Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Retur marfa la un magazin de vanzare cu amanuntul. Ce documente intocmim?

05-Feb-2016
14409

Discutam mai jos despre o societate care desfasoara activitatea de comert cu amanuntul in magazine specializate. Exista situatii cand clientii vin si returneaza produsul solicitand in schimb banii sau un alt produs. Vom vedea astfel daca in momentul in care acestia produsul inapoi trebuie intocmita o factura storno si facut NIR sau daca se poate face direct operatiune de storno pe casa de marcat care inregistreaza produsul adus inapoi cu valoare in rosu (iar produsul cumparat in schimb cu valoarea corespunzatoare si la final sa rezulta pretul care trebuie achitat sau restituit dupa caz).

Vom vedea, totodata, si ce inregistrari contabile trebuie intocmite in astfel de situatii.

Este posibil ca marfurile pe care le comercializati sa poate fi returnate de catre cumparatori, situatie care se intampla frecvent.

In aceasta situatie, societatea ar trebui sa elaboreze o procedura interna proprie referitaore la aceste situatii, astfel incat orice toate evenimentele care apar, de aceeasi natura, sa fie tratate similar.

Procedura trebuie sa cuprinda descrierea fiecarei situatiei ce ar putea sa apara, cum ar fi: retur bun cu restituirea contravalorii acestuia, retur bun cu achizitionarea unui alt bun de o valoare mai mare si achitarea diferentei, retur bun cu achizitionarea altui bun de o valoare mai mica si restituirea diferentei si altele.



In Normele de aplicare a OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata - cu modificarile si completarile uletrioare, la punctul 33 lit. (B) lit. c) se arata: "Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure, prin comenzi de la tastatura, realizarea in mod cumulativ a minimum urmatoarelor functii:

c) posibilitatea de corectie a erorilor numai inainte de emiterea bonului fiscal.

Corectarea unei erori sau anularea unei vanzari se evidentiaza pe bonul fiscal si se poate efectua numai cu conditia ca valoarea totala a acestuia sa nu devina negativa. Daca aparatul permite reduceri/majorari de sume, acestea sunt explicitate in bonul fiscal."

La art. 34 din norme sunt prezentate functiile interzise aparatelor de marcate electronice fiscale, cum ar fi:
"e) inregistrarea returului de marfa;
f) corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal;"

La art. 36 si 37 sunt prezentate proceduri minime ce trebuie respectate in cazul in care apar operatiuni efectuate dupa emiterea bonului fiscal sau in cazul returului de marfa:

"Art. 36
Pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal utilizatorul intocmeste un dosar care va cuprinde:
a) sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
b) decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
c) copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
d) nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.

Art. 37
(1) In cazul returului de marfa utilizatorul intocmeste un dosar care va cuprinde:
a) nota de receptie si constatare de diferente cod 14-3-1A, intocmita in baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectiva;
b) dispozitia de plata-incasare catre casierie cod 14-4-4;
c) factura sau factura fiscala in rosu, dupa caz.
(2) Returnarea ambalajelor refolosibile, a caror contravaloare este inclusa in pretul produsului vandut, poate fi mentionata inainte de emiterea bonului fiscal prin inscrierea sumei aferente a acestora ca valoare negativa si cu specificatia "ambalaj refolosibil"."

Sintetizand prevederile de mai sus, procedura poate fi urmatoarea:

1) in primul rand, nu este permisa inregistrarea unui retur de marfa pe bonul fiscal, daca acesta a fost emis, chiar daca aparatul de marcat permite efectuarea unei operatiuni in rosu. Operatiunea cu minus este permisa doar daca bonul nu a fost emis, ca o corectie a bonului inca neinchis si doar daca valoarea bonului, dupa inregistrarea unui produs cu minus, nu devine negativa;

2) in cazul returului se va proceda identic cu cele mentionate la art. 37: intocmirea NIR-ului pentru produsul returnat, la care se va anexa bonul fiscal anterior; intocmirea dispozitiei de plata, pentru restituirea contravalorii bunului catre client, pe care acesta va semna de primire; intocmirea facturii in rosu, daca initial a fost emisa o factura in negru, de vanzare.

3) emiterea unui bon fiscal doar pentru produsul nou, pe care clientul dopreste sa-l achizitioneze in schimbul celui returnat, acesta platind diferenta dintre valoarea noului bon fiscal si a dispozitiei de plata.

Inregistrarile contabile sunt:
- inregistrarea facturii in rosu, pentru returul bunului:
4111 = 707
4111 = 4427

- inregistrarea NIR-ului, la care se anexeaza o copie de pe dispozitia de plata, in cazul in care nu se intocmeste factura in rosu:
461 = 707 cu minus valoarea de vanzare fata tva
461 = 4427 cu minus TVA colectata.

- plata sumei catre client, in baza dispozitiei de plata:
5311 = 4111 cu minus

sau
4111 = 5311 cu plus

sau
5311 = 461 cu minus

sau
461 = 5311 cu plus.

Oricum, inregistraea platii se va face si in functie de posibilitatea programului de contabilitate.
- introducerea in gestiune a bunului returnat, cu valori in minus:
% = 371
607
378
4428


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Retur marfa la un magazin de vanzare cu amanuntul. Ce documente intocmim?":
Rating:

Nota: 4.06 din 9 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016