Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA-urile pot avea cel mult 3 salariati proprii in acelasi timp. Ce obligatii exista pentru angajatori?

12-Oct-2022
7474
PFA-urile pot avea cel mult 3 salariati proprii in acelasi timp. Ce obligatii exista pentru angajatori?

PFA-urile isi pot desfasura activitatea independent, insa pot avea si salariati proprii. In acest caz insa, legea prevede un numar maxim de 3 angajati in acelasi timp, carora sa le fie incheiate contracte de munca individuale.


PFA in 2023


Persoana fizica autorizata (PFA) reprezinta persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca.

PFA ca angajator

PFA isi poate desfasura activitatea in mod individual si independent, ca persoana fizica autorizata , dar in conditiile legii, poate avea, in calitate de angajator, cel mult trei angajati proprii in acelasi timp, carora trebuie sa le incheie contract individual de munca (CIM).

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale prevede limitarile referitoare la numarul de angajati pe care ii poate avea o PFA.

Codul muncii defineste contractul individual de munca ca fiind ”contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu”.

Important! Contractul individual de munca trebuie incheiat si inregistrat in Revisal anterior inceperii activitatii de catre salariat, obligatie ce revine angajatorului.

De asemenea, incadrarea in munca este conditionata de certificatul medical, documentul atesta faptul ca viitorul salariat este in masura sa presteze activitatea pentru care este angajat.

Varsta minima de la care este legala angajarea unei persoane fizice este de 15 ani, iar incheierea CIM se poate face pe durata nedeterminata sau, in anumite cazuri expres prevazute de legislatie, pe durata determinata. in ceea ce priveste durata muncii, CIM poate fi cu norma intreaga sau cu timp partial.

La angajarea unui salariat, angajatorul trebuie sa intocmeasca pentru fiecare persoana incadrata in munca un dosar personal. Aceasta obligatie este reglementata prin Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor.

Dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin urmatoarele documente: actele necesare angajarii, fisa de aptitudini, contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca, acte de studii/certificate de calificare, orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registrul general de evidenta a salariatilor.

PFA in calitate de angajator are obligatia de a respecta prevederile legale in vigoare privind atat relatiile de munca cat si securitatea si sanatatea in munca a lucratorilor.



Sursa: ITM

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016