Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Baza de calcul CASS PFA. Model de calcul pentru PFA la norma de venit si reglementari cheie

17-Feb-2025
2436
Baza de calcul CASS PFA. Model de calcul pentru PFA la norma de venit si reglementari cheie
Cuprins

Contributia de asigurari sociale de sanatate trebuie achitata in anul 2025 si de catre persoanele fizice. In acest articol vom vedea ce contributii trebuie sa plateasca aceste persoane, un model de calcul pentru PFA la norma de venit, dar si cateva reglementari cheie.

Care este baza de calcul pentru CASS la PFA-uri pentru 2025

In anul 2025 contributia de asigurari sociale de sanatate se datoreaza de contribuabili prin aplicarea cotei de contributie de 10% asupra bazei anuale de calcul.

Acestia datoreaza CASS la o baza anuala de calcul care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara (pentru anul 2025, valoarea de referinta pentru salarirul minim brut pe tara, este 4.050 lei).

  • Plafonul maxim este de 60 de salarii = 243.000 lei, adica CASS maxim de 24.300 lei pe an;
  • Plafonul de 6 salarii = 24.300 lei, adica CASS maxim de 2.430 lei pe an.


ATENTIE! Taxa CASS este de 10% din valoarea venitului net, cu urmatoarele precizari:
• s-a impus o valoare minima a CASS raportata la 6 salarii minime pe economie;
• veniturile cuprinse intre 6 si 60 de salarii minime sunt taxate proportional cu 10%;
• veniturile ce depasesc 60 de salarii minime sunt limitate la acest prag.


In situatia in care baza de calcul (cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal), corespunzatoare veniturilor realizate, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara, persoanele fizice datoreaza CASS, respectiv o diferenta de CASS, dupa caz, pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egale cu 6 salarii minime brute pe tara.

Diferenta de CASS nu se datoreaza in cazul in care, in anul fiscal 2025 pentru care se depune Declaratia unica, persoana fizica:

  • a realizat venituri din salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara; sau
  • a realizat venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara.

Aceasta exceptie se aplica si persoanelor fizice care in anul precedent:

a) s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) lit. a)-c) si e)-g) din Codul fiscal;
b) au optat pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1) din Codul fiscal.

Persoana fizica va stabili, va declara CASS si va depune Declaratia unica la termenele si in conditiile prevazute la art. 123 din Codul fiscal pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, respectiv pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Plata CASS se va efectua tot pana la termenul legal de depunere a Declaratiei unice.

Model de calcul pentru PFA la norma de venit

Sa luam cazul urmator. O persoana fizica obtine venituri din activitati agricole, impunerea este pe baza de norma de venit. Venitul este de 30.000 lei. Mai obtine venituri si din arendarea bunurilor agricole in suma neta de 9.800 lei. Va rog sa imi spuneti cum va datora CASS pe anul 2024?

Specialistul ne spune ca pentru determinarea contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) datorate de persoana fizica pentru anul 2024, trebuie sa cumulati veniturile obtinute din:

-Activitati agricole venit stabilit pe baza normei de venit: 30.000 lei.
-Arendarea bunurilor agricole venit net: 9.800 lei.

Calculul incadrarii in plafoanele CASS
Salariul minim brut pe tara in 2024 = 3.300 lei.

Determinarea plafonului de impunere


Trebuie sa cumulati veniturile pentru a vedea unde se incadreaza in raport cu salariile minime brute: Venit total obtinut = 30.000 lei 9.800 lei = 39.800 lei.

Comparare cu plafoanele:
6 salarii minime = 6 3.300 = 19.800 lei.
12 salarii minime = 12 3.300 = 39.600 lei.
24 salarii minime = 24 3.300 = 79.200 lei.

Venitul total de 39.800 lei depaseste 12 salarii minime (39.600 lei) si este sub 24 salarii minime (79.200 lei).
Astfel, persoana fizica se incadreaza in categoria Am realizat venituri intre 12 salarii minime brute, inclusiv si 24 salarii minime brute .

Calculul CASS datorata
-Baza anuala de calcul: 12 salarii minime brute = 12 3.300 = 39.600 lei.
-CASS datorata= 39.600 10% = 3.960 lei.

Completarea CASS pentru PFA in Declaratia Unica

-Capitolul I Date privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate pentru 2024.
-Sectiunea I.3 Date privind contributia de asigurari sociale (CAS) si contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS).
-Subsectiunea I.3.2 Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) datorata.
-Subsectiunea I.3.2.2 Se selecteaza optiunea Am realizat venituri intre 12 salarii minime brute, inclusiv si 24 salarii minime brute .

Venit din activitati agricole, silvicultura si piscicultura.
Baza anuala de calcul a CASS = 12 3.300 = 39.600 lei.
CASS datorata = 3.960 lei.
Daca nu exista CASS retinut de platitor, se preia intreaga suma la randul Diferenta stabilita in plus .

Concluzie
Persoana fizica datoreaza CASS in valoare de 3.960 lei, iar aceasta trebuie declarata in Declaratia Unica in conformitate cu pasii mentionati mai sus.

Temei legal

Legea 227/2015 privind Codul fiscal

Art. 170. - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h)
(3) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara
(4) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), dupa cum urmeaza:
c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-85;
e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104-106;



Raspuns oferit in luna februarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016