Rezumat HG nr. 101: Norme metodologice organizare inspectie economico-financiara
Actul normativ HG nr. 101/2012 este norma metodologica pentru O.U.G. nr. 94/2011 pentru organizarea inspectiei financiare la operatorii economici de drept public. Aceleasi reglementari se aplica si operatorilor economici de drept privat daca au beneficiat de subventii sau alte fonduri de la bugetul general consolidat.
Ca observatie cu caracter general, nu am observat introducerea unor prevederi ce exced cadrul normativ al ordonantei si detaliaza explicit anumite situatii, cum ar fi selectarea operatorilor economici ce sunt supusi controlului, obiectivele controlului, procedura de control si eventuala procedura de contestare a rezultatului inspectiei.
Care sunt criteriile de selectie a operatorilor economici ce vor fi controlati? Operatorii economici supusi controlului vor fi selectati avand in vedere urmatoarele criterii:
a) Importanta operatorului - regionala sau locala
b) Situatia economica a operatorului, existenta arieratelor, pierderi, datorii etc.
c) Volumul sumelor primite de la buget, facilitati acordate
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Emitere factura cu intarziere in 2025 Societate din Italia cu sucursala in Romania la inchiderea anului 2024 in mai constata ca s-a omis de catre sucursala emiterea facturii de servicii prestate catre societatea mama....citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Continuare Da, am uitat sa specific ca am avut si o bonificatie conform OUG153/2020 in valoare de 737 lei.citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Chirie administrator Am o intrebare legata de deductibilitatea unei cheltuieli cu chiria. Firma a platit chirie pentru un spatiu care, momentan, nu este declarat sediu social sau punct de lucru, insa...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Sponsorizare microintreprindere 2025 In cazul in care o socitetate anul 2024 a fost platitoare de impozit venit pana la 30.09.2024, iar apoi platitoare de impozit profit, pentru redirectionarea 20% din impozitul pe...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
d) Raportari si analize privind indeplinirea obiectivelor anterioare, indeplinirea bugetului de venituri si cheltuieli
e) Ultima perioada parcursa de la efectuarea precedentei inspectii economico-financiare, ce a avut obiective
f) Solicitarile punctuale ale unor alte instititutii si autoritati publice.
Cum se desfasoara inspectia?
Inceperea inspectiei este comunicata operatorului economic printr-un aviz de incepere a controlului. Operatorul poate solicita amanarea inspectiei o singura data, din motive obiective. Inspectia, de regula, se desfasoara la sediul operatorului economic ce are obligatia sa puna la dispozitia echipei de control un spatiu adecvat si elemente minimale de birotice, conform posibilitatilor acestuia.
La inceperea controlului, echipa de control se legitimeaza si prezinta obiectivele controlului. in functie de obiectivele controlului, operatorul economic va pune la dispozitia echipei de control documentele si arhiva financiar-contabila pentru sustinerea situatiilor pe care le prezinta. Ori de cate ori este necesar, echipa de control solicita explicatii si clarificari in legatura cu documentatia prezentata.
La finalizarea controlului, reprezentantii autorizati ai operatorului economic vor da o declaratie ca au pus la dispozitia echipei de control toate documentele necesare si se va consemna ca toate documentele au fost restituite.
Raportul de inspectie trebuie sa fie concludent, eliminandu-se opiniile personale inutile si neconcludente, concluziile trebuie bazate numai pe date si documentele existente, iar pentru deficientele constatate se va indica actul normativ incalcat.
De asemenea, in cazul constatarii unor deficiente ce cauzeaza prejudicii, acestea se vor calcula si vor evidentia in raportul de control. De asemenea, echipa de control va anexa calcule si anexe privind continutul raportului de inspectie si se consemneaza punctele de vedere ale operatorului economic exprimate in legatura cu obiectivele controlului.
La finalizarea controlului, in functie de constatari se pot intocmi urmatoarele acte:
A) Acte de control:
1. Raport de inspectie economico-financiara
2. Nota unilaterala
3. Proces-verbal
4. Raport de urmarire si indeplinire a masurilor dispuse
B) Alte tipuri de acte de control, anexa la raportul de inspectie:
1. Raport de verificare documentara prealabila
2. Nota de constatare
3. Raport intermediar
4. Proces-verbal de sanctiune a contraventiilor
C) Dispozitii obligatorii
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Emitere factura teren in cazul unei tranzactii imobiliare
Intrebare: 1. Doua persoane juridice au incheiat un contract de asociere in participatiune pentru construirea unui bloc de apartamente. 2. Asociatul 2 ? asociat secund ? este proprietarul unui teren pe care il aduce ca aport in asociere; asociatul 2 acorda asociatului 1 un drept de superficie asupra terenului, pentru realizarea blocului de apartamente. 3. Asociatul 1 ? asociatul administrator ? a realizat constructia blocului de apartamente. 4. In contractul de asociere in participatiune este specificat...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Amortizare obiecte de inventar
Intrebare: Conform Codului fiscal, pentru incadrarea in categoria activelor fixe, legea stabileste o valoare minima de intrare. Astfel, pentru a fi incadrat in aceasta categorie, un mijloc fix trebuie sa aiba o valoare de intrare in patrimoniu mai mare sau egala cu 2.500 de lei si o durata de utilizare mai mare de un an. Exista posibilitatea de a incadra in categoria mijloacelor fixe si bunuri cu valoare de intrare sub 2.500 lei si cu o perioada de functionare mai mare de un an sau alte variante de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cabinet medical. Achizitie echipamente second hand. Amortizare
Intrebare: O societate care desfasoara exclusiv activitati de asistenta medicala generala achizitioneaza echipamente medicale second hand. Pentru aceste echipamente, va rugam sa ne spuneti daca societatea poate beneficia de facilitatia fiscala prevazuta la art. 28 alin. (20) din Codul fiscal. In cazul in care societatea vinde un echipament medical pentru care a aplicat facilitatia fiscala de la art. 28 alin. (20) din Codul fiscal, valoarea ramasa neamortizata va fi considerata cheltuiala nedeductibila....
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cheltuieli ulterioare efectuate pentru reparatii nava
Intrebare: Detinem o nava (mijloc fix) care a fost reevaluata la 31.12.2024 la valoarea de 2.800.000 lei, iar valoarea ramasa de amortizat este de 2.300.000 lei. In luna mai 2025, pentru prelungirea actelor de navigatie, s-a decis efectuarea unei reparatii (RC1 + andocare) in valoare de 4.000.000 lei, cost care va fi suportat din bugetul de venituri si cheltuieli. Este corect sa inregistram aceasta reparatie ca si costuri sau trebuie majorata valoarea mijlocului fix, avand in vedere ca valoarea acestuia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<