Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Precizari ANAF despre faptul ca institutia ar pune popriri pe conturile romanilor fara vreo instiintare in prealabil

13-Nov-2023
1862
Precizari ANAF despre faptul ca institutia ar pune popriri pe conturile romanilor fara vreo instiintare in prealabil

Avand in vedere afirmatiile preluate in spatiul public cu privire la faptul ca „ANAF pune popriri pe conturile romanilor fara vreo instiintare in prealabil sau fara sa spuna care este si motivul blocarii conturilor, ANAF face urmatoarele precizari:

Potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul in care debitorul nu isi plateste de bunavoie obligatiile fiscale datorate, organul fiscal competent, pentru stingerea acestora, procedeaza la actiuni de executare silita.

In conformitate cu prevederile art. 230 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, executarea silita incepe prin comunicarea somatiei.

In ceea ce priveste instiintarea contribuabililor cu privire la masurile de executare silita intreprinse, respectiv somatie si popriri, ANAF subliniaza faptul ca in situatia in care debitorii sunt inrolati in Spatiul Privat Virtual, organele fiscale procedeaza la instiintarea acestora in mod operativ prin intermediul acestuia. In caz contrar, atat somatia, cat si adresa de instiintare privind infiintarea popririi executorii, se comunica prin posta, ceea ce conduce la un decalaj de timp de la momentul infiintarii popririi pana la primirea de catre debitor a unui astfel de document.

Astfel, daca in termen de 15 zile de la comunicarea somatiei nu se sting obligatiile fiscale restante sau nu se notifica organul fiscal cu privire la intentia de a demara procedura de mediere, se continua masurile de executare silita.

Totodata, potrivit dispozitiilor art. 236 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, sunt supuse executarii silite prin poprire orice sume urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti in lei si in valuta, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, detinute si/sau datorate, cu orice titlu, debitorului de catre terte persoane sau pe care acestia le vor datora si/sau detine in viitor in temeiul unor raporturi juridice existente.

In vederea infiintarii popririlor asupra disponibilitatilor banesti existente in conturile bancare, precum si pentru ridicarea cu operativitate a acestor popriri, in cazul in care obligatiile fiscale restante au fost stinse, incepand cu anul 2021, a fost pusa in functiune aplicatia informatica e-Popriri.

Prin intermediul acestui mecanism de poprire electronica, disponibilitatile banesti ale debitorului nu sunt afectate pe termen lung, intrucat aplicatia informatica e-Popriri primeste informatii cu privire la sumele existente in conturile bancare ce pot fi poprite, pe care le sorteaza in ordine descrescatoare, iar ulterior se solicita institutiei de credit virarea sumelor numai acelor banci care detin disponibilitati banesti ce acopera suma poprita.

In acest mod nu se mai vireaza toate sumele existente in conturile bancare ci doar cele in limita sumei poprite. In fapt, sistemul informatic e-Popriri a condus la eficientizarea si accelerarea procesului de instituire/ridicare a popririlor, iar pe de alta parte, administratia fiscala a diminuat cheltuielile cu comunicarea actelor de executare silita catre institutiile de credit.

Institutia recomanda contribuabililor sa se inroleze in Spatiul Privat Virtual, astfel incat sa poata solicita ori sa primeasca documente din partea administratiei fiscale, sa poata accesa oricand situatia fiscala proprie, luand astfel la cunostinta cu celeritate despre orice masura intreprinsa de administratia fiscala in vederea stabilirii si recuperarii obligatiilor fiscale, potrivit legii.


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici