Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pachetul 2 de masuri fiscale: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind Legea societatilor

29-Aug-2025
2935
Pachetul 2 de masuri fiscale: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind Legea societatilor

Un nou proiect legislativ aduce in discutie modificari ample cu impact direct asupra fiscalitatii si functionarii societatilor comerciale. Publicat spre dezbatere pe site-ul Ministerului Finantelor, documentul contine o serie de schimbari menite sa redefineasca reguli aplicabile impozitelor, contributiilor sociale, dar si normelor ce guverneaza activitatea societatilor.

Modificari asupra impozitul pe profit

1. Se propune abrogarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru stabilirea impozitului pe profit datorat, incepand cu anul fiscal 2026/anul fiscal modificat care incepe in anul 2026.

2. Se propune calificarea cheltuielilor aferente drepturilor de proprietate intelectuala, cheltuielilor de management, consultanta, cheltuielilor cu dobanzile, efectuate cu entitati afiliate ca fiind nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal, daca ponderea acestor cheltuieli in totalul cheltuielilor de aceasta natura este mai mare de 3%. Aceste cheltuieli se identifica prin referinta la cele care sunt prezentate in situatiile financiare anuale, de exemplu in formularul 20 „Contul de profit si pierdere”, pentru agentii economici, sau in alte formulare, in functie de specificul raportarilor contabile aplicabile. 

Pentru determinarea acestei ponderi, contribuabilii vor insuma aceste tipuri de cheltuieli in relatia cu entitatile afiliate, pentru anul 2024, respectiv cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuala, cheltuielile de management, cheltuielile de consultanta si cele privind dobanzile si vor imparti la totalul acelorasi cheltuieli. In situatia in care, tipurile de cheltuielile vizate nu sunt prezentate detaliat potrivit formatului contului de profit si pierdere/situatiei veniturilor si cheltuielilor/datelor informative, din raportarile contabile oficiale, ponderea se determina luand in considerare cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuala, cheltuielile de management, consultanta, cheltuielile cu dobanzile, inregistrate cu entitati afiliate/neafiliate, astfel cum sunt inregistrate in evidenta contabila a anului 2024. 

Modificari asupra impozitul pe venit

1. Se propune, ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, luat in calcul la stabilirea nivelului normelor anuale de venit in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se determina pe baza normelor de venit, sa fie cel in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului. In corelare cu reglementarea privind nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata avut in vedere la stabilirea bazei anuale de calcul pentru contributia de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, pentru care venitul net anual se determina pe baza normelor de venit, se propune ca la stabilirea nivelului normei anuale de venit sa fie avut in vedere acelasi indicator, respectiv nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului. 

Astfel, Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti vor stabili si publica nivelul normei anuale de venit prin inmultirea acestui indicator cu un numar care nu poate fi mai mic decat 12 (spre exemplu: 12xSMB, 12,5XSMB s.a.m.d. unde SMB reprezinta salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului), nu ca valoare absoluta cum se stabileste in prezent. 

2. Se propune modificarea regimului fiscal aplicabil veniturilor din activitati independente obtinute ca urmare a prestarii de servicii de cazare, in sensul eliminarii modalitatii de stabilire a venitului net anual pe baza de norma de venit, inclusiv renuntarea la posibilitatea de a opta pentru determinarea venitului net anual in sistem real si introducerea unei noi modalitati de determinare a venitului net prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor stabilite prin aplicarea unei cote forfetare de cheltuieli de 30% asupra venitului brut anual. 

De asemenea, se propune revizuirea regimului fiscal aplicabil veniturilor din cedarea folosintei bunurilor obtinute de catre proprietar din inchirierea pe termen scurt a unui numar cuprins intre 1 si 7 camere inclusiv, situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, in cursul unui an fiscal. Se propune aplicarea aceluiasi regim fiscal veniturilor realizate de uzufructuari sau alti detinatori legali, din inchirierea pe termen scurt a unui numar cuprins intre 1 si 7 camere inclusiv, situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea. 

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Distribuire si plata dividende potrivit Legii 311990 In Legea societatilor nr. 31/1990 exista o prevedere legala prin care toate firmele pot distribui dividende interimare cu conditia ca in actul constitutiv sa existe o prevedere in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Anulare cod de tva de catre ANAF Societate pe actiuni, platitoare de impozit profit si tva lunar, la incasare a fost declarata in data de 28.07.2025 inactiva ca urmare a neprelungirii in termen la Registrul...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitie de la unitati protejate In luna septembrie 2025 am achizitionat servicii de scanare arhiva de la o unitate protejata in valoare de 2172 lei fara tva. Fondul de handicap constituit in luna sept este de...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Sold cont 1068 Revin cu o intrebare legata de suma existanta in contul 1068, ca urmare a inregistrarii titlurilor de participare primite gratuit (cele 28.316 actiuni * 2,16 lei/actiunea), ca...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Monografie incasari prin Global Payments Cum pot deconta facturile incasate partial prin Global payments? Mentionez ca de la Global payments se primeste doar extras.citeste mai mult


3. Se propune majorarea cotelor de impozit aplicabile veniturilor sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate, efectuate prin entitatile prevazute de lege, astfel:

  • cota de 1% aplicabila fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare/fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii se majoreaza la 2%; 
  • cota de 3% aplicabila fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare/fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mica de 365 de zile, de la data dobandirii se majoreaza la 4%. 

Modificari asupra contributiilor sociale obligatorii

La stabilirea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente se propune majorarea plafonului maxim al bazei anuale de calcul , de la 60 de salarii minime brute pe tara garantate in plata la 90 de salarii minime brute pe tara, pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2026.

La stabilirea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate, in limita plafonului anual de 90 de salarii minime brute pe tara garantate in plata, se ia in calcul valoarea salariului minim brut pe tara stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului, indiferent daca in cursul aceluiasi an se utilizeaza mai multe valori ale salariului minim brut pe tara. 

Pentru veniturile realizate in anul fiscal 2025, obligatiile fiscale privind contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din activitati independente sunt cele stabilite potrivit legislatiei in vigoare la data realizarii veniturilor. Totodata, se propun corelari de natura tehnica ca urmare a majorarii plafonului maxim al bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente. 

Se propune implementarea masurilor incepand cu veniturile aferente anului 2026.

Principalele modificari preconizate in Codul de procedura fiscala si in alte acte normative

In ceea ce priveste procedura fiscal (Legea 207/2015), printre criteriile generale in functie de care se stabileste clasa/subclasa de risc fiscal a contribuabililor se vor evidentia si cele cu privire la utilizarea instrumentelor de plata fara numerar, criterii de avertizare timpurie cu privire la capacitatea financiara de a achita obligatiile fiscale, precum si criterii cu privire la informatiile privind faptele inscrise in cazierul fiscal.

De asemenea, un contribuabil va fi declarant inactiv fiscal si in situatii precum:

a) nu are cont bancar in Romania sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului; 
b) nu a depus situatiile financiare anuale in termen de 5 luni de la implinirea termenului legal pentru depunerea acestora.”

In cazul contribuabilului/platitorului declarat inactiv care nu se reactiveaza in termen de un an de la data declararii in inactivitate, organul fiscal are obligatia de a solicita:

a) deschiderea procedurii insolventei in cazul in care sunt indeplinite conditiile prevazute de Legea 85/2014; 
b) deschiderea procedurii de lichidare/dizolvare/radiere, potrivit actului normativ de infiintare a contribuabilului/platitorului, atat in situatia in care nu figureaza cu obligatii fiscale restante precum si alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central, cat si in situatia in care figureaza cu asemenea obligatii de plata daca nu este subiectul unor sesizari penale. 

O alta masura propusa este cea privind abrogarea facilitatii de esalonare la plata, in forma simplificata, pentru obligatiile fiscale administrate de organul fiscal central.

In ceea ce priveste Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar, persoanele juridice au obligatia sa detina un cont la o institutie de credit din Romania sau la o unitate a Trezoreriei Statului . Pentru persoanele juridice nou-infiintate, deschiderea contului se realizeaza intr-un termen de maximum treizeci de zile lucratoare de la data infiintarii. 

Institutiile de credit din Romania nu pot refuza o cerere privind deschiderea contului, cu exceptia cazurilor in care deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o incalcare a dispozitiilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului.

Nerespectarea noilor prevederi introduse in Legea 70/2015 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 10.000 lei.

De asemenea, se propune eliminarea pragului de 50.000 lei incasari in numerar realizate in cursul unui an de la care intervenea obligatia de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite pentru persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii.

O alta masura este cea privind capitalul social, care trebuie sa fie minimum 8.000 lei in cazul societatilor cu raspundere limitata.

In cazul in care societatea cu raspundere limitata nu si-a completat capitalul social in termenul prevazut in lege, la cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul va pronunta dizolvarea societatii. 

Modificari la Legea nr. 31/1990 privind societatile

1.Societatile care distribuie trimestrial dividende, potrivit legii, nu pot acorda actionarilor sau asociatilor, dupa caz, sau altor persoane afiliate, avansuri sau imprumuturi, pana la regularizarea diferentelor rezultate din distribuirea dividendelor in cursul anului.

2. Societatile care, pe baza situatiilor financiare anuale, aprobate potrivit legii, au o valoare a activului net sub jumatate din valoarea capitalului social subscris nu pot acorda actionarilor sau asociatilor, dupa caz, sau altor persoane afiliate, avansuri sau imprumuturi. 

Pentru a vedea continuarea, cititi ACEST articol>>

Explicatii oferite de Ionut Jinga, specialist al site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016