
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.479/2003.
Proiectul de Ordin care a fost publicat azi - 30 martie 2020 stabileste configuratia, precum si caracteristicile tehnice si functionale ale aparatelor de marcat electronice fiscale integrate in echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale.
Proiectul de act normativ poate fi descarcat de AICI >>
In nota de Fundamentare se arata ca proiectul act normativ vizeaza, in principal, reglementarea urmatoarelor aspecte:
a fost stabilita configuratia, precum si caracteristicile tehnice si functionale ale aparatelor de marcat electronice fiscale integrate in echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, in vederea testarii si avizarii acestora de catre ICI Bucuresti, astfel:
- cooperarea cu unitatea de control a automatului comercial, nesupravegheat in care este integrat,
- controlul conexiunilor perifericelor de plata atasate acestuia,
- cooperarea cu un sistem de calcul de tip calculator, sau cu un dispozitiv de tip telefon inteligent, tableta, precum si altele asemenea, ce dispun de un program de aplicatie identificabil ce permite modificarea, programarea, executarea comenzilor din regimul de raportare, completarea si citirea bazei de date proprie modulului fiscal precum si executarea operatiunilor de service printr-un set limitat de comenzi.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Examen Consultant Fiscal 2025
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- functionarea in conditiile deconectarii perifericelor de plata atasate acestora, precum si in lipsa comunicatiei intre modulul fiscal si perifericele de plata,
- intrarea in modul de programare fara memorarea, in prealabil a raportului fiscal de inchidere zilnica,
- vanzarea produsului fara memorarea operatiunii in jurnalul electronic.
Au fost stabilite situatii noi in care aceste aparate de marcat - electronice fiscale se blocheaza automat, astfel:
- in situatia deconectarii modulului criptografic,
- atunci cand modulul fiscal nu comunica cu unitatea de control a automatului comercial sau daca, dupa 24 de ore de la deschiderea zilei echipamentul permite efectuarea de vanzari fara memorarea automata ultimului raport Z (specifica aparatelor de marcat electronice fiscale integrate automatele comerciale).
A fost stabilita posibilitatea ca aparatele de marcat electronice fiscale integrate in echipamentele nesupravegheate de tipul automatelor comerciale sa fie alimentate cu energie electrica de joasa tensiune, direct din automate.
Sunt definite echipamentele nesupravegheate ca fiind dispozitive de tipul automatelor comerciale prin intermediul carora se comercializeaza cu amanuntul, produse alimentare si/sau nealimentare, dupa caz, de tipul dulciurilor, bauturilor reci si calde, sandvisurilor, chipsurilor, cartilor, tigaretelor, precum si altele asemenea.
In vederea corelarii dispozitiilor Hotararii Guvernului nr.479/2003, cu cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999, asa cum au fost modificate prin Legea nr. 136/2019, se prevede ca:
- tiparirea documentelor fiscale si nefiscale (Ex: bonuri fiscale, rapoarte fiscale de inchidere zilnica, rapoarte nefiscale X, rapoarte cu initializarile dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, rapoarte cu modificarile inregistrarilor antetului bonului fiscal), in situatia in care aceste aparate de marcat nu inglobeaza constructiv dispozitivul de imprimare si afisajul client. In aceasta situatie se precizeaza insa faptul ca, documentele fiscale se memoreaza in jurnalul electronic,
- detinerea registrului special, precum si emiterea de chitante in perioada defectarii casei de marcat, intrucat automatele comerciale nu sunt deservite de personal iar in momentul in care aparatul de marcat nu functioneaza, plata nu mai este posibila si pe cale de consecinta nici vanzarea de produse,
- pastrarea bonului fiscal care se afla in curs de emitere in momentul intreruperii curentului electric, impreuna cu raportul fiscal de inchidere zilnica.
Sunt introduse dispozitii care vizeaza clarificarea termenului in care utilizatorii au obligatia sa completeze registrul special, in situatia defectarii unui aparat de marcat electronic fiscal. Astfel, se prevede ca, inregistarea operatiunilor efectuate pe perioada nefunctionarii casei de marcat, poate fi facuta imediat dupa realizarea acestora sau cel mai tarziu la sfarsitul zilei de lucru, in functie de specificul activitatii desfasurate.
Se precizeaza ca interdictia de comercializare de catre distribuitorii autorizati, a aparatelor de marcat electronice fiscale, fara programul de aplicatie identificabil specificat in autorizatia eliberata de comisie, precum si instalarea acestora cu un alt program de aplicatie decat cel avizat, este aplicabila si in cazul aparatelor de marcat integrate in echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede.
Se precizeaza ca in echipamentele nesupravegheate de tipul automatelor comerciale, pot fi instalate exclusiv aparatele de marcat dedicate, intrucat doar in cazul acestor dispozitive au fost efectuate testari specifice care demonstreaza ca functioneaza corect din punct de vedere fiscal dupa integrarea in automatul comercial.
Este specificat faptul ca ansamblul aparatului de marcat electronic fiscal supus comisiei pentru autorizare, este format din aparatul de marcat electronic fiscal integrat in echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale, impreuna cu programul de aplicatie identificabil.
Astfel, se precizeaza ca in cazul acestor dispozitive:
Se reglementeaza posibilitatea ca sigiliul de identificare a tehnicianului de service, sub forma de eticheta autoadeziva, specific sigilarii aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in echipamente nesupravegheate, sa fie confectionat la orice operator economic producator de astfel de etichete, dar numai in baza unei comenzi avizate de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Pentru intarirea disciplinei financiare in acest domeniu este introdusa obligatia de a aplica o eticheta, la loc vizibil, in interiorul automatului comercial, din care sa rezulte ca respectivul automat este fiscalizat. Aceasta eticheta se procura de catre distribuitorii autorizati si se aplica de catre tehnicianul de service al unitatii de service acreditate, care instaleaza aparatul de marcat electronic fiscal.
Avand in vedere necesitatea finalizarii cu celeritate a procesului de inlocuire a aparatelor de marcat cu rola jurnal (aparate vechi) cu cele dotate cu jurnal electronic (aparate noi), se reglementeaza posibilitatea fiscalizarii aparatelor de marcat, nu doar la utilizator, ci si la distribuitor sau unitatea acreditata pentru service, dupa caz, in baza solicitarii scrise a utilizatorului.
Sunt clarificate informatiile privind locul de instalare, care se inscriu in antetul bonului fiscal, in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale utilizate de operatorii de transport rutier care efectueaza transport de persoane prin servicii regulate in transportul rutier national, instalate pe mijlocul de transport, precum si in cazul celor care sunt integrate in echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale, tinand cont de urmatoarele situatii care pot sa apara in practica:
inlocuirea autovehiculelor titulare pe traseu (in cazul defectiunilor tehnice), precum si utilizarea unor autovehicule suplimentare atunci cand se inregistreaza un flux mai mare de calatori,
mobilitatea automatului comercial in care este integrat aparatul de marcat electronic fiscal, precum si faptul ca in foarte multe situatii locul de amplasare a acestuia nu este inregistrat ca punct de lucru al societatii.
Astfel, in cazul acestor aparate de marcat, se precizeaza ca prin adresa de la locul de instalare a aparatului se intelege adresa sediului social al utilizatorului.
Se precizeaza faptul ca, in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale integrate in echipamente nesupravegheate, la programarea antetului bonului fiscal se inscrie si seria de fabricatie a automatului comercial.
Sunt completate dispozitiile referitoare la functiile interzise caselor de marcat. Astfel, se precizeaza ca dupa efectuarea operatiunii de fiscalizare a aparatului de marcat electronic fiscal, modificarea codului de identificare fiscala a utilizatorului, fara inlocuirea prealabila a memoriei fiscale si a jurnalului electronic, nu este posibila.
Pentru debirocratizarea procesului de depunere la ANAF a documentelor incheiate de tehnicienii de service se prevede ca informatiile despre operatiunile efectuate de acestia se inregistreaza electronic, in registru, si nu in format hartie ca in prezent, conform unei proceduri aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F..
Sunt introduse dispozitii privind necesitatea conectarii programului identificabil avizat impreuna cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate statiilor de comercializare a carburantilor, cu pompele de distributie de carburanti, astfel incat sa fie permisa monitorizarea miscarii produselor energetice si determinarea in orice moment a cantitatilor intrate, iesite, precum si a stocurilor, pe fiecare tip de produs energetic si furnizor. Aceasta clarificare, are in vedere corelarea dispozitiilor din domeniul aparatelor de marcat cu prevederile legale in vigoare referitoare la activitatea de comercializare in sistem angro sau en détail a produselor energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili (OPANAF 3236/2018).
In vederea aplicarii unitare, la nivelul unitatilor teritoriale ale A.N.A.F., a dispozitiilor care permit organului fiscal sa solicite la fiscalizarea unui aparat de marcat electronic fiscal si a altor documente, in afara celor expres prevazute la nivelul Hotararii Guvernului nr.479/2003, se precizeaza ca, o lista exhaustiva se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F..
Sunt introduse dispozitii cu rol clarificator in ceea ce priveste regimul aplicabil sigiliului de identificare a tehnicianului de service, in cazul retragerii inregistrarii acestuia.
Se precizeaza ca in situatia constatarii defectarii modulului criptografic instalat, precum si in alte cazuri care necesita inlocuirea acestuia, utilizatorul are obligatia sa notifice, distribuitorul autorizat sau unitatea de service acreditata, dupa caz, iar distribuitorul autorizat are obligatia de a inlocui modulul criptografic si de a emite un nou certificat digital, in termen de maximum 7 zile lucratoare, de la data notificarii.
Se specifica faptul ca, operatorii economici care solicita autorizatie de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale si care au externalizat activitatea financiar contabila, nu pot fi autorizati in situatia in care societatea care presteaza serviciile de contabilitate sau reprezentantul legal al acesteia, inregistreaza fapte in cazierul fiscal.
Sunt completate prevederile legale referitoare la situatiile in care nu se acorda autorizatie de distributie. Astfel, se precizeaza ca nu se acorda autorizatie de distributie, in cazul in care impotriva persoanelor pentru care se solicita certificatul de cazier judiciar, potrivit normelor metodologice, s-a pronuntat o hotarare judecatoreasca definitiva de condamnare pentru care nu a intervenit reabilitarea, in Romania sau intr-un stat strain, pentru infractiuni de evaziune fiscala sau infractiuni privind regimul vamal.
Se clarifica faptul ca in cazul reorganizarii, potrivit legii, a unui distribuitor autorizat, drepturile si obligatiile ce ii revin acestuia in baza autorizatiei de distributie pot fi transmise catre o alta societate, fara a fi necesara autorizarea, numai daca aceasta detine la randul sau calitatea de distribuitor autorizat. Totodata, se precizeaza ca in situatia in care societatea existenta sau care ia nastere in urma reorganizarii, nu detine calitatea de distribuitor autorizat, aceasta trebuie sa parcurga procedura de autorizare, putand insa sa utilizeze avizul tehnic favorabil obtinut de distribuitorul autorizat care se reorganizeaza, acest document pastrandu-si valabilitatea.
Sunt abrogate prevederile legale referitoare la procedura de avizare tehnica a modelelor de case de marcat cu rola jurnal (aparate vechi) intrucat in prezent ICI Bucuresti avizeaza tehnic exclusiv aparate de marcat cu jurnal electronic.
Sursa: MFP
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Termenul de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat - prelungitFirmele care NU au dotat automatele comerciale cu case de marcat risca amenzi din 1 octombrie 2024Proiect ANAF: Noi documente pot fi solicitate suplimentar anumitor operatorilor economici pentru inregistrarea aparatelor de marcat electroniceProiect de OUG privind casele de marcat. 3 masuri importanteArticole similare
Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, eveniment privind noutatile fiscale si contabileProiect: Aprobarea Procedurii de avizare tehnica a modelelor de APARATE DE MARCAT electronice fiscaleIncasari in cazul exercitarii activitatii de mediere. Cum se fac platile?Case de marcat electronice fiscale neutilizate. Nu exista exceptii de la obligatia depunerii formularului F4109Studiu de caz: Tratamentul fiscal aplicat bonurilor fiscale neinsotite de facturiUltimele articole
Bonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Examen Consultant Fiscal 2025. 4 + grile pentru nota 10 la examen!D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareCase de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025Clarificare: Bonurile fiscale vor fi emise la platile cu cardul, insa nu mai exista obligatia imprimarii lorArticole similare
Impozit drepturi de autor. Cum tratam cheltuielile in favoarea persoanei nerezidente?Finantele modifica Procedura de avizare tehnica a caselor de marcat electronice in contextul dotarii automatelor comeciale cu astfel de aparateAnaliza zilei cu Irina Dumitrescu: Optiunea pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristicEcotaxa pe factura. Care vor fi inregistrarile contabile?Noutati privind Spatiul Privat Virtual. Ce declaratii puteti depune prin SPV?Ultimele articole
SAF-T: D406 pentru luna decembrie 2024 trebuie depusa pana 31 ianuarie 2025Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesareIncepand cu exercitiul financiar al anului 2024 se aplica noi criterii de marime pentru firmeInventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025Sfaturi de la experti
Indemnizatie de crestere copil. Venituri din dividende
Intrebare: O persoana aflata in concediul de crestere copil de 2 ani poate ridica dividende? Este vreun plafon cate dividende poate ridica fara sa ii fie afectata indemnizatia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Scutire de TVA livrare echipament militar
Intrebare: Este posibil ca furnizorii din Romania de echipamente militare sa evite perceperea TVA local pentru bunurile care vor fi furnizate in Romania in cazul de mai jos? Daca da, ce procedura si documentatie este necesara? Furnizorul din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA