Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale prin Legea 209/2015

24-Aug-2015
1582

Regasiti mai jos, in cadrul Ordinului 2202/2015, Procedura pentru emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale in baza art. 5 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si a prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice din 19.08.2015.

In vigoare de la 21.08.2015

I. Dispozitii generale

1. Prezenta procedura privind emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale se aplica pentru obligatiile fiscale ce fac obiectul prevederilor Legii nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice.

2. Organele emitente ale titlurilor de creanta prevazute in actele normative prevazute la pct. 1 transmit compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori din cadrul organului fiscal, denumit in continuare compartiment de specialitate, dupa caz, liste care cuprind obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii, respectiv:

2.1. Listele cu obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului:

2.1.1. lista prevazuta la pct. 1 lit. e) si h) din anexa nr. 1 la ordin;

2.1.2. lista prevazuta la pct. IV.1 lit. a) din anexa nr. 2 la ordin.

2.2. Lista cu obligatiile fiscale ce fac obiectul scaderii din evidenta fiscala, individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului, respectiv lista prevazuta la pct. IV.1 lit. b) din anexa nr. 2 la ordin.

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

3. Informatiile pe care le cuprind listele de la pct. 2 sunt cele prevazute la pct. II.4 si III.2 din anexa nr. 2 la ordin si, dupa caz, cele prevazute la pct. 3 din anexa nr. 1 la ordin.

II. Procedura de anulare a obligatiilor fiscale individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului

1. Compartimentul de specialitate primeste listele cu obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului, prevazute la pct. I.2.1, si verifica in evidenta fiscala daca sumele cuprinse in aceasta lista au fost stinse total sau partial.

2. In vederea aplicarii prevederilor Legii nr. 209/2015, compartimentul de specialitate verifica in evidenta fiscala daca obligatiile fiscale de natura celor prevazute la art. 1-4 din Legea nr. 209/2015 au fost stinse dupa data intrarii in vigoare a acestei legi, respectiv 24 iulie 2015. in situatia in care se constata ca au fost efectuate astfel de stingeri, compartimentul de specialitate va reanaliza evidenta fiscala si va reface stingerile, astfel incat obiectul anularii sa il reprezinte obligatiile fiscale nestinse la data intrarii in vigoare a Legii nr. 209/2015.

3. In situatia in care in evidenta fiscala este inregistrat un sold ramas nestins din titlul de creanta emis de catre inspectia fiscala care poate fi mai mare sau mai mic decat sumele inscrise in lista prevazuta la pct. 1 lit. e) din anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate aplica regula proportionalitatii atunci cand suma platita nu este suficienta pentru a stinge obligatiile fiscale principale sau, dupa caz, accesorii, care au aceeasi vechime.

4. Pentru punerea in aplicare a Legii nr. 209/2015, in situatia in care se constata sume ramase nestinse total sau partial, compartimentul de specialitate va completa listele de la pct. 1 cu noi coloane, in care va individualiza obligatiile fiscale ramase nestinse la data intrarii in vigoare a acestei legi, ce fac obiectul anularii, respectiv obligatiile fiscale principale si/sau accesorii aferente acestora, dupa caz.

5. In cazul aplicarii prevederilor Legii nr. 225/2015, fac obiectul anularii obligatiile fiscale stabilite prin titlurile de creanta, astfel cum sunt individualizate in lista prevazuta la pct. I.2.1.2, fara a se lua in considerare sumele achitate in contul acestora, iar lista de la pct. 1 se completeaza cu o coloana ce cuprinde sumele integrale care fac obiectul anularii. in acest sens, compartimentul de specialitate reface evidenta fiscala in mod corespunzator, prin anularea stingerilor efectuate in contul acestor obligatii.

6. In vederea anularii obligatiilor fiscale, compartimentul de specialitate intocmeste un referat de aprobare a anularii obligatiilor fiscale datorate de contribuabilii prevazuti in listele de la pct. 4 si 5, la care va anexa aceste liste, precum si deciziile de anulare a obligatiilor fiscale, intocmite in mod corespunzator pentru fiecare contribuabil, conform modelului prevazut in anexa nr. 6 la ordin, decizie ce constituie titlu de creanta.

7. Dupa aprobarea referatului, listele prevazute la pct. 4 si 5 se vor completa cu informatii despre deciziile de anulare a obligatiilor fiscale, respectiv numarul si data acestora.

8. Decizia de anulare a obligatiilor fiscale se intocmeste de catre compartimentul de specialitate in doua exemplare, se avizeaza de seful compartimentului si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.

9. Decizia prevazuta la pct. 8 se comunica de catre organul fiscal competent contribuabilului, potrivit prevederilor art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

10. Dupa emiterea deciziilor de anulare, compartimentul de specialitate procedeaza la anularea obligatiilor fiscale accesorii dupa reanalizarea stingerilor obligatiilor fiscale. in acest caz, compartimentul de specialitate emite o noua decizie de anulare a obligatiilor fiscale accesorii, aplicand in mod corespunzator prevederile de la pct. 6-9.

11. Contribuabilii care au efectuat plata contributiilor pentru care Legea nr. 225/2015 prevede anularea au dreptul la restituirea sumelor achitate. Prevederile art. 117 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt aplicabile in mod corespunzator.

III. Procedura de scadere din evidenta fiscala a obligatiilor fiscale individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului

1. Compartimentul de specialitate primeste, dupa caz, lista cu obligatiile fiscale ce fac obiectul scaderii din evidenta fiscala, individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului, prevazuta la pct. I.2.2, si intocmeste un referat motivat care sta la baza scaderii din evidenta fiscala a obligatiilor fiscale cuprinse in aceasta. Acest referat se avizeaza de seful compartimentului si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.

2. La referatul de la pct. 1 se anexeaza borderoul de scadere din evidenta fiscala a obligatiilor cuprinse in lista prevazuta la pct. I.2.2, caz in care compartimentul de specialitate nu va emite decizia de anulare a obligatiilor fiscale, ci va proceda direct la scaderea din evidenta a acestor obligatii.

IV. Dispozitii finale

1. in vederea anularii obligatiilor fiscale reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate ce fac obiectul Legii nr. 225/2015, la cererea persoanei fizice, compartimentul de specialitate primeste dosarul prevazut la pct. 14 alin. (2) din anexa nr. 3 la ordin, intocmeste referatul de aprobare a anularii obligatiilor fiscale si aplica in mod corespunzator prevederile pct. II.6-11.

2. Ulterior aplicarii prevederilor prezentei proceduri, compartimentul de specialitate transmite listele prevazute la pct. II.7 compartimentului cu atributii in solutionarea contestatiilor in vederea luarii masurilor care se impun in mod corespunzator.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale prin Legea 209/2015":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.