Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sistemul E-Factura, OBLIGATORIU din ianuarie 2024 numai pentru contribuabilii stabiliti pe teritoriul Romaniei

25-Aug-2023
12260
Sistemul E-Factura, OBLIGATORIU din ianuarie 2024 numai pentru contribuabilii stabiliti pe teritoriul Romaniei

De curand a publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene Decizia Consiliului U.E. 1.553/2023. Acest lucru inseamna ca din 1 ianuarie 2024 se va folosi sistemul E-Factura pentru toate tipurile de tranzactii, insa va fi obligatoriu doar pentru contribuabilii stabiliti pe teritoriul Romaniei.

La 27 iulie 2023 a fost publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 188, Decizia de punere in aplicare (UE) 2023/1553 a Consiliului din 25 iulie 2023 de autorizare a Romaniei sa introduca o masura speciala de derogare de la articolele 218 si 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata.

Decizia permite Romaniei, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, sa instituie facturarea electronica obligatorie pentru toate tranzactiile efectuate intre persoanele impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei. Masura este aplicabila pana la 31 decembrie 2026.  Atentie! Firmele care fac tranzactii cu alte companii din strainatate nu vor folosi E-Factura, facturarea fiind efectuata ca pana acum.

‘’In cazul in care considera necesara prelungirea masurii speciale, Romania poate transmite Comisiei o cerere de prelungire, impreuna cu un raport de evaluare a eficacitatii masurilor nationale din perspectiva combaterii fraudei si a evaziunii fiscale in domeniul TVA, precum si a simplificarii colectarii TVA’’, se arata intr-un comunicat de presa al Ministerului Finantelor.

Este o decizie pe care o salut si care ne va fi de mare folos. Va insemna cresterea transparentei, monitorizarea precisa a tranzactiilor si raportarea in timp real catre autoritatile fiscale, fiind un instrument valoros in eforturile noastre de a proteja bugetul public si de a asigura o concurenta echitabila intre contribuabili. Faptul ca facturarea electronica asigura o inregistrare precisa si verificabila a tranzactiilor comerciale faciliteaza procesul de verificare si audit, asigurand ca tranzactiile sunt conforme cu reglementarile fiscale si nu au fost manipulate in mod fraudulos. Implementarea facturarii electronice obligatorii elimina posibilitatea utilizarii facturilor false sau duplicat, deoarece fiecare tranzactie este inregistrata in mod unic. Mai mult, sunt schimbari care ne vor permite sa eliminam cat mai multe declaratii si formalitati fiscale, aspect care va reduce din povara fiscala pe care o suporta contribuabilii” , a transmis ministrul Marcel Bolos.

In perioada urmatoare vor fi stabilite categoriile de operatori economici care au obligatia de a emite facturi electronice in relatia relatia business-to-business (B2B) si de a le transmite prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, precum si data de la care intervine aceasta obligatie.

RO e-Factura are beneficii importante atat pentru administratia publica, cat si pentru mediul privat:

  • Ofera o imagine de ansamblu, in timp real, asupra executiei bugetare si in urmatoarea etapa, a tranzactiilor in relatia relatia business-to-business (B2B);
  • Contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel national, cat si in cadrul Uniunii Europene. Va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscala;
  • Va fi un sistem interconectat cu celelalte sisteme detinute de statele membre ale UE;
  • Va asigura posibilitatea participarii in procesul de achizitii publice a oricarei entitati din oricare stat membru al Uniunii Europene;
  • Sistemul va oferi date in timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare si, implicit, asigurarea necesitatii de investitii ale statului roman;
  • Eficienta, predictibilitate si transparenta in cheltuirea banilor de catre institutiile publice;
  • Va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentara (desk – audit – control ANAF - Antifrauda de la distanta) pentru actiunile de conformare si prevenire;
  • Datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evolutiei economice, identificarea asimetriilor din economie si implementarea unor politici fiscale pertinente care sa asigure un cadru natural de dezvoltare al mediului de afaceri;
  • Elimina vulnerabilitatile vechiului sistem de facturare pe suport hartie.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016