Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

A fost aprobata Procedura de utilizare si functionare a sistemului E-Transport (Ordinul 1190/2022)

04-Iul-2022
5079
A fost aprobata Procedura de utilizare si functionare a sistemului E-Transport (Ordinul 1190/2022)

Ordinul 1190/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 656 din 30 iunie 2022.

Prin actul normativ a fost aprobata Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Aplicatia informatica de gestiune a transporturilor cu risc fiscal ridicat, parte a Sistemului national RO e-Transport, este disponibila in sistemul informatic Spatiul privat virtual, denumit in continuare SPV. 

Operatorii economici care se inregistreaza in SPV pentru utilizarea Sistemului RO eTransport se supun prevederilor Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica.

Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima autorizata de minimum 3,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei relatii comerciale care face obiectul transportului.

Reamintim ca prin OUG 41/2022 a fost instituit sistemul national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport. Detalii AICI>>

PROCEDURA de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport

Articolul 1

Prezenta procedura stabileste cadrul de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.

(2) Sistemul national privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport reprezinta ansamblul de principii, reguli si aplicatii informatice avand drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri pe teritoriul national.
(3) Sistemul RO e-Transport este gestionat de catre Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Centrul National pentru Informatii Financiare.
(4) Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Transport, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul privat virtual (SPV), in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit, cu respectarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica.

Articolul 2

Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat in Sistemul RO e-Transport

(1) Categoriile de operatiuni de transport al bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national sunt cele prevazute la art. 2 pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO eTransport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
(2) Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat in Sistemul RO e-Transport se face de operatorii economici prevazuti la art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit.
(3) Pentru declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, declarantul poate utiliza mijloacele de identificare electronica pentru accesarea SPV, pentru:
a) interconectarea aplicatiei disponibile la nivelul emitentului cu Sistemul RO e-Transport, utilizand o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface);
b) utilizarea aplicatiei puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor.
(4) Documentatia tehnica pentru microserviciile si aplicatia prevazute la alin. (3) este disponibila la adresa web http://etransport.mfinante.ro.
(5) In urma transmiterii datelor aferente unui transport de bunuri cu risc fiscal ridicat, Sistemul RO e-Transport atribuie automat un numar unic de identificare (UIT), utilizat ca referinta in cadrul proceselor si operatiunilor specifice sistemului.

Articolul 3

Date declarate in Sistemul RO e-Transport

(1) In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.
(2) Sistemul RO e-Transport permite utilizatorului sa selecteze contribuabilul pentru care declara datele transporturilor cu risc fiscal ridicat in functie de drepturile pe care acesta le detine.
(3) In raport cu tipul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat prevazute la art. 2 pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2002, declarantul va selecta tipul operatiunii comerciale desfasurate in functie de care aplicatia informatica va activa campuri specifice de date.
(4) In cazul in care in cadrul unei relatii comerciale sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri, in Sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmand sa genereze un singur cod UIT.
(5) In cazul unui transport in sistem grupaj, codurile UIT atribuite prin declararea datelor in Sistemul RO e-Transport vor fi preluate in mod corespunzator pe documentele de transport aferente fiecarei relatii comerciale care include bunuri cu risc fiscal ridicat.

Articolul 4

Transmiterea datelor in Sistemul RO e-Transport

(1) Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat prin utilizarea modalitatii prevazute la art. 2 alin. (3) lit. a) se face prin transmiterea unui fisier XML.
(2) Dupa transmiterea fisierului XML, Sistemul RO eTransport efectueaza, in mod automat, urmatoarele operatiuni:
a) verificari si validari privind structura si sintaxa;
b) verificari semantice.
(3) Dupa efectuarea operatiunilor de la alin. (2) se genereaza un mesaj de raspuns.
(4) In situatia in care drept urmare a operatiunilor prevazute la alin. (2) nu sunt identificate erori, se aplica semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care atesta primirea declaratiei in Sistemul RO e-Transport. Exemplarul original al declaratiei se considera fisierul de tip XML insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care este pus la dispozitia declarantului sub forma unui fisier arhiva de tip zip.
(5) In situatia in care drept urmare a operatiunilor prevazute la alin. (2) sunt identificate erori, declaratia nu se considera transmisa in sistem, declarantul primind un fisier de tip XML ce contine erorile identificate, insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, sub forma unui fisier arhiva de tip zip.
(6) Dupa efectuarea verificarilor automate, fisierele prevazute la alin. (4) si (5) vor fi disponibile in sistem pentru descarcare pe o perioada de 60 de zile de la momentul generarii, iar ulterior vor fi arhivate electronic in conformitate cu prevederile legale in vigoare si eliberate la cerere.
(7) Fisierul prevazut la alin. (4) va fi disponibil in sistem pentru descarcare, pe perioada indicata la alin. (6), si in cazul in care declararea a avut loc prin utilizarea aplicatiei prevazute la art. 2 alin. (3) lit. b).

Articolul 5

Notificarea partilor implicate

(1) Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifica informatii catre partile implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat.
(2) Notificarea se face prin intermediul SPV, persoanelor din Romania altele decat declarantul, si contine urmatoarele date: declarantul, transportatorul, beneficiarul, data declarata pentru inceperea transportului, numarul de inmatriculare al mijlocului de transport si codul UIT.
Articolul 6
Stabilirea contravalorii bunurilor nedeclarate ce urmeaza a fi confiscate
(1) Daca cu ocazia constatarii contraventiei este prezentata factura de vanzare, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscate va fi egala cu valoarea bunurilor cu risc fiscal nedeclarate in Sistemul Ro e-Transport stabilita in factura de vanzare a respectivelor bunuri.
(2) Daca cu ocazia constatarii contraventiei nu este prezentata factura de vanzare, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscate va fi egala cu valoarea bunurilor cu risc fiscal a precedentei achizitii de produse similare.
(3) in situatia in care, cu ocazia constatarii contraventiei, nu este prezentata factura de vanzare si nu are achizitii de produse similare, contravaloarea bunurilor va fi determinata automat ca valoare medie a bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate in saptamana anterioara in Sistemul RO e-Transport pentru bunurile cu risc fiscal ridicat din aceeasi categorie.
(4) Daca nu sunt intrunite conditiile de la alin. (1)-(3), contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscate va fi egala cu valoarea la pretul pietei a bunurilor cu risc fiscal similare.
(5) Stabilirea contravalorii bunurilor nedeclarate ce urmeaza a fi confiscate se realizeaza in ordinea prevazuta la alin. (1)-(4).

Articolul 7

Precizari referitoare la transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de catre producatorii agricoli persoane fizice
Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole, efectuate de catre producatorii agricoli persoane fizice de la locul de detinere la locul de comercializare, asa cum sunt definite la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol, cu modificarile si completarile ulterioare, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016