Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice

18-Ian-2013
29792
Asociatii (asociatul unic) crediteaza societatea prin contract de creditare in lei. Vom stabili astfel daca acest contract se face o singura data pentru o suma mai mare sau daca va fi nevoie de intocmirea unui contract de creditare de fiecare data, indiferent de suma. De asemenea, vom vedea cand se raporteaza la Oficiul National de Spalare a Banilor.


Solutia consultantului:

Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice, inclusiv de la asociat catre societate, este posibila si are ca temei prevederile art. 2158 din noul Cod civil fiind precizat la alin. (2) al aceluiasi articol faptul ca atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare.

Aceasta solutie este prevazuta si de legea bancara care nu instituie restrictii exprese in ceea ce priveste acordarea de imprumuturi ci doar interzice activitatea de atragere de depozite. Este de mentionat in acest sens si art. 5 alin. (1) din OUG 99/2006

Imprumutarea societatii de catre o alta societate comerciala sau asociat fie ca este persoana juridica sau fizica este posibila din perspectiva argumentelor prezentate mai sus si in contextul reglementarilor privind desfasurarea activitatii de creditare cu titlu profesional.

Activitatea de creditare se desfasoara cu titlu profesional prin institutii de credit si prin institutiile financiare prevazute de OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, precum si prin institutii financiare nebancare, in conditiile stabilite prin Legea 93/2009 privind institutiile financiare nebancare. Interdictiile din aceste acte normative vizeaza doar desfasurarea activitatii cu titlu profesional, nerestrictionand operatiunile de imprumut din sfera comerciala si civila care nu sunt circumscrise acestui caracter.

Un argument suplimentar in sensul validitatii operatiune de imprumutare si de perceperea unor dobanzi este reprezentat de dispozitiile art. 23 alin. 5 din Codul fiscal care enunta ca sursa a imprumutului si alte entitati decat institutiile de credit sau institutiile financiare nebancare, situatie in care nivelul deductibil al dobanzii este limitat la nivelul dobanzii de referinta a BNR pentru imprumuturile in lei. Asadar, operatiunile sunt posibile, indiferent de calitatea imprumutatorului persoana fizica sau juridica. O atente sporita va trebui acordata dobanzii la care are loc imprumutul din perspectiva posibilitatii organelor fiscale de a ajusta veniturile si cheltuielile in cazul tranzactiilor dintre persoanele afiliate, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. 2 din Codul fiscal . Definirea notiunii de persoana afiliata este realizata de art. 7 pct. 21 din Codul fiscal . Din aceasta perspectiva contratul va trebui sa contina clauze cu privire la durata contractului si conditiile de acordare a acestuia (dobanzi si eventuale garantii)

In ceea ce priveste durata contractului aceasta genereaza un impact asupra obligatiilor declarative daca asociatul este persoana straina. Astfel, pentru contractele de imprumut incheiate pe o durata mai mare de un an cu asociatii persoane fizice sau juridice straine exista obligatia suplimentara de notificare a operatiunii la Banca Nationala a Romaniei conform art. 64 din Regulamentului BNR 31/2011 privind raportarea de date si informatii statistice la Banca Nationala a Romaniei. Prin intermediul acestei notificari se efectueaza inregistrarea operatiunii in Registrul datoriei private externe, completandu-se formulare ce vor fi apoi transmise la Banca Nationala a Romaniei - Directia statistica.

Din perspectiva Legii 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism vor face obiectul raportarii la ONPCSB potrivit art. 15 din actul normativ mentionat mai sus numai operatiunile cu numerar in sensul art. 8 lit. k) din acelasi act normativ.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice":
Rating:

Nota: 4.1 din 25 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (2)

04-Dec-2014

Ofer imprumuturi pe termen scurt, mediu si lung. Noistiti dumneavoastra utilizari si transferuri our sunt asigurate de catre o bancapentru siguranta tranzactiei. Pentru toate solicitarile dumneavoastrapropuneri de rata si cantitatea de platisi va fi ajutorul dumneavoastra. Īn cele din urma, pentru a īntelege mai multe, va rugam sa maAlaturati-va adresa alinbaunaure11@gmail.com

09-Oct-2014

Criza de SA ajute cu nevoile disponibileCredit pentru persoane oneste ofer?.Stimate prietenBanca interzise; Oficialii;Elevii someri pensionaris/aveti nevoie de crearea sau pentru finantareConfigura?i proiecte de investitii personale. DIN va multumescEu sunt renseigner: francescocarlitos05@gmail.com

Articole similare

Ce risca o firma daca acorda un imprumut?
Mai multe articole despre OUG 99/2006



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Precizari ANAF referitoare la CAS, CASS si CAM, introduse prin Legea 296/2020
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala Vrancea reaminteste, printr-un comunicat de presa, ca in Monitorul Oficial nr. 1269/21.12.2020 a fost publicata Legea 296/2020 pentru modificarea si completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal, care aduce unele modificari si in calculul contributiilor sociale obligatorii, dupa cum urmeaza: 1.In situatia in care, prin hotarare a Guvernului sau prin alte acte normative, se utilizeaza, in acelasi an, mai multe valori ale salariului minim brut pe tara,...» citeste mai departe aici

  • Situatii in care o societate NU mai aplica impozitul pe veniturile microintreprinderii
    • Microintreprinderile aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderii numai daca nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti. Potrivit prevederilor art. 55 alin (3) din Codul fiscal, in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse la art. 47 alin. (1) lit. d) si e) nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe...» citeste mai departe aici

  • Atentie! De la 1 ianuarie s-a modificat tratamentul fiscal-contabil al achizitiilor de servicii din afara Romaniei
    • Legislatia privind achizitiile de servicii din afara tarii a suferit modificari importante! Vorbim aici, de exemplu, despre: -limitarile introduse de Legea nr. 296/2020 privind deductibilitatea cheltuielilor in cazul achizitiilor efectuate dupa 1 ianuarie 2021 din anumite tari -modificarile aduse de O.M.F.P. nr. 2.148/2020 instructiunilor de aplicare a scutirilor de TVA -efectele asupra TVA ale retragerii Marii Britanii din UE, incepand cu 1 ianuarie 2021 Sunt reglementari care complica si mai...» citeste mai departe aici

  • Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna MARTIE 2021 a fost publicat de ANAF
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna martie 2021. Primul termen limita este data de 1 martie. TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI Se depune de persoana fizica sosita in Romania care are o sedere in statul roman o...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016