Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Rezumat HG nr. 101: Norme metodologice organizare inspectie economico-financiara

26-Iun-2012
5224
Actul normativ HG nr. 101/2012 este norma metodologica pentru O.U.G. nr. 94/2011 pentru organizarea inspectiei financiare la operatorii economici de drept public. Aceleasi reglementari se aplica si operatorilor economici de drept privat daca au beneficiat de subventii sau alte fonduri de la bugetul general consolidat.

Ca observatie cu caracter general, nu am observat introducerea unor prevederi ce exced cadrul normativ al ordonantei si detaliaza explicit anumite situatii, cum ar fi selectarea operatorilor economici ce sunt supusi controlului, obiectivele controlului, procedura de control si eventuala procedura de contestare a rezultatului inspectiei.

Care sunt criteriile de selectie a operatorilor economici ce vor fi controlati? Operatorii economici supusi controlului vor fi selectati avand in vedere urmatoarele criterii:

a) Importanta operatorului - regionala sau locala
b) Situatia economica a operatorului, existenta arieratelor, pierderi, datorii etc.
c) Volumul sumelor primite de la buget, facilitati acordate

d) Raportari si analize privind indeplinirea obiectivelor anterioare, indeplinirea bugetului de venituri si cheltuieli
e) Ultima perioada parcursa de la efectuarea precedentei inspectii economico-financiare, ce a avut obiective
f) Solicitarile punctuale ale unor alte instititutii si autoritati publice.

Cum se desfasoara inspectia?

Inceperea inspectiei este comunicata operatorului economic printr-un aviz de incepere a controlului. Operatorul poate solicita amanarea inspectiei o singura data, din motive obiective. Inspectia, de regula, se desfasoara la sediul operatorului economic ce are obligatia sa puna la dispozitia echipei de control un spatiu adecvat si elemente minimale de birotice, conform posibilitatilor acestuia.

La inceperea controlului, echipa de control se legitimeaza si prezinta obiectivele controlului. in functie de obiectivele controlului, operatorul economic va pune la dispozitia echipei de control documentele si arhiva financiar-contabila pentru sustinerea situatiilor pe care le prezinta. Ori de cate ori este necesar, echipa de control solicita explicatii si clarificari in legatura cu documentatia prezentata.

La finalizarea controlului, reprezentantii autorizati ai operatorului economic vor da o declaratie ca au pus la dispozitia echipei de control toate documentele necesare si se va consemna ca toate documentele au fost restituite.

Raportul de inspectie trebuie sa fie concludent, eliminandu-se opiniile personale inutile si neconcludente, concluziile trebuie bazate numai pe date si documentele existente, iar pentru deficientele constatate se va indica actul normativ incalcat.

De asemenea, in cazul constatarii unor deficiente ce cauzeaza prejudicii, acestea se vor calcula si vor evidentia in raportul de control. De asemenea, echipa de control va anexa calcule si anexe privind continutul raportului de inspectie si se consemneaza punctele de vedere ale operatorului economic exprimate in legatura cu obiectivele controlului.

La finalizarea controlului, in functie de constatari se pot intocmi urmatoarele acte:

A) Acte de control:
1. Raport de inspectie economico-financiara
2. Nota unilaterala
3. Proces-verbal
4. Raport de urmarire si indeplinire a masurilor dispuse

B) Alte tipuri de acte de control, anexa la raportul de inspectie:
1. Raport de verificare documentara prealabila
2. Nota de constatare
3. Raport intermediar
4. Proces-verbal de sanctiune a contraventiilor
C) Dispozitii obligatorii

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cine verifica asociatiile de proprietari si reglementari cheie

    • Asociatia de proprietari este forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui bloc sau ai unui ansamblu de locuinte. Aceasta are un rol important in administrarea si intretinerea cladirii, in repararea si modernizarea ei, dar si in asigurarea respectarii drepturilor si obligatiilor fiecarui proprietar. Asociatia de proprietari are personalitate juridica, dar nu urmareste profit, ci bunul mers al comunitatii din imobil. In acest articol vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stii

    • Din ce in ce mai multi romani obtin venituri din activitati desfasurate in afara tarii, fie ca este vorba de freelancing, investitii, chirii, pensii, fie ca sunt dividende. Atragem insa atentia ca odata cu veniturile din strainatate apar si obligatiile fiscale in Romania. Conform Codului Fiscal, persoanele rezidente in Romania au obligatia de a declara veniturile din strainatate si, in anumite conditii, de a plati impozit si contributii sociale pentru acestea. Iar in acest articol vom...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?

    • Incepand cu 2025, taxa cunoscuta anterior ca „taxa pe stalp” revine sub forma impozitului pe constructii, aplicabil anumitor bunuri aflate in patrimoniul firmelor. Daca ai in evidenta constructii pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri, esti vizat de aceasta obligatie fiscala. Afla ce bunuri intra in sfera, cum se declara impozitul in D100, ce cod fiscal trebuie bifat in D700 si, mai ales, cum poti beneficia de o bonificatie de 10% daca esti atent la termene!» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025: Cum sa regularizezi CASS pentru dividendele din 2023 si 2024

    • Ai incasat dividende in 2023 si 2024 peste plafonul de 24 de salarii minime si nu ai depus Declaratia Unica la timp? Nu esti singurul! Multi contribuabili se confrunta cu aceasta situatie, mai ales cand impozitul pe dividende a fost deja retinut la sursa si pare ca nu mai e nimic de facut. Totusi, CASS-ul (contributia la sanatate) trebuie platit separat daca ai depasit plafonul legal. Vestea buna este ca nu e nevoie sa depui doua declaratii diferite, ci poti rezolva...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016