Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Retur marfa la un magazin de vanzare cu amanuntul. Ce documente intocmim?

05-Feb-2016
6146

Discutam mai jos despre o societate care desfasoara activitatea de comert cu amanuntul in magazine specializate. Exista situatii cand clientii vin si returneaza produsul solicitand in schimb banii sau un alt produs. Vom vedea astfel daca in momentul in care acestia produsul inapoi trebuie intocmita o factura storno si facut NIR sau daca se poate face direct operatiune de storno pe casa de marcat care inregistreaza produsul adus inapoi cu valoare in rosu (iar produsul cumparat in schimb cu valoarea corespunzatoare si la final sa rezulta pretul care trebuie achitat sau restituit dupa caz).

Vom vedea, totodata, si ce inregistrari contabile trebuie intocmite in astfel de situatii.

Este posibil ca marfurile pe care le comercializati sa poate fi returnate de catre cumparatori, situatie care se intampla frecvent.

In aceasta situatie, societatea ar trebui sa elaboreze o procedura interna proprie referitaore la aceste situatii, astfel incat orice toate evenimentele care apar, de aceeasi natura, sa fie tratate similar.

Procedura trebuie sa cuprinda descrierea fiecarei situatiei ce ar putea sa apara, cum ar fi: retur bun cu restituirea contravalorii acestuia, retur bun cu achizitionarea unui alt bun de o valoare mai mare si achitarea diferentei, retur bun cu achizitionarea altui bun de o valoare mai mica si restituirea diferentei si altele.

In Normele de aplicare a OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata - cu modificarile si completarile uletrioare, la punctul 33 lit. (B) lit. c) se arata: "Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure, prin comenzi de la tastatura, realizarea in mod cumulativ a minimum urmatoarelor functii:

Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii

c) posibilitatea de corectie a erorilor numai inainte de emiterea bonului fiscal.

Corectarea unei erori sau anularea unei vanzari se evidentiaza pe bonul fiscal si se poate efectua numai cu conditia ca valoarea totala a acestuia sa nu devina negativa. Daca aparatul permite reduceri/majorari de sume, acestea sunt explicitate in bonul fiscal."

La art. 34 din norme sunt prezentate functiile interzise aparatelor de marcate electronice fiscale, cum ar fi:
"e) inregistrarea returului de marfa;
f) corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal;"

La art. 36 si 37 sunt prezentate proceduri minime ce trebuie respectate in cazul in care apar operatiuni efectuate dupa emiterea bonului fiscal sau in cazul returului de marfa:

"Art. 36
Pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal utilizatorul intocmeste un dosar care va cuprinde:
a) sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
b) decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
c) copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
d) nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.

Art. 37
(1) In cazul returului de marfa utilizatorul intocmeste un dosar care va cuprinde:
a) nota de receptie si constatare de diferente cod 14-3-1A, intocmita in baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectiva;
b) dispozitia de plata-incasare catre casierie cod 14-4-4;
c) factura sau factura fiscala in rosu, dupa caz.
(2) Returnarea ambalajelor refolosibile, a caror contravaloare este inclusa in pretul produsului vandut, poate fi mentionata inainte de emiterea bonului fiscal prin inscrierea sumei aferente a acestora ca valoare negativa si cu specificatia "ambalaj refolosibil"."

Sintetizand prevederile de mai sus, procedura poate fi urmatoarea:

1) in primul rand, nu este permisa inregistrarea unui retur de marfa pe bonul fiscal, daca acesta a fost emis, chiar daca aparatul de marcat permite efectuarea unei operatiuni in rosu. Operatiunea cu minus este permisa doar daca bonul nu a fost emis, ca o corectie a bonului inca neinchis si doar daca valoarea bonului, dupa inregistrarea unui produs cu minus, nu devine negativa;

2) in cazul returului se va proceda identic cu cele mentionate la art. 37: intocmirea NIR-ului pentru produsul returnat, la care se va anexa bonul fiscal anterior; intocmirea dispozitiei de plata, pentru restituirea contravalorii bunului catre client, pe care acesta va semna de primire; intocmirea facturii in rosu, daca initial a fost emisa o factura in negru, de vanzare.

3) emiterea unui bon fiscal doar pentru produsul nou, pe care clientul dopreste sa-l achizitioneze in schimbul celui returnat, acesta platind diferenta dintre valoarea noului bon fiscal si a dispozitiei de plata.

Inregistrarile contabile sunt:
- inregistrarea facturii in rosu, pentru returul bunului:
4111 = 707
4111 = 4427

- inregistrarea NIR-ului, la care se anexeaza o copie de pe dispozitia de plata, in cazul in care nu se intocmeste factura in rosu:
461 = 707 cu minus valoarea de vanzare fata tva
461 = 4427 cu minus TVA colectata.

- plata sumei catre client, in baza dispozitiei de plata:
5311 = 4111 cu minus

sau
4111 = 5311 cu plus

sau
5311 = 461 cu minus

sau
461 = 5311 cu plus.

Oricum, inregistraea platii se va face si in functie de posibilitatea programului de contabilitate.
- introducerea in gestiune a bunului returnat, cu valori in minus:
% = 371
607
378
4428


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Retur marfa la un magazin de vanzare cu amanuntul. Ce documente intocmim?":
Rating:

Nota: 4.06 din 9 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

  • Achizitie teren cu o constructie in baza unui contract de dare in plata. Cum facturam si ce regim TVA se aplica?
    • Prin analiza urmatoare supunem atentiei dumneavoastra cazul in care s-a achizitionat in mai 2017 un teren cu o constructie de la un client in baza unui contract de dare in plata. Clientul factureaza terenul cu TVA inclusa 19% in valoare de 270.000 lei. Stabilim daca se pot receptiona terenul si constructia in baza acestui contract de dare in plata, care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul si daca se aplica taxarea inversa in acest caz. In ceea ce priveste procedura denumita "Dare...» citeste mai departe aici

  • Grup fiscal unic. Care e tratamentul fiscal in prezent?
    • In randurile de mai jos, avem situatia in care, la data de 01.02.2015, s-a constituit un grup fiscal unic din punct de vedere TVA intre doua societati prin Decizie privind aprobarea implementarii grupului fiscal emisa de ANAF. Stabilim astfel daca exista termen de valabilitatea pentru acest grup fiscal. Grupul fiscal unic este reglementat la art. 269 alin. (9) din Codul fiscal si pct. 5 din Normele metodologice. Astfel, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.