Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Legea 225/2015. Explicatii si prevederi esentiale

09-Sep-2015
2440

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.562/28.07.2015, a fost publicata Legea nr.225/2015 care prevede anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata in perioada 1.ianuarie.2012 si pana la data intrarii in vigoare a prevederilor art.I, pct.17 si 18 din O.G. nr.4/2015 (31.ianuarie.2015) pentru mai multe categorii de persoane fizice.

Categoriile de persoane fizice care se incadreaza in prevederile prezentei legi privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate a) copiii pana la virsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 ani, daca au fost elevi, inclusiv absolventi de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti.Daca au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru aceste venituri nu se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate;

b) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care au provenit din sistemul de protectie a copilului. Pentru veniturile din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura si pentru cele acordate in baza Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate;

c) sotul, sotia si parintii care nu au avut venituri proprii si care se aflau in intretinerea unei persoane asigurate, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara stabilit in baza art.296^32 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

d) anumite categorii de persoane ale caror drepturi sunt stabilite prin legi speciale, cum ar fi: persoanele persecutate din motive politice, precum si cele deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, veteranii de razboi, invalizii si vaduvele de razboi, luptatorii raniti in luptele pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul de baza minim brut pe tara stabilit in baza art.296^32 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au realizat alte categorii de venituri pentru care s-a datorat contributia;

e) persoanele cu handicap, pentru veniturile acordate in baza Legii nr.448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul de baza minim brut pe tara stabilit in baza art.296^32 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au realizat alte categorii de venituri pentru care s-a datorat contributia;

f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul de baza minim brut pe tara stabilit in baza art.296^32 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au realizat alte categorii de venituri pentru care s-a datorat contributia;

g) femeile insarcinate si lauzele, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia sau au avut venituri sub salariul de baza minim brut pe tara, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul de baza minim brut pe tara stabilit in baza art.296 ^32 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

Procedura prevazuta de lege pentru anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate

Anularea din oficiu: Transmiterea de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a listei persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta a asiguratilor.

In vederea incadrarii in conditiile privind realizarea de venituri, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate transmite Agentiei Nationale de Administrare Fiscala lista persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta a asiguratilor din Platforma informatica din asigurarile de sanatate, potrivit prevederilor art.213 din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Structura informatiilor si periodicitatea transmiterii acestora se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.

Anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate in urma cererii depuse de contribuabili Persoanele fizice care se incadreaza in prevederile prezentei legi si nu beneficiaza de anularea din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, vor prezenta organului fiscal competent documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate teritoriale potrivit prevederilor art.213 alin.(1) din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare. in aceasta situatie anularea contributiei se efectueaza prin depunerea unei cereri, de catre persoana fizica, la organul fiscal competent, la care se anexeaza documentul eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate teritoriale.

Precizari privind organul fiscal

in cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent a emis si comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta emite si comunica, din oficiu, decizia de anulare a contributiei de asigurari sociale de sanatate, chiar daca impotriva deciziei de impunere s-au exercitat sau nu cai de atac.

In cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta nu mai comunica, decizia de impunere, iar contributia de asigurari sociale de sanatate se scade din evidenta analitica pe platitor pe baza de borderou de scadere.

Daca, anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, organul fiscal competent nu a emis decizia de impunere prin care sa se stabileasca cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta nu mai emite nicio decizie.

Restituirea sumelor achitate

Persoanele fizice prevazute de aceasta lege care au efectuat plata contributiilor pentru care se prevede anularea acestora, au dreptul la restituirea sumelor achitate, cu aplicarea in mod corespunzator a prevederilor art.117 din O.G. nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Precizam ca, incepand cu data intrarii in vigoare a prevederilor art I pct.17 si 18 din O.G. 4/2015, categoriile de persoane fizice mentionate mai sus sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.


Sursa: Finante Galati

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Legea 225/2015. Explicatii si prevederi esentiale":
Rating:

Nota: 2.9 din 5 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Elemente obligatorii factura in 2019, potrivit Codului Fiscal
    • "Este obligatorie completarea informatiilor privind expeditia: date delegat, mijloc de transport pe avizul de insotire si pe factura (in cazul in care livrarea nu s-a facut pe baza avizului)? Este obligatorie semnarea si stampilarea avizelor de insotire a marfii?", acestea sunt intrebarile, adresate de unul dintre cititorii nostri, care au stat la baza analizei propuse astazi de unul dintre expertii nostri. Raspunsul specialistului Pct. 24 din anexa nr.1 la O.M.F.P. nr. 2634/2015 privind...» citeste mai departe aici

  • Senator liberal: La MFP exista o criza de finantare
    • Potrivit unui senator din opozitie, Ministerul Finantelor Publice trece printr-o criza de finantare, dat fiind ca, recent, nu a reusit sa atraga sumele dorite de la banci. Florin Citu, senator liberal, a postat mesajul pe Facebook, precizand si ca MFP se pregateste sa se imprumute de la Fondul Monetar International (FMI). „CRIZA de finantare la ministerul finantelor publice! A doua emisiune de obligatiuni consecutiva a guvernului care este un esec total. Saptamana trecuta MFP a incercat sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat NOILE modele de Formulare 205, 207 si 230
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) anunta publicarea noilor formulare 205, 207 si 230, in sectiunea ”formulare fiscale si ghid de completare”. NOILE Formulare 205 si 207 OPANAF nr. 48/2019 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit" si 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe...» citeste mai departe aici

  • Peste 1.500 de locuri de munca pentru romani in Spatiul Economic European
    • Romanii interesati de un job in Spatiul Economic European (SEE) au la dispozitie 1.568 de locuri de munca, in 11 din cele 44 de tari din SEE. Tari precum Italia, Franta si Grecia, preferate, in general, de romanii care aleg sa lucreze in afara, nu au scos niciun post de munca la concurs prin reteaua EURES Romania. Asadar, romanii pot aplica la unul dintre cele 1.568 de joburi din SEE, dupa cum urmeaza: In Spania sunt 1.007 locuri de munca vacante: 800 muncitor necalificat in agricultura...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016