Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament fiscal-contabil pentru achizitii de bunuri si servicii fara documente fiscale

20-Iul-2023
9664
Tratament fiscal-contabil pentru achizitii de bunuri si servicii fara documente fiscale

Pentru o plata cu cardul firmei avem bonuri fiscale fara CUI societate, valoare mai mare de 100 lei (1022.28 lei) si nu ne mai pot emite factura, bonurile fiind de luna trecuta. Cum vom inregistra in contabilitate tinand cont de faptul ca plata s-a facut cu cardul firmei? Multumesc frumos.

Tratament fiscal-contabil pentru achizitii de bunuri si servicii fara documente fiscale:

Intr-adevar, incepand cu intrarea in vigoare a prevederilor H.G. nr. 355 din 20 aprilie 2023, publicata in M. Of. nr. 344 din 24 aprilie 2023 de modificare si de completare a normelor de aplicare ale O.U.G. nr. 28/1999 privind casele de marcat electronice fiscale, reglementate initial prin H.G. nr. 479/2003, utilizatorii caselor de marcat sunt obligati sa elibereze clientilor bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amanuntul si/sau serviciile prestate, iar la solicitarea acestora, sa elibereze si factura, conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la data eliberarii bonului fiscal. Deci, prin acest act normativ nu mai este permisa emiterea ulterioara a facturilor catre clienti. Astfel, avand in vedere ca valoarea achizitiilor respective a fost platita prin cardul bancar al societatii, valoarea achizitiilor trebuie inregistrata in evidenta contabila a societatii in conturile corespondente, de exemplu, achizitie combustibil debit cont 6022 sau achizitie materiale consumabile debit cont 604, dar, in lipsa unui document justificativ emis pe numele societatii, cheltuiala inregistrata nu poate fi considerata deductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). Inregistrarea cheltuielii se efectueaza la valoarea totala a bonului fiscal, inclusiv TVA inscrisa in bonul fiscal deoarece societatea nu indeplineste conditiile de fond pentru exercitarea dreptului de deducere. Exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA deductibile poate fi efectuata de catre cumparator numai daca:

  1. achizitiile efectuate sunt destinate realizarii de operatiuni cu drept de deducere conform cerintelor de la art. 297 "Sfera de aplicare a dreptului de deducere" alin. (4) de la lit. a) la lit. e);
  2. detine o factura emisa conform prevederilor art. 319 "Facturarea", aspect reglementat prin art. 299 alin. (1) lit. a) "Conditii de exercitare a dreptului de deducere"

"(1) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: a) pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare;" Aceste prevederi se completeaza cu regulile prevazute la pct. 69 din normele de aplicare ale art. 299: 

  • alin. (1) "Persoana impozabila poate deduce taxa aferenta achizitiilor daca sunt indeplinite conditiile de fond prevazute la pct. 67 alin. (1), precum si formalitatile prevazute la art. 299 din Codul fiscal.",
  • alin. (2) "(2) Justificarea deducerii taxei se face numai pe baza exemplarului original al documentelor prevazute la art. 299 alin. (1) din Codul fiscal. In cazul facturilor, acestea trebuie sa contina cel putin informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal si dovada platii, .... ",
  • alin. (3) "(3) Facturile emise in conditiile prevazute la art. 319 alin. (12), (13) si (21) din Codul fiscal constituie documente justificative in vederea deducerii taxei numai in situatia in care au inscris si codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului."

Art. 319 alin. (12) se refera la facturi simplificate, daca valoarea achizitiei nu este mai mare de 100 euro, situatie in care nu se incadreaza societatea pe care o reprezentati. Art. 319 alin. (13) se refera la facturi cu o valoare mai mare de 100 euro, dar mai mica de 400 euro, inclusiv TVA.

Valoarea in lei se determina prin utilizarea cursului de schimb valutar al B.N.R. valabil la data la exigibilitatii TVA (data emiterii facturii de catre furnizor/prestator). In aceste prevederi consider ca se incadreaza situatia prezentata de dvs. prin intrebarea formulata.

Art. 319 alin. (21) se refera la facturi emise in sistem simplificat "(21) Facturile emise in sistem simplificat in conditiile prevazute la alin. (12) si (13) trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:


a) data emiterii;
b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
c) identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
d) suma taxei colectate sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia;
e) in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura in conformitate cu prevederile alin. (2), o referire specifica si clara la factura initiala si la detaliile specifice care se modifica."

In concluzie, pentru inregistrarea achizitiilor respective doar in evidenta contabila, fara a fi permisa si inscrierea in evidenta fiscala (jurnalul pentru cumparari), este recomandabil ca persoana care a efectuat achizitiile respective, dar a omis sa solicite facturile fiscale la data platii (data bonului fiscal), sa completeze un referat care trebuie avizat de catre seful de serviciu si aprobat de catre conducatorului societatii. In baza acestei aprobari se efectueaza inregistrarile contabile aferente achizitiilor:

  • achizitia combustibilului (inclusiv TVA):

6022 = 401 Cheltuieli privind combustibilii Furnizori

  • plata furnizorului prin card bancar:

401 = 5125 Furnizori Sume in curs de decontare

  • operarea platii catre furnizor conform extrasului de cont bancar:

5125 = 5121 Sume in curs de decontare Conturi la banci in lei

Avand in vedere ca bonurile fiscale fara un cod fiscal al cumparatorului nu pot fi tratate drept documente fiscale, valoarea acestora nu trebuie raportata, nici prin decontul de TVA cod 300, dar nici prin declaratia cod 394.


Raspuns oferit in luna iunie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016