Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Primirea de imprumuturi. Care sunt aspectele fiscale importante?

25-Nov-2015
1052

In analiza urmatoare discutam in ce masura o societate poate fi imprumutata pe termen sub un an de zile de catre doua societati (din Romania si una din UE) care nu sunt actionari. In cazul unui raspuns afirmativ, vom constata care sunt termenii unor astfel de imprumuturi, ce inseamna aplicarea dobanzii legale BNR si cum e tratata fiscal la beneficiar. In plus, stabilim riscurile reincadrarii operatiunii in cazul unui control fiscal, precum si daca se poate percepe TVA pentru suma imprumutata nejustificat.


Da, societatea poate primi imprumuturi si de la alte entitati nebancare/nefinanciare, chiar si fara nicio dobanda, mai ales in cazul societatii din UE intrucat nu exista nicio interdictie in privinta primirii de imprumuturi. Astfel, daca imprumutul este acordat de o societate imprumutatoare din Romania, problematica acordarii de imprumuturi intervine la aceasta, si nu la societatea care primeste imprumuturile. In acest caz societatea imprumutatoare poate acorda imprumuturi in temeiul art. 2.158 alin. 2 din Noul Cod civil care prevede ca atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare. Aceasta implica ca societatea imprumutatoare respectiva sa acorde imprumuturi tertilor cu caracter ocazional, iar imprumuturile sa nu fie acordate din depozite atrase/fonduri rambursabile de la populatie/grupuri, punct de vedere impartasit si de BNR.

In privinta dobanzii, aceasta este reglementata de O.G. nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar. Astfel, dobanda legala remuneratorie, datorata de debitorul obligatiei de a da o suma de bani la un anumit termen, calculata pentru perioada anterioara implinirii termenului scadentei obligatiei este stabilita la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR.

Din punct de vedere fiscal, societatea care beneficiaza de imprumuturi trebuie sa aiba in vedere prevederile art. 23 din Codul fiscal referitoare la deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile si diferentele de curs valutar.

Conform art. 23 alin. 5 din Codul fiscal si pct. 70^1 din Normele metodologice dobanzile deductibile sunt limitate la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR corespunatoare ultimei luni din trimestru, pentru imrpumuturile in lei si la 6% pentru imprumuturile in valuta. In afara de aceasta limitare, daca gradul de indatorare a capitalului este peste 3, conform art. 23 alin. 2 din Codul fiscal cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar, aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare (adica imprumuturile peste un an), sunt nedeductibile, dar pot fi reportate in perioadele fiscale urmatoare, pana la deducerea integrala. Daca gradul de indatorare este mai mic sau egal cu trei, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta de curs valutar sunt deductibile integral pentru partea care se incadreaza in limita de la art. 23 alin. 5 din Codul fiscal.

 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii

Exista riscuri fiscale asociate impumuturilor primite, chiar daca imprumutatorii nu sunt persoane afiliate. La un eventual control fiscal, in temeiul art. 11 alin. 1 din Codul fiscal se poate aprecia ca sumele primite cu titlu de imprumut reprezinta contravaloarea unor avansuri ori a unor livrari de bunuri/prestari de servicii (adica venituri), mai ales in cazul in care imprumuturile nu au la baza contracte de imprumut, iar societatile care le-au acordat sunt clientii societatii beneficiare a imprumuturilor. De asemenea, dobanda perceputa, pe langa restrictiile deja amintite de la art. 23 din Codul fiscal, poate fi considerata integral nedeductibila in temeiul art. 21 alin. 1 din Codul fiscal, daca nu se poate face dovada ca sumele primite cu titlu de imprumut au fost utilizate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Referitor la TVA nu se pune problema perceperii TVA deoarece serviciile de natura financiar-bancara sunt scutite de TVA conform art. 141 alin. 2 lit. a din Codul fiscal, scutirile aplicandu-se numai in functie de natura serviciilor, si nu de statutul persoanei care le presteaza sau careia ii sunt prestate, dupa cum se precizeaza la pct. 35 alin. 1 din Normele metodologice de aplicare. Bineinteles, daca operatiunile sunt retratate la controlul fiscal, se poate pune problema colectarii TVA pentru sumele primite (ca TVA pentru avansuri ori ca TVA pentru contravaloarea livrarii unor bunuri/prestari de servicii).

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Primirea de imprumuturi. Care sunt aspectele fiscale importante?":
Rating:

Nota: 4.75 din 4 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"