
Raportul Special
realizat de specialisti
In cazul urmator, se comercializeaza marfa cu amanuntul, iar in luna ianuarie s-a emis un bon fiscal unei persoane fizice si ulterior trebuie sa i se restituie banii clientului (din diverse motive: marfa nu are calitatea pe care o doreste clientul sau nu mai exista pe stoc cantitatea pe care o doreste clientul sau clientul nu are suma de bani necesara achitarii marfii). Vom vedea ce acte trebuie intocmite intr-o astfel de situatie, daca trebuie emisa o factura pentru persoana careia se restituie banii pentru reglarea stocului de marfa, daca se va folosi dispozitia de plata, precum si daca factura trebuie declarata in declaratia 394.
In situatia in care la momentul vanzarii nu s-a emis o factura pe numele persoanei fizice, la retur nu se emite o factura de stornare a livrarii efectuate. Cu toate acestea, suma achitata poate fi restituita pe baza unei dispozitii de plata catre casierie in situatia in care cumparatorul revine cu produsul defect in termen de 30 de zile de la data achizitiei acestuia.
In situatia in care cumparatorul plateste contravaloarea bunului, dar acel bun nu mai exista in stoc, are loc anularea operatiunii, caz in care trebuie sa respectati prevederile art. 36 din H.G. nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Astfel, prin acest articol se reglementeaza in mod expres faptul ca "Pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal, utilizatorul intocmeste un dosar, care va cuprinde:
a) sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine a bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
b) decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
c) copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
d) nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata."
Poate fi considerata greseala incasarea contravalorii unui bun care nu mai exista in magazinul de vanzare cu amanuntul.
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
In cazul returului de marfa, trebuie respectate prevederile art. 37 din H.G. nr. 479/2003
"(1) In cazul returului de marfa utilizatorul intocmeste un dosar care va cuprinde:
a) nota de receptie si constatare de diferente cod 14-3-1A, intocmita in baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectiva;
b) dispozitia de plata-incasare catre casierie cod 14-4-4;
c) factura sau factura fiscala in rosu, dupa caz.
(2) Returnarea ambalajelor refolosibile, a caror contravaloare este inclusa in pretul produsului vandut, poate fi mentionata inainte de emiterea bonului fiscal prin inscrierea sumei aferente a acestora ca valoare negativa si cu specificatia "ambalaj refolosibil."
In ambele situatii, inclusiv in cazul restituirii sumei prin dipsozitia de plata catre casierie, valoarea operatiunii inregistrate eronat, dar si valoarea returului, trebuie evidentiate, cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si raportate, cu semnul minus, prin declaratia informativa cod 394, la sectiunea
G. REZUMAT DECLARATIE "Incasari in perioada de raportare prin intermediul amef***) inclusiv incasarile prin intermediul bonurilor fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate indiferent daca au/nu au inscris codul de inregistrare in scopuri de tva al beneficiarului (I1) "
AMEF este prescurtarea de la aparate de marcat electronice fiscale.
In alta ordine de idei, in situatia in care cumparatorul nu are numerar suficient pentru achitarea contravalorii bunului, casierul nu este indreptatit sa emita un bon prin casa de marcat electronica fiscala.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Casele de marcat cu jurnal electronic: Obligatiile operatorilor economici fata de ANAFHG 355/2023. A fost modificata legislatia privind obligatia agentilor economici de a utiliza case de marcat electroniceBon fiscal eronat. Cum se corecteaza emiterea unui bon gresit in casa de marcat?Prestari servicii coaching catre populatie. Cand exista obligatia de a utiliza CASA DE MARCAT ELECTRONICA fiscala?Raportarea prin Declaratia 394 pentru vanzarea prin bon fiscal cu emitere de facturaUltimele articole
Bonuri fiscale fara cod unic de inregistrare (CUI). Sunt sau nu deductibile?Ce trebuie sa faca operatorii economici in cazul defectarii aparatelor de marcat electronice fiscaleDeclaratia Unica 2024. 3 studii de caz utile contribuabililorIncasare facturi. Exista posibilitatea de a achizitiona POS fara a avea casa de marcat?Intreprindere Individuala in 2023: In ce conditii este obligatorie dotarea cu POS si CASA DE MARCAT ELECTRONICA fiscala?Articole similare
DECLARATIA 394 actualizata: versiunea 108 pentru Soft ACum facem inregistrarea unui bon fiscal de combustibil? Se declara bonul si in DECLARATIA 394?Inregistrarea bonurilor fiscale emise pentru incasarile in numerarMEGA OFERTE in luna decembrie la Rentrop& Straton. Reduceri de 80% si transport GRATUITCalendar ANAF: Joi, 29 februarie 2024, termen limita pentru depunerea Formularului 394Ultimele articole
Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineFacturi neprimite in E-Factura. Cum pot fi inregistrate in contabilitateCompletare D394 in 2023: Daca bonul fiscal si factura sunt emise in perioade fiscale diferite, acestea se vor declara fiecare la momentul emiteriiDECLARATIA 394 in 2022. In formular trebuie sa apara autofactura?La finalul lunii martie 2022 se implineste termenul limita pentru depunerea Formularului 394Articole similare
Firmele care desfasoara activitati de prestari de servicii sunt obligate sa se doteze cu POS daca inregistreaza incasari de peste 50.000 leiAnaliza COMERT CU AMANUNTUL. Cum se descurca Romania la nivel european?Particularitati privind organizarea contabilitatii in cadrul magazinelor onlineCum inscriem corect achizitiile cu bonuri fiscale in Declaratia 394?Comercializarea produselor agricole. Borderoul de achizitie cod 14-4-13/b nu se mai poate achizitionaUltimele articole
Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025Clarificare: Bonurile fiscale vor fi emise la platile cu cardul, insa nu mai exista obligatia imprimarii lorEste OFICIAL, conform legii 317/2024! La platile cu cardul NU mai este obligatorie emiterea bonului fiscalNOI obligatii pentru firmele mici incepand cu ianuarie 2025Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineArticole similare
Evenimente ulterioare datei bilantului. Care sunt implicatiile fiscale?Cota redusa 9%. Data faptului generator si a exigibilitatii TVA. Cum procedam?Deductibilitatea cheltuielilor cu penalizarile. RETUR MARFA si corectare impozit pe profit. Cum procedam?Factura de retur si regimul TVA. Cum stabilim cursul valutar de care se va tine cont?RETUR MARFA 2015 si cota TVA aplicabila in 2017. Cum procedam?Ultimele articole
AMEF: RETUR MARFA. Obligativitatea utilizarii bonurilor de returRETUR MARFA la un magazin de vanzare cu amanuntul. Ce documente intocmim?Ce tratament TVA aplicam pentru RETUR MARFA?RETUR MARFA. Cand e obligatorie intocmirea NIR?Anularea unui bon fiscal in cazul returului de marfaArticole similare
Livrare intracomunitara de bunuri. Conditii pentru aplicarea regimului de scutireDiscounturi comerciale primite si acordate. Ce tratament contabil se aplica?Taxa pe valoarea adaugata- modificarile aduse de OG 6/2020Dosarul complet OG nr. 8 din 2013: Modificari impozit venituri microintreprinderi 2013Cum tratam fiscal bunurile decontate in cadrul unei societati?Ultimele articole
SAF-T in 2025. Pentru D406 privind Activele NU se acorda perioada de gratieSAF-T in 2025. Ce obligatii exista pe linie de STOCURI si mijloace fixeGhid pentru incepatori: Tot ce trebuie sa stii despre echipamentele fiscaleSAF-T: D406 pentru luna decembrie 2024 trebuie depusa pana 31 ianuarie 2025NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025Sfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA