Ce modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscale
UPDATE 09.12.2024: OUG 138/2024 a fost publicat in Monitorul Oficial! Guvernul adopta o serie de modificari pentru flexibilizarea utilizarii sistemelor de digitalizare a administratiei fiscale si pentru combaterea evaziunii fiscale Modificari in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii
Se propune instituirea unor masuri in vederea combaterii evaziunii in domeniul produselor accizabile, avand in vedere ca in urma actiunilor de control efectuate de organele fiscale, s-a constatat eludarea platii obligatiilor fiscale la bugetul de stat de catre unii operatori economici care desfasoara activitati cu produse accizabile, respectiv:
- crearea unor obligatii de declarare a operatiunilor si garantare a accizelor (120%) pentru destinatarii inregistrati si operatorii economici inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare de produse accizabile care prezinta risc fiscal ridicat conform unor criterii stabilite prin ordin comun al presedintelui ANAF si al AVR si care detin si elibereaza pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane;
- introducerea obligatiei pentru destinatarii inregistrati si operatorii economici inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare de produse accizabile care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si elibereaza pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal detinut de o persoana terta, de a instiinta autoritatea competenta, cu cel putin 3 zile calendaristice inainte de epuizarea cantitatii de produse accizabile inscrisa in declaratia pe propria raspundere. Nedepunerea declaratiei pe proprie raspundere si negarantarea platii accizelor, urmeaza a fi incriminate ca infractiuni;
- introducerea unei prevederi care sa vizeze situatia in care acesti operatorii economici nu mai sunt considerati ca prezinta risc fiscal ridicat, respectiv atunci cand autoritatea competenta constata ca pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declaratii pe proprie raspundere, operatorul economic nu a inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
- introducerea unor exceptii de la regulile generale privind revocarea autorizatiei de destinatar inregistrat. Astfel, la propunerea organelor de control, autoritatea competenta revoca autorizatia de destinatar inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat, in termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, in situatia in care titularul acesteia:
a) nu respecta prevederile privind garantia de 120%, depunerea declaratiei pe propria raspundere, precum si cele privind instiintarea autoritatii competente, cu cel putin 3 zile calendaristice inainte de epuizarea cantitatii de produse accizabile inscrisa in declaratia pe propria raspundere;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
b) depaseste cantitatea de produse accizabile inscrisa in declaratia pe propria raspundere.
- introducerea unor prevederi privind revocarea, similare cu cele introduse pentru destinatarii inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat, si in cazul operatorilor economici inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si elibereaza pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane;
- asigurarea unui tratament similar operatorilor economici care produc gaz natural pentru uz propriu cu cel aplicabil operatorilor din domeniul energiei electrice;
- introducerea in sfera infractiunilor a nerespectarii obligatiei de plata anticipata a accizelor pentru operatorii nou autorizati (reglementata prin OUG nr.123/2024);
- introducerea unor prevederi referitoare la revocarea autorizatiei de destinatar inregistrat in cazul nerespectarii obligatiei de plata anticipata a accizelor.
Sursa: MFPa
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<