Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sistemul RO e-Factura. Facturile pot fi trimise si de catre un tert? Daca da, in ce conditii?

26-Dec-2023
7360
Sistemul RO e-Factura. Facturile pot fi trimise si de catre un tert? Daca da, in ce conditii?

Suntem o companie producatoare de bunuri si lucram cu distribuitori si retaileri. Avem agreate cu marea majoritate a retailerilor acorduri de facturare in numele furnizorului doar pentru facturarea discount-urilor comerciale.

As dori sa stiu cum va functiona acest acord de facturare incepand de anul viitor (atat compania noastra cat si retailerii sunt inregistrati pe Ro-e-factura) - vor putea emite aceste facturi retailerii in numele companiei noastre? Multumesc.

Transmitere facturi prin E-Factura – raspunsul specialistului:

Avand in vedere ca prin introducerea obligatiei emiterii si transmiterii facturii in sistemul RO e-factura nu au fost abrogate prevederile art. 319 alin. (19) din Codul fiscal, acestea vor fi aplicabile si in anul 2024

"(19) Pot fi emise facturi de catre un tert in numele si in contul furnizorului/prestatorului in conditiile stabilite prin normele metodologice, cu exceptia situatiei in care partea terta este stabilita intr-o tara cu care nu exista niciun instrument juridic referitor la asistenta reciproca."

Deci, aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 96 alin. (4) din normele de aplicare


"(4) In sensul art. 319 alin. (19) din Codul fiscal, emiterea facturii poate fi externalizata, respectiv factura se poate intocmi de un tert in urmatoarele conditii:

a) furnizorul/prestatorul sa notifice prin scrisoare recomandata organului fiscal competent faptul ca emiterea de facturi va fi realizata de un tert, cu cel putin o luna calendaristica inainte de a initia aceasta procedura, si sa anexeze la scrisoare numele, adresa si, dupa caz, codul de inregistrare in scopuri de TVA ale tertului;

b) factura sa fie emisa de catre tert in numele si in contul furnizorului/prestatorului;

c) factura sa cuprinda toate informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) sau, dupa caz, la art. 319 alin. (21) din Codul fiscal;

d) facturile sa fie puse la dispozitia organelor fiscale competente fara nicio intarziere, ori de cate ori se solicita acest lucru."

De altfel, conform prevederilor art. 17 din O.U.G. nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania se reglementeaza ca

" Fara a aduce atingere prevederilor art. 1 - 16, pentru facturile electronice transmise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura se aplica in mod corespunzator prevederile art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare."

Facturile se emit de catre tert in format XML, Excel, etc. si se convertesc in formatul tehnic XML UBL impus de ANAF.
Persoana impozabila in numele careia se emit si se transmit facturi in cadrul fiecarei perioade fiscale de raportare TVA are obligatia:

1. transmiterii facturilor in SPV. Totusi, consider ca, asa cum tertul poate fi imputernicit pentru emiterea facturilor in numele furnizorului, tertul poate fi autorizat si pentru transferul facturilor prin interfata api.anaf.ro, utilizand certificatul digital calificat pentru acces la SPV obtinut de catre persoana impozabila care efectueaza livrarile de bunuri/prestarile de servicii;

2. verificarii recipisei din care sa rezulte ca transmiterea este valida si fara erori;

3. salvarii facturilor acestora in arhiva personala.”

Tertul are dreptul sa transmita facturile emise in numele furnizorului daca este inregistrarat in SPV ca reprezentant desemnat ori imputernicit al clientului. Conform raspunsului formulat de A.N.A.F.

"In acest moment, dreptul in SPV poate fi doar "total" - acces la toate informatiile clientului

" In cazul in care se doreste acces restrictionat doar pentru sistemul RO e-Factura, operatorul economic pentru care se solicita reprezentarea ar trebui sa detina o aplicatie informatica care sa aiba acces la intreg SPV-ul, si, in cadrul acesteia, sa defineasca un rol de transmitere facturi pentru persoana fizica a operatorului economic imputernicit, astfel incat sa poata accesa doar sistemul RO e-Factura.

In momentul in care se va implementa OAUTH2.0 se vor putea defini rolurile acordate fiecarei aplicatii informatice. "


Raspuns oferit in luna decembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici