Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli de constituire: ce sunt, cum le inregistram si studii de caz

22-Iul-2024
110974
Cheltuieli de constituire: ce sunt, cum le inregistram si studii de caz

In acest articol vom discuta despre cheltuielile de constituire. Vom vedea ce sunt acestea, cum le inregistram in contabilitate, dar si cateva studii de caz utile contribuabililor.

Ce sunt cheltuielile de constituire

 Cheltuielile de constituire sunt cheltuielile ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea unei entitati (taxe si alte cheltuieli de inscriere si inmatriculare, cheltuieli privind emisiunea si vanzarea de actiuni si obligatiuni, precum si alte cheltuieli de aceasta natura, legate de infiintarea si extinderea activitatii entitatii).

Ce cheltuieli intra in categoria cheltuielilor de constituire

In categoria cheltuielilor de constituire intra: 

Manualul Contabilului Incepator a fost actualizat! Te va ajuta sa rezolvi simplu si rapid orice problema legata de contabilitate si sa gasesti eficient solutiile perfect legale pentru orice dilema din domeniul fiscal-contabil! Detalii AICI»

- taxe si alte cheltuieli de inscriere si inmatriculare; 

- cheltuieli privind emisiunea si vanzarea de actiuni si obligatiuni; 

- alte cheltuieli de aceeasi natura legate de infiintarea si extinderea activitatii. 

Inregistrarea in contabilitate si amortizarea cheltuielilor de constituire

In legatura cu inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor de constituire, entitatile au doua posibilitati.

Astfel: 

- fie le pot include la ”Active” in contul 201 ”Cheltuieli de constituire”; 

- fie le pot inregistra direct pe cheltuieli prin debitul conturilor din clasa a 6-a.

Regulile pentru amortizarea contabila sunt cele stabilite de reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014 si politicile contabile proprii. Conform acestor reglementari, cheltuielile de constituire incluse la "Active" trebuie amortizate in cadrul unei perioade de maximum 5 ani. 

Important 

In cazul in care cheltuielile de constituire sunt imobilizate prin inregistrarea in contul 201 ”Cheltuieli de constituire”, acestea trebuie amortizate in cadrul unei perioade de maximum cinci ani. 

In situatia in care cheltuielile de constituire nu au fost integral amortizate, nu se face nicio distribuire din profituri, cu exceptia cazului in care suma rezervelor disponibile pentru distribuire si a profitului reportat este cel putin egala cu cea a cheltuielilor neamortizate. 

Avand in vedere ca o mare parte din cheltuielile de constituire se efectueaza inainte de inmatricularea societatii la Oficiul Registrul Comertului (angajarea si plata unui avocat sau jurist, diverse taxe si comisioane percepute etc.), se impune intocmirea unui decont de cheltuieli care sa cuprinda toate aceste cheltuieli efectuate, cu conditia ca acestea sa fie efectuate in legatura cu infiintarea societatii respective, chiar daca documentele respective sunt pe numele unei persoane fizice.

Exemplu: 

Asociatul unei societati comerciale depune in contul bancar suma de 400 lei reprezentand capitalul social al societatii, iar in casieria unitatii suma de 500 lei necesara pentru cheltuielile de constituire. 

Manualul Contabilului Incepator a fost actualizat! Te va ajuta sa rezolvi simplu si rapid orice problema legata de contabilitate si sa gasesti eficient solutiile perfect legale pentru orice dilema din domeniul fiscal-contabil! Detalii AICI»

* Inregistrarea subscrierii capitalului social: 

456 = 1011 400 

Decontari ”Capital subscris nevarsat”
cu actionarii/asociatii 
privind capitalul”

* Inregistrarea varsarii capitalului social in contul bancar: 

5121 = 456 400 

Conturi la banci in lei” „Decontari cu actionarii/ asociatii 
privind capitalul” 

* Inregistrarea trecerii capitalului nevarsat in categoria celui varsat: 

1011 = 1012 400 

Capital subscris nevarsat” ”Capital subscris varsat” 

* Inregistrarea depunerii sumei de 500 lei in casieria unitatii: 

5311 = 4551 500 

Casa in lei” ”Actionari/ asociati 

conturi curente”

* Inregistrarea cheltuielilor de constituire la Registrul Comertului (societatea opteaza pentru includerea la active a acestor cheltuieli): 

201 = 404 500 

Cheltuieli de constituire” ”Furnizori de imobilizari” 

* Inregistrarea achitarii cheltuielilor de constituire la Registrul Comertului: 

404 = 5311 500 

Furnizori de imobilizari” ”Casa in lei” 

* Inregistrarea amortizarii lunare a cheltuielilor de constituire (societatea opteaza pentru amortizarea acestora pe un an de zile = 500 lei / 12 luni = 41,67 lei): 

6811 = 2801 41,67 

Cheltuieli de exploatare ”Amortizarea cheltuielilor 

privind amortizarea de constituire”

imobilizarilor”

* Inregistrarea scoaterii din evidenta a cheltuielilor de constituire dupa amortizarea lor integrala: 

2801 = 201 500 

Amortizarea cheltuielilor ”Cheltuieli de constituire” 

de constituire”

Manualul Contabilului Incepator a fost actualizat! Te va ajuta sa rezolvi simplu si rapid orice problema legata de contabilitate si sa gasesti eficient solutiile perfect legale pentru orice dilema din domeniul fiscal-contabil! Detalii AICI»

Studii de caz utile cu privire la cheltuielile de constituire

In continuare va oferim un studiu de caz util cu privire la cheltuielile de constituire ale unui ONG. Raspunsul a fost oferit de unul dintre specialistii nostri de la portalcontabilitate.ro

Speta 1: Cheltuieli de constituire ONG


Intrebare:

Care este monografia contabila pentru cheltuieli de constituire ONG platite din contul unuia dintre fondatori, inainte de infiintarea ONG-ului. Cum isi poate recupera banii? Si daca nu vrea sa ii recupereze, ce cont utilizam si ce document ar trebui sa intocmim? Patrimoniul in valoare de 150 lei a fost depus numerar. Ce document ar trebui sa avem pentru inregistrarea in contabilitate (5311=101)?

Raspuns: 

Pentru depunerea de numerar a membrului fondator emiteti o chitanta cu suma de 150 lei.

Va sugerez urmatoarea monografie contabila pentru inregistrarea cheltuielilor de constituire:
531”Casa in lei” = 101”Capital” - sumele depuse ca aport in numerar

Manualul Contabilului Incepator a fost actualizat! Te va ajuta sa rezolvi simplu si rapid orice problema legata de contabilitate si sa gasesti eficient solutiile perfect legale pentru orice dilema din domeniul fiscal-contabil! Detalii AICI»

201”Cheltuieli de constituire” = 462”Creditori diversi” - cheltuieli ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea persoanei juridice fara scop patrimonial in cazul in care
aceste cheltuieli sunt suportate de catre terti (fie ei asociati sau membrii fondatori)

280”Amortizari privind imobilizarile” = 201”Cheltuieli de constituire” amortizarea cheltuielilor de constituire scoase din evidenta

462”Creditori diversi”= 531”Casa in lei” – restituirea banilor catre membrul fondator

Daca nu doreste sa recupereze banii, atunci faceti urmatoarea inregistrare contabila:
201”Cheltuieli de constituire” = 531”Casa in lei”

Pentru aceste inregistrari contabile intocmiti o nota de contabilitate conform OMFP 2634/2015.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016