Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ACCIZE si alte taxe speciale. Modificarile aduse de HG nr. 864 / 2020 Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015

22-Oct-2020
2314

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un material cu privire la Modificarile aduse de HG nr. 864 / 2020 Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 1/2016


TABEL COMPARATIV – Titlul VIII „ACCIZE si alte taxe speciale” (punctul C)

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 1, dupa alineatul (7) se introduc doua noi alineate, alineatele
(8) si (9):

(8) Operatorii prevazuti la art. 336 pct. 2, 8, 9, 13 si 28 din Codul fiscal,


altii decat cei infiintati in temeiul Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, vor anexa cererilor privind acordarea autorizatiilor prevazute pentru fiecare categorie in parte, in locul certificatului constatator eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului din care sa rezulte valoarea capitalului social, documentele prevazute de legislatia specifica prin care acestea au fost infiintate din care sa rezulte valoarea patrimoniului de afectatiune si/sau altele asemenea, astfel cum sunt prevazute in legislatia specifica respectiva.

(9) in intelesul prezentelor norme, pentru operatorii prevazuti la art. 336 pct. 2, altii decat cei infiintati in temeiul Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin valoarea capitalului social minim subscris si varsat se intelege valoarea patrimoniului de afectatiune si/sau altele asemenea prevazute in legislatia specifica
prin care acestea au fost infiintate."

 

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

5.
(1) in sensul art. 343 din Codul fiscal, sumele datorate reprezentand
accize se calculeaza in lei, dupa cum urmeaza:
a) pentru bere:
A = C x K x Q,
A = cuantumul accizei;
C = numarul de grade Plato;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 1 din anexa nr. 1 la titlul VIII
din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (2) - (4) din Codul
fiscal;
Q = cantitatea de bere sau cantitatea de baza de bere in cazul amestecului cu bauturi nealcoolice, exprimata in hectolitri

Pentru bere, numarul de grade Plato este inscris in specificatia tehnica elaborata pe baza standardului in vigoare pentru fiecare sortiment de bere si trebuie sa fie acelasi cu cel inscris pe etichetele de comercializare a respectivelor sortimente de bere.

Pentru produsele rezultate prin amestecul de baza de bere cu bauturi nealcoolice, numarul de grade Plato este cel aferent bazei de bere din amestec si se inscrie pe eticheta de comercializare.

Abaterea admisa intre numarul de grade Plato inscris pe eticheta si numarul de grade Plato determinat in bere, respectiv in baza de bere din amestecul cu bauturi nealcoolice este de 0,5 grade Plato;
b) pentru vinuri, bauturi fermentate si produse intermediare:
A = K x Q,
A = cuantumul accizei;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 2 - 4 din anexa nr. 1 la titlul VIII
din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (2) - (4) din Codul
fiscal;
Q = cantitatea exprimata in hectolitri;
c) pentru alcool etilic:
A = C x K x Q / 100,
A = cuantumul accizei;
C = concentratia alcoolica exprimata in procente de volum;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 5 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (2) - (4) din Codul fiscal;
Q = cantitatea exprimata in hectolitri;
d) pentru tigarete:
A = A1 + A2,
A = acciza datorata;
A1 = acciza specifica;
A2 = acciza ad valorem;
A1 = K1 x Q1;
A2 = K2 x PA x Q2,
K1 = nivelul accizei specifice stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice, exprimat in lei/1.000 tigarete;
K2 = procentul legal al accizei ad valorem care se aplica asupra pretului de vanzare cu amanuntul declarat, prevazut la art. 343 alin.
(4) din Codul fiscal;
PA = pretul de vanzare cu amanuntul declarat pe pachet;
Q1 = cantitatea de tigarete exprimata in mii tigarete;
Q2 = numarul de pachete de tigarete;
Q2 = Q1 / numarul de tigarete continute in pachet;e) pentru tigari si tigari de foi:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea exprimata in mii bucati;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 7 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (2) - (4) din Codul fiscal;
f) pentru tutun de fumat fin taiat, destinat rularii in tigarete si pentru
alte tutunuri de fumat:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea in kg;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 8, respectiv la nr. crt. 9 din
anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342
alin. (2) - (4) din Codul fiscal;
g) pentru produse energetice:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea exprimata in mii litri masurata la temperatura de +15°C/cantitatea exprimata in tone/cantitatea exprimata in gigajoule;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 10 - 17 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (2) - (4) din Codul fiscal;
h) pentru energie electrica:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea de energie electrica exprimata in MWh;K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 18 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (2) - (4) din Codul
fiscal.


Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 5, alineatul (1) se modifica:
(1) in sensul art. 343 din Codul fiscal, sumele datorate reprezentand accize se calculeaza in lei, dupa cum urmeaza:
a) pentru bere:
A = C x K x Q,
A = cuantumul accizei;
C = numarul de grade Plato;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 1 din anexa nr. 1 la titlul VIII din
Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;
Q = cantitatea de bere sau cantitatea de baza de bere in cazul amestecului cu bauturi nealcoolice, exprimata in hectolitri.

Pentru bere, numarul de grade Plato este inscris in specificatia tehnica elaborata pe baza standardului in vigoare pentru fiecare sortiment de bere si trebuie sa fie acelasi cu cel inscris pe etichetele de comercializare a respectivelor sortimente de bere.

Pentru produsele rezultate prin amestecul de baza de bere cu bauturi nealcoolice, numarul de grade Plato este cel aferent bazei de bere din amestec si se inscrie pe eticheta de comercializare.

Abaterea admisa intre numarul de grade Plato inscris pe eticheta si numarul de grade Plato determinat in bere, respectiv in baza de bere din amestecul cu bauturi nealcoolice este de 0,5 grade Plato;
b) pentru vinuri, bauturi fermentate si produse intermediare:
A = K x Q,
A = cuantumul accizei;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 2-4 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;
Q = cantitatea exprimata in hectolitri;c) pentru alcool etilic:
A = C x K x Q/100,
A = cuantumul accizei;
C = concentratia alcoolica exprimata in procente de volum;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 5 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;
Q = cantitatea exprimata in hectolitri;
d) pentru tigarete:
A = A1 + A2,
A = acciza datorata;
A1 = acciza specifica;
A2 = acciza ad valorem;
A1 = K1 x Q1;
A2 = K2 x PA x Q2,
K1 = nivelul accizei specifice stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice, exprimat in lei/1.000 tigarete;
K2 = procentul legal al accizei ad valorem care se aplica asupra pretului de vanzare cu amanuntul declarat, prevazut la art. 343 alin. (4) din Codul fiscal;
PA = pretul de vanzare cu amanuntul declarat pe pachet;
Q1 = cantitatea de tigarete exprimata in mii tigarete;
Q2 = numarul de pachete de tigarete;
Q2 = Q1/numarul de tigarete continute in pachet;e) pentru tigari si tigari de foi:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea exprimata in mii bucati;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 7 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;
f) pentru tutun de fumat fin taiat, destinat rularii in tigarete, si pentru alte
tutunuri de fumat:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea in kg;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 8, respectiv la nr. crt. 9 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;
g) pentru produse energetice:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea exprimata in mii litri masurata la temperatura de +15°C/ cantitatea exprimata in tone/cantitatea exprimata in gigajoule;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 10-17 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;
h) pentru energie electrica:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea de energie electrica exprimata in MWh;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 18 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal."

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

6. (1) in aplicarea art. 345 alin. (1) din Codul fiscal, pentru produsele accizabile prevazute la nr. crt. 5 - 9 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, sumele reprezentand contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate prevazuta la titlul XI din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile ulterioare, se vireaza in conturi colectoare deschise in structura clasificatiei bugetare la Trezoreria Statului de catre persoana platitoare de accize.

(2) in aplicarea art. 345 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, in cazul importului, sumele reprezentand contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate se vireaza de catre autoritatea vamala in ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care accizele au fost incasate.
(3) Pentru produsele accizabile prevazute la nr. crt. 1 - 7 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, cota de 1% datorata Ministerului Tineretului si Sportului, prevazuta in Legea educatiei fizice si
sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica asupra valorii accizelor datorate, diminuata cu suma reprezentand contributia pentru finantarea unor cheltuieli de
sanatate prevazuta la titlul XI din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile ulterioare. (4) in aplicarea art. 345 alin. (1) din Codul fiscal, sumele reprezentand cota de 1% prevazute la alin. (3) se vireaza potrivit prevederilor art. 46 din

Regulamentul de punere in aplicare a dispozitiilor Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 884/2001, in termenul prevazut la art. 345 alin. (1) din Codul fiscal.
(5) in aplicarea art. 345 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, in cazul importului, sumele reprezentand cota de 1% prevazute la alin. (3) se vireaza de catre autoritatea vamala, in ziua lucratoare imediat
urmatoare celei in care accizele au fost incasate, in contul Ministerului Tineretului si Sportului, prevazut la art. 45 din regulamentul aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 884/2001.

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 6, alineatele (1)-(5) se abroga. 

 

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020
6.
(6) Valoarea accizelor de plata la bugetul de stat reprezinta valoarea accizelor datorate determinata potrivit pct. 5 alin. (1), din care se deduce contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate mentionata la alin. (1), cota de 1% mentionata la alin. (3) si, dupa caz, contravaloarea marcajelor utilizate pentru marcarea produselor supuse acestui regim potrivit art. 421 din Codul fiscal.

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 6, alineatul (6) se modifica:
6) Valoarea accizelor de plata la bugetul de stat reprezinta valoarea accizelor datorate determinata potrivit pct. 5 alin. (1), din care se deduce contravaloarea marcajelor utilizate pentru marcarea produselor supuseacestui regim potrivit art. 421 din Codul fiscal, dupa caz.

 


Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

8.
(1) Garantia prevazuta la art. 348 alin. (1) din Codul fiscal se constituie in favoarea autoritatii fiscale teritoriale.
(2) Garantia prevazuta la alin. (1) poate fi constituita sub forma de:
a) depozit in numerar;
b) garantie personala. ............................

(4) in cazul garantiei constituite sub forma de garantie personala se aplica urmatoarele reguli:


Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 8, alineatele (2) si (4) se abroga.

 


Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020
8.
(3) in cazul garantiei constituite sub forma de depozit in numerar se aplica urmatoarele reguli:
a) se consemneaza mijloacele banesti la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondata autoritatea fiscala teritoriala;
b) orice dobanda platita de trezorerie in legatura cu depozitul apartine deponentului.

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 8, alineatul (3) se modifica:

(3) in cazul garantiei constituite potrivit art. 348 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se aplica urmatoarele reguli:
a) se consemneaza mijloacele banesti la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondata autoritatea fiscala teritoriala;
b) orice dobanda platita de trezorerie in legatura cu depozitul apartine deponentului.

 


Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

8. (9) Cuantumul garantiei constituite de antrepozitarii autorizati pentru productie nu poate fi mai mic decat limitele prevazute mai jos:
.......................................
g) pentru productia de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, de maximum 5.000 hl pe an - 94.760 lei;

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 8 alineatul (9), dupa litera f) se introduce o noua litera, litera f
1):
f1 ) pentru productia de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, de maximum 1.000 hl pe an - 18.952 lei;

La punctul 8 alineatul (9), litera g) se modifica:
g) pentru productia de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, intre 1.000 si 5.000 hl pe an - 94.760 lei;
La punctul 8, dupa alineatul (34) se introduce un nou alineat, alineatul
(341):
(341) in cazul garantiilor prevazute la art. 348 alin. (1) din Codul fiscal, autoritatea fiscala teritoriala dispune institutiei de credit/societatii de asigurare emitente a scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie ori unitatii de Trezorerie a Statului, dupa caz, virarea sumei de bani in conturile de venituri bugetare corespunzatoare, in situatiile prevazute la alin. (34).La punctul 8, dupa alineatul (39) se introduce un nou alineat, alineatul (391):

(391) Valoarea garantiei reduse pentru antrepozitarii autorizati nu poate fi mai mica decat limita minima stabilita potrivit alin. (9) sau (11), dupa caz.

 

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

11. (1) Presiunea datorata dioxidului de carbon in solutie pentru bauturile fermentate, altele decat bere si vinuri, prevazute la art. 351 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Codul fiscal, se masoara la temperatura de 20°C.
............................
(3) Produsele obtinute din fermentarea completa sau partiala a merelor si/sau a perelor procesate, cu sau fara adaos, inainte sau dupa fermentare, de apa, arome si zaharuri, incadrate la codurile
NC 2206 00 51 si NC 2206 00 81, precum si la codul NC 2206 0031, dar care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (2), se incadreaza la pozitia 3.1.1 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal.

(4) Produsele obtinute din fermentarea unei solutii de miere, incadrate la codurile NC 2206 00 59 si NC 2206 00 89, precum si la codul NC 2206 00 39, dar care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (2), se incadreaza la pozitia 3.1.2 din anexa nr. 1 la titlul VIII diN Codul fiscal.
(5) Produsele obtinute din fermentarea completa sau partiala a merelor si/sau a perelor procesate, cu sau fara adaos, inainte saudupa fermentare, de apa, arome si zaharuri, incadrate la codul NC
2206 00 31, a caror presiune datorata dioxidului de carbon in solutie
este egala sau mai mare de 3 bari, se incadreaza la pozitia 3.2.1 din
anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal.

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 11, alineatele (1) si (3)-(5) se abroga.
La punctul 23 alineatul (1), dupa litera f) se introduce o noua litera, litera
f1):
f1) pentru productia de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, de maximum 1.000 hl pe an - 15.000 lei;


Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

23. (1) Persoanele care intentioneaza sa fie autorizate ca antrepozitari autorizati pentru productie de produse accizabile trebuie sa prezinte dovada constituirii capitalului social subscris si varsat minim stabilit pe categorii de produse accizabile, dupa cum urmeaza:

.........................................

g) pentru productia de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri,
de maximum 5.000 hl pe an - 75.000 lei;

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 23 alineatul (1), litera g) se modifica:
g) pentru productia de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, intre 1.000 si 5.000 hl pe an - 75.000 lei;".

 

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

30.
(17) Operatorii economici care solicita autorizarea ca antrepozitari pentru productia de alcool si de distilate sunt obligati sa detina certificate eliberate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat de acesta, pentru toate rezervoarele si recipientele calibrate in care se depoziteaza alcoolul, distilatele si materiile prime accizabile din care provin acestea, indiferent de natura lor.

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 30, dupa alineatul (17) se introduce un nou alineat, alineatul
(171):

(171) Prin exceptie de la prevederile alin. (17), operatorii economici care solicita autorizarea ca antrepozitari pentru productia de alcool si de distilate, care utilizeaza pentru realizarea productiei exclusiv instalatii tip alambic, trebuie sa depuna o declaratie pe propria raspundere privind
capacitatea vaselor de depozitare detinute, precum si capacitatea de incarcare a instalatiei/instalatiilor tip alambic aflate in incinta locatiei propuse pentru autorizare."

 


Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

30.
(24) Un loc poate fi autorizat ca antrepozit fiscal de productie sau de depozitare de produse energetice numai daca este echipat cu rezervoare standardizate distincte pentru fiecare produs in parte, calibrate de Biroul Roman de Metrologie Legala.

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 30, alineatul (24) se modifica:
(24) Un loc poate fi autorizat ca antrepozit fiscal de productie sau de depozitare de produse energetice numai daca este echipat cu rezervoare standardizate distincte pentru fiecare produs in parte, calibrate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat
de acesta.

 

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

46.
(3) in aplicarea prevederilor art. 375 alin. (2) din Codul fiscal, destinatarul inregistrat are obligatia sa respecte prevederile pct. 44 alin. (8).

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 46, alineatul (3) se modifica:
(3) in aplicarea prevederilor art. 375 alin. (2) din Codul fiscal, destinatarul inregistrat are obligatia sa respecte prevederile pct. 44 alin. (7)."

 

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

61.
(7) in termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii, autoritatea vamala teritoriala elibereaza autorizatia de utilizator final, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 25, care face parte integranta din prezentele norme metodologice, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
....................................................................................

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 61 alineatul (7), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera d):

d) solicitantul nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.


Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020
83.
(3) Autoritatea vamala teritoriala aproba eliberarea autorizatiei de utilizator final, in termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii: ........................................................

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 83 alineatul (3), dupa litera d) se introduce o noua litera, lit- era e): e) solicitantul nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat de natura celor administrate de Agentia Nationala de Admin- istrare Fiscala.

 

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

92. (1) Scutirea de la plata accizelor prevazuta la art. 399 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se acorda direct cu conditia ca aprovizionarea produselor energetice sa se efectueze de la un antrepozit fiscal, fie direct de catre aeronava care utilizeaza combustibilul in scopul scutit, fie indirect potrivit prevederilor alin. (2).

(2) in aplicarea alin. (1) se considera ca produsele energetice sunt aprovizionate indirect de la un antrepozit fiscal in cazul in care combustibilul pentru aviatie expediat de la un antrepozit fiscal este
receptionat in scutire de accize de catre persoana prevazuta la alin.

(4), in alimentatoare autorizate exclusiv pentru circulatia in incinta aeroportului, si care alimenteaza efectiv aeronavele, precum si in cazul in care combustibilul pentru aviatie expediat de la un antrepozit fiscal este receptionat in scutire de accize de catre persoana prevazuta la alin. (4) lit. c) in alimentatoare destinate alimentarii aeronavelor detinute de aceasta sau in rezervoarele detinute sub orice forma de aceasta, pentru alimentarea ulterioara a aeronavelor pe care le detine. in acest caz, responsabilitatea cu privire la livrarea combustibilului pentru aviatie potrivit scopului scutit
revine persoanei prevazute la alin. (4), iar dovada livrarii efective a acestuia la aeronavele care il utilizeaza efectiv, potrivit scopului scutit, este documentul de livrare semnat de comandantul aeronavei aprovizionate, respectiv de conducatorii structurilor competente din cadrul institutiilor prevazute la alin. (4) lit. c).

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 92, alineatul (2) se modifica:

(2) in aplicarea alin. (1) se considera ca produsele energetice sunt aprovizionate indirect de la un antrepozit fiscal in cazul in care combustibilul pentru aviatie expediat de la un antrepozit fiscal este
receptionat in scutire de accize de catre persoana prevazuta la alin. (4), in alimentatoare autorizate exclusiv pentru circulatia in incinta aeroportului si care alimenteaza efectiv aeronavele, precum si in cazul in care combustibilul pentru aviatie expediat de la un antrepozit fiscal este receptionat in scutire de accize de catre persoana prevazuta la alin.

(4) lit. b) si c) in alimentatoare destinate alimentarii aeronavelor detinutede aceasta sau in rezervoarele detinute sub orice forma de aceasta, pentru alimentarea ulterioara a aeronavelor pe care le detine."

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 92, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul
(2

1):
(2
1
) Responsabilitatea cu privire la livrarea combustibilului pentru aviatie potrivit scopului scutit revine persoanei prevazute la alin. (4), iar dovada livrarii efective a acestuia la aeronavele care il utilizeaza efectiv, potrivit scopului scutit, este documentul de livrare semnat de comandantul
aeronavei aprovizionate, respectiv de conducatorii structurilor competente din cadrul autoritatilor prevazute la alin. (4) lit. c).

 

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

92.
(3) Scutirea de la plata accizelor prevazuta la art. 399 alin. (1) lit. a)din Codul fiscal se acorda direct si in cazul in care operatorii economici prevazuti la alin. (4) lit. b) aprovizioneaza aeronavele
detinute cu produse energetice care provin din achizitii intracomunitare proprii. in acest caz operatorii economici trebuie sa detina si calitatea de destinatar inregistrat. Prevederile alin. (2) se
aplica in mod corespunzator.

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 92, alineatul (3) se modifica:

(3) Scutirea de la plata accizelor prevazuta la art. 399 alin. (1) lit. a) dinCodul fiscal se acorda direct si in cazul in care persoana prevazuta la alin. (4) lit. b) aprovizioneaza aeronavele detinute cu produse energetice care provin din achizitii intracomunitare proprii. in acest caz operatorii economici trebuie sa detina si calitatea de destinatar inregistrat. Prevederile alin. (2
1) se aplica in mod corespunzator.


Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020
92.
(4) Livrarea produselor energetice destinate utilizarii drept combustibil pentru aviatie se efectueaza la preturi fara accize catre:

c) institutiile de stat care implica apararea, ordinea publica, sanatatea publica, siguranta si securitatea nationala.

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 92 alineatul (4), litera c) se modifica:
c) autoritatile publice

 

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020

92^1.
(1) Scutirea directa de la plata accizelor, conform art. 399 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, se aplica si in cazul produselor energetice destinate utilizarii drept combustibil pentru aviatie de catre institutiile de stat care implica apararea, ordinea publica, sanatatea publica, siguranta si securitatea nationala, deplasate catre un loc de livrare directa situat pe teritoriul Romaniei, in cazul in care locul respectiv a fost indicat de antrepozitarul autorizat din Romania.

(2) in sensul alin. (1), prin loc de livrare directa se intelege locul unde produsele energetice destinate utilizarii drept combustibil pentru aviatie sunt receptionate in alimentatoarele destinate alimentarii aeronavelor detinute de institutiile de stat care implica apararea, ordinea publica, sanatatea publica, siguranta sisecuritatea nationala sau in rezervoarele detinute sub orice forma de aceste institutii de stat, pentru alimentarea ulterioara a aeronavelor pe care le detine, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 401 - 412 din Codul fiscal si pct. 124 - 134 din prezentele norme.

 

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 92 , alineatele (1) si (2) se modifica:
(1) Scutirea directa de la plata accizelor, conform art. 399 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, se aplica si in cazul produselor energetice destinate utilizarii drept combustibil pentru aviatie de catre autoritatile publice, deplasate catre un loc de livrare directa situat pe teritoriul Romaniei, in cazul in care locul respectiv a fost indicat de antrepozitarul autorizat din Romania.

(2) in sensul alin. (1), prin loc de livrare directa se intelege locul unde produsele energetice destinate utilizarii drept combustibil pentru aviatie sunt receptionate in alimentatoarele destinate alimentarii aeronavelor detinute de autoritatile publice sau in rezervoarele detinute sub orice
forma de aceste autoritati publice, pentru alimentarea ulterioara a aeronavelor pe care le detin, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 401- 412 din Codul fiscal si la pct. 124-134 din prezentele norme metodologice.

 

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020
93.
(4) Livrarea produselor energetice destinate utilizarii drept combustibil pentru navigatia in apele Uniunii Europene si pentru navigatia pe caile navigabile interioare, inclusiv pentru pescuit, se
efectueaza la preturi fara accize catre: ....................................

c) institutiile de stat care implica apararea, ordinea publica, sanatatea publica, siguranta si securitatea nationala.

 

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020
La punctul 93 alineatul (4), litera c) se modifica:
c) autoritatile publice.


Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020
120.
(1) Pentru bauturile alcoolice si produsele din tutun prelucrat retrase de pe piata in conditiile prevazute la art. 400 alin. (2) din Codul fiscal, accizele platite pot fi restituite. Prin retragere de pe piata se intelege retragerea din circuitul economic a produselor eliberate pentru consum, in vederea reciclarii, reconditionarii sau distrugerii acestora.

(2) in cazul prevazut la alin. (1), operatorul economic anunta in scris autoritatea vamala teritoriala despre intentia de a retrage de pe piata produsele accizabile, in vederea reciclarii, reconditionarii,
distrugerii, cu cel putin 7 zile lucratoare inainte de data la care se realizeaza distrugerea acestora ori produsele sunt introduse in antrepozitul de productie, in cazul reciclarii sau reconditionarii.

Distrugerea bauturilor alcoolice si a produselor din tutun prelucrat retrase de pe piata poate fi efectuata fie in antrepozit fiscal, fie intr-o alta locatie stabilita de operatorul care retrage produsele de pe piata, cu conditia respectarii prevederilor legislatiei de mediu in materie de distrugere.

 

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 120, alineatul (2) se modifica:
2) in cazul prevazut la alin. (1), operatorul economic anunta in scris au- toritatea vamala teritoriala despre intentia de a retrage de pe piata pro- dusele accizabile, in vederea reciclarii, reconditionarii, distrugerii, cu cel putin 7 zile lucratoare inainte de data la care incepe/se realizeaza distru- gerea acestora, ori produsele sunt introduse in antrepozitul fiscal de pro- ductie, in cazul reciclarii sau reconditionarii.

Distrugerea bauturilor alcooLice si a produselor din tutun prelucrat retrase de pe piata poate fi efectuata fie in antrepozit fiscal, fie intr-o alta locatie stabilita de operatorul care retrage produsele de pe piata, cu conditia respectarii prevederilor legislatiei de mediu in materie de distrugere.

 

Forma HG nr. 1/2016 INAINTE de modificarea adusa de HG 864/2020
120.
(4) Autoritatea vamala teritoriala desemneaza un reprezentant care:
..................................
b) in cazul distrugerii, indiferent de locatia in care aceasta se realizeaza, asista la distrugerea bauturilor alcoolice si produselor dintutun prelucrat si certifica documentul de distrugere;

 

Forma HG nr. 1/2016 DUPA modificarea adusa de HG 864/2020

La punctul 120 alineatul (4), litera b) se modifica:
b) in cazul distrugerii, indiferent de locatia in care aceasta se realizeaza,asista, incepand cu data comunicata de operatorul economic confor alin. (2), la distrugerea bauturilor alcoolice si produselor din tutun prelucrat si certifica documentul de distrugere;

La punctul 144, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul
(5):

(5) in cazul aprovizionarii cu produse energetice care provin din achizitii intracomunitare proprii a aeronavelor detinute de persoana prevazuta la pct. 92 alin. (4) lit. b), deplasarea produselor in cauza de la locul de primire din Romania catre locul de aprovizionare/alimentare al aeronavelor este insotita de un document comercial care contine informatiile din documentul administrativ electronic pe suport hartie, prevazut in anexa nr. 33, care face parte integranta din prezentele norme metodologice, mai putin codul de referinta administrativ unic."

 

 

SECtIUNEA a 22-a - Alte obligatii pentru operatorii economici cu
produse accizabileSUBSECtIUNEA a 4-a - Valorificarea produselor
accizabile intrate, potrivit legii, in proprietatea statului sau care fac
obiectul unei proceduri de executare silita
164. (1) Alcoolul etilic si bauturile alcoolice care fac obiectul unei
proceduri de executare silita si care nu indeplinesc conditiile legale
de comercializare pot fi valorificate de catre organele de executare
silita catre antrepozitarii autorizati pentru productia de alcool etilic - materie prima numai in vederea procesarii. in acest caz livrarea se
face pe baza de factura la preturi care nu cuprind accizele.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si pentru
produsele energetice care fac obiectul unei proceduri de executare
silita si care nu indeplinesc conditiile legale de comercializare.
(3) Produsele accizabile care fac obiectul unei proceduri de
executare silita si care indeplinesc conditiile legale de
comercializare, cu exceptia tutunurilor prelucrate, se valorifica de
organele de executare silita catre operatorii economici comercianti
pe baza de factura la preturi care cuprind si accizele.
(4) Persoanele care dobandesc bunuri accizabile potrivit alin. (1) -
(3) trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de lege, dupa caz.

La capitolul I sectiunea a 22-a, subsectiunea a 4-a "Valorificarea
produselor accizabile intrate, potrivit legii, in proprietatea statului sau
care fac obiectul unei proceduri de executare silita", alcatuita din
punctul 164, se abroga.

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codurile NC. Ce sunt si lista coduri NC pentru 2025

    • Codurile NC (Nomenclatura Combinata) reprezinta un sistem standardizat de clasificare a produselor utilizat la nivel european pentru identificarea si gestionarea diferitelor categorii de marfuri. In Romania, aceste coduri sunt esentiale pentru conformarea cu reglementarile fiscale si vamale, mai ales in cazul produselor considerate cu risc fiscal ridicat. In acest articol vom explica ce sunt codurile NC, de ce sunt importante si vom prezenta lista actualizata, oferind detalii utile pentru...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile

    • Firmele trebuie sa stie ca unele cheltuieli pentru desfasurarea afacerii sunt deductibile sau nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa exista si categoria cheltuielilor care sunt deductibile limitat. In acest articol vom vedea care sunt cheltuielile deductibile limitat, dar si o speta cu privire la reparatiile suportate prin CASCO. Sunt sau nu deductibile? Specialistul ne va pferi raspunsul, dar si o monografie contabila utila in acest caz.» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

    • Sistemul e-FACTURA pentru emisia si transmiterea facturilor electronice este utilizat de toata lumea din 1 ianuarie 2025, iar in acest context, persoanele care il folosesc trebuie sa acorde o mare atentie termenelor legale de transmitere si inregistrare a facturilor. Exista insa situatii in care facturile nu sunt emise la timp, din diferite motive, iar uneori sunt transmise in alta luna. Contribuabilii vor sa stie cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie. Avem cazul urmator. Un contribuabil...» citeste mai departe aici

  • Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor

    • ANAF a publicat recent un material informativ prin care raspunde anumitor curiozitati ale contribuabililor, cu privire la veniturile din surse neidentificate. Reamintim ca aceste clarificari ale ANAF vin in urma informatiilor din presa conform carora tranzactiile de bani intre rude vor fi controlate de organele fiscale si impozitate cu 70% acolo unde NU exista documente. Detalii in ACEST articol»» citeste mai departe aici

  • Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit

    • ANAF a publicat Ghidul contribuabililor care opteaza in anul 2025 pentru redirectionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016