Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cine beneficiaza de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate? Finantele clarifica obligatiile privind deciziile de impunere

05-Aug-2015
4371

In afara de prezentarea acelor categorii de persoane fizice care vor beneficia de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate, materialul urmator are in vedere si toate situatiile in care se emite sau nu decizie de impunere pentru clarificarea cazurilor in care persoanele respective pot beneficia de modificarile de mai sus.

Astfel, prin Legea 225/2015 publicata in M.O. 562/28.07.2015 se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate datorata incepand cu 1 ianuarie 2012 si pana la data intrarii in vigoare a prevederilor art. I pct. 17 si 18 din OG 4/2015 publicata in M.O 74/28.01.2015 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal, de catre anumite persoane fizice. Pentru aceste persoane, care se regasesc la art. 296^20 din Codul fiscal, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate trebuia sa transmita catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala lista persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor din Platforma informatica din asigurarile de sanatate, potrivit prevederilor art. 213 alin. (1) din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modifcarile si completarile ulterioare. Categoriile de persoane fizice pentru care se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate sunt urmatoarele:

a) copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca au fost elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, da rnu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti. Daca au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru aceste venituri nu se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate;


b) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care au provenit din sistemul de protectie a copilului. Daca au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura, piscicultura si pentru cele acordate in baza Legii 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru aceste venituri nu se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate;


c) sotul, sotia si parintii care nu au avut venituri proprii si care se aflau in intretinerea unei persoane asigurate, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara stabilit in baza art. 296^32 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;


d) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu completarile ulteriorare, prin Legea 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945-1989, cu modificarile ulterioare, prin Ordonanta Guvernuui 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modifcari si completari prin Legea 189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950-1961, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si persoanele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunostintei pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989 si pentru revolta muncitoreasca anticomunista de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile acordate in baza acestor legi sau, dupa caz, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara stabilit in baza art. 296^32 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au realizat alte categorii de venituri pentru care s-a datorat contributia;

e) persoanele cu handicap, pentru veniturile obtinute in baza Legii 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara stabilit in baza art. 296^32 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au realizat alte categorii de venituri pentru care s-a datorat contributia;

f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii pana la vindecarea respectivei afectiuni, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut oe tara stabilit in baza art. 296^32 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia.

g) femeile insarcinate si lauzele, daca nu au realizat venituri asupra carora se datoreaza contributia sau au avut venituri sub salariul minim brut pe tara, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara stabilit in baza art. 296^32 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

In cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, organul fiscal competent a emis si comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta emite si comunica, din oficiu, decizie de anulare a contributiei de asigurari sociale de sanatate, chiar daca impotriva deciziei de impunere s-au exercitat ori nu cai de atac.

In cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta nu mai comunica decizia de impunere.

In cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent nu a emis decizia de impunere prin care sa stabileasca cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta nu mai emite nicio decizie.

Persoanele fizice care se incadreaza in prevederile de mai sus si nu beneficiaza de anularea din oficiu a contributiei de asigurari sociale de sanatate vor prezenta organului fiscal competent o cerere la care se anexeaza documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de casa nationala de Asigurari Sociale de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate.

Persoanele fizice care au efectuat plata contributiilor pentru care prezenta lege prevede anularea au dreptul la restituirea sumelor achitate.

Intocmit de expertul superior CSC, Minescu Ana-Maria, privind anularea contributiei sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice, pentru DGFP Arges

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

  • Limita plati numerar persoane fizice. Sumele de peste 10.000 ron pot fi incasate integral?

    • Conform prevederilor Legii nr. 70/2015, operatiunile de incasari si plati in numerar intre societati si persoane fizice sunt limitate la un plafon zilnic de 10.000 lei per persoana. Aceste reguli au fost introduse pentru a incuraja utilizarea platilor prin mijloace bancare si pentru a preveni fragmentarea artificiala a tranzactiilor. In cazul furnizorilor de utilitati, cum este o societate de gaze naturale, apar frecvent situatii in care facturile emise catre persoane fizice depasesc acest...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016