Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MFP acorda imprumuturi din veniturile obtinute din privatizare

10-Mai-2011
3659
In vederea reducerii unor arierate din economie, in anul 2010, unitatile administrativ-teritoriale au avut posibilitatea sa contracteze, de la Ministerul Finantelor Publice (MFP), imprumuturi din veniturile obtinute din privatizare, pentru achitarea obligatiilor de plata restante inregistrate de acestea la data de 31 decembrie 2009 fata de operatorii economici furnizori de bunuri, servicii si lucrari, inclusiv fata de operatorii economici care presteaza serviciul public de producere, transport si distributie a energiei termice in sistem centralizat, neachitate la data solicitarii imprumutului.

Potrivit Legii nr. 37/2011, unitatile administrativ-teritoriale pot contracta si in anul 2011, de la MFP, imprumuturi din veniturile obtinute din privatizare, pentru achitarea obligatiilor de plata restante inregistrate de acestea la data de 31 decembrie 2010 fata de operatorii economici mentionati mai sus.

De asemenea, unitatile administrativ-teritoriale care au beneficiat de imprumuturi in anul 2010 pot solicita in cursul anului 2011 contractarea de noi imprumuturi pentru stingerea obligatiilor de plata inregistrate de acestea la data de 31 decembrie 2010.

Precizari cu caracter general

Imprumuturile care pot fi contractate de unitatile administrativ-teritoriale de la MFP in anul 2011 sunt in limita sumei de 1.500.000 mii lei, iar dob?nda anuala este de 6,25%. Termenul de rambursare este de maximum 5 ani, cu o perioada de gratie de un an.


Dob?nda de int?rziere aferenta reprezinta venit al bugetului Trezoreriei Statului, se plateste lunar, incep?nd cu luna acordarii imprumutului, si se calculeaza prin aplicarea ratei dob?nzii (6,25%) la soldul imprumutului.

Sumele acordate unitatilor administrativ-teritoriale de MFP cu titlu de imprumut din veniturile obtinute din privatizare trebuie utilizate exclusiv pentru:

- stingerea obligatiilor fiscale restante ale operatorilor economici furnizori de bunuri, servicii sau lucrari ai unitatilor administrativ-teritoriale, inclusiv ale operatorilor economici care presteaza serviciul public de producere, transport si distributie a energiei termice in sistem centralizat;

- stingerea obligatiilor fiscale restante ale operatorilor economici care au de incasat sume restante de la operatorii economici care presteaza serviciul public de producere, transport si distributie a energiei termice in sistem centralizat.

Important! Valoarea imprumutului solicitat de unitatea administrativ-teritoriala in anul 2011 nu poate depasi valoarea cea mai mica dintre totalul obligatiilor de plata restante inregistrate de aceasta la data de 31 decembrie 2010 fata de operatorii economici furnizori de bunuri, servicii si lucrari, inclusiv fata de operatorii economici care presteaza serviciul public de producere, transport si distributie a energiei termice in sistem centralizat, neachitate la data solicitarii imprumutului, si totalul obligatiilor fiscale restante ale operatorilor economici la data de 31 decembrie 2010 si neachitate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat sau bugetelor fondurilor speciale.

Procedura accesarii imprumutului

Pentru solicitarea imprumutului de la MFP, unitatea administrativ-teritoriala, prin ordonatorul principal de credite, intocmeste o Cerere pentru solicitarea acordarii unui imprumut din venituri din privatizare la care anexeaza:

- lista operatorilor economici ale caror obligatii restante se sting in limita imprumutului solicitat;

- copii de pe certificatele de atestare fiscala ale operatorilor economici care se regasesc in lista;

- copia hotar?rii consiliului local sau judetean, dupa caz, prin care se aproba contractarea imprumutului din veniturile din privatizare inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, stampilata si semnata, conform cu originalul.

Documentele se depun de unitatile administrativ-teritoriale, la directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala isi au sediul.

Directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti verifica incadrarea acestora in prevederile legii si le transmit operativ prin e-mail Ministerului Finantelor Publice - Directia generala de trezorerie si datorie publica.

MFP, prin Directia generala de trezorerie si datorie publica, intocmeste proiectul de conventie de imprumut la care ataseaza proiectul scadentarului obligatiilor de plata privind rambursari de rate si plati de dob?nzi aferente sumei solicitate de unitatea administrativ-teritoriala si il transmite prin e-mail directiei generale a finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti, dupa caz, in a carei raza teritoriala isi are sediul, iar aceasta il retransmite prin posta si prin e-mail beneficiarului.

Dupa primirea proiectului de conventie de imprumut intocmit de MFP prin Directia generala de trezorerie si datorie publica, unitatile administrativ-teritoriale intocmesc documentatia necesara obtinerii avizului Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale la care se anexeaza certificatele de atestare fiscala pentru obligatii fiscale restante ale operatorilor economici.

Documentatiile necesare obtinerii avizului Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale se depun de unitatile administrativ-teritoriale la directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala isi au sediul, care verifica incadrarea acestora in prevederile legii si le transmit operativ prin posta MFP - Directia generala de trezorerie si datorie publica.

Certificatele de atestare fiscala solicitate de unitatile administrativ-teritoriale pentru operatorii economici se elibereaza de catre organele fiscale competente, in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea solicitarii, pe baza datelor cuprinse in evidenta pe platitor a organului fiscal competent. Acestea cuprind creantele fiscale exigibile, existente in sold la data de 31 decembrie 2010 si neachitate p?na la data eliberarii acestora si au o valabilitate de 60 de zile de la data eliberarii.

In termen de maximum 15 zile calendaristice de la obtinerea avizului Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale, unitatile administrativ-teritoriale solicita MFP incheierea de conventii de imprumut, solicitare la care trebuie sa anexeze urmatoarele documente:

- copia hotar?rii Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale privind avizarea favorabila a contractarii imprumutului;

- copia hotar?rii consiliului local sau judetean, dupa caz, prin care se aproba contractarea imprumutului din veniturile din privatizare inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului;

- lista operatorilor economici furnizori de bunuri, servicii si lucrari ale caror obligatii fiscale restante se sting in limita sumelor imprumutate, conform destinatiilor mentionate mai sus;

- proiectul conventiei de imprumut, in doua exemplare, semnat de ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale.

Documentele se depun de unitatile administrativ-teritoriale la directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala isi au sediul, care le transmit operativ prin posta MFP - Directia de trezorerie si datorie publica.

In termen de 5 zile lucratoare de la data semnarii conventiilor de catre ambele parti, MFP, prin Directia generala de trezorerie si datorie publica, dispune virarea sumei aprobate prin conventia de imprumut in contul unitatilor administrativ-teritoriale beneficiare si retransmite scadentarul obligatiilor de plata intocmit in functie de data virarii sumelor in contul de imprumut.

In cadrul aceluiasi termen de 5 zile lucratoare de la data semnarii conventiilor, MFP, prin Directia generala de trezorerie si datorie publica, transmite Agentiei Nationale de Administrare Fiscala - Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare si Directiei generale trezorerie si contabilitate publica o copie de pe conventia de imprumut incheiata cu unitatea administrativ-teritoriala, precum si lista operatorilor economici furnizori de bunuri, servicii si lucrari ale caror obligatii fiscale restante se sting in limita acestor sume, conform destinatiilor legale.

Atentie! Unitatile Trezoreriei Statului vor accepta spre decontare documentele de plata numai daca acestea se incadreaza in sumele comunicate in sistem electronic de Directia generala trezorerie si contabilitate publica.

Rambursarea imprumutului

Rambursarea imprumutului de catre unitatile administrativ-teritoriale se efectueaza in transe lunare egale, incep?nd cu prima luna dupa incheierea perioadei de gratie. Datele de plata a ratei scadente si dob?nzilor de platit aferente imprumutului sunt cuprinse in scadentarul anexat la conventia de imprumut.

Important! In cazul in care unitatile administrativ-teritoriale nu pot efectua la scadenta operatiunea de rambursare a ratei de capital si plata dob?nzii aferente, in termen de 3 zile lucratoare inainte de data scadentei vor instiinta MFP - Directia generala de trezorerie si datorie publica, prin fax si ulterior prin posta, despre imposibilitatea efectuarii operatiunii de plata la termen, impreuna cu motivatia aferenta.
Pentru neplata la termen a ratelor scadente si dob?nzilor de platit la imprumutul acordat se calculeaza o dob?nda de int?rziere de 0,04% pe zi de int?rziere, p?na la data stingerii obligatiei.

Obligatiile de plata se sting in urmatoarea ordine: dob?nzile de int?rziere, dob?nzile si ratele de capital. In situatia in care unitatile administrativ-teritoriale au contractat doua sau mai multe imprumuturi stingerea obligatiilor de plata se realizeaza in functie de data scadentei fiecarui imprumut, in urmatoarea ordine: dob?nzile de int?rziere, dob?nzile si ratele de capital.

In cazul in care unitatile administrativ-teritoriale nu respecta termenele de rambursare prevazute in conventiile de imprumut, MFP, prin Directia generala de trezorerie si datorie publica, sisteaza alimentarea bugetelor locale respective cu cote defalcate din impozitul pe venit si cu sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale.

P?na la lichidarea obligatiilor de plata ale unitatilor administrativ-teritoriale catre MFP, cotele defalcate din impozitul pe venit si sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost sistate, vor fi alocate bugetelor locale numai pentru achitarea acestor obligatii restante.

De retinut! Pentru sumele neutilizate si virate integral in contul MFP, unitatile administrativ-teritoriale nu datoreaza dob?nda. Dob?nda si dob?nzile de int?rziere virate de unitatile administrativ-teritoriale pentru aceste sume in contul MFP, respectiv in bugetul Trezoreriei Statului, se restituie din oficiu de MFP unitatii administrativ-teritoriale din bugetul Trezoreriei Statului la acre au fost virate, iar obligatiile de plata viitoare se scot din evidenta contabila.

*
Baza legala:
- Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 51/2010 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, publicata in Monitorul Oficial al Rom?niei, Partea I, nr. 413/21.06.2010;

- Legea nr. 37/2011 pentru aprobarea Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 51/2010 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, precum si alte masuri financiare, publicata in Monitorul Oficial al Rom?niei, Partea I, nr. 205/24.03.2011;

- Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1901/2010 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor art. 1-6 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 51/2010 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, precum si alte masuri financiare, publicat in Monitorul Oficial al Rom?niei, Partea I, nr. 440/30.06.2010;

- Ordinul ministrului Finantelor Publice si al ministrului administratiei si internelor nr. 1930/150/2010 pentru aprobarea Procedurii de compensare conform art. 8 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 51/2010 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, precum si alte masuri financiare, publicat in Monitorul Oficial al Rom?niei, Partea I, nr. 480/13.07.2010;

- Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1925/2011 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor art. 1-6 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 51/2010 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, precum si alte masuri financiare, aprobate prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1.901/2010, publicat in Monitorul Oficial al Rom?niei, Partea I, nr. 311/05.05.2011.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016