Subventii in 2021. Cum se recunosc si cum se reflecta corect in contabilitate?
Orice suma nerambursabila oferita de un organism public in schimbul conformarii, in trecut sau in viitor, cu anumite conditii referitoare la activitatea de exploatare a entitatii reprezinta o subventie.
Deci granturile pentru IMM, granturile pentru capital de lucru, ajutoarele HORECA, programul StartUp Nation, finantari nerambursabile prin diverse programe – toate sunt subventii si vom explica in continuare modul in care acestea trebuie recunoscute in contabilitate.
Indiferent cum sunt denumite sau de cine sunt acordate, subventiile nu pot fi decât de 2 feluri:
- subventiile aferente activelor – reprezinta subventii pentru acordarea carora principala conditie este ca entitatea beneficiara sa cumpere, sa construiasca sau sa achizitioneze active imobilizate;
- subventiile aferente veniturilor (sau de exploatare sau aferente cifrei de afaceri) – reprezinta toate celelalte subventii, altele decât cele pentru active si sunt menite sa finanteze cheltuieli, nu achizitia de imobilizari.
Subventiile aferente activelor
Primul pas in monografia contabila este inregistrarea dreptului de a primi subventia, inregistrare care se face la momentul semnarii contractului , indiferent de momentul in care subventia se va incasa (pot trece multe luni intre cele 2) sau de momentul achizitiei activului la care se refera:
445 | = | 475 |
„Subventii” | | „Subventii pentru investitii” |
Contul 445 se va inchide la momentul incasarii efective a subventiei:
5121 | = | 445 |
„Conturi la banci in lei” | | „Subventii” |
Contul 475 se va inchide prin recunoasterea la venituri pe masura amortizarii activului subventionat:
475 | = | 7584 |
„Subventii pentru investitii” | | „Venituri din subventii pentru investitii” |
Indiferent de numele programului prin care se primeste fondul nerambursabil sau de organismul (intern sau international) care acorda fondurile, indiferent de analiticele care se vor dezvolta – aceasta este in esenta monografia contabila a subventiilor pentru active.
Speta
Societatea ABC primeste o suma nerambursabila de 80.000 lei pentru achizitionarea unui echipament tehnologic. Entitatea achizitioneaza echipamentul la costul de achizitie de 120.000 lei. Durata de viata utila estimata a respectivului echipament este de 10 ani, iar amortizarea se calculeaza prin metoda liniara.
Solutie fiscal-contabila:
In contabilitate se efectueaza urmatoarele inregistrari:
- recunoasterea dreptului de a incasa subventia de 80.000 lei:
445 | = | 475 | 80.000 lei |
„Subventii” | | „Subventii pentru investitii” | |
5121 | = | 445 | 80.000 lei |
„Conturi la banci in lei” | | „Subventii” | |
- achizitionarea echipamentului tehnologic:
2131 | = | 404 | 120.000 lei |
„Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru)” | | „Furnizori de imobilizari” | |
- achitarea furnizorului de imobilizari:
404 | = | 5121 | 120.000 lei |
„Furnizori de imobilizari” | | „Conturi la banci in lei” | |
- inregistrarea amortizarii lunare de 1.000 lei (120.000 lei / 10 ani / 12 luni = 1.000 lei/luna):
6811 | = | 2813 | 1.000 lei |
„Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” | | „Amortizarea instalatiilor si mijloacelor de transport” | |
- si, concomitent, recunoasterea venitului aferent subventiei de 666,67 lei (80.000 lei / 10 ani /12 luni = 666,67 lei/luna):
475 | = | 7584 | 666,67 lei |
„ Subventii pentru investitii” | | „Venituri din subventii pentru investitii” | |
Subventiile aferente veniturilor (pentru finantarea de cheltuieli)
Primul pas in monografia contabila este inregistrarea dreptului de a primi subventia, inregistrare care se face la momentul semnarii contractului , indiferent de momentul in care subventia se va incasa. in cazul subventiilor pentru cheltuieli, spre deosebire de cea pentru active, se va proceda astfel:
1. subventie (suma nerambursabila) care urmeaza a fi primita drept compensatie pentru cheltuieli sau pierderi deja suportate in cursul exercitiului financiar, fara a exista costuri viitoare aferente, se recunoaste ca venit in perioada in care devine creanta, astfel:
445 = 741
„Subventii” „Venituri din subventii de exploatare”
2. in cazul in care se primesc fondurile si nu s-au efectuat cheltuielile care se finanteaza din aceasta sursa, se efectueaza inregistrarea:
445 = 472
„Subventii” „Venituri inregistrate in avans”
- si pe masura inregistrarii cheltuielilor in conturile din clasa 6, are loc reluarea la venituri a sumelor din contul 472:
6xx | = | % |
„Conturi de cheltuieli” | | 3xx |
| | „Conturi de stocuri si productie in curs de executie” |
| | 4xx |
| | „Conturi de terti” |
472 | = | 471 |
„Venituri inregistrate in avans” | | „Venituri din subventii de exploatare” |
Atentie!
Subventiile se recunosc la venituri pe masura inregistrarii de cheltuieli (destocarea sau darea in consum a stocurilor, inregistrarea cheltuielilor cu serviciile sau salariile sau amortizarea) si nu la achizitia stocului sau activului ori la plata furnizorilor.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Factura neprimita in SPV Daca primesc o factura de servicii taxi, emisa de BOLT Operations OU Estonia in numele Basti Driver SRL (societate platitoare de TVA in Romania), dar factura nu apare incarcata in...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Continuare Trebuie sa revin asupra acestei spete, deoarece nu am inteles ce vrea sa spuna Legiuitorul (Codul FIscal) prin compararea celor 2 elemente: Astfel, pentru determinarea diurnei...citeste mai mult
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<