Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Angajatii care au salarii brute de peste 4.000 lei pot beneficia de facilitatile fiscale de 200 lei netaxabili?

01-Mar-2023
5220
Angajatii care au salarii brute de peste 4.000 lei pot beneficia de facilitatile fiscale de 200 lei netaxabili?

Referitor la salariul minim garantat pe tara, adica 3000 lei din care 200 lei reprezentand o facilitate fiscala pentru angajat.

In primul rand, daca acestia sunt incadrati cu salariul minim garantat pe tara, adica 3000 lei, iar pe langa salariul de incadrare, acestia beneficiaza de sporuri pentru orele de noapte efectuate in ture, dar si de tichete de masa proportional cu zilele lucrate.

Astfel, daca salariul realizat brut este peste 4.000 lei, ei nu mai beneficiaza de aceasta facilitate?

In al doilea rand, momentul in care angajatul se afla in Concediu Medical sau Concediu de Odihna, pentru zilele in care acesta se afla in concedii, cei 200 de lei neimpozabili vor deveni impozabili aferent zilelor in care acestia se afla in cocedii, adica daca angajatul se afla in concediu de odihna sau medical 10 zile pe luna, iar in luna aceea totalul zilelor lucratoare este de 20 de zile, astfel din cei 200 lei neimpozabili, doar 100 lei vor fi neimpozabili?

Raspuns: 

1. Potrivit art. XXXVII alin. (1) din OUG nr. 168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art. 140, art. 157 alin. (1) si ale art. 220 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile; b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.(...) . Asadar, incepand cu 1 ianuarie 2023, cele doua conditii care trebuie indeplinite concomitent pentru a beneficia de facilitatea fiscala reprezentand scutirea celor 200 de lei de la plata impozitului pe venit si a contributiilor de asigurari socale, sunt:

- nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, respectiv fix 3.000 lei;

- venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.

Practic, incepand cu 1 ianuarie 2023, suma de 200 de lei netaxabila se aplica daca nivelul salariului brut de incadrare (din CIM) este de fix 3.000 lei, iar venitul brut realizat in luna (impreuna cu alte sporuri si adaosuri, mentionate la art. 76 alin. (1) (3)) sa nu depaseasca 4.000 lei de lei inclusiv.

In cazul mentionat, nu se poate beneficia de facilitatea fiscala privind cei 200 lei netexabili, intrucat venitul brut realizat in luna este superior pragului de 4.000 lei. 2. Potrivit art. XXXVII alin. (4) lit. c) din acelasi act normativ, suma de 200 de lei prevazuta la alin. (1) se diminueaza in functie de: (...) c) fractia din luna pentru care se determina veniturile din salarii si asimilate salariilor;.

Intrucat legislatia in vigoare nu este clara, si pentru ca exista 2 opinii diferite in randul specialistilor in legatura cu acest subiect, in continuara va prezint 2 variante privind riscurile fiscale referitoare la acest subiect :

a. Comportament prudent (risc fiscal scazut)

Salariul reprezinta contra prestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca (cf. art. 159 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 privind Codul munci), astfel ca salariul se determina prin raportare la orele/zilele in care salariatul a prestat activitate dependenta pentru angajator, intrucat pentru aceasta perioada in care salariatul presteaza efectiv activitate i se cuvine salariul de baza.

Facilitatea privind suma de 200 lei se acorda doar pentru venitul salarial corespunzator timpului lucrat, astfel ca suma de 200 lei trebuie ajustata proportional cu timpul lucrat.

Suma neimpozabila se calculeaza astfel: suma netaxabila = 200 lei / nr. zile lucratoare din luna x nr. zile lucrate in luna. In cazul mentionat, suma netaxabila este 100 lei (200 lei / 20 zile lucratoare din luna x 10 zile lucrate in luna). b. Comportament riscant (risc fiscal ridicat)

Potrivit pct. 12 alin. (1) lit. a) pct. (vi) din Normele metodologice emise in aplicarea Codului fiscal, 12. (1) In sensul art. 76 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, veniturile brute din salarii sau asimilate salariilor cuprind totalitatea sumelor incasate si/sau contravaloarea veniturilor in natura primite ca urmare a unei relatii contractuale de munca, raport de serviciu, act de detasare, precum si orice sume de natura salariala primite in baza unor statute speciale prevazute de lege, indiferent de perioada la care se refera, si care sunt realizate din:

a) sume primite pentru munca prestata ca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum si pe baza actului de numire: (...) (vi) sumele primite pentru concediul de odihna, cu exceptia sumelor primite de salariat cu titlu de despagubiri reprezentand contravaloarea cheltuielilor salariatului si familiei sale necesare in vederea revenirii la locul de munca, precum si eventualele prejudicii suferite de acesta ca urmare a intreruperii concediului de odihna; (vii) sumele primite in caz de incapacitate temporara de munca;.

Intrucat indemnizatia de concediu de odihna sau indemnizatia de concediu medical este din punct de vedere fiscal asimilata salariului, iar suma de 200 lei este o facilitate fiscala, aceasta nu se diminueaza proportional cu perioada efectiv lucrata.

In acest cazul, salariatul beneficiaza de facilitatea fiscala de 200 lei neimpozabili, chiar daca a avut concediu de odihna sau concediu medical in luna.

Opinia mea este de a aplica varianta prudenta (cu risc fiscal scazut), adica suma de 200 lei se diminueaza proportional cu perioada in care salariatii sa afla in concediu de odihna sau concediu medical intrucat, ANAF si a exprimat punctul de vedere conform caruia suma de 200 lei se acorda doar pentru perioada lucrata.

Raspuns oferit in luna martie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016