
Raportul Special
realizat de specialisti
Redam mai jos Procedura privind intocmirea si transmiterea de catre structura de inspectie fiscala a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale, cuprinse in decizii de impunere emise si comunicate contribuabilului anterior intrarii in vigoare a legii din 19.08.2015.
Procedura e reglementata prin Ordinul 2202/2015.
1. In vederea intocmirii si transmiterii catre compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale, cuprinse in decizii de impunere privind sumele stabilite suplimentar urmare inspectiei fiscale, emise si comunicate contribuabilului, la nivelul structurii de inspectie fiscala emitente a actelor administrativ-fiscale se va proceda dupa cum urmeaza:
a) vor fi identificate rapoartele de inspectie fiscala si actele administrativ-fiscale incheiate si comunicate contribuabililor, urmare carora au fost stabilite diferente suplimentare de obligatii fiscale reprezentand impozite, taxe si contributii de natura celor ce pot intra sub incidenta Legii nr. 209/2015;
b) se va efectua o analiza a actelor identificate potrivit celor de mai sus, care va consta in verificarea constatarilor inscrise in acestea, in vederea stabilirii daca diferentele de obligatii fiscale stabilite suplimentar sunt de natura celor ce pot intra sub incidenta unuia dintre art. 1, 2 sau 3 din Legea nr. 209/2015;
c) in situatia in care in decizia de impunere se regasesc inscrise numai sume stabilite suplimentar de natura celor care pot intra sub incidenta unuia dintre art. 1, 2 sau 3 din Legea nr. 209/2015, organul de inspectie fiscala va completa lista prin preluarea integrala a sumei ce poate face obiectul anularii din decizia de impunere (atat obligatia fiscala principala, cat si cea accesorie);
d) in situatia in care in totalul sumelor stabilite suplimentar prin decizia de impunere sunt cuprinse atat sume de natura celor ce pot intra sub incidenta unuia dintre art. 1, 2 sau 3 din Legea nr. 209/2015, cat si sume care nu intra sub incidenta actului normativ respectiv, organul de inspectie fiscala va proceda, pentru fiecare obligatie fiscala in parte, la refacerea calculelor aferente sumei stabilite suplimentar, atat pentru obligatia fiscala principala, cat si pentru obligatia fiscala accesorie. Acestea vor fi recalculate pentru aceeasi perioada pentru care au fost calculate initial in decizia de impunere, astfel incat sa se cuprinda in lista numai obligatiile fiscale de natura celor ce pot face obiectul anularii conform Legii nr. 209/2015;
e) lista va fi intocmita de persoana responsabila din cadrul organului de inspectie fiscala si avizata de seful de serviciu si de seful de administratie adjunct - inspectie fiscala, seful de administratie adjunct - inspectie fiscala contribuabili mijlocii sau directorul general adjunct - inspectie fiscala (Directia generala de administrare a marilor contribuabili - D.G.A.M.C.), dupa caz, urmand a fi comunicata compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea contribuabilului. Nominalizarea persoanelor care vor duce la indeplinire cele de mai sus se va face prin decizie a conducatorului organului fiscal (directorul general al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, sefii administratiilor judetene ale finantelor publice, sefii administratiilor finantelor publice sectoriale, seful Administratiei Finantelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii);
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Cartea Verde a Contabilitatii
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
f) in vederea identificarii obligatiilor fiscale conform celor de mai sus, respectiv a perioadei pentru care se poate proceda la anularea acestora, anterior transmiterii listei catre compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori, se va proceda la solicitarea avizului serviciului juridic in vederea confirmarii faptului ca obligatiile in cauza identificate de organul de inspectie fiscala pot face obiectul anularii din punctul de vedere al respectarii prevederilor legale in ceea ce priveste prescriptia;
g) in situatia in care actele administrative fiscale identificate care cuprind obligatii fiscale si constatari ce se incadreaza in prevederile Legii nr. 209/2015 se afla in procedura de solutionare a contestatiilor la organul fiscal si nu a fost pronuntata o decizie de solutionare, organul de inspectie fiscala va mentiona aceste aspecte in cuprinsul listei, compartimentul de evidenta pe platitor urmand sa dispuna asupra anularii obligatiilor in cauza;
h) in ceea ce priveste aplicarea prevederilor art. 3 din Legea nr. 209/2015, organul de inspectie fiscala va proceda la identificarea diferentelor de taxa pe valoarea adaugata de plata, aferenta veniturilor realizate din drepturi de proprietate intelectuala si a obligatiilor fiscale accesorii aferente, sens in care va intocmi o lista cu contribuabilii pentru care s-au stabilit astfel de sume. Lista va cuprinde informatiile de la pct. 3 si se transmite compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori in vederea completarii acesteia cu cuantumul sumelor ramase nestinse din acestea, pana la data aparitiei acestei legi. in baza listei retransmise de compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori, organul de inspectie fiscala va proceda la verificarea exercitarii, de catre persoana impozabila, a dreptului de deducere potrivit legii, in primul decont de taxa pe valoare adaugata depus dupa emiterea deciziei de impunere, numai pentru contribuabilii care inregistreaza taxa pe valoare adaugata ramasa nestinsa. Ca urmare a acestor verificari, organul de inspectie fiscala inscrie in lista taxa pe valoarea adaugata de plata ce poate face obiectul anularii si o va transmite compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori.
2. Sumele din deciziile de impunere emise ca urmare a efectuarii inspectiei fiscale, necomunicate contribuabilului, nu vor face obiectul anularii, respectiv, scaderii din evidenta fiscala si nu vor fi inscrise in lista prevazuta la pct. I.2.2 din anexa nr. 5 la ordin, intrucat obligatiile fiscale inscrise in aceste decizii nu sunt inregistrate in evidenta fiscala.
3. Informatiile pe care lista prevazuta la pct. 1 trebuie sa le contina sunt urmatoarele:
a) denumirea contribuabilului;
b) codul de identificare fiscala;
c) numarul si data deciziei de impunere in care sunt cuprinse obligatiile fiscale de natura celor ce pot face obiectul anularii;
d) (suma stabilita) sumele suplimentare stabilite, de natura celor ce pot face obiectul anularii, respectiv obligatiile fiscale principale si obligatiile fiscale accesorii;
e) perioada pentru care au fost stabilite obligatiile fiscale principale;
f) data pana la care au fost calculate accesoriile;
g) temeiul legal;
h) alte informatii (contestatii in curs, sesizari penale etc.).
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale prin LEGEA 209/2015Cele patru proceduri privind aplicarea amnistiei fiscaleArticole similare
Emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale prin Legea 209/2015Articole similare
PROCEDURA DE ANULARE a impozitului pe venitul din activitatii agricole pentru anul 2013ATENTIE! PROCEDURA DE ANULARE a obligatiilor de plata accesorii a fost publicata in Monitorul Oficial. Documente necesareS-a abrogat PROCEDURA DE ANULARE a codului de TVA pentru societatile aflate in inactivitateAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiA fost completata PROCEDURA DE ANULARE a obligatiilor de plata accesorii (Ordinul 3179/2020)Ultimele articole
Proiect: Finantele modifica si completeaza Procedura privind anularea obligatiilor de plata accesoriiProcedura prin care firmele pot recupera sumele achitate suplimentar pentru diurnele reincadrate de fisc la venituri salariale taxabileCererea de anulare a accesoriilor trebuie depusa pana la data de 30 iunie 2022ANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru cererea de acordare a esalonarii la plata in forma simplificataEsalonarea la plata simplificata 2021: procedura de acordare si documentele necesareArticole similare
Lista contribuabililor bun-platnici a fost publicata pe portalul ANAF. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmeleNeplata obligatiilor fiscale si implicatiile ei asupra contribuabililorReactivarea contribuabililor inactivi in 2014. Cum procedam?Programul IMM FACTOR a fost publicat in Monitorul Oficial. In ce consta schema de ajutor (OUG 146/2020)ANAF a publicat lista datornicilor 2019: AICI afli daca partenerii tai de afaceri au datorii la FISCUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFBonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaAccize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaCe modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleLista contribuabililor bun-platnici a fost publicata pe portalul ANAFArticole similare
Termenul-limita pentru formularul 200 este 25 mai 2016Decont precompletat e-TVA: Care sunt obligatiile persoanelor impozabile?Sunteti la curent cu obligatiile declarative care expira la 25 mai?Proiect: Firmele pot acorda al 13-lea si 14-lea salariu cu deduceri din impozitul pe profitFinantele introduc Lista contribuabililor care si-au declarat si achitat la scadenta obligatiile fiscale de plataUltimele articole
D700 ANAF. Cazuri in care D700 trebuie depusa pana pe 31 martie 2025Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lorFormular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venitContract de inchiriere. Obligatii fiscale importanteGHID PRACTIC pentru implementarea legii privind auditul internSfaturi de la experti
Indemnizatie de crestere copil. Venituri din dividende
Intrebare: O persoana aflata in concediul de crestere copil de 2 ani poate ridica dividende? Este vreun plafon cate dividende poate ridica fara sa ii fie afectata indemnizatia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Scutire de TVA livrare echipament militar
Intrebare: Este posibil ca furnizorii din Romania de echipamente militare sa evite perceperea TVA local pentru bunurile care vor fi furnizate in Romania in cazul de mai jos? Daca da, ce procedura si documentatie este necesara? Furnizorul din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp
Declaratia 394. Bonurile fiscale SUB 100 euro vor fi trecute in D394?
D700 ANAF. Cazuri in care D700 trebuie depusa pana pe 31 martie 2025
Formular 230. Beneficiarii sumei de 3,5% trebuie sa indeplineasca o conditie importanta
Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA