Situatii financiare anuale. Ce trebuie sa stii despre corectarea lor [PROCEDURA] si studiu de caz practic
Elaborarea situatiile financiare de catre entitati are la baza principii contabile general acceptate (GAAP), prin legea contabilitatii si reglementari referitoare strict la situatiile financiare, prin intermediul unor standarde recunoscute la nivel international IFRS/IAS.
In prezent, societatile din Romania au obligatia de a depune raportari contabile care difera in functie de termenul de depunere si se impart in urmatoarele categorii:
• situatiile financiare anuale – se depun in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar de catre orice entitate
•
situatiile financiare intermediare – optionale, in cazul in care se doreste repartizarea de
dividende trimestriale, din profitul curent
• situatii financiare semestriale (doar de catre persoanele care au realizat o cifra de afaceri mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro la sfarsitul exercitiului financiar precedent)
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
Prin exercitiu financiar anual (12 luni) intelegem perioada pentru care se intocmeste situatia financiara anuala care corespunde, de regula, anului calendaristic. Ce sunt situatiile financiare anuale
Situatiile financiare anuale se refera la rezultatele financiare ale tranzactiilor si ale altor evenimente, fiind grupate in clase in functie de caracteristicile economice (structurile situatiilor financiare reprezinta aceste clase). Situatia financiara anuala contine situatia privind rezultatul global, fluxurile de numerar,
bilantul contabil, modificarile intervenite in structura capitalurilor proprii precum si notele explicative.
Comunicarea financiar-contabila se realizeaza prin situatiile financiare, reglementate de IFRS prin IAS 1. Situatia astfel furnizata este utila nu doar managementului intern, ci si pentru surse externe, fiind sursa de informatii pentru statisticile nationale, precum si pentru politica economica a statului.
In concret, situatiile financiare constituie un sumar de date concrete si dovezi cu privire la statutul financiar, activitatea economica si performanta derulate de-a lungul exercitiului financiar. Situatiile financiare cuprind:
• Bilantul contabil;
• Contul de rezultate ale exercitiului;
• Situatia fluxurilor de numerar;
• Modificarea capitalurilor proprii;
• Un sumar al politicilor contabile si notele explicative.
Care este rolul situatiilor financiare anuale
Rolul comunicarii financiare se poate materializa printr-o investitie in valorile companiei, in informarea actionarilor actuali sau potentiali, in identificarea si satisfacerea perceptiilor publicului-tinta.
Ca instrument de lucru, situatiile financiare anuale sunt documente de sinteza prin intermediul carora sunt prezentate, intr-un format prestabilit, activele si pasivele entitatii patrimoniale. Comunicarea financiara ofera atat informatii contabile, cat si informatii financiare, care au diferite surse si obiective.
Sursa de informare este reprezentata de informatiile contabile si de indicatorii economico-financiari, iar scopul informatiilor furnizate prin comunicarea financiara se reflecta in mediul extern al entitatii (proprietari, angajati ai altor entitati, pe de o parte, si, pe de alta parte, institutiile financiare care asigura capitalul necesar pentru entitate).
Cine trebuie sa realizeze situatii financiare anuale
Persoanele juridice din Romania obligate prin Legea 82/1991 sa depuna situatii financiare anuale sunt urmatoarele:
– societatile comerciale,
– companiile nationale,
– regiile autonome,
– institutele nationale de cercetare si dezvoltare,
– societatile cooperatiste.
Situatia financiara anuala trebuie insotita de raportul administratorilor societatii respective.
Corectarea situatiilor financiare anuale. Procedura completa
Corectarea situatiilor financiare anuale e reglementata de O.M.F.P. nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial.
Procedura de corectare a situatiilor financiare se aplica in cazul in care operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial depun la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice un alt set de situatii financiare anuale, respectiv raportari contabile anuale, pentru aceeasi perioada de raportare cu cea corespunzatoare depunerii initiale.
Ce trucuri folosesc inspectorii ANAF pentru a te intimida!
Si ce solutii ai ca sa ii dezarmezi instantaneu!
“Ce NU vrea ANAF sa stii” inventariaza toate greselile contraventionale si penale care iti ameninta activitatea de zi cu zi!
In plus, lucrarea iti ofera acces la numeroase studii de caz, foarte sugestive. Click aici pentru COMANDA >>> Depunerea pentru aceeasi perioada de raportarea unui alt set de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale se poate efectua numai pentru corectarea erorilor mentionate in prezenta procedura, nu si pentru corectarea erorilor contabile definite de reglementarile contabile aplicabile.
Tipuri de erori pentru care este posibila modificarea situatiilor financiare
1. Erori constatate, fara a fi prevazut un termen-limita de corectie. Astfel de erori pot fi determinate de completarea eronata a:
a) denumirii entitatii raportoare;
a1.) codului unic de inregistrare al entitatii raportoare;
b) activitatii CAEN (denumire clasa CAEN si/sau cod CAEN);
c) formei de proprietate;
c1) indicatorilor raportati prin formularul „Bilant”/„Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii”, daca valoarea acestor indicatori poate fi dovedita de alte documente (de exemplu: act constitutiv, contracte etc.) si acest aspect este cuprins in declaratia pe propria raspundere de la pct. 6;
d) numarului de salariati si/sau a altor indicatori raportati prinformularul „Date informative”.
2. Erori constatate, dar cu posibilitatea corectiei lor cel tarziu pana la termenul maxim de depunere a situatiilor financiare anuale/raportarile contabile anuale aferente exercitiului financiar/anului urmator celui la care se refera situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale la care s-au constatat aceste tipuri de erori.
In cazul corectarii unor erori, ulterior depunerii situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale, operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial pot depune numai la registratur a unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice un alt set de situatii financiare anuale si documentele cerute de lege, respectiv raportari contabile anuale, dupa caz, care vor cuprinde informatii corectate.
Entitatile depun situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice in format electronic, impreuna cu situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale listate cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor Publice, semnate potrivit legii.
Unde se depun situatiile financiare anuale
Pentru depunerea situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale in format hartie si in format electronic, entitatile folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor Publice pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, care contine datele de identificare a entitatii, precum si un fisier cu extensia zip.
Pentru situatiile financiare anuale, fisierul cu extensia zip va contine situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de entitati si scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip.
ATENTIE! Concomitent, administratorul trebuie sa depuna si o declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectarii erorilor constatate, cu indicarea naturii erorii corectate, precum si faptul ca acestea reflecta realitatea entitatii raportoare.
Aceasta declaratie pe propria raspundere se va include in fisierul zip atasat bilantului PDF. Un exemplar in format tiparit al acestei declaratii va fi depus la registraturile unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, impreuna cu situatiile financiare/raportarile anuale corectate.
Orice alte erori se corecteaza pe seama rezultatului reportat sau a rezultatului curent, in functie de caracterul semnificativ sau nesemnificativ al erorii, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, fara sa existe posibilitatea corectarii/ rectificarii situatiilor financiare anuale/bilanturilor deja depuse.
Studiu de caz util cu privire la corectarea situatiilor financiare anuale
Studiul de caz 1: Exemplu de situatie in care se accepta corectarea situatiilor financiare anuale
In 2020 s-a majorat capitalul social la Registrul Comertului, dar nu s-a inregistrat majorarea si in contabilitate. Suntdepuse bilanturile la termen cu capitalul vechi. Acum, la Re-gistrul Comertului, capitalul este 20.000 lei, iar in bilant la31.12.2021, capitalul este 200 lei.Ce se poate face pentru acorecta eroarea?
Opinia specialistului:
Potrivit prevederilor din Procedurade corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin O.P.A.N.A.F. nr. 450/2016, in intelesul prezentei proceduri, erorile constatate pot fi determinate de completarea eronata a:
a) denumirii entitatii raportoare;
a1)codului unic de inregistrare al entitatii raportoare;
b) activitatii CAEN (denumire clasa CAEN si/sau cod CAEN);
c) formei de proprietate;
c1)indicatorilor raportati prin formularul „Bilant”/„Situatiaactivelor, datoriilor si capitalurilor proprii”, daca valoarea acestor indicatori poate fi dovedita de alte documente (de exemplu: act constitutiv, contracte etc.) si acest aspect este cuprins in declaratia pe propria raspundere de la pct. 6;
d) numarului de salariati si/sau a altor indicatori raportati prin formularul „Date informative”.
In situatia mentionata de dvs. apreciez ca aceasta este o eroare in intelesul prezentei proceduri, avand in vedere cacapitalul social este inscris si prin formularul Date informative.
La pct. 6 din Procedura se precizeaza ca in cazul corectarii unor erori ulterior depunerii situatiilor financiare anuale /raportarilor contabile anuale, operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial pot depune numai la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice un alt set de situatii financiare anuale si documentele cerute de lege, respectiv raportari contabile anuale, dupa caz, care vor cuprinde informatii corectate.
Concomitent, administratorul trebuie sa depuna si o declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectarii erorilor constatate, cu indicarea naturii erorii corectate, precum si faptul ca acestea reflecta realitatea entitatii raportoare.
Aceasta declaratie pe propria raspundere se va include in fisierul zip atasat bilantului PDF. Un exemplar in format tiparit al acestei declaratii va fi depus la registraturile unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, impreuna cu situatiile financiare/raportarile anuale corectate. Prin urmare va recomand redepunerea situatiilor financiare anuale corect completate.