Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul RO e-Factura optional. Entitati care NU au obligatia, insa pot opta pentru utilizarea sistemului

03-Sep-2024
968
Registrul RO e-Factura optional. Entitati care NU au obligatia, insa pot opta pentru utilizarea sistemului

ANAF informeaza contribuabilii ca in Monitorul Oficial a fost publicat OPANAF nr. 3788/2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea si inscrierea in Registrul RO e-Factura optional, precum si a modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului (081) "Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional".

Potrivit prevederilor art. 105, 106, 107 si 13 din OUG nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele entitati NU au obligatia, dar pot opta pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura:

a) persoanele prevazute la art.294 alin.(1) lit. j) -n) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de catre acestea;

NOTA: art. 294 alin. (1) lit. j) -n) din Codul fiscal cuprinde operatiunile:

-”j) livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, a personalului acestora, precum si a cetatenilor straini cu statut diplomatic sau consular in Romania ori intr-un alt stat membru, in conditii de reciprocitate;

-k) livrarile de bunuri si prestarile de servicii catre Comunitatea Europeana, Comunitatea Europeana a Energiei Atomice, Banca Centrala Europeana, Banca Europeana de Investitii sau catre organismele carora li se aplica Protocolul din 8 aprilie 1965 privind privilegiile si imunitatile Comunitatilor Europene, in limitele si in conditiile stabilite de protocolul respectiv si de acordurile de punere in aplicare ale respectivului protocol sau de acordurile de sediu, in masura in care nu conduc la denaturarea concurentei;

-k1) livrarea de bunuri sau prestarea de servicii catre Comisia Europeana sau catre o agentie ori un organism infiintat in temeiul dreptului Uniunii Europene, in cazul in care Comisia Europeana sau o astfel de agentie ori un astfel de organism achizitioneaza bunurile sau serviciile respective in scopul indeplinirii sarcinilor care ii sunt conferite prin dreptul Uniunii Europene pentru a combate pandemia de COVID-19, cu exceptia situatiei in care bunurile si serviciile achizitionate sunt utilizate, fie imediat, fie la o data ulterioara, in scopul unor livrari ulterioare efectuate cu titlu oneros de catre Comisia Europeana sau de catre o astfel de agentie ori organism;

-l) livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea organismelor internationale, altele decat cele mentionate la lit. k), recunoscute ca atare de autoritatile publice din Romania, precum si a membrilor acestora, in limitele si conditiile stabilite de conventiile internationale de instituire a acestor organisme sau de acordurile de sediu;

-l1) livrarea de bunuri netransportate in afara Romaniei si/sau prestarea de servicii efectuate in Romania, destinate fie utilizarii de catre fortele armate ale altor state membre sau de catre personalul civil care le insoteste, fie aprovizionarii popotelor sau cantinelor acestora, atunci cand fortele armate respective participa la o actiune de aparare desfasurata pentru a implementa o activitate a Uniunii Europene in cadrul politicii de securitate si aparare comune;

-l2) livrarea de bunuri si/sau prestarea de servicii catre alt stat membru decat Romania, destinate fortelor armate ale oricarui alt stat membru decat statul membru de destinatie, in scopul utilizarii de catre fortele armate respective sau de catre personalul civil care le insoteste ori pentru aprovizionarea popotelor sau a cantinelor acestora, atunci cand fortele armate respective participa la o actiune de aparare desfasurata pentru a implementa o activitate a Uniunii Europene in cadrul politicii de securitate si aparare comune;

-m) livrarile de bunuri netransportate in afara Romaniei si/sau prestarile de servicii efectuate in Romania, destinate fie fortelor armate ale celorlalte state membre NATO pentru utilizarea de catre fortele in cauza ori de catre personalul civil care le insoteste, fie pentru aprovizionarea popotelor sau cantinelor acestora atunci cand fortele respective participa la o actiune comuna de aparare;

-n) livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii catre un alt stat membru decat Romania, destinate fortelor armate ale unui stat membru NATO, altul decat statul membru de destinatie, pentru utilizarea de catre fortele in cauza ori de catre personalul civil care le insoteste sau pentru aprovizionarea popotelor ori cantinelor lor atunci cand fortele respective participa la o actiune comuna de aparare; livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor catre fortele armate ale Regatului Unit stationate in insula Cipru ca urmare a Tratatului de infiintare a Republicii Cipru, din 16 august 1960, care sunt destinate utilizarii de catre aceste forte sau personalului civil care le insoteste ori pentru aprovizionarea popotelor sau cantinelor;”

b) institutele/centrele culturale ale altor state care activeaza pe teritoriul Romaniei in baza unor acorduri interguvernamentale, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate, pana la data de 1 iulie 2025;

c) asociatiile si fundatiile constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru facturile emise in perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025;

d) agricultorii persoane fizice care aplica regimul special pentru agricultori prevazut la art. 3151 din Codul fiscal, pentru facturile emise in perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025;

e) operatorii economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, in relatia comerciala B2B sau in relatia B2G. Procedura privind exercitarea optiunii de utilizare, de catre operatorii economici nestabiliti in Romania, a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este prevazuta la cap. IV.

In situatia in care entitatile prevazute mai sus opteaza pentru transmiterea facturilor in sistemul national RO e-Factura, acestea sunt obligate sa fie inregistrate in Registrul RO e-Factura optional. ANAF organizeaza Registrul RO e-Factura optional care este public si se afiseaza pe pagina de internet a ANAF.

Institutia precizeaza ca in registrul optional se preiau automat toti operatorii economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2)din Codul fiscal, care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura prin depunerea formularului (083), aprobat prin OPANAF nr. 1.831/2021 si care au fost inscrisi in Registrul RO e-

Factura, organizat potrivit OPANAF nr. 1.713/2021 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura, precum si a modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului (084) "Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura", pana la data de 1 iulie 2024.

Optiunea de utilizare a sistemului national RO e-Factura si solicitarea de inregistrare in Registrul RO e-Factura optional se exercita prin completarea si transmiterea, de catre entitatile mentionate mai sus, a formularului (081) "Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional", avand bifata sectiunea III, care se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.

Entitatea care a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este inscrisa in Registrul RO e-Factura optional incepand cu data de 1 a lunii urmatoare transmiterii formularului (081) prin care si-a exercitat optiunea de utilizare a sistemului.

Pentru furnizarea informatiilor din acest registru, la solicitarea oricarei persoane interesate, pe pagina de internet www.anaf.ro/Informatii publice/Informatii privind agentii economici se publica un mesaj de informare, de tipul celui din prezentul ordin.

Baza legala:

OPANAF nr.3788/2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea si inscrierea in Registrul RO e-Factura optional, precum si a modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului (081) "Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional".


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016