Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect: Serviciile medicale la privat ar putea fi decontate prin CNAS

05-Apr-2019
2414

Pentru ca toti mai multi romani se indreapta spre serviciile oferite de sectorul privat, atunci cand vine vorba de sanatate, pe sume deloc de neglijat, Ministerul Sanatatii a pus, joi, 4 aprilie a.c., in dezbatere publica un proiect de OUG prin care ar urma ca o parte din interventiile de la privat sa fie decontate prin CNAS. 

Sigur, prima conditie este ca pacientul sa fie asigurat in sistemul public de asigurari. O alta conditie, nu mai putin importanta, care se subintelege, este ca pacientul sa dispuna de banii necesari pentru a plati diferenta de la serviciile oferite in sectorul public, la cele oferite in sectorul privat de sanatate.

“Tinand cont de necesitatea existentei unui sistem medical indreptat spre pacient, in care serviciile de sanatate sa fie acordate cat mai aproape de acesta si in functie de optiunea acestuia, care ar aduce un beneficiu pentru pacient in sensul in care acesta va suporta numai diferenta dintre tariful practicat de furnizorul privat si tariful decontat din FNUASS, cu acordul informat si prealabil in scris al acestuia”, se arata in nota de fundamentare care insoteste proiectul de Ordonanta de Urgenta a Guvernului pentru completarea art. 230 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.

Pentru ca, initial Ordonanta, care are articol unic, a fost interpretata gresit, intelegandu-se ca se cere o co-plata din partea asiguratului, atunci cand este tratat in sistemul public de sanatate, Ministerul Sanatatii a venit cu urmatoarele precizari:

Ministerul Sanatatii nu intentioneaza sa introduca co plata pentru serviciile medicale acordate in unitatile sanitare de stat. Proiectul pus in dezbatere publica urmareste o abordare legislativa unitara care este necesara pentru a da posibilitatea persoanelor asigurate in sistemul public de asigurari sociale de sanatate sa beneficieze de servicii medicale la furnizorii privati aflati in contract cu CNAS, cu plata de catre asigurat numai a diferentei dintre tariful furnizorului privat si cel suportat de CNAS, cu informarea si acordul in prealabil al acestuia”.

La baza acestui Proiect de OUG a stat necesitatea unei abordari legislative unitare aplicabile tuturor furnizorilor de servicii medicale, in conditiile in care anumite prevederi se aplica numai celor din sistemul public, nu si celor din sistemul privat aflati in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate – potrivit notei de fundamentare.

Schimbari preconizate

(asa cum este prevazut in Nota de fundamentare)

Prin modificarile propuse prin acest proiect se creaza cadrul legal de reglementare a contributiei personale suportata direct de catre asigurati, in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, in vederea acoperirii contravalorii serviciilor medicale, pentru segmentul spitalizarii continue, a ambulatoriului clinic de specialitate si ambulatoriul paraclinic.

Persoanele asigurate vor avea posibilitatea sa acceseze servicii medicale aferente spitalizarii continue, ambulatoriului clinic de specialitate si ambulatoriului paraclinic, la furnizorii privati de astfel de servicii, pentru care, cu acordul informat si prealabil, vor plati numai diferenta dintre tariful practicat de furnizorul privat si tariful decontat din FNUASS. 

Avand in vedere faptul ca, pentru a beneficia de un serviciu medical, este necesara programarea anterioara, cu exceptia urgentelor medicochirurgicale, asiguratul va cunoaste in prealabil daca este necesara plata unei contributii personale, precum si cuantumul acesteia, astfel ca acesta are posibilitatea de a opta pentru furnizarea serviciului medical fie cu plata contributiei personale, fie sa se adreseze unui alt furnizor la care sa nu plateasca contributie personala. 

Pentru situatia in care pacientul nu are posibilitatea platii unei contributii personale, furnizorul poate reevalua tariful serviciului ce urmeaza a fi acordat, astfel incat sa se incadreze in tariful decontat de casa de asigurari de sanatate

(...)

Extras din Proiectul de OUG

”Articol unic - Dupa alineatul (2) al articolului 230 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se introduce un nou alineat, alin. (21 ), cu urmatorul cuprins: “(21 ) Furnizorii privati de servicii medicale care incheie contracte cu casele de asigurari de sanatate pentru servicii aferente spitalizarii continue, ambulatoriului clinic de specialitate si ambulatoriului paraclinic, potrivit legii, pot incasa direct de la asigurat o contributie personala pentru serviciile contractate, cu acordul informat prealabil in scris, al asiguratului in acest sens.” 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016