Sanctiunile pentru E-Transport, amanate din nou cu 3 luni. Se vor aplica din ianuarie 2023
Un nou Proiect de OUG pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Finantelor prevede amanarea, cu inca 3 luni, a aplicarii sanctiunilor pentru sistemul E-Transport. Acest lucru inseamna ca prevederile OG 41/2022 vor intra in vigoare din 1 ianuarie 2023. Proiectul Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative prevede noi reguli pentru utilizarea sistemului RO e-Transport. Printre ele amintim prorogarea cu inca 3 luni a aplicarii sanctiunilor aferente pentru persoanele care nu respecta legislatia in vigoare.
Prin proiectul de act normativ se propune ca prevederile art. 13 si 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, care vizeaza stabilirea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor, sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.
Reamintim ca amenzile pentru nerespectarea legislatiei in vigoare privind sistemul E-Transport ar fi trebuit sa se aplice din 1 octombrie 2022, conform OUG 106/2022. Ordonanta de Urgenta 106/2022 a suspendat prevederile art.13 si 14 din OUG 41/2022 care contin amenzile contraventionale aplicabile pentru persoanele care nu respecta legislatia in vigoare privind utilizarea E-Transport pana pe 1 octombrie 2022.
Alte schimbari preconizate:
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Deductibilitate impozit auto Ca o concluzie, ati spus ca pentru autoturismele utilizate in scop mixt (in scopul desfasurarii activitatii si in scop personal) impozitul este deductibil 50%, iar pentru...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Inchiriere teren. Monografie contabila Societatea noastra a inchiriat un teren pentru o activitate secundara de la o persoana fizica. Impozitul pe venit din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea...citeste mai mult
Avand in vedere necesitatea asigurarii unei mai bune conformari a contribuabililor din perspectiva indeplinirii obligatiilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, necesare continuarii activitatii cu efect direct atat in ceea ce priveste colectarea veniturilor la bugetul general consolidat al statului, cat si in ceea ce priveste sustinerea unei economii active, iar pe de alta parte, protejarea bugetului de stat prin impiedicarea efectuarii unor operatiuni cu rea-credinta in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale prevazute de lege, prin proiectul de act normativ se propun urmatoarele:
Imbunatatirea si extinderea notiunilor utilizate in cuprinsul actului normativ pentru claritatea textului si pentru a integra toate situatiile care pot sa apara in practica si care necesita declarare in sistem.
Reglementarea obligatiei de publicare pe site a informatiilor privind protocoalele incheiate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cu institutiile/autoritatile carora Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.41/2022 le incumba atributii si responsabilitati.
Pentru atingerea scopului urmarit prin actul normativ si stabilirea unui mecanism de declarare a bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier pe drumurile publice, indiferent de tipul operatiunii comerciale, se propune instituirea obligatiei de declarare pentru noi utilizatori, raportat la tipul de operatiuni care pot sa apara in practica, respectiv:
-operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
-prestatorul de servicii din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
-beneficiarul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru UE, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
-clientul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
- furnizorul din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
Se propune reglementarea obligatiei organizatorului transportului sau operatorului de transport, sa actualizeze in perioada de valabilitate a codului UIT, informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier, ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare.
Se propune instituirea unui mecanism de declarare sau actualizare a datelor, dupa caz, in situatia in care Sistemul RO e-Transport nu este functional.
Pentru a veni in sprijinul contribuabililor, din perspectiva conformarii in ceea ce priveste declararea si actualizarea datelor in Sistemului RO e-Transport, se propune ca perioadele de nefunctionare a sistemului sa fie publicate pe paginile de internet ale Administratiei Nationale de Administrare Fiscala si Ministerului Finantelor.
Se propune extinderea termenului de valabilitate a codului UIT de la 5 zile calendaristice la 10 zile calendaristice in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, precum si in cazul operatiunilor comerciale reprezentand un nontransfer si transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) si art. 2701 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se propune sanctionarea neindeplinirii obligatiei de declarare si/sau de actualizare a datelor, dupa repunerea in functiune a sistemului RO e-Transport.
Se propune extinderea competentelor de constatare a contraventiilor si aplicare a sanctiunilor si pentru personalul din cadrul structurilor subordonate Ministerului Afacerilor Interne, procedura de aplicare, in acest caz, urmand sa fie stabilita prin ordin al ministrului afacerilor interne.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Suspendare activitate sala de fitness. Returnare bani abonamente
Intrebare: O sala de sport a trebuit sa isi suspende brusc activitatea. O parte dintre clientii care au abonamente in vigoare doresc sa primeasca banii pe abonament inapoi. Sala a inceput imediat sa ramburseze banii, proportional cu perioada scursa intre plata abonamentului si data inchiderii salii. Ce documente ar trebui sa emita sala de sport pentru a ajusta aceasta situatie in contabilitate, astfel incat platile inapoi catre clienti sa aiba si suport fiscal? O factura de storno per global (pentru toti...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Achizitie si inchiriere utilaj non-UE
Intrebare: O societate platitoare de TVA si impozit pe profit din Romania, cu activitate de dezvoltare software, doreste sa achizitioneze din UK un aparat pentru cosmetica, care nu are legatura cu activitatea curenta, si pe care sa-l inchirieze unei firme din UK pentru exploatare, contra unei facturi lunare de inchiriere. Va rugam sa ne comunicati ce implicatii are aceasta tranzactie din punctul de vedere al CAEN-urilor necesare, al TVA la achizitia aparatului din UK, avand in vedere ca nu ajunge in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Clacul plafon intreprinderi legate
Intrebare: Societatea Alfa SRL, microintreprindere, realizeaza o cifra de afaceri in anul 2025 de 350.000 lei. Asociati: Popescu Ioana cu 90% si Popescu Ion cu 10%. Popescu Ioana mai este asociata in firma Beta SRL, unde detine 54% din partile sociale, impreuna cu Radu Stefan, care detine 46%. Cifra de afaceri estimata pentru anul 2025 a firmei Beta SRL este de 300.000 lei. Beta SRL este platitoare de impozit pe profit. In anul 2026, societatea Alfa SRL va fi platitoare de impozit pe profit sau va ramane...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Vanzare puieti de molid - taxare inversa. Cota de TVA
Intrebare: Conform art. 331 alin. (2), lit. b) din Codul fiscal 2025, pentru livrarea de masa lemnoasa si materiale lemnoase, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 46/2008 a Codului silvic republicata, se aplica taxarea inversa de TVA. 1. Pentru livrarile de puieti molid pentru plantat, se poate aplica taxarea inversa, conform art. 99 alin. (3) din Codul Silvic? 2. Care este cota de TVA? 9% sau 19%?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Scutire de la plata impozitului pe venit. Activitati de cercetare-dezvoltare
Intrebare: Legat de scutirea de impozit pe venitul din salarii pentru angajatii incadrati pe proiecte de cercetare-dezvoltare, conform art. 60 din Codul fiscal, care sunt conditiile aplicarii acesteia? Este necesar un dosar de analiza al proiectului, intocmit de un expert agreat la nivelul Ministerului, sau poate oricine sa pregateasca acest tip de dosar? Dorim o sinteza a conditiilor de aplicabilitate a acestei scutiri (doar cea pentru impozitul pe salarii).
vezi AICI raspunsul specialistilor <<