Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice

18-Ian-2013
34820
Asociatii (asociatul unic) crediteaza societatea prin contract de creditare in lei. Vom stabili astfel daca acest contract se face o singura data pentru o suma mai mare sau daca va fi nevoie de intocmirea unui contract de creditare de fiecare data, indiferent de suma. De asemenea, vom vedea cand se raporteaza la Oficiul National de Spalare a Banilor.


Solutia consultantului:

Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice, inclusiv de la asociat catre societate, este posibila si are ca temei prevederile art. 2158 din noul Cod civil fiind precizat la alin. (2) al aceluiasi articol faptul ca atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare.

Aceasta solutie este prevazuta si de legea bancara care nu instituie restrictii exprese in ceea ce priveste acordarea de imprumuturi ci doar interzice activitatea de atragere de depozite. Este de mentionat in acest sens si art. 5 alin. (1) din OUG 99/2006

Imprumutarea societatii de catre o alta societate comerciala sau asociat fie ca este persoana juridica sau fizica este posibila din perspectiva argumentelor prezentate mai sus si in contextul reglementarilor privind desfasurarea activitatii de creditare cu titlu profesional.

Activitatea de creditare se desfasoara cu titlu profesional prin institutii de credit si prin institutiile financiare prevazute de OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, precum si prin institutii financiare nebancare, in conditiile stabilite prin Legea 93/2009 privind institutiile financiare nebancare. Interdictiile din aceste acte normative vizeaza doar desfasurarea activitatii cu titlu profesional, nerestrictionand operatiunile de imprumut din sfera comerciala si civila care nu sunt circumscrise acestui caracter.

Un argument suplimentar in sensul validitatii operatiune de imprumutare si de perceperea unor dobanzi este reprezentat de dispozitiile art. 23 alin. 5 din Codul fiscal care enunta ca sursa a imprumutului si alte entitati decat institutiile de credit sau institutiile financiare nebancare, situatie in care nivelul deductibil al dobanzii este limitat la nivelul dobanzii de referinta a BNR pentru imprumuturile in lei. Asadar, operatiunile sunt posibile, indiferent de calitatea imprumutatorului persoana fizica sau juridica. O atente sporita va trebui acordata dobanzii la care are loc imprumutul din perspectiva posibilitatii organelor fiscale de a ajusta veniturile si cheltuielile in cazul tranzactiilor dintre persoanele afiliate, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. 2 din Codul fiscal . Definirea notiunii de persoana afiliata este realizata de art. 7 pct. 21 din Codul fiscal . Din aceasta perspectiva contratul va trebui sa contina clauze cu privire la durata contractului si conditiile de acordare a acestuia (dobanzi si eventuale garantii)

In ceea ce priveste durata contractului aceasta genereaza un impact asupra obligatiilor declarative daca asociatul este persoana straina. Astfel, pentru contractele de imprumut incheiate pe o durata mai mare de un an cu asociatii persoane fizice sau juridice straine exista obligatia suplimentara de notificare a operatiunii la Banca Nationala a Romaniei conform art. 64 din Regulamentului BNR 31/2011 privind raportarea de date si informatii statistice la Banca Nationala a Romaniei. Prin intermediul acestei notificari se efectueaza inregistrarea operatiunii in Registrul datoriei private externe, completandu-se formulare ce vor fi apoi transmise la Banca Nationala a Romaniei - Directia statistica.

Din perspectiva Legii 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism vor face obiectul raportarii la ONPCSB potrivit art. 15 din actul normativ mentionat mai sus numai operatiunile cu numerar in sensul art. 8 lit. k) din acelasi act normativ.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici


Articole similare

Ce risca o firma daca acorda un imprumut?
Mai multe articole despre OUG 99/2006




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016