pe piata in urmatoarele 12 luni.
12. La intrebarea ”Care sunt primele 3 masuri pe care doriti sa le implementati pentru a rezista pe piata?” au rezultat urmatoarele raspunsuri:
Alte masuri, care au obtinut procente mai mari, au fost: asigurarea finantarii societatii – 26,1%, digitalizarea – 24,1% si pastrarea lucratorilor – 20,5%.
13. La intrebarea ”Cum veti asigura, in principal, finantarea societatii in perioada urmatoare?” au fost oferite urmatoarele raspunsuri:
De mentionat ca 19% dintre antreprenori declara ca nu au probleme cu finantarea societatii.
Se constata ca principalul mod de finantare a societatii ramane imprumutul acordat din resurse proprii, metoda care mentine un grad redus de capitalizare a companiilor, avand ca efect greutati in obtinerea unui credit bancar (se observa ca doar 3,2 % din respondenti declara ca vor mari capitalul social din resurse proprii si 1,8% vor mari capitalul social prin atragerea de noi asociati in societate).
Avand in vedere raspunsurile antreprenorilor, CNIPMMR solicita adoptarea urgenta de masuri care sa vina in sustinerea solicitarilor acestora:
Este esentiala lansarea unui pachet de programe de sustinere pentru IMM-uri in anul 2024:
In acelasi timp, CNIPMMR solicita lansarea tuturor programelor nationale si regionale pentru mediul privat, in valoare de 6.1 mld.euro, in total 139 de apeluri[3]:
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
7 modificari fiscale in saptamana 28 - 31 decembrie 2020D390 VIES in 2024. Formularul va avea un nou termen de depunere, stabilit prin ordin ANAFANAF modifica Declaratia 101 pentru evidentierea reducerii impozitului pe profit potrivit OUG 153/2020Esalonarea simplificata a fost permanentizata de la 1 octombrie 2021. ANAF a pus in dezbatere procedura necesara acesteiaEste disponibil pentru descarcare formularul 097 actualizatUltimele articole
Capitalul social, modificat. Termen limita de majorare, valoarea aplicata + un EXEMPLU utilPachetul 2 de MASURI FISCALE. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatilePachetul 2 de MASURI FISCALE. Modificari asupra impozitului pe profit si pe venitPachetul 2 de MASURI FISCALE: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind Legea societatilorMASURI FISCALE 1 august 2025: impozit pe venit, TVA, CASS si accizeArticole similare
Noile masuri fiscale ale Guvernului, promulgate de Presedinte. Care sunt cele mai importante modificariMasurile fiscal-bugetare propuse de Guvern vor fi aplicate! Sesizarea opozitiei pe pachetul de legi a fost respinsa de CCRProiect de OUG: Amnistia fiscala oferita firmelor vizeaza datoriile restante la 31 august 2024MASURI FISCALE 2024. Finantele pregatesc o serie de masuri pentru reformarea ANAF, fiind vizata si categoria marilor contribuabiliArticole similare
Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA