Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Primirea de imprumuturi. Care sunt aspectele fiscale importante?

25-Nov-2015
1336

In analiza urmatoare discutam in ce masura o societate poate fi imprumutata pe termen sub un an de zile de catre doua societati (din Romania si una din UE) care nu sunt actionari. In cazul unui raspuns afirmativ, vom constata care sunt termenii unor astfel de imprumuturi, ce inseamna aplicarea dobanzii legale BNR si cum e tratata fiscal la beneficiar. In plus, stabilim riscurile reincadrarii operatiunii in cazul unui control fiscal, precum si daca se poate percepe TVA pentru suma imprumutata nejustificat.


Da, societatea poate primi imprumuturi si de la alte entitati nebancare/nefinanciare, chiar si fara nicio dobanda, mai ales in cazul societatii din UE intrucat nu exista nicio interdictie in privinta primirii de imprumuturi. Astfel, daca imprumutul este acordat de o societate imprumutatoare din Romania, problematica acordarii de imprumuturi intervine la aceasta, si nu la societatea care primeste imprumuturile. In acest caz societatea imprumutatoare poate acorda imprumuturi in temeiul art. 2.158 alin. 2 din Noul Cod civil care prevede ca atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare. Aceasta implica ca societatea imprumutatoare respectiva sa acorde imprumuturi tertilor cu caracter ocazional, iar imprumuturile sa nu fie acordate din depozite atrase/fonduri rambursabile de la populatie/grupuri, punct de vedere impartasit si de BNR.

In privinta dobanzii, aceasta este reglementata de O.G. nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar. Astfel, dobanda legala remuneratorie, datorata de debitorul obligatiei de a da o suma de bani la un anumit termen, calculata pentru perioada anterioara implinirii termenului scadentei obligatiei este stabilita la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR.

Din punct de vedere fiscal, societatea care beneficiaza de imprumuturi trebuie sa aiba in vedere prevederile art. 23 din Codul fiscal referitoare la deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile si diferentele de curs valutar.

Conform art. 23 alin. 5 din Codul fiscal si pct. 70^1 din Normele metodologice dobanzile deductibile sunt limitate la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR corespunatoare ultimei luni din trimestru, pentru imrpumuturile in lei si la 6% pentru imprumuturile in valuta. In afara de aceasta limitare, daca gradul de indatorare a capitalului este peste 3, conform art. 23 alin. 2 din Codul fiscal cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar, aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare (adica imprumuturile peste un an), sunt nedeductibile, dar pot fi reportate in perioadele fiscale urmatoare, pana la deducerea integrala. Daca gradul de indatorare este mai mic sau egal cu trei, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta de curs valutar sunt deductibile integral pentru partea care se incadreaza in limita de la art. 23 alin. 5 din Codul fiscal.

Exista riscuri fiscale asociate impumuturilor primite, chiar daca imprumutatorii nu sunt persoane afiliate. La un eventual control fiscal, in temeiul art. 11 alin. 1 din Codul fiscal se poate aprecia ca sumele primite cu titlu de imprumut reprezinta contravaloarea unor avansuri ori a unor livrari de bunuri/prestari de servicii (adica venituri), mai ales in cazul in care imprumuturile nu au la baza contracte de imprumut, iar societatile care le-au acordat sunt clientii societatii beneficiare a imprumuturilor. De asemenea, dobanda perceputa, pe langa restrictiile deja amintite de la art. 23 din Codul fiscal, poate fi considerata integral nedeductibila in temeiul art. 21 alin. 1 din Codul fiscal, daca nu se poate face dovada ca sumele primite cu titlu de imprumut au fost utilizate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Referitor la TVA nu se pune problema perceperii TVA deoarece serviciile de natura financiar-bancara sunt scutite de TVA conform art. 141 alin. 2 lit. a din Codul fiscal, scutirile aplicandu-se numai in functie de natura serviciilor, si nu de statutul persoanei care le presteaza sau careia ii sunt prestate, dupa cum se precizeaza la pct. 35 alin. 1 din Normele metodologice de aplicare. Bineinteles, daca operatiunile sunt retratate la controlul fiscal, se poate pune problema colectarii TVA pentru sumele primite (ca TVA pentru avansuri ori ca TVA pentru contravaloarea livrarii unor bunuri/prestari de servicii).

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Primirea de imprumuturi. Care sunt aspectele fiscale importante?":
Rating:

Nota: 4.75 din 4 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE: A Fost Aprobat NOUL Model al Declaratiei Unice pe 2019! Vezi aici cum arata noul formular!
    • Update 18.01.2019 Modelul si continutul formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" au fost aprobate prin O.A.N.A.F. nr. 49/2019. Articolul initial, din 11.01.2019 Pe site-ul ANAF, a fost pus in dezbatere publica un nou proiect de ordin al OPANAF pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului “Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! MODIFICARI majore in Codul Fiscal si Codul de procedura! Schimbarile aduse de Legea 30/2019
    • Publicarea Legii nr. 30/2019 in M.Of. nr. 44 din 17 ianuarie 2019 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 aduce modificari importante in domeniul fiscal, respectiv Codului fiscal si Codului de procedura fiscala. Asadar, cele mai importante modificari privind Cod de procedura fiscala sunt cele aduse: procedurii de administrare a contribuabililor in functie de riscul fiscal; procedurii de mediere intre debitor si organul fiscal. Iar modifcari/completari aduse Codului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 a fost modificata
    • Prin OANAF nr. 3200/2018 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele" publicat in M.Of nr. 18 din 08 ianuarie 2019 a fost modificata declaratia 101 - "Declaratie privind impozitul pe profit" si instructiunile de completare a formularului. Conform modificarilor aduse in anul 2019, declaratia se...» citeste mai departe aici

  • Peste 280.000 de persoane angajate prin intermediul ANOFM. Mai bine de o treime au peste 45 de ani
    • Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca (ANOFM) anunta ca, in anul 2018, prin intermediul Agentiei au fost incadrate in munca 282.921 de persoane, dintre care cele mai multe au avut varsta trecuta de 45 de ani. Urmare a implementarii Programului National de Ocupare a Fortei de Munca, prin intermediul ANOFM, pana la data de 31 decembrie 2018 au fost incadrate in munca: - 104.239 de persoane cu varsta peste 45 de ani, - 70.989 de someri cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 de ani, - 59.321 de...» citeste mai departe aici

  • Achizitionare case de marcat: Facilitati fiscale. Calcul profit reinvestit
    • In analiza de astazi se pleaca de la cazul unei societati care a achizitionat case de marcat cu valoarea de 2300/buc. Codul fiscal permite incadrarea in categoria mijloacelor fixe supuse amortizarii fiscale a activelor cu o valoare mai mica decat 2500 lei, astfel: In cazul unei imobilizari corporale care, la data intrarii in patrimoniu, are o valoare fiscala mai mica decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, contribuabilul poate recupera aceste cheltuieli prin deduceri de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016