Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Acoperirea pierderilor reportate si repartizare de dividende. Monografie contabila

17-Feb-2020
1501

In studiul de caz propus astazi, consultantul fiscal Olga Crevelescu va realiza monografia contabila pentru o microintreprindere cu urmatoarele date:

  • in anul 2017 a avut pierdere in suma de 43.925,60lei,
  • in anul 2018 a avut profit in suma de 21.850,57 lei,
  • in anul 2019 are un profit in suma de 92.532,87 lei.

Specialistul nostru va raspunde, in cele ce urmeaza, unei serii de intrebari:

In aceasta situatie, firma este conditionata sa majoreze rezerva, care in prezent este in suma de 40 lei?

Cum trebuie sa arate notele la 31.12.2019, respectiv 01.01.2020, pentru acoperirea pierderii din 2017?

Diferenta poate fi distribuita sub forma de dividende in cursul anului 2020?

Din punct de vedere contabil, spune specialistul nostru, pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale. Acest aspect este reglementat de Legea contabilitatii la art. 19.

Conform pct. 423 din Reglementarile contabile, pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar curent, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale conform legii, si cel reportat aferent exercitiilor financiare precedente, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale.


In lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acopera pierderea contabila este la latitudinea adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, respectiv a consiliului de administratie.

Deci AGA trebuie sa decida acoperirea pierderilor. In opinia mea, nu se poate considera pierderea acoperita fara o hotarare aga.

1171/analitic an cu profit = 1171/analitic an pierdere

Conform art. 183 alin. (1) din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, din profitul societatii se va prelua, in fiecare an, cel putin 5% pentru formarea fondului de rezerva, pana ce acesta va atinge minimum a cincea parte din capitalul social.

Astfel, rezerva legala este obligatorie pentru societatile comerciale, indiferent de regimul de impozitare. 

Potrivit reglementarilor contabile, in creditul contului 106 "Rezerve" se inregistreaza profitul net contabil realizat la inchiderea exercitiului curent, repartizat la rezerve in baza unor prevederi legale, in contrapartida cu 129.

Deci nu se repartizeaza la rezerve legale profitul brut.

Rezerva legala se constituie in procent de 5% din profitul contabil total (care este afectat de cheltuiala cu impozitul pe profit), pana la concurenta a 20% din Capitalul social, indiferent de regimul fiscal (deductibila sau nedeductibila la calculul impozitului pe profit).

S-a mentionat ca in prezent este inregistrata rezerva legala in suma de 40 lei. Daca aceasta suma acopera 20% din capitalul social, atunci nu mai e necesar suplimentarea rezervei legale. Daca cei 20% din capitalul social nu sunt acoperiti de rezerva legala, va trebui majorata rezerva prin distribuirea a 5% din profit.

Diferenta de profit ramasa dupa acoperirea pierderilor si, eventual, dupa constituirea rezervei legale (daca nu este deja suficienta), poate fi repartizata la dividende potrivit hotararii AGA.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Acoperirea pierderilor reportate si repartizare de dividende. Monografie contabila":
Rating:

Nota: 3.5 din 4 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noile conditii pentru societatile care-si trimit angajatii in somaj tehnic
    • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o societate si ce documente trebuie sa depuna, legal, pentru a putea trimite salariatii in somaj tehnic si a primi banii de la stat pentru acestia? Despre acest subiect vom discuta in continuare cu unul dintre consilierii nostri juridici, plecand de la urmatoarea situatie: "Societatea A cu profil de activitate transport calatori, a pierdut contractul de prestari servicii care ii aducea venituri, dupa decretarea starii de urgenta, in urma inchiderii...» citeste mai departe aici

  • Situatia contractelor de munca suspendate(somaj tehnic)/incetate, inregistrate de Inspectia Muncii
    • Ministerul Muncii si Protectiei Sociale informeaza, printr-un comunicat de presa, care este situatia contractelor individuale de munca suspendate/incheiate la data de 2 aprilie 2020. Conform MMPS, sunt in prezent: I: 862.557 de contracte individuale de munca suspendate,din care: -239.279 – Industria prelucatoare -171.454 – Comert cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor -115.080 – Hoteluri si restaurante II: 173.834 de contracte individuale de...» citeste mai departe aici

  • Ghid pas cu pas pentru incarcarea documentelor necesare somajului tehnic in platforma online
    • Guvernul Romaniei a anuntat recent ca a lansat o platforma online pentru acordarea somajului tehnic. Astfel, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca informeaza ca platforma digitala poate fi consultata pe aici.gov.ro. pentru incarcarea documentelor necesare acordarii somajului tehnic pentru angajatii carora li s-a suspendat temporar contractul individual de munca din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • Certificatele de Urgenta: 15 intrebari si raspunsuri. PFA-urile pot beneficia de ele?
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a publicat o serie de intrebari si de raspunsuri legate de Certificatele de Situatii de Urgenta. Reamintim ca Guvernul a stabilit, recent, prin OUG 32/26.03.2020 privind modificarea si completarea OUG 30/2020, ca Certificatele de Situatie de Urgenta NU mai sunt necesare pentru obtinerea somajului tehnic pentru salariatii angajatorilor care isi reduc sau isi intrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2. Totusi,...» citeste mai departe aici

  • Guvernul aloca fonduri de peste 54 milioane de lei destinate sectorului cresterii animalelor
    • Guvernul a aprobat, in sedinta de joi – 2 aprilie, o Hotarare privind instituirea unei scheme de ajutor de stat in sectorul cresterii animalelor, prin care s-a alocat pentru anul 2020, suma de maximum 54,048 milioane de lei. Banii vor fi suportati de la bugetul de stat, in limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pentru anul 2020. Intr-un comunicat remis presei, MADR arata ca din suma totala alocata, care se acorda sub forma serviciilor...» citeste mai departe aici

  • Noi informatii despre rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta(comunicat de presa ANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un comunicat de presa referitor la rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta. Astfel, institutia a informat ca in luna martie 2020 a restituit TVA in valoare de aproape 4 miliarde de lei, aferente unui numar de 24.526 deconturi (fata de 1,6 miliarde de lei media rambursarilor din primele doua luni ale anului 2020). De la data declararii starii de urgenta, ANAF a accelerat procesul de rambursare a TVA prin:...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016