
Raportul Special
realizat de specialisti
Regasiti mai jos, in cadrul Ordinului 2202/2015, Procedura pentru emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale in baza art. 5 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si a prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice din 19.08.2015.
In vigoare de la 21.08.2015
I. Dispozitii generale
1. Prezenta procedura privind emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale se aplica pentru obligatiile fiscale ce fac obiectul prevederilor Legii nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice.
2. Organele emitente ale titlurilor de creanta prevazute in actele normative prevazute la pct. 1 transmit compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori din cadrul organului fiscal, denumit in continuare compartiment de specialitate, dupa caz, liste care cuprind obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii, respectiv:
2.1. Listele cu obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului:
2.1.1. lista prevazuta la pct. 1 lit. e) si h) din anexa nr. 1 la ordin;
2.1.2. lista prevazuta la pct. IV.1 lit. a) din anexa nr. 2 la ordin.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
2.2. Lista cu obligatiile fiscale ce fac obiectul scaderii din evidenta fiscala, individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului, respectiv lista prevazuta la pct. IV.1 lit. b) din anexa nr. 2 la ordin.
3. Informatiile pe care le cuprind listele de la pct. 2 sunt cele prevazute la pct. II.4 si III.2 din anexa nr. 2 la ordin si, dupa caz, cele prevazute la pct. 3 din anexa nr. 1 la ordin.
II. Procedura de anulare a obligatiilor fiscale individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului
1. Compartimentul de specialitate primeste listele cu obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului, prevazute la pct. I.2.1, si verifica in evidenta fiscala daca sumele cuprinse in aceasta lista au fost stinse total sau partial.
2. In vederea aplicarii prevederilor Legii nr. 209/2015, compartimentul de specialitate verifica in evidenta fiscala daca obligatiile fiscale de natura celor prevazute la art. 1-4 din Legea nr. 209/2015 au fost stinse dupa data intrarii in vigoare a acestei legi, respectiv 24 iulie 2015. in situatia in care se constata ca au fost efectuate astfel de stingeri, compartimentul de specialitate va reanaliza evidenta fiscala si va reface stingerile, astfel incat obiectul anularii sa il reprezinte obligatiile fiscale nestinse la data intrarii in vigoare a Legii nr. 209/2015.
3. In situatia in care in evidenta fiscala este inregistrat un sold ramas nestins din titlul de creanta emis de catre inspectia fiscala care poate fi mai mare sau mai mic decat sumele inscrise in lista prevazuta la pct. 1 lit. e) din anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate aplica regula proportionalitatii atunci cand suma platita nu este suficienta pentru a stinge obligatiile fiscale principale sau, dupa caz, accesorii, care au aceeasi vechime.
4. Pentru punerea in aplicare a Legii nr. 209/2015, in situatia in care se constata sume ramase nestinse total sau partial, compartimentul de specialitate va completa listele de la pct. 1 cu noi coloane, in care va individualiza obligatiile fiscale ramase nestinse la data intrarii in vigoare a acestei legi, ce fac obiectul anularii, respectiv obligatiile fiscale principale si/sau accesorii aferente acestora, dupa caz.
5. In cazul aplicarii prevederilor Legii nr. 225/2015, fac obiectul anularii obligatiile fiscale stabilite prin titlurile de creanta, astfel cum sunt individualizate in lista prevazuta la pct. I.2.1.2, fara a se lua in considerare sumele achitate in contul acestora, iar lista de la pct. 1 se completeaza cu o coloana ce cuprinde sumele integrale care fac obiectul anularii. in acest sens, compartimentul de specialitate reface evidenta fiscala in mod corespunzator, prin anularea stingerilor efectuate in contul acestor obligatii.
6. In vederea anularii obligatiilor fiscale, compartimentul de specialitate intocmeste un referat de aprobare a anularii obligatiilor fiscale datorate de contribuabilii prevazuti in listele de la pct. 4 si 5, la care va anexa aceste liste, precum si deciziile de anulare a obligatiilor fiscale, intocmite in mod corespunzator pentru fiecare contribuabil, conform modelului prevazut in anexa nr. 6 la ordin, decizie ce constituie titlu de creanta.
7. Dupa aprobarea referatului, listele prevazute la pct. 4 si 5 se vor completa cu informatii despre deciziile de anulare a obligatiilor fiscale, respectiv numarul si data acestora.
8. Decizia de anulare a obligatiilor fiscale se intocmeste de catre compartimentul de specialitate in doua exemplare, se avizeaza de seful compartimentului si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.
9. Decizia prevazuta la pct. 8 se comunica de catre organul fiscal competent contribuabilului, potrivit prevederilor art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
10. Dupa emiterea deciziilor de anulare, compartimentul de specialitate procedeaza la anularea obligatiilor fiscale accesorii dupa reanalizarea stingerilor obligatiilor fiscale. in acest caz, compartimentul de specialitate emite o noua decizie de anulare a obligatiilor fiscale accesorii, aplicand in mod corespunzator prevederile de la pct. 6-9.
11. Contribuabilii care au efectuat plata contributiilor pentru care Legea nr. 225/2015 prevede anularea au dreptul la restituirea sumelor achitate. Prevederile art. 117 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt aplicabile in mod corespunzator.
III. Procedura de scadere din evidenta fiscala a obligatiilor fiscale individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului
1. Compartimentul de specialitate primeste, dupa caz, lista cu obligatiile fiscale ce fac obiectul scaderii din evidenta fiscala, individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului, prevazuta la pct. I.2.2, si intocmeste un referat motivat care sta la baza scaderii din evidenta fiscala a obligatiilor fiscale cuprinse in aceasta. Acest referat se avizeaza de seful compartimentului si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.
2. La referatul de la pct. 1 se anexeaza borderoul de scadere din evidenta fiscala a obligatiilor cuprinse in lista prevazuta la pct. I.2.2, caz in care compartimentul de specialitate nu va emite decizia de anulare a obligatiilor fiscale, ci va proceda direct la scaderea din evidenta a acestor obligatii.
IV. Dispozitii finale
1. in vederea anularii obligatiilor fiscale reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate ce fac obiectul Legii nr. 225/2015, la cererea persoanei fizice, compartimentul de specialitate primeste dosarul prevazut la pct. 14 alin. (2) din anexa nr. 3 la ordin, intocmeste referatul de aprobare a anularii obligatiilor fiscale si aplica in mod corespunzator prevederile pct. II.6-11.
2. Ulterior aplicarii prevederilor prezentei proceduri, compartimentul de specialitate transmite listele prevazute la pct. II.7 compartimentului cu atributii in solutionarea contestatiilor in vederea luarii masurilor care se impun in mod corespunzator.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Procedura de anulare a obligatiilor fiscale prevazute de Legea 209/2015Articole similare
REMINDER: Termenul pentru depunerea Formularelor 394, 010/700 si a Cererii de restituire accizeLa 27 martie expira termenul pentru mai multe declaratii! Aflati ce obligatii aveti pentru a nu plati amenzi!Traian Basescu se opune desfiintarii Garzii FinanciareDepunere cerere de modificare an fiscal. Cum se fac schimbarile conform OUG 102?15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridicaUltimele articole
e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscalD397 si firmele de ride-sharing: Clarificari importanteSAF-T ANAF: Cum sa raportezi notele contabile in sistemControale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoareArticole similare
Doua termene limita si trei formulare de depusInregistrarea in scopuri de TVA: Prevederi privind criteriile de evaluare a riscului fiscal. Anexele 5 si 6 (proiect MFP)Stornare factura. Curs valutar si implicatii diferente de cursCe obligatii declarative avem de indeplinit in iulie 2012Titlul III, Capitolul 3Ultimele articole
Declaratia 101. Cum sa tratezi provizioanele in mod corectLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Bonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Declaratia Unica 2025. 6 noutati legislative cu impact asupra completarii declaratieiBonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaArticole similare
Impozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor. Care sunt obligatiile de plata?Studiu de caz: CONTRIBUTII aferente unui contract de managementReforma taxelor si impozitelor: un punct important in programele partidelor politiceValcov: Noul Cod Fiscal, aplicabil din 2016, poate deveni motorul cresterii economice in RomaniaCodul fiscal 2011 - Titlul II (partea I )Ultimele articole
Ce greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerata[Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de cazCum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerImpozitul pe venit si CASS pentru PFA-uri in 2025. Noutati importante privind D. UnicaTaxe PFA cu CIM. Conditii de declarare CAS si CASS in cazul veniturilor din asigurari si dividendeArticole similare
Cele patru proceduri privind aplicarea amnistiei fiscaleCine beneficiaza de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate? Finantele clarifica obligatiile privind deciziile de impunereLEGEA 225/2015. Explicatii si prevederi esentialeSfaturi de la experti
Declaratia 406 intreprindere individuala
Intrebare: Intreprindere Individuala, codul CAEN 4782, cu o cifra de afaceri de aproximativ 35-40.000 RON. Are obligatia de a depune declaratia D406? Daca da, care este frecventa de depunere?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Retragere asociat. Plata despagubire retragere
Intrebare: O societate cu doi asociati, dintre care unul doreste sa se retraga, a stabilit prin acordul partilor plata unei sume de 100.000 euro. Societatea nu doreste diminuarea capitalului social. Cum se inregistreaza suma platita catre...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%
Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal
Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs
Distribuire dividende interimare. In ce conditii poti aplica si in 2025 cota de 8%
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA