Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Retur marfa la un magazin de vanzare cu amanuntul. Ce documente intocmim?

05-Feb-2016
15585

Discutam mai jos despre o societate care desfasoara activitatea de comert cu amanuntul in magazine specializate. Exista situatii cand clientii vin si returneaza produsul solicitand in schimb banii sau un alt produs. Vom vedea astfel daca in momentul in care acestia produsul inapoi trebuie intocmita o factura storno si facut NIR sau daca se poate face direct operatiune de storno pe casa de marcat care inregistreaza produsul adus inapoi cu valoare in rosu (iar produsul cumparat in schimb cu valoarea corespunzatoare si la final sa rezulta pretul care trebuie achitat sau restituit dupa caz).

Vom vedea, totodata, si ce inregistrari contabile trebuie intocmite in astfel de situatii.

Este posibil ca marfurile pe care le comercializati sa poate fi returnate de catre cumparatori, situatie care se intampla frecvent.

In aceasta situatie, societatea ar trebui sa elaboreze o procedura interna proprie referitaore la aceste situatii, astfel incat orice toate evenimentele care apar, de aceeasi natura, sa fie tratate similar.

Procedura trebuie sa cuprinda descrierea fiecarei situatiei ce ar putea sa apara, cum ar fi: retur bun cu restituirea contravalorii acestuia, retur bun cu achizitionarea unui alt bun de o valoare mai mare si achitarea diferentei, retur bun cu achizitionarea altui bun de o valoare mai mica si restituirea diferentei si altele.



In Normele de aplicare a OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata - cu modificarile si completarile uletrioare, la punctul 33 lit. (B) lit. c) se arata: "Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure, prin comenzi de la tastatura, realizarea in mod cumulativ a minimum urmatoarelor functii:

c) posibilitatea de corectie a erorilor numai inainte de emiterea bonului fiscal.

Corectarea unei erori sau anularea unei vanzari se evidentiaza pe bonul fiscal si se poate efectua numai cu conditia ca valoarea totala a acestuia sa nu devina negativa. Daca aparatul permite reduceri/majorari de sume, acestea sunt explicitate in bonul fiscal."

La art. 34 din norme sunt prezentate functiile interzise aparatelor de marcate electronice fiscale, cum ar fi:
"e) inregistrarea returului de marfa;
f) corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal;"

La art. 36 si 37 sunt prezentate proceduri minime ce trebuie respectate in cazul in care apar operatiuni efectuate dupa emiterea bonului fiscal sau in cazul returului de marfa:

"Art. 36
Pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal utilizatorul intocmeste un dosar care va cuprinde:
a) sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
b) decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
c) copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
d) nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.

Art. 37
(1) In cazul returului de marfa utilizatorul intocmeste un dosar care va cuprinde:
a) nota de receptie si constatare de diferente cod 14-3-1A, intocmita in baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectiva;
b) dispozitia de plata-incasare catre casierie cod 14-4-4;
c) factura sau factura fiscala in rosu, dupa caz.
(2) Returnarea ambalajelor refolosibile, a caror contravaloare este inclusa in pretul produsului vandut, poate fi mentionata inainte de emiterea bonului fiscal prin inscrierea sumei aferente a acestora ca valoare negativa si cu specificatia "ambalaj refolosibil"."

Sintetizand prevederile de mai sus, procedura poate fi urmatoarea:

1) in primul rand, nu este permisa inregistrarea unui retur de marfa pe bonul fiscal, daca acesta a fost emis, chiar daca aparatul de marcat permite efectuarea unei operatiuni in rosu. Operatiunea cu minus este permisa doar daca bonul nu a fost emis, ca o corectie a bonului inca neinchis si doar daca valoarea bonului, dupa inregistrarea unui produs cu minus, nu devine negativa;

2) in cazul returului se va proceda identic cu cele mentionate la art. 37: intocmirea NIR-ului pentru produsul returnat, la care se va anexa bonul fiscal anterior; intocmirea dispozitiei de plata, pentru restituirea contravalorii bunului catre client, pe care acesta va semna de primire; intocmirea facturii in rosu, daca initial a fost emisa o factura in negru, de vanzare.

3) emiterea unui bon fiscal doar pentru produsul nou, pe care clientul dopreste sa-l achizitioneze in schimbul celui returnat, acesta platind diferenta dintre valoarea noului bon fiscal si a dispozitiei de plata.

Inregistrarile contabile sunt:
- inregistrarea facturii in rosu, pentru returul bunului:
4111 = 707
4111 = 4427

- inregistrarea NIR-ului, la care se anexeaza o copie de pe dispozitia de plata, in cazul in care nu se intocmeste factura in rosu:
461 = 707 cu minus valoarea de vanzare fata tva
461 = 4427 cu minus TVA colectata.

- plata sumei catre client, in baza dispozitiei de plata:
5311 = 4111 cu minus

sau
4111 = 5311 cu plus

sau
5311 = 461 cu minus

sau
461 = 5311 cu plus.

Oricum, inregistraea platii se va face si in functie de posibilitatea programului de contabilitate.
- introducerea in gestiune a bunului returnat, cu valori in minus:
% = 371
607
378
4428


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Retur marfa la un magazin de vanzare cu amanuntul. Ce documente intocmim?":
Rating:

Nota: 4.06 din 9 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Codul Fiscal, MODIFICAT: A fost introdusa o NOUA TAXA pentru anumite cladiri
    • Prin Legea nr. 285/2018 publicata in Monitorul Oficial nr. 1028 din 03/12/2018 au fost aduse modificari art. 453 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarea vizeaza includerea turnurilor de sustinere a turbinelor eoliene in categoria cladirilor ce intra sub incidenta prevederilor Titlului IX din Codul fiscal – Impozite si taxe locale. Astfel, conform modificarilor aduse, in sensul acestui titlu, cladire reprezinta orice constructie situata deasupra solului si/sau sub...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica privind incasarea dividendelor in 2018. Bonificatie plata pana la data de 15 decembrie
    • O persoana fizica transmite online, in 2018, Declaratia Unica pentru dividendele incasate in 2018. Suma incasata este singurul venit din cele enumerate in declaratie si depaseste plafonul de 12 salarii minime. In aceasta situatie, este clar ca se datoreaza CASS. Intrebarea cititorului nostru este urmatoarea: Daca se decide virarea anticipata a acestei sume pana la 15.12.18, se poate vira cu 10% mai putin? Raspunsul specialistului Art. 174 din Codul fiscal stabileste dupa cum urmeaza: "(3)...» citeste mai departe aici

  • Olguta Vasilescu: Opozitia ar putea ataca Legea pensiilor, din cauza impactului mare pe care il are
    • Fostul ministru al Muncii, Lia Olguta Vasilescu, este de parere ca Opozitia sau chiar presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, ar putea sa atace legea pensiilor la CCR, dat fiind impactul foarte mare pe care aceasta il are in economia romaneasca. "Aceasta lege (a pensiilor, n.r.) a reusit, prin formula de calcul pe care am gasit-o si pe care stiti foarte bine ca am simulat-o un an de zile, sa rezolve foarte multe dintre inechitatile legii. Sigur ca dumnealor (liderii sindicali, n.r.) au venit cu...» citeste mai departe aici

  • Premierul Romaniei: Bugetul pe 2019 prevede si un fond de investitii locale
    • Premierul Romaniei, Viorica Dancila, a declarat, luni, ca in bugetul pe 2019 se va regasi si un fond de investitii locale care permite administratiei locale sa opteze, fiecare, pentru cate doua proiecte de finantare, pentru canalizare, apa sau renovarea scolii. Prim-ministrul sustine ca Ordonanta de Urgenta prin care va fi adoptat acest fond de investitii locale ar urma sa fie adoptata la prima sedinta a Guvernului. „Acest fond de investitii o sa il avem in bugetul pe 2019, fiecare...» citeste mai departe aici

  • Patru lucruri pe care ar trebui sa le stie orice angajator despre salariul minim in 2019
    • Hotararea de Guvern prin care se stabileste ca salariul minim pe economie creste de la inceputul anului viitor a fost publicata in Monitorul Oficial din prima parte a lunii decembrie 2018. HG nr. 937/2018 (care poate fi consultata integral la finalul articolului) stabileste ca de la 1 ianuarie 2019 salariul minim pe economie se va acorda diferentiat. Nu comentam faptul ca pot exista aspecte discriminatorii in aceasta masura, ci doar analizam lucruri care ar putea fi de interes pentru cititorii...» citeste mai departe aici

  • Ce servicii juridice poate oferi o casa de avocatura profesionista din Bucuresti
    • Nevoia solutionarii problemelor de ordin juridic pe care le poate intampina o companie continua sa fie din ce in ce mai stringenta pe piata indiferent de domeniul in care isi desfasoara activitatea comerciala. Orice firma are nevoie, la un moment dat, de o casa de avocatura profesionala care sa inteleaga problemele juridice cu care se confrunta si sa ofere cele mai eficiente solutii intr-un timp cat mai scurt. Prin intermediul unor concepte bine ancorate in contextul actual, o casa de avocatura...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016