Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noi masuri fiscal-bugetare si prorogarea unor termene, propuse de Finante

10-Mai-2023
1986
Noi masuri fiscal-bugetare si prorogarea unor termene, propuse de Finante

Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta de urgenta privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Conform Referatului de Aprobare, se propune ca, in anul 2023, Guvernul sa aprobe lunar limite de credite de angajament si credite bugetare, pentru ordonatorii principali de credite finantati integral de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, in cadrul carora ordonatorii principali de credite incheie angajamente legale respectiv deschid si repartizeaza credite bugetare pentru bugetul propriu si pentru institutiile publice subordonate.

Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, au obligatia de a dispune masurile necesare, in vederea reducerii cu 10% a cheltuielilor aprobate pe anul 2023 la titlul ”Bunuri si servicii”, exclusiv sumele nerepartizate, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

De la data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, inclusiv activitatilor finantate integral din venituri proprii infiintate pe langa acestea, li se interzice achizitionarea, preluarea in leasing sau inchirierea de autoturisme, mobilier si aparatura birotica.

In anul 2023, incepand cu data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu exceptia posturilor unice.

Prin exceptie, in cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat in sedinta Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din institutiile si autoritatile publice, cu justificarea necesitatii si cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate cu aceasta destinatie in buget, respectiv prin memorandum aprobat in sedinta Guvernului, initiat de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din institutiile publice locale.

Pentru posturile pentru care s-a desfasurat proba scrisa a concursurilor sau examenelor sau, dupa caz, proba practica, anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor in vigoare la acea data.

Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, functiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fara obligativitatea organizarii unor concursuri, cu notificarea prealabila a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici cu 5 zile inainte de dispunerea masurii.

Personalul care detine titlul stiintific de doctor beneficiaza de o indemnizatie pentru titlul stiintific de doctor in cuantum de 50% din nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, care se acorda lunar numai daca isi desfasoara activitatea in domeniul pentru care detine titlul si daca are prevazute in fisa postului un set de atributii obiective si cuantificabile care sa permita verificarea lunara a modului in care activitatea acestuia este valorificata in mod suplimentar. Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, au obligatia de a dispune modificarea fiselor de post in urma unei analize temeinice a atributiilor din fisa postului care sa fie corelate cu domeniul in care exista titlul de doctorat, astfel incat, potrivit legii, sa rezulte indeplinirea conditiei desfasurarii activitatii in domeniul pentru care persoana detine titlul.

Prin prezentul proiect se propune ca, prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, si ale art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele retinute in proportie de 10%, sa nu fie repartizate in semestrul II, urmand ca acestea sa fie anulate cu ocazia primei rectificari bugetare din anul 2023. De asemenea, se propune ca economiile inregistrate in executia bugetara la nivelul primului trimestru pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat sa fie anulate cu ocazia primei rectificari bugetare.

Se propune ca prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (9) si (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, ordonatorii principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare si credite de angajament intre programe pe tot parcursul anului, peste limita prevazuta, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate, cu modificarea corespunzatoare a anexei nr. 3/xx/27 "Fisa programului bugetar".

Prin prezentul proiect se propune prorogarea termenului de intrare in vigoare a Legii nr. 133/2019 pana la data de 1 ianuarie 2024.

Se propune ca, in anul 2023, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin derogare de la prevederile alin. (5) si alin. (7) ale art. 374 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele si durata activitatii desfasurate in regim de telemunca se stabilesc de catre conducatorii autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, nemaifiind necesar acordul angajatilor.

Se propune ca, in situatia in care fondurile asigurate din Fondul de Tranzitie Energetica nu asigura plata integrala a cererilor de decontari de furnizorii de energie, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si Ministerul Energiei, sa poata aloca, din bugetul propriu, fonduri pentru plata acestora.

Se propune prelungirea termenului prevazut la art. III alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2021, cu modificarile ulterioare, pana la data de 31 decembrie 2023.

Se propune ca, in anul 2023, angajatii din cadrul autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de subordonare si de finantare, sa poata exercita cel mult doua mandate de membru al consiliului de administratie si/ sau de membru al consiliului de supraveghere in intreprinderi publice al caror sediu se afla pe teritoriul Romaniei.

De asemenea, se propune ca restrictiile instituite prin proiectul de act normativ, in ceea ce priveste, achizitiile de mobilier, aparatura birotica si autoturisme, sa se aplice si operatorilor economici prevazuti la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ- teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, cu modificarile si completarile ulterioare.

Se propune reducerea cu 50% a numarului de posturi aferente cabinetelor constituite la nivelul functiilor de demnitate publica din cadrul administratiei publice centrale.

Pentru ca toate aceste modificari sa intre in vigoare trebuie sa fie mai intai aprobate de Presedinte si publicate in Monitorul Oficial.


Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016