Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cele patru proceduri privind aplicarea amnistiei fiscale

25-Aug-2015
3823

In cadrul Ordinului 2202/2015 au fost publicate procedurile care reglementeaza aplicarea amnistiei fiscale pentru unele obligatii fiscale indeplinite de mai multe categorii de contribuabili.

Iata care sunt procedurile aprobate prin noul ordin:

- Procedura privind intocmirea si transmiterea de catre structura de inspectie fiscala a listei cu obligatiile fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale, cuprinse in decizii de impunere emise si comunicate contribuabilului anterior intrarii in vigoare a legii.

- Procedura de identificare a persoanelor fizice care pot beneficia de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor art. 4 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice.

- Procedura de anulare, la cererea persoanei fizice, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice.

- Procedura pentru emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale in baza art. 5 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si a prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice.


Mai intai, retinem ca prin Legea nr. 209/2015 s-a acordat scutire la plata unor obligatii fiscale generate de aspectele de mai jos, asa cum aminteste consultantul fiscal Adrian Benta pentru HotNews.ro:

a) reincadrarea activitatii din categoria activitatilor independente prestate de PFA sau platite in baza unor contracte civile, respectiv drepturi de proprietate intelectuala, prin reclasificarea acestor sume in venituri dependente de natura salariala, pentru perioada anterioara datei de 01 iulie 2015;

b) s-a reclasificat indemnizatia pe perioada delegarii si detasarii in strainatate, diurna externa, in venituri de natura salariala, calculandu-se asupra acestei diurne toate impozitele aplicabile salariilor in bani, pentru perioada anterioara datei de 01 iulie 2015;

c) se anuleaza contributia la asigurarile de sanatate pentru persoanele ce au avut venituri mai mici decat salariul minim brut pe tara, iar baza contributiei a fost majorata la nivelul salariului minim brut pe tara, pentru perioada 01 ianuarie 2012 - 30 iunie 2012;

d) se anuleaza diferenta de TVA pentru persoanele ce au realizat venituri din drepturi de proprietate intelectuala, cand acestea au depasit plafonul de scutire de TVA, dar nu s-au inregistrat in scopuri de TVA din diferite considerente, pentru perioada anterioara datei de 01 iulie 2015.

Au fost astfel adoptate patru proceduri care "pot sa tina cont de incadrarea unui contribuabil intr-una sau in mai multe situatii prevazute de Legea nr. 209/2015", noteaza acesta.


1. In primul rand are loc o "identificare punctuala a celor ce intra sub incidenta legii amnistiei", la nivelul structurilor de inspectie fiscala sau la nivelul structurilor unde sunt emise actele administrativ fiscale ce contin obligatii fiscale supuse anularii.

 


2. Se instituie procedura de identificare a persoanelor fizice pentru care se anuleaza contributia de sanatate si are in vedere contribuabilii care au realizat venituri mai mici decat salariul minim brut pentru care se anuleaza obligatia platii, precum si contribuabilii pentru care s-a acordat prin Legea nr. 225/2015 anularea contributiei de sanatate.


3. In al treilea rand, se aplica procedura de anulare a obligatiilor fiscale la cererea contribuabilului interesat astfel ca

Prezenta procedura se aplica persoanelor fizice care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a), b) si g) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice si nu au beneficiat de anularea, din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Persoana fizica depune la organul fiscal competent cererea prevazuta in anexa nr. 4 la ordin, insotita de documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate, potrivit prevederilor art. 213 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.


4. Procedura de emitere a deciziilor de anulare.

 Prezenta procedura privind emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale se aplica pentru obligatiile fiscale ce fac obiectul prevederilor Legii nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice. Actul adopta si formatul Deciziei de anulare a obligatiilor fiscale (procedurile interne de comunicare, arhivare, utilizare si pastrare a documentelor intocmite pentru realizarea efectiva a amnistiei fiscale), asa cum atrage atentia sursa amintita mai sus.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cine verifica asociatiile de proprietari si reglementari cheie

    • Asociatia de proprietari este forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui bloc sau ai unui ansamblu de locuinte. Aceasta are un rol important in administrarea si intretinerea cladirii, in repararea si modernizarea ei, dar si in asigurarea respectarii drepturilor si obligatiilor fiecarui proprietar. Asociatia de proprietari are personalitate juridica, dar nu urmareste profit, ci bunul mers al comunitatii din imobil. In acest articol vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stii

    • Din ce in ce mai multi romani obtin venituri din activitati desfasurate in afara tarii, fie ca este vorba de freelancing, investitii, chirii, pensii, fie ca sunt dividende. Atragem insa atentia ca odata cu veniturile din strainatate apar si obligatiile fiscale in Romania. Conform Codului Fiscal, persoanele rezidente in Romania au obligatia de a declara veniturile din strainatate si, in anumite conditii, de a plati impozit si contributii sociale pentru acestea. Iar in acest articol vom...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?

    • Incepand cu 2025, taxa cunoscuta anterior ca „taxa pe stalp” revine sub forma impozitului pe constructii, aplicabil anumitor bunuri aflate in patrimoniul firmelor. Daca ai in evidenta constructii pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri, esti vizat de aceasta obligatie fiscala. Afla ce bunuri intra in sfera, cum se declara impozitul in D100, ce cod fiscal trebuie bifat in D700 si, mai ales, cum poti beneficia de o bonificatie de 10% daca esti atent la termene!» citeste mai departe aici

  • [INFOGRAFIC] Ce obligatii fiscal-contabile au partidele politice si reglementari cheie

    • Partidele politice, ca entitati juridice cu statut special, au obligatii fiscal-contabile specifice, reglementate printr-un cadru legal distinct. Desi nu desfasoara activitati economice in sensul clasic, acestea administreaza fonduri publice si private, motiv pentru care transparenta financiara si respectarea normelor contabile sunt esentiale. In acest articol vom analiza principalele obligatii financiare ale partidelor politice, precum si reglementarile-cheie care le guverneaza activitatea...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016