Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regimul TVA pentru bunurile second-hand care contin metale pretioase, pietre pretioase- modificat ( Proiect de Hotarare)

07-Feb-2020
1684
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Hotarare, pentru modificarea si completarea titlului VII “Taxa pe valoarea adaugata”din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016 - publicat in data de 6 februarie 2020.
 
Ministerul Finantelor Publice, prin actul normativ emis, vizeaza, in principal, abordarea facila a legislatiei fiscale de catre contribuabili, administrarea coerenta a sistemului de impozite si taxe si reducerea costurilor de conformare a contribuabililor.
 
Actul normativ prevede urmatoarele modificari si completari:
-eliminarea referirilor la pietrele semipretioase, astfel incat acestea vor intra sub incidenta regimului special in conditiile prevazute de Codul fiscal si de normele metodologice;
-armonizarea dispozitiilor Normelor metodologice care vizeaza obiectele care contin metale pretioase sau pietre pretioase, cu prevederile art. 311 alin. (1) din Directiva TVA, astfel cum au fost interpretate prin decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene (C – 154/17);
-se introduc prevederi tranzitorii pentru solutionarea cererilor de inregistrare in scopuri de TVA depuse si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a noilor prevederi, respectiv ca acestea vor fi solutionate pe baza criteriilor stabilite prin acest act normativ.
 
 
Extras din Proiectul de Hotarare:
 
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 316 alin. (9) si alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
 
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
 
art. I. - Titlul VII “Taxa pe valoarea adaugata” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 13 ianuarie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. La punctul 86 alineatul (2), literele e) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„e) pietrele pretioase, indiferent daca sunt sau nu taiate, sparte in lungul fibrei, gradate sau slefuite, insa nu montate sau fixate, ce pot fi utilizate pentru producerea de bijuterii clasice si fantezie, obiecte de aurarie si argintarie si similare;
…………………………………………………………………………………………………………
h) obiectele vechi care sunt executate din metale pretioase sau si cu pietre pretioase, cum ar fi bijuteriile (clasice si fantezie), obiectele de aurarie si argintarie si toate celelalte obiecte vechi, inclusiv uneltele, integral sau partial formate din aur, argint, platina, pietre pretioase, indiferent de gradul de puritate a metalelor si pietrelor pretioase, daca aceste obiecte nu mai sunt apte sa indeplineasca functionalitatea lor initiala si nu au pastrat decat functionalitatile inerente acestor metale si pietre.”
 
2. La punctul 86, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins: 
„(21) In aplicarea prevederilor alin. (2)lit. h), pentru a detemina daca un obiect care contine metale pretioase sau pietre pretioase a avut o alta functionalitate decat cea inerenta materialelor din care este compus, daca a pastrat aceasta functionalitate si daca poate fi reutilizat, in aceeasi stare sau dupa reparatii trebuie avute in vedere toate circumstantele obiective in care a avut loc revanzarea. in acest sens, pot fi luate in considerare elemente precum: prezentarea obiectelor, metoda de evaluare a valorii respectivelor obiecte si metoda de facturare, respectiv in vrac (brut/greutate) sau per unitate.
 
3. La punctul 88, dupa alineatul (19), se introduc trei alineate noi, alineatele (20) - (22), cu urmatorul cuprins:
“(20) In aplicarea art. 316 alin. (9) si (12) din Codul fiscal, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile, societati cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal, precum si al persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal si carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal in baza procedurii de evaluare a intentiei si capacitatii de a desfasura activitati economice in sfera de aplicare a TVA, sunt prevazute in anexa nr. 5.
(21) Pe baza criteriilor prevazute in anexa nr. 5, prin ordin al presedintelui ANF se poate stabili o procedura simplificata de evaluare a riscului fiscal, in vederea inregistrarii in scopuri de TVa.
(22)In aplicarea art. 316 alin. (11) lit. h) si alin. (12) din Codul fiscal,criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal, precum si pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile,societati cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal si carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVa potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal in baza procedurii de evaluare a riscului fiscal,sunt prevazute in anexa nr. 6.”
 
4. Dupa anexa nr. 4 se introduc 2 anexe noi, anexele nr. 5 si 6, avand cuprinsul dinanexele nr. 1 si 2 la prezenta hotarare.
 
art. II. – Cererile de inregistrare in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) si c) sialin. (12) lit. e) din Codul fiscal, depuse si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se solutioneaza pe baza criteriilor prevazute la art. Ipct. 3 si 4.
 
Pentru a consulta anexele nr.5 si nr.6 , click aici.
 
Amintim ca, potrivit prevederilor Titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016 (Norme metodologice), sunt excluse de la aplicarea regimului special pentru bunurile second-hand pietrele semipretioase precum si obiectele vechi care contin pietre semipretioase, in conditiile in care art. 311 alin. (1) din Directiva TVA se refera numai la metale pretioase sau pietre pretioase.
 
In plus, potrivit Normelor metodologice, nu sunt considerate bunuri second-hand in sensul Codului fiscal si, in consecinta, nu intra sub incidenta regimului special de TVA, toate obiectele vechi, inclusiv bijuteriile, executate din metale pretioase si/sau cu pietre pretioase sau pietre semipretioase.
 
Aceasta excludere este automata, in sensul ca nu este efectuata nicio evaluare pentru a se determina daca un anumit obiect care contine metale pretioase sau pietre pretioase a avut o alta functionalitate decat cea inerenta materialelor din care este compus, daca a pastrat aceasta functionalitate si daca poate fi reutilizat, in aceeasi stare sau dupa reparatii.
 
De asemenea, in prezent, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile, societati cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, sunt stabilite prin ordin al presedintelui ANAF. Prin Legea nr. 172/2019 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 815 din 8 octombrie 2019, prevederile art. 316 alin. (9) si (11) din Codul fiscal au fost modificate in sensul in care criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea inregistrarii/anularii inregistrarii in scopuri de TVA sunt stabilite prin normele metodologice.
 
 
Modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal se impune ca urmare a:
 
1. Prin Infograma nr. 9695/27.11.2019, Reprezentanta Permanenta a Romaniei pe langa Uniunea Europeana a semnalat declansarea unei actiuni in constatarea neindeplinirii obligatiilor de stat membru UE (infringement) in domeniul TVA, in cauza C 2018/4166 avand ca obiect aplicarea regimului TVa pentru bunurile second-hand care contin metale pretioase, pietre pretioase sau pietre semipretioase, pentru aplicarea necorespunzatoare a dispozitiilor art. 311 alin. (1) din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, astfel cum au fost interpretate printr-o decizie recenta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (C – 154/17).
 
Astfel, in domeniul TVA, normele metodologice cuprind anumite dispozitii referitoare la aplicarea regimului special de TVA pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, reglementat de Codul fiscal, in cazul obiectelor second-hand care contin metale pretioase, pietre pretioase sau pietre semipretioase. 
 
Regimul TVA pentru bunurile second-hand constituie o exceptie de la regimul general al TVA. Categoriile de bunuri care intra sub incidenta acestui regim trebuie deci interpretate in mod restrictiv si nu trebuie sa se depaseasca ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului urmarit.
 
Pentru compatibilizarea legislatiei nationale cu dispozitiile Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA (Directiva TVA) si cu jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene, in vederea evitarii continuarii procedurii de infringement, se impun modificarea si completarea prevederilor pct. 86 din Titlul VII al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 13 ianuarie 2016.
 
2. Prin Legea nr. 172/2019 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 815 din 8 octombrie 2019, au fost aduse modificari art. 316 alin. (9) si (11) din Codul fiscal, potrivit carora criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea inregistrarii/anularii inregistrarii in scopuri de TVA sunt stabilite prin normele metodologice.
 
Avand in vedere ca, in prezent, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile, societati cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, sunt stabilite prin ordin al presedintelui ANAF, este necesara modificarea normelor in vederea respectarii noilor dispozitii ale art. 316 alin. (9) si (11) din Codul fiscal.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Regimul TVA pentru bunurile second-hand care contin metale pretioase, pietre pretioase- modificat ( Proiect de Hotarare)":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sanctiuni si amenzi pentru nedepunerea la termen a raportarilor contabile la 30 iunie 2021
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 699 din 15 iulie 2021, a fost publicat Ordinul nr. 763/2021 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici. Conform actului normativ, raportarile contabile la 30 iunie 2021 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pana cel mai tarziu la data de 16 august 2021. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica din nou IMM Invest Romania. Vezi cele 8 schimbari propuse
    • Ministerul Finantelor a publicat un nou Proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 282/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie - IMM INVEST ROMANIA. Prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.16/10.03.2021 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,...» citeste mai departe aici

  • Cand este obligatoriu sa completati numarul EORI in Declaratia vamala cu set redus de date
    • Conform unei informari de pe site-ul oficial al Directiei Generale a Vamilor, numarul EORI se completeaza OBLIGATORIU atunci cand declaratia vamala cu set redus de date se depune prin reprezentare directa. Acest lucru inseamna ca importatorul va avea si calitatea de declarant si va depune declaratia vamala cu set redus de date. „In cazul reprezentarii directe, numarul EORI este obligatoriu pentru importator deoarece are calitatea de declarant. Precizam ca tipul de reprezentare este...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016