Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 3788/2024. Procedura privind inscrierea in Registrul RO e-Factura optional

30-Iul-2024
893
Ordinul 3788/2024. Procedura privind inscrierea in Registrul RO e-Factura optional

Prin Ordinul 3788/2024 a fost aprobata Procedura privind inscrierea in Registrul RO e-Factura optional.

ORDINUL nr. 3.788 din 23 iulie 2024pentru aprobarea Procedurii privind organizarea si inscrierea in Registrul RO e-Factura optional, precum si a modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului (081) "Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional" a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 736 din 29 iulie 2024.

Procedura privind inscrierea in Registrul RO e-Factura optional

Capitolul I 

Dispozitii generale1. 

Potrivit prevederilor art. 10 5, 10 6, 10 7 si 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele entitati nu au obligatia, dar pot opta pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura:

a) persoanele prevazute la art. 294 alin. (1) lit. j)-n) din Legea nr. 227/2015privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de catre acestea;

b) institutele/centrele culturale ale altor state care activeaza pe teritoriul Romaniei in baza unor acorduri interguvernamentale, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate, pana la data de 1 iulie 2025;

c) asociatiile si fundatiile constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru facturile emise in perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025;

d) agricultorii persoane fizice care aplica regimul special pentru agricultori prevazut la art. 315 1 din Codul fiscal, pentru facturile emise in perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025;e) operatorii economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, in relatia comerciala B2B sau in relatia B2G. Procedura privind exercitarea optiunii de utilizare, de catre operatorii economici nestabiliti in Romania, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este prevazuta la cap. IV.

2. In situatia in care entitatile prevazute la pct. 1 opteaza pentru transmiterea facturilor in sistemul national RO e-Factura, acestea sunt obligate sa fie inregistrate in Registrul RO e-Factura optional. 

3. Prezenta procedura se aplica de organele fiscale centrale subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in a caror evidenta sunt inregistrate ca platitori de impozite si taxe entitatile de la pct. 1. 

Capitolul II Registrul RO e-Factura optional

4. Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza Registrul RO e-Factura optional (registrul optional).

5. Registrul optional este gestionat, din punct de vedere informatic, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.

6. Registrul optional este public si se afiseaza pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

7. Registrul optional cuprinde urmatoarele informatii: 

a) codul de identificare fiscala al entitatii prevazute la pct. 1 sau codul de inregistrare in scopuri de TVA, in situatia in care aceasta este inregistrata in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal;

b) denumirea/numele si prenumele entitatii;

c) categoria din care face parte, respectiv: „persoane prevazute la art. 294 alin. (1) lit. j)-n) din Codul fiscal“, „institute/centre culturale ale altor state care activeaza pe teritoriul Romaniei“, „asociatii, fundatii, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partide politice, culte“, „agricultori persoane fizice care aplica regimul special pentru agricultori“, „operatori economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal“;

d) adresa domiciliului fiscal al entitatii;

e) data la care entitatea a solicitat inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional;

f) data inscrierii in Registrul RO e-Factura optional, respectiv data de 1 a lunii urmatoare solicitarii;

g) optiunea exercitata de operatorul economic nestabilit in Romania, respectiv in relatii comerciale B2B si/sau in relatii B2G, dupa caz.

8. In registrul optional se preiau automat toti operatorii economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura prin depunerea formularului (083), aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.831/2021 pentru aprobarea Proceduriiprivind exercitarea optiunii de utilizare, de catre operatorii economici nerezidenti, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, precum si a modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului (083) „Optiune privind utilizarea, de catre operatorii economici nerezidenti, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura“, si care au fost inscrisi in Registrul RO e-Factura organizat potrivit Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.713/2021 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura, precum si a modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului (084) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura“, pana la data de 1 iulie 2024.

9. Registrul optional se actualizeaza permanent, pe baza cererilor de inregistrare in Registrul RO e-Factura optional (formular 081) depuse de entitatile prevazute la pct. 1 si a informatiilor detinute de organele fiscale cu privire la radierea contribuabililor din Registrul contribuabililor/platitorilor.

Capitolul III 

Inscrierea in Registrul RO e-Factura optional si radierea din Registrul RO e-Factura optional

10. Optiunea de utilizare a sistemului national RO e-Factura si solicitarea de inregistrare in Registrul RO e-Factura optional se exercita prin completarea si transmiterea, de catre entitatile prevazute la pct. 1, a formularului (081) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional“, avand bifata sectiunea III.

11. Formularul (081) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional/renuntare la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional“ se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.

12. Entitatea prevazuta la pct. 1 care a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este inscrisa in Registrul RO e-Factura optional incepand cu data de 1 a lunii urmatoare transmiterii formularului (081) prin care si-a exercitat optiunea de utilizare a sistemului.

13. De la momentul inscrierii in Registrul RO e-Factura optional, emitentul dobandeste si calitatea de destinatar.

14.(1) Entitatile prevazute la pct. 1 pot sa renunte la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional, pana la data inscrierii acestora in Registrul RO e-Factura optional, respectiv pana la data de 1 a lunii urmatoare transmiterii cererii de inregistrare, prin transmiterea unui nou formular (081), avand bifata sectiunea IV „Renuntare la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional“ si completata cu numarul si data inregistrarii formularului initial (081), prin care a fost solicitata inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional.(2) . Entitatile prevazute la pct. 1 care au renuntat la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional, in termenul prevazut la alin. (1), nu vor mai fi inscrise in acest registru.

15. Entitatile prevazute la pct. 1 sunt radiate din Registrul RO e-Factura optional, de la data radierii din Registrul contribuabililor/platitorilor, potrivit legii.

Capitolul IV Procedura privind exercitarea optiunii de utilizare, de catre operatorii economici nestabiliti in Romania, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura

16. Operatorii economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal isi exercita optiunea pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatia comerciala B2B cu operatori economici sau in relatia B2G cu autoritati contractante/entitati contractante prin depunerea formularului (081) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional“, avand completate sectiunile destinate acestora.

17. Ghidul privind exercitarea optiunii de utilizare, de catre operatorii economici nestabiliti in Romania, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este pus la dispozitia acestora pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

18. Dupa depunerea formularului (081), avand bifata sectiunea III.1 „Utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura de catre operatorul economic nestabilit in Romania, potrivit art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare“, organul fiscal competent, respectiv Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, atribuie operatorului economic nestabilit in Romania un numar de evidenta, utilizat numai in cadrul sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.

19. Numarul de evidenta are structura codului de inregistrare fiscala/numarului de identificare fiscala. Numarul de evidenta nu reprezinta cod de identificare fiscala, in sensul titlului IV „Inregistrarea fiscala“ din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

20. Organul fiscal comunica operatorului economic nestabilit in Romania numarul de evidenta atribuit, la adresa de e-mail inscrisa in formularul (081). 

21. Operatorul economic nestabilit in Romania care a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatii comerciale B2B si/sau in relatii B2G este inscris in Registrul RO e-Factura optional, organizat de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii. 

22. Dispozitiile capitolului III sunt aplicabile in mod corespunzator.

23. Identificarea operatorilor economici, nestabiliti in Romania, in Registrul RO e-Factura optional se face utilizand numarul de evidenta atribuit potrivit pct. 18.

Capitolul V 

Modul de furnizare a informatiilor din Registrul RO e-Factura optional

24.Registrul RO e-Factura optional permite urmatoarele:

a) consultarea informatiilor pentru fiecare entitate in parte, identificata prin codul de identificare fiscala sau prin codul de inregistrare in scopuri de TVA, in situatia in care acesta este inregistrat in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, ori prin numarul de evidenta atribuit operatorilor economici nestabiliti in Romania, care au optat pentru inscrierea in registru; 

b) furnizarea, prin servicii web, a informatiilor din Registrul RO e-Factura optional. Interogarea registrelor se face pe baza unei liste care contine codul de identificare fiscala al entitatii/numarul de evidenta si/sau denumirea/numele, prenumele.

Raspunsul serviciului web furnizeaza informatii privind denumirea/numele, prenumele si adresa la care isi are domiciliul fiscal fiecare entitate care figureaza in registru, starea (figureaza/nu figureaza) la data solicitata de catre persoanele interesate, denumirea registrului in care figureaza inscrisa (Registrul RO e-Factura optional), categoria din care face parte entitatea inregistrata, optiunea exercitata de operatorul economic nestabilit in Romania (in relatii comerciale B2B si/sau in relatii B2G, dupa caz), precum si intervalul de inregistrare corespunzator datei solicitate.

Termenii si conditiile de utilizare a serviciului web de furnizare a informatiilor, in conditiile prezentei proceduri, se publica pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. 

25. Mesajele care se afiseaza la consultarea informatiilor din Registrul RO e-Factura optional pentru fiecare entitate in parte cuprind informatii privind starea actuala, din ziua solicitarii, a entitatii despre care se solicita informatiile, respectiv calitatea de entitate inregistrata in Registrul RO e-Factura optional sau de entitate neinregistrata in Registrul RO e-Factura optional. 

26. Pentru furnizarea informatiilor din acest registru, la solicitarea oricarei persoane interesate, pe pagina de internet www.anaf.ro/Informatii publice/Informatii privind agentii economici se publica un mesaj de informare, de tipul:Entitatea (denumire/nume, prenume), cu domiciliul fiscal .........., identificat prin codul de identificare fiscala/codul de inregistrare in scopuri de TVA/numar de evidenta ................., figureaza la data de .............. (data solicitarii) ca entitate inregistrata in Registrul RO e-Factura optional. Entitatea, care face parte din categoria ............., a fost inregistrata in Registrul RO e-Factura optional la data de ...............

27. In cazul operatorilor economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, mesajul de informare va contine si optiunea exercitata de operatorul economic nestabilit in Romania, respectiv in relatii comerciale B2B si/sau in relatii B2G, dupa caz. 

28. Pentru furnizarea informatiilor privind entitatile care nu figureaza in registrul optional se publica un mesaj de informare, de tipul:

Entitatea (denumire/nume, prenume), cu domiciliul fiscal ........., identificat prin codul de identificare fiscala/codul de inregistrare in scopuri de TVA/numar de evidenta ..............., nu figureaza la data de .............. (data solicitarii) ca entitate inregistrata in Registrul RO e-Factura optional.

Pentru a vedea modelul formularului 082, click AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici