Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Situatii financiare anuale. Ce trebuie sa stii despre corectarea lor [PROCEDURA] si studiu de caz practic

05-Dec-2023
1279
Situatii financiare anuale. Ce trebuie sa stii despre corectarea lor [PROCEDURA] si studiu de caz practic
Elaborarea situatiile financiare de catre entitati are la baza principii contabile general acceptate (GAAP), prin legea contabilitatii si reglementari referitoare strict la situatiile financiare, prin intermediul unor standarde recunoscute la nivel international IFRS/IAS.

In prezent, societatile din Romania au obligatia de a depune raportari contabile care difera in functie de termenul de depunere si se impart in urmatoarele categorii:

• situatiile financiare anuale – se depun in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar de catre orice entitate
situatiile financiare intermediare – optionale, in cazul in care se doreste repartizarea de dividende trimestriale, din profitul curent
• situatii financiare semestriale (doar de catre persoanele care au realizat o cifra de afaceri mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro la sfarsitul exercitiului financiar precedent)


Prin exercitiu financiar anual (12 luni) intelegem perioada pentru care se intocmeste situatia financiara anuala care corespunde, de regula, anului calendaristic. 

Ce sunt situatiile financiare anuale 



Situatiile financiare anuale se refera la rezultatele financiare ale tranzactiilor si ale altor evenimente, fiind grupate in clase in functie de caracteristicile economice (structurile situatiilor financiare reprezinta aceste clase). Situatia financiara anuala contine situatia privind rezultatul global, fluxurile de numerar, bilantul contabil, modificarile intervenite in structura capitalurilor proprii precum si notele explicative.


Comunicarea financiar-contabila se realizeaza prin situatiile financiare, reglementate de IFRS prin IAS 1. Situatia astfel furnizata este utila nu doar managementului intern, ci si pentru surse externe, fiind sursa de informatii pentru statisticile nationale, precum si pentru politica economica a statului.

In concret, situatiile financiare constituie un sumar de date concrete si dovezi cu privire la statutul financiar, activitatea economica si performanta derulate de-a lungul exercitiului financiar. Situatiile financiare cuprind:

• Bilantul contabil;
• Contul de rezultate ale exercitiului;
• Situatia fluxurilor de numerar;
• Modificarea capitalurilor proprii;
• Un sumar al politicilor contabile si notele explicative.

Care este rolul situatiilor financiare anuale 


Rolul comunicarii financiare se poate materializa printr-o investitie in valorile companiei, in informarea actionarilor actuali sau potentiali, in identificarea si satisfacerea perceptiilor publicului-tinta. 

Ca instrument de lucru, situatiile financiare anuale sunt documente de sinteza prin intermediul carora sunt prezentate, intr-un format prestabilit, activele si pasivele entitatii patrimoniale. Comunicarea financiara ofera atat informatii contabile, cat si informatii financiare, care au diferite surse si obiective. 

Sursa de informare este reprezentata de informatiile contabile si de indicatorii economico-financiari, iar scopul informatiilor furnizate prin comunicarea financiara se reflecta in mediul extern al entitatii (proprietari, angajati ai altor entitati, pe de o parte, si, pe de alta parte, institutiile financiare care asigura capitalul necesar pentru entitate).

Cine trebuie sa realizeze situatii financiare anuale 


Persoanele juridice din Romania obligate prin Legea 82/1991 sa depuna situatii financiare anuale sunt urmatoarele:

– societatile comerciale,
– companiile nationale,
– regiile autonome,
– institutele nationale de cercetare si dezvoltare,
– societatile cooperatiste.
Situatia financiara anuala trebuie insotita de raportul administratorilor societatii respective.

Corectarea situatiilor financiare anuale. Procedura completa 


Corectarea situatiilor financiare anuale e reglementata de O.M.F.P. nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial.


Procedura de corectare a situatiilor financiare se aplica in cazul in care operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial depun la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice un alt set de situatii financiare anuale, respectiv raportari contabile anuale, pentru aceeasi perioada de raportare cu cea corespunzatoare depunerii initiale.


Ce trucuri folosesc inspectorii ANAF pentru a te intimida!
Si ce solutii ai ca sa ii dezarmezi instantaneu!

“Ce NU vrea ANAF sa stii” inventariaza toate greselile contraventionale si penale care iti ameninta activitatea de zi cu zi!

In plus, lucrarea iti ofera acces la numeroase studii de caz, foarte sugestive. Click aici pentru COMANDA >>>


Depunerea pentru aceeasi perioada de raportarea unui alt set de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale se poate efectua numai pentru corectarea erorilor mentionate in prezenta procedura, nu si pentru corectarea erorilor contabile definite de reglementarile contabile aplicabile.

Tipuri de erori pentru care este posibila modificarea situatiilor financiare


1. Erori constatate, fara a fi prevazut un termen-limita de corectie.

Astfel de erori pot fi determinate de completarea eronata a:

a) denumirii entitatii raportoare;
a1.) codului unic de inregistrare al entitatii raportoare;
b) activitatii CAEN (denumire clasa CAEN si/sau cod CAEN);
c) formei de proprietate;
c1) indicatorilor raportati prin formularul „Bilant”/„Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii”, daca valoarea acestor indicatori poate fi dovedita de alte documente (de exemplu: act constitutiv, contracte etc.) si acest aspect este cuprins in declaratia pe propria raspundere de la pct. 6;
d) numarului de salariati si/sau a altor indicatori raportati prinformularul „Date informative”.


2. Erori constatate, dar cu posibilitatea corectiei lor cel tarziu pana la termenul maxim de depunere a situatiilor financiare anuale/raportarile contabile anuale aferente exercitiului financiar/anului urmator celui la care se refera situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale la care s-au constatat aceste tipuri de erori.

In cazul corectarii unor erori, ulterior depunerii situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale, operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial pot depune numai la registratur a unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice un alt set de situatii financiare anuale si documentele cerute de lege, respectiv raportari contabile anuale, dupa caz, care vor cuprinde informatii corectate.

Entitatile depun situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice in format electronic, impreuna cu situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale listate cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor Publice, semnate potrivit legii.

Unde se depun situatiile financiare anuale


Pentru depunerea situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale in format hartie si in format electronic, entitatile folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor Publice pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, care contine datele de identificare a entitatii, precum si un fisier cu extensia zip.

Pentru situatiile financiare anuale, fisierul cu extensia zip va contine situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de entitati si scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip.

ATENTIE! Concomitent, administratorul trebuie sa depuna si o declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectarii erorilor constatate, cu indicarea naturii erorii corectate, precum si faptul ca acestea reflecta realitatea entitatii raportoare.

Aceasta declaratie pe propria raspundere se va include in fisierul zip atasat bilantului PDF. Un exemplar in format tiparit al acestei declaratii va fi depus la registraturile unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, impreuna cu situatiile financiare/raportarile anuale corectate.

Orice alte erori se corecteaza pe seama rezultatului reportat sau a rezultatului curent, in functie de caracterul semnificativ sau nesemnificativ al erorii, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, fara sa existe posibilitatea corectarii/ rectificarii situatiilor financiare anuale/bilanturilor deja depuse.

 Studiu de caz util cu privire la corectarea situatiilor financiare anuale 


Studiul de caz 1: Exemplu de situatie in care se accepta corectarea situatiilor financiare anuale


In 2020 s-a majorat capitalul social la Registrul Comertului, dar nu s-a inregistrat majorarea si in contabilitate. Suntdepuse bilanturile la termen cu capitalul vechi. Acum, la Re-gistrul Comertului, capitalul este 20.000 lei, iar in bilant la31.12.2021, capitalul este 200 lei.Ce se poate face pentru acorecta eroarea?

Opinia specialistului:

Potrivit prevederilor din Procedurade corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin O.P.A.N.A.F. nr. 450/2016, in intelesul prezentei proceduri, erorile constatate pot fi determinate de completarea eronata a:

a) denumirii entitatii raportoare;
a1)codului unic de inregistrare al entitatii raportoare;
b) activitatii CAEN (denumire clasa CAEN si/sau cod CAEN);
c) formei de proprietate;
c1)indicatorilor raportati prin formularul „Bilant”/„Situatiaactivelor, datoriilor si capitalurilor proprii”, daca valoarea acestor indicatori poate fi dovedita de alte documente (de exemplu: act constitutiv, contracte etc.) si acest aspect este cuprins in declaratia pe propria raspundere de la pct. 6;
d) numarului de salariati si/sau a altor indicatori raportati prin formularul „Date informative”.

In situatia mentionata de dvs. apreciez ca aceasta este o eroare in intelesul prezentei proceduri, avand in vedere cacapitalul social este inscris si prin formularul Date informative.

La pct. 6 din Procedura se precizeaza ca in cazul corectarii unor erori ulterior depunerii situatiilor financiare anuale /raportarilor contabile anuale, operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial pot depune numai la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice un alt set de situatii financiare anuale si documentele cerute de lege, respectiv raportari contabile anuale, dupa caz, care vor cuprinde informatii corectate.

Concomitent, administratorul trebuie sa depuna si o declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectarii erorilor constatate, cu indicarea naturii erorii corectate, precum si faptul ca acestea reflecta realitatea entitatii raportoare.

Aceasta declaratie pe propria raspundere se va include in fisierul zip atasat bilantului PDF. Un exemplar in format tiparit al acestei declaratii va fi depus la registraturile unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, impreuna cu situatiile financiare/raportarile anuale corectate. Prin urmare va recomand redepunerea situatiilor financiare anuale corect completate.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Calcul rezultat fiscal

    Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Acordare credit unui IFN

    Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024

    • Amnistia fiscala care prevede anularea unor accesorii si amanari la plata pentru datornici a fost introdusa prin OUG 107/2024, iar recent a fost publicat in Monitorul Oficial si Ordinul 5521/2024 care contine procedura pe care trebuie sa o urmeze contribuabilii ca sa beneficieze de masuri. Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii Procedura de acordare a amanarii la plata (1) Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare,...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024. Obligatii fiscale scadente pentru luna OCTOMBRIE 2024 Luni, 7 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania Dupa caz, contribuabilii depun: Formularul 010...» citeste mai departe aici

  • Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an

    • Pentru ca ne pregatim deja de un final de an incins din punct de vedere fiscal, venim n ajutorul dumneavoastra si va oferim o serie de oferte de pana la 60% la cele mai important titluri de contabilitate si fiscalitate. Cu ajutorul lor veti reusi sa scapati de amenzile si sanctiunile pentru neconformare date de ANAF si va puteti adapta noilor modificari legislative, care nu sunt putine la numar. Reduceri de toamna de pana la 60% TAXARE 2024. Noutatile Codului fiscal (stick USB) Ne...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016