Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MFP: Modificarea normelor de implementare a programului "Prima casa"

17-Ian-2011
3837
Proiect Hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului "Prima casa"

Principalul obiectiv urmarit in continuare in implementarea programului, consta in
obtinerea unui efect antrenant in economie, prin incurajarea constructiei de locuinte, cu un accent deosebit pe asigurarea surselor de finantare necesare constructiei de locuinte noi.

Atenuarea efectelor crizei economice, prin deblocarea mecanismelor de finantare, stimularea productiei, cresterea fondului imobiliar si impulsionarea pietei imobiliare, reprezinta efecte adiacente ale programului, care in esenta presupune sprijinirea persoanelor fizice care doresc sa achizitioneze prima locuinta dar intimpina dificultati in accesarea finantarii necesare din cauza lipsei de garantii, sau incurajarea constructiei de locuinte noi prin asigurarea surselor de finantare.

Pentru impulsionarea construirii de locuinte noi in sistem asociativ, in conformitate cu prevederile art.1 din Legea nr.187/2010, privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.30/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului Prima casa, s-a eliminat conditia de asociere a unui numar de 7 beneficiari si se introduce conditia de desemnare a unui reprezentant dintre asociati, in scopul indeplinirii formalitatilor prealabile obtinerii autorizatiei de construire pentru ansamblul de locuinte in care fiecare dintre beneficiarii asociati detine o singura locuinta si pentru gestionarea
relatiei cu finantatorul, si se precizeaza necesitatea ca cel putin unul dintre asociati sa fie proprietarul terenului pe care urmeaza sa se construiasca locuintele.


Pentru intregirea dreptului de proprietate, atat in situatia in care beneficiarul are in proprietate cote-parti din locuinta (indiferent de modul de dobandire) si intentioneaza sa achizitioneze restul de cote-parti, respectiv daca imobilul a fost achizitionat in cadrul programului de 2 beneficiari si unul renunta din diferite motive (ex: in urma divortului creditul si locuinta sunt preluate de catre unul din soti, in cazul coplatitorilor unul dintre acestia cedeaza creditul si locuinta in favoarea celuilalt coplatitor) se stabileste posibilitatea de preluare in proprietate exclusive.

Se introduce o garantie suplimentara prin instituirea in favoarea bancii a unui gaj pe conturile curente ale imprumutatului, de natura sa protejeze interesele tuturor partilor implicate in acordarea si garantarea creditului, pentru cazurile in care s-ar institui popriri
asupra conturilor clientilor. Aceasta are in vedere preintampinarea cazurilor in care, in urma infiintarii de popriri pe conturile beneficiarilor de credite Prima casa de catre creditorii urmaritori, s-ar ajunge in situatia executarii garantiilor.

Pentru a se evita trecerea la restanta a creditelor si executarea garantiei, se statueaza posibilitatea de reesalonare, rescadentare sau de modificare a valutei creditelor acordate, in conformitate cu normele interne de creditare ale finantatorilor, sub rezerva verificarii de catre FNGCIMM a mentinerii conditiilor de eligibilitate a programului, precum si a mentinerii valorii garantiei acordata initial fiecarui beneficiar in cadrul programului si obtinerii acordului FNGCIMM.

Avand in vedere faptul ca tot mai multi beneficiari ai locuintelor construite prin
programele ANL doresc sa achizitioneze aceste locuinte prin programul Prima casa, este necesar a se preciza ca, in locul antecontractului de vanzare-cumparare acestia vor prezenta finantatorilor documentele specifice programelor ANL. De asemenea, in cazul cumpararii de locuinte scoase la licitatie de catre ANAF in cadrul executarii silite, pentru recuperarea valorii de executare a garantiilor, beneficiarii vor prezenta finantatorilor in locul antecontractului de vanzare-cumparare, documentele specifice procesului de licitatie.

Pe parcursul derularii programului s-a constatat aparitia unor evenimente de daune partiale la locuintele achizitionate (inundatii, furturi), pentru acoperirea carora, Ministerul Finantelor Publice trebuie sa-si dea acordul privind incasarea lor de catre beneficiari. Din experienta membrilor UNSAR si practica curenta a societatilor de asigurare, in cazul daunelor partiale produse locuintelor achizitionate sau construite in cadrul programului, pentru despagubirile a caror valoare este de pana la 20% din suma asigurata, fara a depasi echivalentul in lei al sumei de 10.000 EURO, societatea de asigurare efectueaza
plata direct catre proprietarul locuintei.

Pentru anul 2011 plafonul garantiilor care pot fi emise este 200 milioane euro,
reprezentand diferenta neutilizata la finele anului 2010, din plafonul de 1,7 miliarde euro, alocat programului Prima casa, in anii 2009-2010.

Cititi in continuare intregral modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului "Prima casa"

HOTARARE pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului ?Prima casa?

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

Art. I. ? Hotararea Guvernului nr.717/2009 privind aprobarea normelor de
implementare a programului ?Prima casa?, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr.418 din 18 iunie 2009, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 2, litera e), se modifica si va avea urmatorul cuprins:
?e) Locuinte care urmeaza sa se construiasca prin asociatii fara personalitate juridica, cel putin unul dintre asociati fiind proprietarul terenului pe care urmeaza sa se construiasca locuintele.?

2. La anexa nr.1, la articolul 3, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
?(3^1) Pentru anul 2011 plafonul garantiilor care pot fi emise potrivit art. 1 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2009, aprobata cu modificari si completari este de 200 milioane euro, reprezentand diferenta neutilizata la finele anului 2010, din plafonul de 1,7 miliarde euro, alocat programului Prima casa, in anii 2009-2010.

3. La anexa nr.1, articolul 10^3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
?Art.10^3 In cazuri temeinic justificate, pe baza cererii motivate a finantatorului, cu consultarea FNGCIMM, Ministerul Finantelor Publice poate aproba preluarea finantarii garantate si a locuintei de catre o persoana fizica ce indeplineste criteriile de eligibilitate, precum si dobandirea de cote ? parti din locuinta de catre unul dintre coproprietarii obisnuiti sau devalmasi, in vederea intregirii dreptului de proprietate.?

4. La anexa nr.1, dupa articolul (10 ^3), se introduc doua noi articole (10^4 si
10^5, cu urmatorul cuprins:`ART. (10^4) ?Beneficiarul se obliga sa constituie in favoarea finantatorului, o garantie reala mobiliara ? gaj fara deposedare asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise la institutia de credit finantatoare, valabila pe toata durata finantarii."
ART. (10^5) In cazul daunelor partiale produse locuintelor achizitionate sau construite in cadrul programului, pentru despagubirile a caror valoare este de pana la 20% din suma asigurata, fara a depasi echivalentul in lei al sumei de 10.000 EURO, societatea de asigurare efectueaza plata direct catre proprietarul locuintei?.

5. La anexa nr.1, la articolul 11, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
?(2) FNGCIMM analizeaza, in conditiile legii, potrivit reglementarilor proprii si prezentelor norme, solicitarea de garantare si, in cazul in care constata ca aceasta indeplineste conditiile de acordare, emite contractul de garantare.?

6. La anexa nr.1, dupa articolul 13 se introduce un nou articol, art. 13^1 cu
urmatorul cuprins:
?ART. 13^1 Pe toata durata de valabilitate a finantarilor garantate, finantatorii pot aproba reesalonari, rescadentari sau modificari ale valutelor creditelor acordate, in conformitate cu normele interne de creditare ale acestora, sub rezerva verificarii de catre FNGCIMM a mentinerii conditiilor programului, precum si a mentinerii valorii garantiei acordata initial fiecarui beneficiar in cadrul programului, si obtinerii acordului FNGCIMM.

7. La anexa nr.2, la articolul 1, dupa litera d) se introduc doua noi litere (d^1) si (d^2) care vor avea urmatorul cuprins:
?d^1) beneficiarii programelor derulate de Agentia Nationala pentru Locuinte (ANL) prezinta finantatorului, fie antecontractul de vanzare-cumparare, fie alte documente specifice programelor ANL, prin care achizitioneaza o locuinta finalizata in cadrul programului.
(d^2) in cazul cumpararii de locuinte scoase la licitatie in cadrul procedurilor de executare silita, beneficiarii vor prezenta finantatorilor, in locul antecontractului de vanzare-cumparare, documentele specifice procesului de licitatie, prin care achizitioneaza o locuinta finalizata in cadrul programului.

8. La anexa nr.2, la articolul 1^2, la alineatul (1), litera e), se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
?e) incheie un contract civil, autentificat in conditiile legii, de constituire a unei asociatii fara personalitate juridica, formata dintr-un numar de cel putin 2 beneficiari, sau adera la o asemenea asociatie, contract care contine cel putin elementele prevazute la alin. (2).?

9. La anexa nr.2, la articolul 1^2, la alineatul (2), litera a) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
? a) desemnarea unui reprezentant dintre asociati, in scopul indeplinirii formalitatilor prealabile obtinerii autorizatiei de construire pentru ansamblul de locuinte in care fiecare dintre beneficiarii asociati va detine cate o singura locuinta, precum si pentru gestionarea relatiei cu finantatorul;?

PRIM-MINISTRU EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri,
Ion Ariton

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016