Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Completare Formular 394 pas cu pas. Parcurgeti noutatile pentru a completa D 394 fara greseli!

16-Nov-2016
4609

Formularul 394, prin care se declara operatiunile efectuate in Romania de platitorii de taxa pe valoarea adaugata (TVA), trebuie completat integral de la 1 octombrie, astfel ca acesta trebuie sa cuprinda acum livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile de bunuri si servicii realizate pe teritoriul Romaniei catre /de la orice persoana, fie ea fizica sau juridica.

De altfel, declaratia aferenta lunii octombrie, completata conform noilor reguli, trebuie transmisa Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) pana cel tarziu la finalul lunii in curs. Prin urmare, Fiscul a actualizat recent si programul de asistenta pentru intocmirea electronica a formularului 394.

Declaratia informativa privind livrarile /prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national (formularul 394) a fost modificata in mai multe randuri de la inceputul anului, iar ultimele schimbari au fost operate la finele lunii iulie, odata cu publicarea si intrarea in vigoare a Ordinului ANAF nr. 2264 /2016.

Potrivit acestui act normativ, declaratia 394, folosita pentru declararea livrarilor si achizitiilor pe teritoriul national, trebuie completata integral de la 1 octombrie. Astfel, persoanele inregistrate in scopuri de TVA trebuie sa cuprinda toate operatiunile de livrari sau achizitii de bunuri efectuate catre, dar si de la contribuabili, fie ei platitori sau neplatitori de TVA (persoane fizice si persoane juridice).

"Incepand cu data de 1 octombrie 2016, declaratia se va completa integral, pentru toate operatiunile efectuate pe teritoriul national", scrie in Ordinul ANAF nr. 2264/2016, act normativ care a modificat si termenul pana la care se transmite declaratia 394. Astfel, aceasta se depune, din august incepand, pana pe data de 30, inclusiv, a lunii urmatoare incheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului (luna, trimestrul etc.), inclusiv daca in aceasta perioada nu au fost realizate operatiuni de natura celor care fac obiectul declaratiei. Exceptie va face luna ianuarie, al carei termen-limita de depunere va fi ziua de 28 sau 29 februarie, dupa caz.

Prin urmare, 30 noiembrie devine termenul-limita de depunere a declaratiei 394 aferente lunii octombrie, completata integral.

Cine depune formularul 394?

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii

Potrivit prevederilor legale in vigoare, declaratia 394 trebuie sa fie completata si depusa la Fisc de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania, pentru livrarile de bunuri /prestarile de servicii taxabile in Romania pentru care persoana obligata la plata taxei este furnizorul /prestatorul sau beneficiarul. Declaratia se depune pentru orice operatiune taxabila in Romania pentru care este emisa o factura, inclusiv pentru avansuri, precum si pentru operatiunile la care se aplica sistemul TVA la incasare.

Declaratia 394 trebuie sa contina facturile care au fost emise in perioada de raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare", indiferent de data la care intervine exigibilitatea TVA.

De asemenea, in declaratie se inscriu, pentru livrarile de bunuri /prestarile de servicii taxabile in Romania, urmatoarele informatii:

-baza impozabila si TVA aferente facturilor emise prin autofacturare;

-valoarea totala a bonurilor fiscale, inclusiv facturile simplificate si bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, indiferent daca au sau nu inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului;

-valoarea totala a documentelor emise pentru livrari de bunuri/prestari de servicii pentru care nu exista obligatia emiterii unei facturi si nici a bonului fiscal.

Totodata, mai au obligatia de a depune la Fisc declaratia 394 si persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania care realizeaza achizitii de bunuri sau servicii taxabile pentru care locul livrarii/prestarii este in Romania, inclusiv achizitiile pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA, indiferent de data la care intervine exigibilitatea taxei. in schimb, nu se inscriu in formularul 394 achizitiile intracomunitare de bunuri si servicii pentru care exista obligativitatea inscrierii in declaratia 390.

In acest caz, declaratia trebuie sa contina facturile primite in perioada de raportare, indiferent de data la care intervine exigibilitatea TVA, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare", precum si borderourile de achizitii de bunuri, filele din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol in cazul achizitiilor efectuate de la persoane fizice, contracte incheiate cu persoane fizice si alte documente.
De asemenea, in declaratie se inscrie valoarea totala a facturilor simplificate si a bonurilor fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, daca au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.

Formularul 394 se depune in format electronic sub forma unui fisier PDF care are atasat un fisier XML. Transmiterea la ANAF se poate face online, caz in care platitorul trebuie sa detina un certificat calificat pentru semnatura electronica, sau direct la ghiseul organului fiscal. De asemenea, formularul poate fi transmis si prin posta, cu confirmare de primire.

In cazul in care persoana impozabila constata, dupa depunerea declaratiei, existenta unor omisiuni /erori in datele declarate, aceasta trebuie sa depuna o noua declaratie corect completata cu operatiunile care necesita modificarea si /sau operatiunile care nu au fost declarate, document care inlocuieste practic declaratia informativa depusa initial.

Informatii ce se completeaza in formularul 394

Asa cum am precizat deja, declaratia 394 aferenta lunii octombrie are ca termen-limita de depunere ziua de 30 noiembrie si va fi prima completata integral, in conditiile in care in perioada 1 iulie - 30 septembrie au trebuit declarate numai operatiunile derulate cu persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA.

Concret, la sectiunea A a formularului, contribuabilul va completa in continuare datele de identificare ale persoanei inregistrate in scopuri de TVA, astfel:

• codul de inregistrare in scopuri de TVA - se va inscrie codul de inregistrare in scopuri de TVA (codul de identificare fiscala precedat de prefixul RO); • codul CAEN, respectiv codul CAEN al activitatii preponderente efectiv desfasurate in perioada de raportare; • denumirea sau numele si prenumele contribuabilului; • domiciliul fiscal, respectiv adresa persoanei inregistrate in scopuri de TVA.

Mai departe, la sectiunea B din declaratie, vor fi furnizate datele de identificare ale reprezentantului legal /imputernicitului, adica codul de identificare fiscala sau codul numeric personal, denumirea /numele si prenumele si adresa domiciliului fiscal.

In ceea ce priveste sectiunea C - Rezumat declaratie privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania, sunt cerute, printre altele, informatii referitoare la:

• numarul total al persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA incluse in declaratie, indiferent de numarul operatiunilor;

 • numarul total al facturilor emise pentru livrarile de bunuri /prestarile de servicii defalcate pe fiecare cota de TVA efectuate de catre persoana impozabila care aplica sistemul normal de TVA, cu exceptia celor pentru care au fost emise facturi simplificate;

• valoarea totala a bazei impozabile aferente livrarilor de bunuri /prestarilor de servicii taxabile si valoarea totala a TVA aferenta acestora, defalcate pe cote de TVA, efectuate de catre persoana impozabila care aplica sistemul normal de TVA, cu exceptia celor pentru care au fost emise facturi simplificate;

 • numarul facturilor emise si valoarea totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, precum si valoarea totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii efectuat pentru operatiunile derulate in regim special pentru agentiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati;

• valoarea totala a bazei impozabile aferenta achizitiilor de bunuri si servicii taxabile si valoarea totala a TVA aferenta acestora, defalcate pe cote de TVA, de la persoane impozabile care aplica sistemul normal de TVA, cu exceptia celor pentru care s-au primit facturi simplificate;

 • numarul facturilor primite si valoarea totala a bazei impozabile aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate de la persoane impozabile care aplica regimul special pentru agentiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati.

In sectiunea D a noii declaratii 394, referitoare la Rezumatul declaratiei privind operatiuni desfasurate cu persoane neinregistrate in scopuri de TVA, contribuabilii trebuie sa completeze si informatii despre:

• numarul total al persoanelor neinregistrate in scopuri de TVA incluse in declaratie, indiferent de numarul operatiunilor;

• numarul total al facturilor emise pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii defalcate pe fiecare cota de TVA efectuate de catre persoana impozabila care aplica sistemul normal de TVA, cu exceptia celor pentru care au fost emise facturi simplificate; 

• valoarea totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri /prestarilor de servicii taxabile si valoarea totala a TVA aferenta acestora, defalcate pe cote de TVA, efectuate de catre persoana impozabila care aplica sistemul normal de TVA, cu exceptia celor pentru care au fost emise facturi simplificate; • numarul total al facturilor emise pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de catre persoana impozabila care aplica sistemul de TVA la incasare, cu exceptia celor pentru care au fost emise facturi simplificate;

 • numarul facturilor emise si valoarea totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri /prestarilor de servicii efectuate de persoana impozabila care aplica sistemul normal de TVA pentru operatiunile derulate in regim special pentru agentiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati;

De la 1 ianuarie 2017, in declaratia 394 vor fi cerute numele, prenumele, codul numeric personal sau codul unic de inregistrare (CUI) si adresa completa pentru toate facturile emise catre persoane fizice, indiferent de valoare.

In acelasi timp, pentru perioada 1 iulie - 31 decembrie, pentru livrarile de bunuri /prestarile de servicii efectuate catre persoane fizice pentru care au fost emise facturi cu valoare individuala mai mare de 10.000 de lei, precum si in ceea ce priveste livrarile de bunuri /prestarile de servicii efectuate de persoane impozabile care aplica regimul special pentru agentiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, trebuie sa fie completat numarul total al facturilor emise, valoarea totala a bazei impozabile si TVA aferenta, defalcate pe cote de TVA.

Mai departe, in sectiunea E a formularului 394 - Rezumat declaratie privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile nestabilite in Romania care sunt stabilite in alt stat membru, neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania - apare obligatia declararii datelor despre numarul facturilor emise si valoarea totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri /prestarilor de servicii efectuate de catre persoana impozabila pentru operatiunile derulate in regim special pentru agentiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati.

Totodata, cartusul E va cuprinde numarul total al persoanelor impozabile nestabilite in Romania, care sunt stabilite in alte state membre, neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, indiferent de numarul operatiunilor;

Atentie! Vor fi declarate in sectiunea E numai acele operatiuni derulate pe teritoriul national care nu se inscriu in declaratia recapitulativa privind livrarile /achizitiile /prestarile intracomunitare - formularul 390.

In sectiunea F - Rezumat declaratie privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene - a fost introdusa obligatia de a da informatii referitoare la numarul facturilor emise si valoarea totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii efectuate de catre persoana impozabila pentru operatiunile derulate in regim special pentru agentiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati.
Potrivit instructiunilor de completare a declaratiei 394, in noua varianta, nu trebuie sa fie declarate operatiunile de export si import de bunuri (inclusiv in cazul persoanei impozabile pentru care s-a acordat certificat de amanare de la plata in vama a TVA) si nici operatiunile care se inscriu in declaratia recapitulativa.

Cat priveste sectiunea G a formularului - Rezumatul declaratiei privind incasarile realizate din operatiuni efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale, precum si din activitati exceptate, aceasta contine numarul total al bonurilor fiscale si valoarea totala a incasarilor efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale, emise in perioada de raportare, valoarea totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale si valoarea totala a TVA aferenta acestora, defalcate pe cote de TVA sau valoarea totala a incasarilor din activitati exceptate de la obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale. Totodata, in cazul in care pentru aceste activitati au fost emise si facturi, acestea se vor declara in cartusul corespunzator operatiunii.
Rezumatul declaratiei, respectiv cartusul H, va contine:

• numarul total al facturilor emise/primite in perioada de raportare, defalcate pe cote de TVA, cu exceptia celor pentru care au fost emise/primite facturi simplificate; • valoarea totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate, defalcata pe cote de TVA (24%, 20%, 19%, 9%, 5%);

• valoarea totala a TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate, defalcata pe cote de TVA (24%, 20%, 19%, 9%, 5%); • valoarea totala a bazei impozabile aferenta achizitiilor de bunuri si servicii taxabile efectuate, inclusiv cele pentru care se aplica taxarea inversa, precum si cele pentru care se aplica sistemul de TVA la incasare defalcata pe cote de TVA (24%, 20%, 19%, 9%, 5%); • valoarea totala a TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii taxabile efectuate, inclusiv cele pentru care se aplica taxarea inversa, precum si cele pentru care se aplica sistemul de TVA la incasare, defalcata pe cote de TVA (24%, 20%, 19%, 9%, 5%).
Remarcam, asadar, si introducerea unei cote de TVA de 19%, pe langa cele deja existente anterior - 24%, 20%, 9% si 5% - aceasta fiind utila pentru corectii, regularizari din perioadele anterioare.
in fine, sectiunea I - Alte informatii a fost completata cu cerinta completarii seriei si a numarului facturilor emise de catre persoana impozabila in calitate de beneficiar, in numele unui furnizor. De asemenea, sunt cerute date despre:

• plaja de facturi utilizate in perioada de raportare. Astfel, se va completa plaja de facturi alocate prin decizie interna scrisa conform prevederilor legale in vigoare; • numarul total de facturi emise in perioada de raportare; • numarul total de facturi emise in perioada de raportare de catre beneficiari, in numele persoanei impozabile, seria si numarul acestora; • denumire si CUI beneficiari si numarul total de facturi emise in perioada de raportare de catre terti, in numele persoanei impozabile, seria si numarul acestora, precum si denumirea si CUI terti; • valoarea totala a TVA colectata aferenta marjei de profit din perioada de raportare, indiferent de data la care au fost efectuate operatiunile de catre persoanele impozabile care aplica regimul special pentru agentiile de turism/ regimul special pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati.
Formularul electronic al declaratiei 394, actualizat de Fisc
Programul electronic pentru intocmirea declaratiei 394 a fost actualizat chiar ieri de ANAF.
Prin urmare, noul formular electronic al acestei declaratii va fi utilizat chiar incepand din aceasta luna, cand se raporteaza la Fisc obligatiile fiscale aferente lunii octombrie de catre contribuabilii cu perioada fiscala lunara.

De altfel, pentru transmiterea online a formularului, platitorul trebuie sa detina un certificat calificat pentru semnatura electronica. Declaratia se depune in format electronic sub forma unui fisier PDF care are atasat un fisier XML.
Totodata, trebuie sa precizam ca softul J se adreseaza doar contribuabililor care isi genereaza fisierul XML din aplicatiile informatice proprii.

Amenzi importante pentru cei ce nu depun formularul 394

Nedepunerea declaratiei 394 in termenul legal este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenda, in conformitate cu prevederile art. 336 alin. (2) lit. c) din Codul de procedura fiscala, in vigoare de la 1 ianuarie.

Cuantumul amenzii este diferentiat in functie de marimea contribuabilului, astfel ca sanctiunea aplicabila contribuabililor mari si mijlocii pentru nedepunerea declaratiei 394 este cuprinsa intre 12.000 si 14.000 de lei, in timp ce, pentru contribuabilii mici si persoanele fizice, normele in vigoare stabilesc pentru nedepunerea formularului amintit o amenda de la 2.000 la 3.500 de lei.
Totusi, contribuabilii sanctionati pentru nedepunerea la termen a declaratiei 394 au posibilitatea de-a achita, in termen de 48 de ore de la comunicarea procesului verbal de contraventie, jumatate din valoarea minima a amenzii.

In final, va reamintim ca 30 noiembrie este termenul-limita de depunere, la unitatile fiscale competente, a declaratiei 394 aferente lunii octombrie.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Completare Formular 394 pas cu pas. Parcurgeti noutatile pentru a completa D 394 fara greseli!":
Rating:

Nota: 3 din 8 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Inspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si Ilfov
    • In perioada 1-14 octombrie inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a bunurilor de larg consum din zona Bucuresti-Ilfov: Expo Market Doraly, Complex comercial Dragonul Rosu, Smart Expo Flora, Complex comercial Su Market si zona de depozite Moara Domneasca. In urma actiunilor de monitorizare si control desfasurate, inspectorii antifrauda au identificat contraventii pentru sanctionarea carora au...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"